Komt de melk meteen opgang na bevalling?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Beertje09, Jan 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hallo,

Ik vroeg me af of de melk meteen na de bevalling op gang komt of later? Dus wanneer ze je babytje op je buik leggen zeg maar?

Groeten,
    Beertje09

2. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Er is wel een beetje melk inderdaad. Bij mij kwam het echt pas op gang toen ik op de 4de na de keizersnede weer thuis was. Het heeft even tijd nodig.

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Maar wat moet je de baby dan in die 4 dagen geven?

4. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    We legde hem wel aan hoor elke keer en hij dronk ook wel wat. maar niet veel. Hij is dus bijgevoed (vond het vreselijk maar ja kind moest wel wat drinken)
    Ik heb een keizersnede gehad, dus kan daardoor iets later op gang komen.

5. Done

Done Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    2,634
    0
    0
    Huismoeder
    Bij mijm kwam het na een uurtje wat op gang en toen ik onder een warme douche stond een dag of 2 later liep het overal langs op :p
    dat was echt een raar gezicht

Ik heb nooit borstvoeding gegeven maar kunstvoeding!

Kolven schijnt ook goed te helpen om het opgang te krijgen heb ik gehoord van de vrouw die tegenover mij lag in het ziekenhuis (die wel bv gaf)

6. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Aha dus je hebt nog een zo'n pak Nutrilon ofzo moeten aanschaffen in het begin. Logisch de kleine moet ook kunnen drinken natuurlijk, kun jij niks aan doen.

Oke weer wat geleerd, bij een KS komt de BV dus wat later opgang oke.

Dus als de kleine aan je borst/tepel zuigt zeg maar komt er wel wat vrij, is dat niet dat eerste melk genaamd colustum ofzoiets?

Maar hoe weet je of de kleine dat ook echt binnenkrijgt?

Ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen voor mezelf over BV, weet nog niet zoveel. Sorry dat ik zoveel vragen stel.

7. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik had geen voeding in huis, hij kreeg het in het ziekenhuis. ;)

Ja er komt inderdaad colostrum uit, dat brengt ook de ontlasting op gang.

in het begin wordt je baby veel gewogen. Dus als hij/zij groeit, dan weet je dat het binnenkomt. Mijn zoontje bleef afvallen en steken op hetzelfde gewicht, dus die moest wat extra's (ik denk dat hij niet meer dan 70 cc heeft gehad van hun hoor in al die dagen en de rest echt van mij hihi)

8. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Niet bij iedereen komt de bv al direct op gang. Sommigen hebben direct al Bv en bij anderen komt het pas een paar dagen later op gang. Dat heeft te maken met het vraag - aanbod systeem. Doordat de baby om melk gaat vragen krijgen jouw borsten een seintje dat er melk aangemaakt moet worden. (even simpel verteld)
    Alle gezonde zuigelingen hebben reserves. Dus als daar de eerste
    dag(en) niet tot nauwelijks Bv in komt vallen ze af. Dat is dus de reden dat bijna alle baby's in het begin afvallen. Op zich niet erg als het maar niet meer dan 7 a 10% is. Juist door vaak aan te leggen ga je de borstvoeding stimuleren en heb je geen bijvoeding nodig. Als de kleine goed zuigt hoef je er ook niet bij te kolven.
    12x op een dag aanleggen is heel normaal bij een pasgebore.

Misschien raadzaam om een borstvoedingscursus te volgen? Krijg je veel info en tips.

Kwebbel

9. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    ff denken.... ze is geboren op dinsdag avond..en in het zieknhuis hadden we zo'n Electrische kolf...elke 3 uur gestimuleerd (meisje was ziekjes dus die had niet zo'n zin om te zuigen bij mij) en vrijdag ochtend met kolven, borsten voelde ook gevoelig aan...spoot het er uit tijdens het kolven en op zaterdag water ze pijnlijk en groot en strak van de stuwing....de kolf heeft z'n werk gedaan ;)

Meid kreeg bijvoeding om haar stofwisseling opgang te brengen...en zo van de misselijkheid af te komen...zo gauw dat ze bv kreeg knapte ze zienderoog er van op...licht verteerbaar je merkte het meteen

10. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Als dat nu nog lukt, want je zit al op 33 wkeen, zou dat zeker aan te raden zijn! Je leert dan het hele principe van hoe de bv werkt.

je kunt ook op www.borstvoeding.com kijken, op deze site staat het allemaal ook heel erg goed uitgelegd.

11. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Ik werd minimaal vier weken voor de bevalling (Ben uiteindelijk met precies 42 weken bevallen) al elke ochtend wakker met drijf nat bed omdat mijn borsten al aan het oefenen waren ook tijdens het douchen spoot de melk vrolijk in het rond.

De eerste keer dat het gebeurde schrok ik me rot.

Bij mij heeft mijn kleine de eerste dagen ook een beetje moeite gehad met de snelle toestroom van melk, zodra ze haar mondje aan mijn tepel zette spoot het melk er van zelf in ze hoefde eigenlijk alleen te slikken. Maar goed met het gevolg dus dat ze zich regelmatig verslikte na de eerste 4 dagen met ik dan ook voor de voedingen eerst de druk eraf gaan kolven voordat ik Jamila aanlegde.

Ik heb nooit cursussen gedaan oid en het belangrijkste denk ik, wij hebben expres geen kv in huis gehaald zodat we ook niet te snel als het even niet zou lukken de neiging zouden hebben om dan maar kv te geven. Kraamverzorgster zei ook dat dat heel slim was en dat als ze het echt nodig had gehad midden in de nacht bv er altijd een spoed apotheek oid open is waar je het zou kunnen halen.

Verder kan alleen maar zeggen vertrouw op je lichaam, zorg dat ze je beebje zo snel mogelijk aanleggen (dus na de controlles gewoon lekker aanleggen en niet eerst badderen en weet ik wat, dat komt daarna wel. Probeer echt binnen het uur na de bevalling je beebje aan de borst te hebben), ik voor dat de bevalling begon al aangegeven dat ik dit wilde omdat ik heel graag bv wilde geven.

Sommige mensen hebben nog steeds zoiets van ach als er kv is waarom niet, is toch lekker makkelijk luister niet te veel naar deze mensen. Jij weet wat je wil en jij gaat daar voor zij geven hun kind als ze willen maar lekker zelf kv. Zorg ook dat je dat je duidelijk aan je kraamverzorgster verteld dat je bv wil geven zodat ze je hierin goed kan helpen, dit heeft bij mij zeker geholpen!

En verder niet teveel zorgen maken en vertrouwen op je lichaam!

Heel veel geluk alvast iniedergeval!

Share This Page