Vitamine B12 tekort, ervaringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door corina1989, 29 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

15 mei 2012
    1.081
    0
    0
    Groningen
    Ik ben (alvast nieuwsgierig) naar ervaringen bij andere mensen met een vitamine B12 tekort.

Ik voel me al langere tijd niet goed. Al vaker bij de huisarts geweest vanwege de moeheid klachten. Afgelopen maart bloed laten prikken. Bij het bellen naar de uitslag, hebben ze gemeld dat er geen bijzonderheden zijn behalve een iets laag HB (6,3). Hier werd op dit moment niks mee gedaan.
    Klachten verergerden en later weer opnieuw langs de huisarts geweest. Opnieuw bloedprikken. En nu besluiten ze ijzertabletten (ferro) te starten, 6 weken 3x per dag een tablet.

Helaas werkte dit niet en ben ik vandaag weer naar de huisarts geweest. Ik ben zo ontzettend moe, gauw kortademig, snel spierpijn/pijnlijke spieren, hoofdpijn, gauw geirriteerd en depressieve gevoelens.
    De huisarts bekeek nog even de bloedwaardes van mijn eerste bloedonderzoek en toen bleek dat mijn vitamine B12 te laag was. Deze was 112. Dit kan een goede oorzaak zijn van de klachten. Ik moet nu (weeeeeer) opnieuw bloed laten prikken om te kijken hoe het nu is.

Het klinkt mij vrij logisch dat de klachten daarvan komen, vooral als destijds de waarde al erg laag was.

Zijn er meer mensen met een vitamine B12 tekort? En wat is er gedaan? Ik weet dat er vaak met injecties gestart word. Wat is daar meestal de frequentie van?
    Ik hoop dat ik me binnen korte termijn iets beter ga voelen, dit gaat niet langer zo.

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Wat vervelend voor je. Er lopen als best wat topics over een B12 tekort. Misschien kun je daar eens inlezen. :)

Beterschap!

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wat een oet/u/ die HA: een B12 van 112 en dat pas constateren wanneer je later nog een keer bij hem komt. En je nu eerst nog een keer laat bloedprikken. Wat die koekwaus moet doen is jou onmiddellijk aan de b12 injecties moet zetten. Niet morgen, maar vandaag! Of eigenlijk gisteren al.

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Verder: opstartschema dient te zijn: de eerste vijf weken 2 x per week 1 ampul b12. Daarna kan dit eventueel zeer langzaam teruggebracht te worden naar 1 x per week een ampul, eventueel daarna naar 1 x per anderhalf week een ampul, 1 x per twee weken een ampul. Etc. Ik zit nu, na jaren nog steeds op 1 keer per drie weken een ampul.

Laat je niet een onjuiste behandeling krijgen, dus laat niet na het zetten van injecties weer bloedprikken en aan de hand daarvan stoppen met prikken. Eens een injectie gezet zorgt ervoor dat een bloedtest niet meer betrouwbaar zal zijn. Wat de waarde dan nl in je bloed is zegt niets over de waarde op celniveau.

Ik spuit het al jaren en heb het geluk dat dat ik onder behandeling ben bij dé topinternist op dit gebied in NL.

5. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

15 mei 2012
    1.081
    0
    0
    Groningen
    Bedankt voor de reacties. Ik zal eens zoeken naar topics.

Ik schrok eigenlijk ook wel, maartje, van mijn waarde. Vooral toen ik internet ging raadplegen naar de normaal waardes.
    Ik heb nachtdienst vannacht en hoop dat het lab mij even wil prikken, werk in zh. Dan is de uitslag er hopelijk ook snel en kan er iets gedaan worden.

Mijn ha deed trouwens erg rustig bij vertellen van de b12 waarde. Iets aan de lage kant zei hij?? Niet dus...

Deel Deze Pagina