slecht groeien! borstvoeding stoppen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rebma, 17 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebma

Rebma Actief lid

7 sep 2011
    292
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Mijn dochtertje is nu 14 weken en heeft een moeilijke start gehad aan de borst, maar met lactatiekundige en bijvoeden via borstvoeding hulpsetje uiteindelijk gelukt. Ze groeide niet hard, maar nu was ze bij de 3 maanden controle niet voldoende gegroeid. minder dan 100 gr per week. Nu vond de arts dat ik zou moeten bijvoeden, daar was ik er heel erg van overtuigd dat ik dat niet wilde, maar nu 2 dagen rommelen om de productie omhoog te krijgen twijfel ik. maar hoe beslis je om over te gaan op kunstvoeding. tranen stromen regelmatig over mijn gezicht bij het idee. Bij mijn 1e ging het ook niet vanzelf maar heb ik het 7 maanden volgehouden. nu is dit waarschijnlijk de laatste baby zijn die ik zal voeden, dat vind ik moeilijk.
    maar geef ik borstvoeding voor mezelf en doe ik mijn dochtertje dan te kort of ga ik over op kunstvoeding. wie helpt mij rationeel denken en een beslissing nemen.
    groeten Rebma

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hou het voor nu op borstvoeding,hou je kleintje bij je en leg haar vaak aan.heb je iemand in de buurt die zich met je zoontje bezig kan houden zodat je op je je dochter kunt richten?ga volgende week nog een keer wegen en kijk dat of het nodig is om bij te voeden met behulp van de lactasietkundige.zij heeft er verstand van.heeft ze nog moeite met aanhappen?of gaat dat nu goed. Veel sterkte en misschien heeft iemand hier nog andere tips voor je.

3. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Geef niet zomaar op! Je hebt zo hard je best gedaan en doet dat nog steeds.
    Hoe is je kleintje? Is ze tevreden en lekker alert als ze wakker is, plast en poept ze?
    Kijk idd of er iemand op je andere kindje kan passen en leg je kleine meid wat vaker aan. Zolang ze groeit, tevreden is en jij je er goed bij voelt is er volgenw mij niet echt wat aan de hand. Hoe is haar gewicht nu dan en lengte?

4. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    bijvoeden met kunstvoeding is volgens mij niet de oplossing. Gewoon veel aanleggen. Er zijn trouwens wel meer kindjes die in een maand niet zoveel of zelfs niets groeien. Misschien haalt je baby het ergens anders weer in. Ik zou het zeker niet nu al opgeven!
    Gewoon veel aanleggen en elke week even laten wegen en na een paar weken pas beslissen wat je doet. eventueel lactatiekundige inschakelen.

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Mijn dochter groeide ook altijd minimaal en toch krijgt ze nu bijna 13 maanden borstvoeding. Niet elk kind groeit gelijk.
    Is ze tevreden? Voldoende plasluisers? Je hoeft ook niet helemaal over te stappen. Ik heb een korte periode 1 flesje kunstvoeding per dag gegeven en verder borstvoeding op verzoek.

6. Lot1982

Lot1982 Nieuw lid

17 okt 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kinderen groeien anders op borstvoeding dan op kunstvoeding. Bij borstvoeding zie je bij drie maanden dat ze minder snel groeien dan op kunstvoeding. De groeicurve op het consultatiebureau is de gemiddelde groeicurve van nederlandse kinderen. Deze krijgen echter voornamelijk kunstvoeding. Kijk daarom eens naar de groeicurve op
    http://www.borstvoeding.com/groeicurve/

Hierbij kan je zien of je kind echt slechter groeit dan gemiddeld of dat het de zogenaamde borstvoedingsdip is van rond de drie maanden.

Daarbij denk ik dat je kind toch ook zelf aangeeft of het genoeg krijgt. Is je kind tevreden met de hoeveelheid melk, wakker en allert, dan heeft hij waarschijnlijk minder nodig. Schakel bij twijfel een lactatiekundige in. Dit wordt vaak door de zorgverzekering vergoed.

Stoppen met borstvoeding? Als je dat niet wilt, dan vooral niet doen!

7. Rebma

Rebma Actief lid

7 sep 2011
    292
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Patrijs,
    Wanneer en hoeveel gaf je dan bij met de fles?
    Kolfde jij dan nog extra en zo nee hoe heb je uiteindelijk die fles weer laten vallen?
    nee ze is niet altijd tevreden maar dan mag ze zo lang drinken als ze wil. plasluiers geen veranderingen in. 4-6 per dag.
    allemaal bedankt voor jullie reacties ik wil ook niet opgeven maar elke keer kolfen daar wordt ik gek van.
    Het lijkt vandaag weer wat beter te gaan. ze was wat onrustig komt natuurlijk door mij;)Ik kolf nu sinds dinsdag zoveel als mogelijk maar blijf er niet voor thuis dan jammer en dan geef ik af en toe wat extra`s wat ik heb gekolfd.
    Ik weet dat borstvoeding kindjes niet zo hard groeien en dat mijn zoon ook rond deze tijd een dip had dus zorgen nee nou misschien een beetje. ga nu een weekje naar de veluwe even geen dagelijks beslommeringen zal ons ook goed doen hoop ik en dan daarna maar weer eens wegen. ach en dan is ze al bijna 4 maanden en kunnen we beginnen met groente fruit........

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik gaf dan 1 flesje van ong 90 ml. Ik kolfde die voeding dan wel om mijn productie op gang te houden. Dit heb ik tot 6mnd gedaan (alleen op opvang dagen). Ik ben met 6 mnd gaan bijvoeden, dus er toen mee gestopt. Daarna alleen nog maar borstvoeding. Mijn dochter heeft de eerste 6 mnd elke 2 uur gedronken op haar verzoek. Met 11 mnd is ze voor het laatst gewogen en was toen 7565gr. Dus nog steeds een kleintje zeg maar.
    Toen zij zo oud was als jouw kindje was ze ong 5 kg. Ik besloot op haar te vertrouwen. En op mijn borstvoeding. Toen liet ik steeds vaker dat flesje weg en gaf haar gewoon de borst.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom bel je niet gewoon de lactatiekundige nog een keer op?

Aan de hand van één keertje wegen mag je echt geen beslissingen ophangen hoor! Volle luier vlak voor het wegen en je kind is meteen 200 gram lichter! Volle buik en je kind is 200 gram zwaarder.

Ik zou inzetten op heel goed aanleggen, voeden bij vroege hongersignalen en borstcompressie toepassen.

10. Rebma

Rebma Actief lid

7 sep 2011
    292
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Allemaal,
    Als eerste bedankt voor alle reacties.
    Ik heb veel gelezen op internet. En ben inmiddels weer gestopt met bijvoeden, maar ook met inbakeren. Ze komt nu s nachts weer 2 keer voor een voeding. Doorslapen is lekkerder dat geef ik toe maar als het me zo wel lukt om alleen borstvoeding te geven heb ik het graag voor over. Ik voed nu bij de minste geringste kik die ze geeft ook al zit er maar 15-30 minuten tussen. Vandaag weer naar consultatiebureau hopelijk is ze beter gegroeid en kunnen we op deze voet doorgaan. Ik hoop dat als ze niet goed gegroeid is dat ik me staande weet te houden op consultatiebureau en et de borstvoeding. Wordt moe van het twijfelen of borstvoeding wel goed genoeg is en of ze niks te kort komt. Ik had echt vorige week besloten om af te bouwen en dan maar de fles te gaan geven. Gelukkig liet mijn kleine meid toen zien best heel goed uit de borst te kunnen drinken. Maar is maar weinig voor nodig om me onderuit te halen. Je gevoel zegt borstvoeding is het beste maar als het niet genoeg is wat dan?
    groeten

11. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Mijn zoontje groeide ook maar minimaal op borstvoeding. Maar nu met vaste bijvoeding groeit hij in hetzelfde tempo, het is dus zijn manier van groeien, lag dus niet aan mijn borstvoeding. Je zou eventueel motherlove capsules kunnen slikken om je productie wat te verhogen.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Laat je als je terug bent van het cb even weten hoe het gegaan is?

Ik denk dat het verstandig van je is om met inbakeren te stoppen en haar gewoon 's nachts ook te laten komen. Veel kindjes hebben dat gewoon nodig, zeker met borstvoeding omdat ze dan toch verspreid over de dag (en nacht) wat meer en kleinere porties drinken dan wanneer je met een schema flesvoeding geeft.
    Bijvoeden is op dit moment funest voor je productie. Doe dat dus echt alleen als je toch van plan bent om af te bouwen en te stoppen. Zolang je door wilt gaan, geldt: niks anders geven en gewoon zo vaak mogelijk laten drinken.

Succes!

13. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Wat goed dat je zo doorzet! Laat je even weten hoe t is gegaan bij t cb?

14. Rebma

Rebma Actief lid

7 sep 2011
    292
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou ze was 292 gr gegroeid in 2 weken. Wel met bijvoeding. Ze waren tevreden maar adviseren toch om begin van de avond een flesje aan te bieden. Ik geloof dat ik dit toch maar ga doen Dan kolf ik die voeding puur ter trikker en dan zijn mijn borsten hopelijk weer redelijk gevuld tegen einde van de avond. Volgende week weer wegen ben benieuwd. ......

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    #15 Zoe123, 29 okt 2013
    Laatst bewerkt: 29 okt 2013
    Als dat voor jouw gevoel oke is, dan moet je dat gewoon doen. Wel goed om te kolven, geen voeding overslaan!
    Maar waarom adviseren ze eigenlijk om een flesje aan het begin van de avond te geven?
    Laat me raden,even lekker aftappen voor de nacht?

Mijn jongste dochter was en is een petitje. Op borstvoeding groeide zij via de onderste lijn van de curve. Toen kwam de bijvoeding er bij. Was geen grote eter en is het nog steeds niet. Waar zus en kleine broer 2 boterhammen wegknabbelen, eet zij er 1. 2 glazen roosvicee...zij neemt er 1.

Kortom, het is hierboven al genoemd, het ligt niet aan jouw voeding.
    ..het ene kind is het andere niet!

16. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    geen 1 kindje is volgens het boekje.... Het ene groeit te hard, en de ander weer te weinig.... Ons kindje groeide te hard, en ik zou onze zoon maar 4 keer per dag mogen voeden, en absoluut geen nachtvoeding... Nou dat trek ik echt niet want dan sta ik meteen droog. Als ik naar dat advies had geluisterd zou ons ventje nu geen borstvoeding meer krijgen. Ons ventje krijgt 2-3 nachtvoedingen en overdag wanneer hij wil meestal om de 2-3-4 uur. Ons ventje heeft het wel duidelijk van de nachtvoedingen hoor, want overdag heeft hij soms gewoon het geduld niet om te drinken. Ik snap echter niet het flesje kunstvoeding, zoals ik borstvoeding ervaar is dat een erg slecht advies.. Maar dat is ieder voor zich. Maar je moet doen wat voor jou goed voelt en wat bij jullie past.

17. Rebma

Rebma Actief lid

7 sep 2011
    292
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee absoluut niet om voor de nacht af te tappen want ik wil perse s`nachts blijven voeden, want anders kan ik gelijk wel stoppen. Daardoor is het ook mis gegaan. Nee het is meer voor mij omdat ik rond 5-7 niet zoveel tijd heb om op de bank te zitten met een kindje wat ik niet tevreden krijg. Hoop meer rust te krijgen en hopelijk doet dit ook iets. Ik begrijp jullie argumenten, maar ik denk dat ik het nu toch ga doen. Manlief vindt het ook beter zo. Ik heb nog een kindje en die verdient ook mama`s aandacht. Het is moeilijk maar misschien wel verstandig..............:(

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Wat je ook kan doen (ik probeer even mee te denken), is wel voeden om 17.00, maar het voedingsmoment kort houden. Als ze dan wel gedronken heeft maar niet tevreden is, kan je dan evt een flesje na geven. Zo hoef je dan zelf niet te kolven (want daar moet je ook tijd voor vrij maken),maar kan je dan hopelijk wel wat rust voor jezelf inbouwen?

19. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

He meis,

Mijn dl heeft heel veel problemen gehad met groeien. We hebben ook een enorme borstvoedingsstrijd gehad, maar zie nu ze is 13 mnd en nog steeds aan de borst. Je mag me PBen als je daar behoefte aan hebt.
    Ik heb nl hetzelfde advies gehad als jij. Als jij het op wilt volgen is dit natuurlijk absoluut jouw goed recht, maar als je twijfelt...PB me maar :)

20. Rebma

Rebma Actief lid

7 sep 2011
    292
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Allemaal

Mijn kleine meid was ondanks mijn moeite niks gegroeid. Moet nu echt gaan bijvoeden en dit moet ook echt KV zijn van het CB. Nu ben ik ook redelijk aan het eind van mijn latijn van al het voeden en extra kolfen.
    Ik ga nu 2 flessen kv bijgeven per dag en ben gestopt met kolven. Ga proberen om het bij 2 flessen te houden , maar als het verder afbouwt dan is dat maar zo. Liefst wil ik graag de ochtend en nacht in stand houden maar of dat lukt met zo`n slechte en vooral wisselende productie. IK slik nog wel steeds boezemvriendjes plus en bv thee al weet ik niet wat dat doet:(.
    Ben er nog heel verdrietig over want ik wilde echt zolang mogelijk bv geven en had nooit verwacht dat het bij een 2e nog lastiger zou gaan als bij de 1e. Maar blijkbaar is deze kleine meid snel tevreden en activeert daardoor de borsten niet voldoende bij te korten.
    Wil je bedanken voor het mee denken en ik ga kijken waar het schip strand. Probeer vooral van elke voeding die ik nog wel geef te genieten.
    groeten

Deel Deze Pagina