Zwangerschapssuiker....

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ingrid76, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ingrid76

Ingrid76 Actief lid

5 jun 2010
    124
    1
    0
    NULL
    Gelderland
    Hallo meiden.
    Vorige week heb ik een GTT gehad en die viel te hoog uit.
    Van de week een gesprek in zkh gehad en besproken wat ik het beste kan
    doen om dit wat naar beneden te krijgen.
    Zijn er meer meiden hier die dit ook hebben/hadden??
    En zoja, hoe gaan/gingen jullie hiermee om??

2. staartje

staartje Bekend lid

5 feb 2009
    806
    1
    18
    zorg
    brabant
    Mijn zus had het en zij heeft insuline gespoten in de zwangerschap na de zwangerschap was het weg geen suiker meer

3. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Ik heb het in beide zwangerschappen gehad en moest ook insuline spuiten.
    Eigenlijk meteen als de nageboorte uit je lichaam is zijn je suikers ook weer goed.
    Heb in eerste instantie de suikers onder controle proberen te krijgen door een aangepast dieet, maat dat hielp helemaal niks ging zelfs steeds hoger.............. dus vandaar spuiten.
    In de laatste weken moest ik ook voor de nacht spuiten omdat ik met de nuchtere waarden ook vrij hoog kwam te zitten.
    Als het goed is moet je nu zelf je waarden bij houden.
    En heb je info gehad van een diëtiste en een diabetesverpleegkundige. Zo niet zou ik daar eens naar vragen.
    Zelf ben ik met precies 38 weken ingeleid omdat er na de 38 weken meer kans is op complicatie omdat je toch kans hebt op een wat zwaarder kindje, wat trouwens bij mij wel meeviel.......... S was 3790gr.

4. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik ben ook begonnen met een dieet maar moet nu 's avonds langwerkende insuline krijgen. Helaas is de laatste dagen alle regelmaat in mijn suikers kwijt, de ene dag sta ik redelijk laag, de dag erop met hetzelfde of minder eten te hoog.

5. Clauwtje87

25 mrt 2013
    49
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb ook zwangerschapssuiker en ik kan het gelukkig onder controle houden met een dieet.
    Toen ik hoorde dat ik het had baalde ik flink maar ja je moet door en zo erg is het dieet ook niet.

6. staffies

staffies Bekend lid

21 sep 2009
    551
    0
    0
    emmen
    Wat zijn de goede waardes als je zwanger bent weet iemand dit ook..

7. mamaSylvia1975

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    S'morgen mocht ik niet boven de 6 komen (nuchter)
    En een uur na het eten moest het onder de 7 blijven..........

8. staffies

staffies Bekend lid

21 sep 2009
    551
    0
    0
    emmen
    Dank jewel..

Ik moest vandaag een drankje drinken en 2 uur later weer prikken en had de waardes gezien vandaar ..ben bang dat ik het ook heb dan nuchter was 5 en 2 uur na het drankje 7.2

9. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Hier ook zwangersschapsuiker, tot nu toe kan ik hem netjes houden met een dieet. Ik weet het vanaf 24 week. Ik moet ook nuchter onder de 6 en 1,5 uur na het eten onder de 7 blijven...in het begin is het gewoon een beetje uitproberen waar je lichaam op reageert. Ik hou zelf aan max 30 à 40 koolhydraten per keer dan blijft hij netjes. Sommige dingen reageert mijn lichaam meer op dan andere dingen. Ik heb bij de diëtiste een boekje gekregen waar het aantal koolhydraten op staan. Mijn kindje zit nu gewoon op het gemiddelde dus word ook niet ingeleid.

10. Ingrid76

Ingrid76 Actief lid

5 jun 2010
    124
    1
    0
    NULL
    Gelderland
    Oke, ben dus niet de einige ;)
    Ook ik heb dus een glucose drankje moeten drinken.
    Ervoor was het 5 en na 2 uur 8,9 :$
    Veel te hoog dus...
    Heb ook al met een dietiste en verloskundige van zkh gesproken en
    moet me ook aan een dieet houden.
    Denk dat dat me wel lukt maar of het helpt moet nog blijken!!
    Hoe hou je het zelf bij dan?? De waardes bedoel ik dan...
    Krijg je dan een "doehetzelfthuissetje" ;)...
    Volgende week ga ik nog 3x prikken op 3 dagen, 1x nuchter, 1x 2 uur na ontbijt en 1x 2 uur na de lunch....
    En waarom werden jullie uberhaupt getest via GTT??

Gr. Ing

11. MissDragonfly

15 nov 2010
    77
    0
    0
    Apeldoorn
    Hier met 11 weken al een te hoge bloedsuiker. Bij de GTT bleek 8,4. Niet schrikbarend dus. Heb nu een aantal weken een dieet en werkt perfect. Heb laatst 3x moeten prikken (1x nuchter, 2 uur na ontbijt, 2 uur na lunch) de waardes waren 5,3 / 5,5 / 6,0. Ik moet nu dus het dieet aan blijven houden en waarschijnlijk verder in de zwangerschap nog een keer prikken om te kijken of de waardes zo netjes blijven met het dieet.

Heb het er even moeilijk mee gehad maar kan er nu prima mee leven. Alles voor het wondertje in mn buik.
    Het is trouwens mijn tweede. Eerste woog met de geboorte 4070. Achteraf had ik bij hem dus ook al een hogere waarde maar toen bleek het nog binnen de norm te vallen. Deze hebben ze twee jaar geleden gewijzigd hoorde ik van mn verloskundige.

Ik hoorde trouwens wel dat het per ziekenhuis verschilt welke waardes worden aangehouden. Er wordt bij mij namelijk ook niet gesproken over diabetes of suiker. Ik heb een verstoorde glucose waarde.

12. Ingrid76

Ingrid76 Actief lid

5 jun 2010
    124
    1
    0
    NULL
    Gelderland
    MissDragonfly, zie in een ander topic dat wij hoogstwaarschijnlijk in hetzelfde zkh lopen ;).
    Bij mijn 1e is het ook niet te sprake gekomen, ze was 3855 gram.
    Is dan zeker in de afgelopen 2 jaar eea veranderd..
    Ik moet nog even afwachten hoe het volgende week gaat met die 3x prikken en wat dan de waardes zijn.
    Moet jij al vaker komen prikken dan??
    Hopelijk kan ik het ook redden met het dieetvoorschrift, en net wat je zegt alles voor het wonder in je buik...

13. mamaSylvia1975

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Ik werd getest omdat ik overgewicht heb en dan schijnt het dat je toch eerder kans het op suiker....... Ook zit het in de fam.
    Ik kreeg meteen na de test zo'n doehetzelf thuis prik setje...
    Maar wat raar dat je dat dan nog niet hebt.

14. Ingrid76

Ingrid76 Actief lid

5 jun 2010
    124
    1
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik ben ook getest naar aanleiding van een te hoge BMI.
    Bij mij komt het niet in de familie voor.
    Mss werkt elk ziekenhuis wel anders v.w.b. het zelf testen...
    Als ik volgende week weer geprikt heb en de waardes zijn te hoog zal ik het eens horen....
    Zit er ook niet op te wachten steeds naar het zkh te kleppen om te prikken ;):p....

15. mamaSylvia1975

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Ik heb wel begrepen dat elk zkh een ander protocol heeft...........
    Zo is het in Zwolle standaard dat je als je moet spuiten, echt met 38 weken wordt ingeleid, andere zkh doen dat wel later............
    Ook is het in Zwolle zo dat als je een paar x te hoog zit met je waarden eigenlijk meteen moet spuiten............
    Ken iemand die liep in een ander zkh en die echt wel eens waarden boven de 10, heb ik zelf nooit gehad......... ik was aan de insuline maar zij hoefde dat dus helemaal niet.

16. MissDragonfly

15 nov 2010
    77
    0
    0
    Apeldoorn
    Er is hier maar 1 ziekenhuis he :p dus we zitten wel bij dezelfde haha
    Ik weet niet of jij al bij de diëtiste bent geweest ? Die vertelde mij namelijk dat het prikken nuchter max 5,3 mocht zijn. En na het ontbijt en lunch max 6,7. Dan weet je namelijk zelf tijdens het prikken al of het goed is of niet.

Ik heb nu dinsdag weer een afspraak bij de gynaecoloog. Die gaat me vertellen hoe nu verder. Of ze wil dat ik nog een keer bij haar onder controle kom.. of dat ik helemaal terug mag naar de verloskundige. En waarschijnlijk wel of ik nog een keer moet prikken. Verwacht wel dat ze het in de gaten willen houden. En dat heb ik zelf liever ook wel. Ik heb laatst van de gynaecoloog al wel te horen gekregen dat ik sowieso recht heb op twee groeiecho's. Die zie ik dan maar als kadootje ;)

Heb je nu al wel een dieet meegekregen dan ?
    Laat je even weten hoe het is afgelopen met prikken ?? Ik duim voor je !

17. Ingrid76

Ingrid76 Actief lid

5 jun 2010
    124
    1
    0
    NULL
    Gelderland
    Ja er is er nog maar 1 zkh hier :D.
    Ik ben van de week al bij de dietiste geweest en zij gaf de opdracht om nog 3x te prikken volgende week.
    Ze heeft mij niet verteld hoe de waardes moeten zijn maar dat staat in de papiermassa die ze me heeft meegegeven geloof ik ;)...
    Volgende week heb ik een telefonisch consult met haar om door te nemen hoe de waardes waren en aan de hand daarvan zal er een plan de campagne gemaakt worden (of niet...)
    Nadat ik bij haar was geweest, moest ik ook nog naar de verloskundige in het zkh.
    Met haar ook nog eea besproken en zij heeft ook nog even een echo gemaakt...
    Ik krijg met 30 weken een groei echo en placenta lokalisering en in die zelfde week ook naar gyn...
    Dan heb ik ook al een afspraak voor 36 weken, vanaf dat moment sta ik sowieso onder controle van de gyn want dochter is met KS geboren.
    Ik begreep dat ik met 30, 34 en 38 weken een echo krijg....
    En in de tussentijd mag ik nog gewoon naar de VK, die doen dan bloeddruk meten en even hartje luisteren....
    En hoe het dan verder tussentijds gaat, tja dat is afwachten....
    Succes dinsdag bij de gyn, houd je me op de hoogte??
    Gr. Ing

18. MamaSandra

MamaSandra Actief lid

Ik vind t raar om te lezen dat er hier dames zijn met zwangerschapssuiker die terug onder behandeling mogen bij de verloskundige. Mogen jullie ook gewoon thuis bevallen? Ik heb ook (lichte) zwangerschapssuiker en weet dit met een dieet goed onder controle te houden. Al een aantal groeiechos gehad en de baby ligt precies op groei, niet te groot. Hoe dan ook moet ik onder behandeling blijven bij de gyn, verplicht in t ziekenhuis bevallen en de baby moet na de bevalling sowieso 12 uur in t ziekenhuis blijven om gecontroleerd te worden op suikerwaardes. Als ik nog insuline ga spuiten moet de baby nog langer in t ziekenhuis blijven. Ik heb al gezien dat er verschillende protocollen worden gehanteerd bij zwangerschapssuiker, maar dit vind ik toch wel apart.

19. mamaSylvia1975

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Ik snapte het ook al niet, want volgens mij is het inderdaad standaard dat als je suikers heb je onder controle bij de gyn loopt.
    Ik had dat sowieso bij de 2ling, maar daarna meteen weer doorgestuurd voor de suikers.........
    En inderdaad je baby wordt 3x gecontroleerd voor zijn/haar glucose waarden. Als die allemaal goed zijn mag je naar huis.

20. MissDragonfly

15 nov 2010
    77
    0
    0
    Apeldoorn
    Ja wat een stapel papier he :p maar daar staat het niet in hoor. Ze heeft ze voor mij dus opgezocht en neem aan dat het voor jou hetzelfde geld. Wel fijn om direct te weten waar je aan toe bent omdat ze pas de volgende dag belt. Welke diëtiste had je ? Ik Linda

Jij zult waarschijnlijk nu al een echo gehad hebben omdat je wat verder bent dan ik. Ik neem aan dat ze bij mij met de 20 weken echo nog gaan kijken naar de groei. Die heb ik over 3,5 week.

Dank je wel :D ben erg benieuwd wat ze me gaat vertellen. Hoop dat ik lekker terug mag naar de verloskundige. Wil namelijk deze keer ook graag proberen of ik thuis kan bevallen (1e had meconium dus werd verplicht zh).

Ik laat je zeker even weten hoe het was :D Leuk om zo iemand te hebben die in het zelfde schuitje zit !

Deel Deze Pagina