Lieve dames, Mijn vader wordt een maand na mijn uitgerekende datum 60, en door omstandigheden willen we dit graag met het gezin vieren. Het idee is dat we een pAr dagen weg willen.. Nu komt mijn zwangerschap er tussen ze willen hier in de buurt logeren,en dan leuke dingen doen. Ik heb bedacht dat het dan goedkoper is om bij ons te slapen met het gezin. Dan kan ik me boven terugtrekken met de kleine als het teveel wordt en het bespaart veel geld. Nu zijn mijn ouders daar huiverig over, want ze denken dat het teveel is voor mij en de kleine.. En aangezien het mijn eerste is, kan ik het misschien niet zo goed inschatten.. Ze willen uit eten gaan, ontbijt laten komen en ik hoef niets te doen. Wat schatten jullie in? Liefs!
Het lijkt mij ook een grote belasting voor jou. Niet alleen lichamelijk maar ook psychisch. Je hebt net een kleintje gekregen en wil dan waarschijnlijk met je gezinnetje zijn. Lichamelijk moet je waarschijnlijk ook herstellen. En hou er rekening mee dat je misschien wel twee weken overtijd gaat lopen. Nee ik zou het echt niet doen. Ga lekker een paar maandjes later weg voor de verjaardag van je vader.
Hoewel dat een goed idee is, hebben mijn ouders een druk bedrijf en is dit een van de weinige perioden dat ze daadwerkelijk vrij kunnen nemen.... Dus dat zie ik niet zo snel gebeuren..
Ik zou het niet doen thuis bij jou. Je wereld is ineens helemaal anders met een kleintje. Je kan overtijd zijn waardoor je nog maar net bevallen bent als je vader 60 wordt. 2 weken na de bevalling voelde ik mij nog niet op en top fit om weer van alles te doen. Lichamelijk was ik daar totaal niet klaar voor en geestelijk had ik andere dingen aan mn hoofd. Die eerste periode is je wereldje klein. Alles draait om je kleintje en je leeft van voeding naar verschonen, slaapjes en knuffelen en weer opnieuw. Als je pech hebt heeft je kleintje last van krampjes, is het huilerig, wil het steeds bij je zijn. Kortom je komt handen te kort en al je energie gaat naar je kleintje. Je bezoek kan natuurlijk helpen met de verzorging en huishouden maar daarvoor zijn ze natuurlijk niet bij jou.
Hmm, jullie hebben natuurlijk gelijk... Maar heb ik als ik meega naar een huisje dan zoveel meer rust?
persoonlijk zou ik in een huisje met de rest dan echt niet meer rust hebben. gewoon omdat ik heel veel behoefte heb aan privacy, zeker met een baby. Is het geen optie dat zij een huisje nemen in de buurt van jullie huis en jullie dan overdag daar ook naartoe gaan, de dag samen doorbrengen en jullie avonds weer naar huis gaan? ligt ook eraan hoe je band is met je familie, en hoe je t ervaart, misschien vind je t wel fijn om hulp te hebben.
Zelf ben ik twee keer paar dagen voor de uitgerekende datum bevallen en hoewel dat helemaal niks zegt, speelt dat misschien wel een rol in mijn ingeving. Maar zoals ik het nu lees bij jou wil je gewoon heel graag met je ouders zijn rond die datum. Ik zou dan met een baby van twee weken nog geen nachtje van huis willen en dus je ouders bij jullie laten komen. Ze hebben al goed meegedacht over avondeten en ontbijt en zullen prima rekening met jullie houden. Als het je toch tegenvalt, kun je je makkelijk een uurtje terugtrekken en de baby kan grotendeels in zijn of haar eigen ritme blijven. Dus uit de opties: weg of bij jullie thuis, zou ik voor de tweede optie kiezen. Succes met je beslissing. Oh nog een ding. Je kan kiezen voor thuis en dan toch na de bevalling nog er anders over denken he. Het is niet dat je ergens aan vast zit dan of iets verplicht bent. Dat idee geeft misschien ook rust?
Leuke dingen doen? Zoals wat? 6 weken na de bevalling was ik jarig, Ik heb alleen mijn moeder gezien die dag (en die hielp met schoonmaken) omdat ik gewoon nog niks kon hebben. Ik ben de eerste 2 maanden kapot geweest. Kan jij heel goed met je ouders en durf je alles te zeggen? Kan je je echt goed terugtrekken en de boel de boel laten (dus dat je niet de goede gastvrouw wil zijn?) Helpen ze je dan ook in huis en met de maaltijden en opruimen? Dan zou ik zeggen: neem ze een paar daagjes in huis.
Geen verstandig idee. Je weet niet wanneer de baby komt (kan ook overtijd gaan) en hoe alles gaat verlopen. Dit is je eerste kindje dus jullie moeten alles nog leren en rustig aan elkaar wennen. Dan is het voor zowel jullie als ouders als de baby te druk als er een groot deel van de dag mensen over de vloer zijn (zelfs als dat familie is). Daarbij zeg je tegen familie niet zo snel dat ze nu even weg moeten gaan, hun mond moeten houden etc. Een baby heeft rustig nodig. En zelf ben jij ook nog aan het herstellen en weet je niet hoe dat gaat verlopen. Als er mensen in huis zijn kan jij je niet zo makkelijk terugtrekken. En verval je toch snel in huishoudelijke taken. Ook kan je een baby krijgen die snel last heeft van prikkels, veel bij jou wil zijn of veel kan huilen (en vaak is dat in de nachtelijke uren). Dan voel jij je extra bezwaard omdat het hele huis wakker is en je midden in de nacht over de gang loopt te spoken. Je ouders kunnen beter een hotel/huisje/appartement in de buurt huren. Dan kan jij daar met de baby komen als je dat wilt en weer vertrekken als het daar tijd voor is. Hou dus gewoon vast aan het oorspronkelijke plan van jouw ouders (in de buurt logeren). En bedenk dat van "leuke dingen doen" niet zoveel zal komen. Met een pasgeboren baby kan je nog niet zoveel doen. Je sleept veel mee, zit met slaapjes en voeding. En zelf heb jij ook nog niet veel conditie na een bevalling.
2 weken na mijn bevalling van de eerste was ik blij dat ik een rondje met de kinderwagen door de straat kon lopen. Ik zou dus toch een ander moment proberen te vinden, leuke dingen doen was voor mij toen echt nog geen optie. Bij je thuis zou ik alleen doen wanneer je heel vrij bent naar je ouders toe.
Ik heb een maand na de geboorte van ons zoontje mijn verhaardag gevierd. Wat een ramp was dat zeg. Verschrikkelijk. Familie ging nog wel. Maar vrienden, ik kon ze wel wat aan doen. Niet dat ze vervelend waren, maar ik kon me niet concentreren op gesprekken of wat dan ook. Maar familie is wel anders. Hoewel als ze in je huis logeren je ze niet zomaar even weg kunt sturen. Maar zij kunnen wel leuke dingen doen en lekker koken ed. En dan ben je er toch een beetje bij. En hebbje wel lekker je eigen bed enz. Als ik moest kiezen tussen ergens in een huisje of mn eigen huis, dan toch eigen huis.