Mijn zoontje heeft al 5 dagen hoge koorts gehad, vanaf dag 1 boven de 40, en zelfs 2 dagen boven de 41 graden Paracetamol hielp niet terwijl we dit al de hele tijd om de 6 uur geven (250 mg). Hij is 12 kilo. Ik was erg bang voor die hoge koorts en eventuele koortsstuipen, dus ben ik met hem naar de spoedeisende hulp geweest. Maar de kinderarts zei dat we ons geen zorgen moesten maken en dat het wel een week boven de 41 mag zijn (!) Heel apart, ben het er ook niet mee eens. Gelukkig gaat het nu alweer een stuk beter, maar zit hij onder de rode vlekjes. Het is ineens komen opzetten. Weten jullie wat het nou kan zijn? Ik denk aan de 5e ziekte, maar dan is die koorts toch nooit zo hoog? Moet ik alsnog even langs de huisarts of zo? De koorts is inmiddels gezakt tot tussen de 38 en 39 graden. Groetjes Emma Ps: ik probeer ff een foto te plaatsen hieronder
Bij hoge koorts is het waarschijnlijk de zesde ziekte. Let op dat de rode vlekjes gewoon weer huidskleur aannemen als je er op drukt, als ze rood blijven of paarsig en je ze dus niet weg kunt drukken, moet je de huisarts in ieder geval bellen (zie onze HA). Maar goed, ik ben geen arts, dus kan het je ook niet precies zeggen, klinkt in ieder geval als de zesde ziekte. Sterkte.
Dankje voor je antwoord, ik heb even gegoogled en het klopt inderdaad wel dat nu de koorts ineens veel lager is, de vlekjes beginnen te komen. Ik heb ook begrepen dat het in principe niet gevaarlijk is. Is dit ook zo voor zwangeren? Het is toch een herpesvirus?
Volgens de huisarts is het alleen besmettelijk als de vlekjes er nog niet zijn. Als ze eenmaal onder de vlekjes zitten, is het niet meer besmettelijk en kunnen ze ook gewoon naar het kdv e.d.
6e ziekte kan sowieso geen kwaad voor zwangeren, de 5e ziekte wel (maar alleen als de zwangere het nooit heeft gehad, en velen van ons hebben dit al als kind gehad) Beterschap voor je kleintje