Dochter acht maanden kan nog niet zitten

Discussion in 'Baby en dreumes' started by StrayCat, Nov 11, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,298
    4
    38
    Mijn dochter is nu acht maanden en 1 week en kan nog niet zitten als ik haar neer zet. Ik oefen veel maar ze kukwlt gewoon om
    Verder tijgert ze al anderhalve maand ze probeert ook al anderhalve maand haar beentje eronder te zetten maar kruipt nog niet. Ik weet niet of dit normaal is? Hoor dat babietjes met zeven maanden al zitten als je ze neer zet. Misschien een beetje overdreven maar moet ik me zorgen maken? Ze had als pasgeborene ook een voorkeurshouding daardoor afgeplat hoofdje. We lopen bij de kinderfysio. Ben een beetje bang dat het daarmee te maken heeft.

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Je moet ze niet neerzetten. Ze gaan vanzelf leren zitten en dat leer je ze niet door ze zelf maar neer te zetten.
    Je kunt je kindje wel helpen door het zoveel mogelijk in buikligging neer te leggen. Vanuit buikligging leren ze alles namelijk: tijgeren, kruipen, zitten.

Vraag anders advies aan de kinderfysio. Daar kun je je zorgen ook kwijt.

Die 7 maanden is trouwens gemiddeld en betekent niet dat ELK kind vanaf 7 maanden kan zitten. De een doet het eerder dan 7 maanden en de ander juist veel later. En dat is helemaal niet erg.
    Als je kindje met 12 maanden nog niet zelfstandig kan zitten, dan zou ik me wel zorgen gaan maken, maar nu absoluut nog niet.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Gewoon wachten tot ze zelf gaat zitten.
    Hier gingen ze overigens pas zelf zitten toen ze al los liepen :D Mijn jongste kon eerder lopen dan van rug naar buik rollen... Dus die lag soms als een schildpad op haar rug te spartelen tot iemand haar op haar buik rolde, en dan ging ze gewoon weer staan zelf ;)

4. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

Hier pas vanaf 9-10 maanden en kruipen met 11 maanden. Niks mis met haar hoor! Gezonde peuter die alles doet en kan :)

5. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,298
    4
    38
    Be Happy mij is verteld dat je twee dingen hebt. En zelfstandig zitten dus dat ze het zelf doen en dat als je ze neerzet ze kunnen zitten. Dit laatste schijnen ze met zeven maanden te kunnen.

6. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Dat neerzetten in de zithouding daar hebben ze niet gek veel aan hoor. Ze kunnen het beter zelf leren en van daaruit spelen, optrekken e.d. Onze oudste ging met 8 maanden zelf zitten (rolde daarvoor alleen) en liep binnen een maand los. De middelste deed het allemaal wat rustiger aan en zat zelf met 9 maanden (daarvoor hebben we haar eigenlijk nooit neergezet op haar billen behalve in de kinderstoel). Soms gaat het in ene gewoon heel hard en soms duurt het ietsje langer. Ik zou het proberen los te laten :)

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Zitten moet je niet forceren, dus juist niet neerzetten in zit. Dat is iig wat het cb tegen mij zei. En nogmaals; hier deden ze het helemaal in een gekke volgorde, maar ze kunnen nu gewoon allebei zitten ;)

8. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,298
    4
    38
    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wacht af tot ze het zelf gaat doen. Ze is wel snel met babbelen. Ik denk dat ze dat interessanter vind op het moment.

9. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Maak je geen zorgen! Die van ons is bijna 10 mnd en gaat ook nog niet zelf zitten. Tijgert en kruipt en trekt zich omhoog, maar zitten doet ze niet ;).

10. Koon

Koon Niet meer actief

Onze dochter van ruim 10 mnd kan ook nog niet goed zitten. Afgelopen week is ze toevallig voor het eerst zelf gaan zitten, maar nu laat ze het niet meer zien. Als ik haar neerzet valt ze ook gauw genoeg om. Onze zoon ging pas met 11 mnd zelf zitten. Is helemaal goed gekomen :)

11. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Onze dochter ging ook pas zelf zitten met negen maanden en vervolgens kroop ze ook in diezelfde week. Komt vanzelf wel hoor, ze doen het allemaal op hun eigen tempo.

12. Emo

Emo Fanatiek lid

Nov 6, 2013
    1,855
    1
    36
    Female
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Aahw zo schattig haha:D

13. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Dochter kroop op 7 maand maar kon pas zelf zitten toen ze 10 maand was

14. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Wij hebben ook fysio ivm afplatting hoofdje. Heb gevraagd wanneer ze zelfstansig gaan zitten. Gemiddeld rond 10 mnd zei mijn fysio. Dus maak je niet druk.
    Mn zoontje is 7mnd en kan nog niet tijgeren. Begint nu net n beetje zn knietjes op te trekken in buikligging.
    De een is sneller dan de ander.

15. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Je zegt dat ze wel snel is met babbelen.
    En dat zie je vaak. Of het een of het ander.
    En dat is wat ze op dit moment interessant vindt.
    Had mijn zoon ook. Op motorisch gebied met alles wat later dan gemiddeld en hele zinnen met 1,5 jaar.
    En dat vind ik eigenlijk nog veel leuker! Iedereen was stom verbaasd over wat hij al allemaal zei. En nog steeds... want hij is nog geen twee en kletst echt de oren van je kop haha

16. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,298
    4
    38
    Schoentje dan zal het nog wel komen denk ik. Ze blijft nu alleen nog maar tijgeren.

Mop81 klopt ze zegt al verbasterd mama (amma) en papa (attaaa) en aai tegen onze kat. Mensen zijn verbaasd dat ze dat doet met acht maanden. Ik denk dat het net zoals je zoontje een snelle prater word. En dat is wat je zegt ook heel erg leuk.

17. BVS

BVS Bekend lid

Nov 28, 2014
    797
    0
    0
    V
    Nooit neerzetten!

Mijn dochter kon pas met 9mnd zitten, zelfstandig!
    Geef het tijd...

18. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,298
    4
    38
    BVS ik ga het ook maar niet meer doen. Ze vind het volgens mij ook helemaal niet leuk.

19. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dl ging ook met 9 maanden uit zichzelf zitten, dat is een vrij gangbare leeftijd :)

20. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,127
    405
    83
    Mijn zoon kon ook niet zitten als je hem neer zette, kukelde gelijk om. Met 8,5 maand kon hij opeens zelf gaan zitten en toen bleef hij wel zitten. Volgens mij is 7 maanden best wel vroeg hoor, ik dacht ook dat het gemiddelde op 9 maanden lag.

Share This Page