Hoe snel werkt antibiotica bij een kat/kitten?

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 18 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.017
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    #1 RoGiJuLi, 18 feb 2017
    Laatst bewerkt: 18 feb 2017
    Onze kater is nu bijna 9 maanden oud.
    Hij is gecastreerd toen hij 6 maanden was.
    De eerste weken werd hij nog niet rustiger maar sinds een week of 4 wel.
    Wij dachten dat het een late reactie was op de castratie.

Gisterenavond viel het me ineens op dat hij wel heeeeel rustig was en voornamelijk sliep de afgelopen dagen.
    Ook bleek dat hij nog niet gegeten had die dag en toen ik eens goed naar hem keek schrok ik er van hoe mager hij ineens was!
    Voordat wij gisteren naar bed gingen kreeg hij weer vers natvoer, verse harde brokken en water.
    Vanochtend toen ik wakker werd had hij zich verscholen in een hoek op onze slaapkamer.
    Bleek dat hij nog steeds niks gegeten had. Geen drollen in de kattenbak maar wel plas.
    Heb verse tonijn voor hem neergezet, maar daar keek hij naar en liep weg. Een halve sticksnoepje at hij wel.

Ik ben om 12 uur naar de inloopspreekuur van de da geweest en zij kon niet zeggen wat er met hem aan de hand was, alleen dat hij echt niet lekker was, er iets met hem aan de hand is. Het kan alleen viraal zijn of erger.

Hij had hoge koorts en wou ook daar niet eten.
    Hij heeft daar een ab spuit gekregen en ik heb een ab kuur meegekregen alsmede een kuur pijnstilling om de koorts weg te laten/krijgen.
    Verder moet ik hem dwangvoeren met een spuit zodat hij wel voedsel binnenkrijgt.
    Dat eet hij dan trouwens wel op gelukkig ;)

Als hij niet uit zichzelf gaat eten, zijn toestand niet verbeterd of juist verslechterd moeten we weer na de da voor verder onderzoek (bloed etc).

Sinds we thuis zijn ligt hij alleen maar in dat hoekje op de slaapkamer.

Wie weet hoe snel die ab kuur aanslaat? Vind dit zo enorm zielig :(:(
    Kan mezelf wel voor me kop slaan dat me dit niet eerder is opgevallen :x

2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik weet niet precies hoeveel je kat is afgevallen, maar als het 500 gram is is dat al behoorlijk veel, dan is ie niet gisteren pas ziek geworden. Het stomme van katten is altijd dat je het pas ziet als het echt heel erg is. :(

Heeft je kat diarree of telkens aandrang tot poepen?

De spuit tegen de koorts moet binnen een uur werken, je merkt dan gelijk verandering in zijn gedrag. Let wel op, als je kat in 24 uur niks eet kan het negatieve gevolgen hebben voor zijn lever en dat is levensgevaarlijk!:(

Ik weet niet of je kip in huis hebt? (koop het anders morgen vroeg) en kook dat, vaak eten zieke katten dit wel omdat dit niet zwaar op de maag valt. Ook het kookvocht vinden ze vaak lekker.

De antibiotica werkt meestal na 2 a 3 dagen. Dan moet je wel echt verschil gaan zien!

Veel sterkte en wat naar dat je beestje zo ziek is!

3. meiklokje

meiklokje Actief lid

19 sep 2016
    496
    72
    28
    Ach wat zielig!!
    Misschien heeft ie een ontsteking ergens?
    Vorig jaar precies hetzelfde met mijn kat gehad. Bleef maar duren ondanks de antibioticakuur. Ik heb kipfilet gekookt in een beetje boullion. En daar kwam ie dus wel op af!
    Dat die ik altijd als mn katten ziek zijn. Daardoor gaan ze weer uit zichzelf drinken.
    Beterschap met je katje!

4. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Verder geen diarree of gebraakt?
    En ligt eraan welke antibiotica je hebt meegekregen, meestal duurt het inderdaad een dag of 2.
    Die pijnstiller/ontstekingsremmer/koortsverlager moet vrij snel werken. (Lees binnen 2 uur)
    Neem zelf ook thuis regelmatig zijn temp op.
    En zorg dat hij wat blijft eten en goed blijft drinken!
    En hem verder lekker laten gaan, hopelijk knapt hij snel weer wat op!

En als je het morgen niet vertrouwd, zoek even een spoeddierenarts op. Want het niet willen eten en koorts hebben ze niet voor niets. Zeker als zijn temp niet zakt ondanks de medicatie die hij krijgt!

5. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Voel je niet schuldig dat je het niet eerder gemerkt hebt. Katten zijn meesters in het verbergen van ziekten.
    Belangrijkste is dat ie blijft drinken en eten. Dus inderdaad dwangvoeren. Dikke kans dat hij misselijk is (inmiddels van de honger ws) en dat kun je met dwangvoeren doorbreken.
    Eten is enorm belangrijk want als een kat een paar dagen niks eet ligt leververvetting op de loer. Zo te horen drinkt ie nog wel voldoende maar als je daaraan twijfelt kun je het voer in de spuit iets extra verdunnen met water.
    Over het algemeen zal de antibiotica snel aanslaan en zal hij zich morgen al een stuk beter moeten voelen. Zo niet kan het zijn dat er een ander probleem de oorzaak is. Denk dan o.a. aan de nieren, lever(ontsteking) of een verstopping van de darmen. Al lijkt mij het meest logisch dat ie nu geen drolletjes legt omdat ie niet genoeg eet.
    Sterkte met de patient hopelijk voelt ie zich snel beter.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.396
    5.303
    113
    Heb je ook iets van een recuperation drankje gekregen? Bij onze kat helpt dat erg goed om hem weer aan het eten te krijgen na ziekte/operatie. Hij is bijna 17, dus ervaring. Hij heeft 2x antibiotica gehad en dan merkten we na een dag al wel verschil geloof ik, volgens mij gewoon hetzelfde als bij mensen, hij kreeg ook gewoon amoxicilline met een lekker smaakje.
    Dit is zo'n drankje:
    https://www.viata.nl/dierenverzorging/verzorging/nutribound-viyo-recuperation-kat-aanvullend-herstellend-oplossing-3x150-ml-nl?gclid=COrVsLGsmtICFfEV0wodYrQCIg#.WKib_pHtShA
    Deze drankjes bevatten weinig calorieen, dus is echt bedoeld als start-up, we hebben ook een keer een poedertje gehad van de dierenarts met wel veel calorieen, maar dat vond hij beduidend minder lekker.

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.017
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    De ab kuur die hij heeft heet Clavubactin 50 mg per tablet en de pijnstiller/koortsverlager heet Metacam en is een drankje.
    Hij drinkt idd wel genoeg.
    Hij verstopt zich alleen telkens/de hele dag in de slaapkamer.

Hij heeft niet overgegeven, behalve 1,5 week geleden een keer toen hij een dag alleen thuis was.
    Daarna niet meer.

Hij heeft geen diarree (ook niet gehad).

Over het afvallen.... geen idee hoeveel hij is afgevallen. Ze heeft hem daar gewogen en hij woog maar 3,5 kilo :(:(

Zometeen nog maar even wat eten geven en zijn temperatuur opnemen.
    Ben elke keer als ik ga kijken doodsbang hem ineens dood aan te treffen ofzo :(

8. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    Bij mijn kat begon het in de loop van de volgende dag wat beter te worden...
    Gelukkig!! Was zo blij toen hij weer kattenkwaad uit ging halen.
    Ik hoop dat ie weer gauw opknapt! Stetkte! Xxx

9. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Heb je een keuken weegschaal? weeg hem dan even elke dag zo kan je hem goed in de gaten houden.

Hier is het een tijdje echt kantje boord geweest. 1,5 kilo afgevallen door een katten hotel. doodziek was hij. ( hij was er maar een weekje) 6 dagen opgenomen bij de dierenarts. Ik ging er ook snachts uit om te dwang voeren. Wat ook helpt is kittenvoer van royal canin. En dan niet in een zakje maar in een blikje. -het heet babycat instinctive- Het is niet ''hoogwaardig''nat voer zoals schesir, maar het werkt perfect om te dwang voeren. Vooral omdat je er makkelijk water bij kan doen en het dan vervolgens in een spuitje kan doen. In het kittenvoer zit overigens meer vetten waardoor je kat weer makkelijker aankomt.

Als je kat echt niks binnen 24 uur binnenhoud of niet wilt eten, ga dan alsjeblieft zo snel mogelijk naar de dierenarts.
    Ik weet niet hoeveel graden koorts je kat heeft? Normale temepratuur ligt wat hoger als bij ons, dat is rond de 38 graden. Als het 40 graden is dan is het al wel echt hoge koorts.

10. Chilll

Chilll Bekend lid

13 okt 2016
    550
    187
    43
    Vrouw
    Na 1-2 dagen merkte ik wel wat verbetering bij onze kat toen hij een kuur had. En vanaf toen elke dag een beetje beter. Maar die van ons moet wel altijd veel overgeven van antibiotica. Hij kan er dus niet zo goed tegen en volgens de dierenarts kwam dat vaker voor. Ik hoop dat het jouw kat bespaard blijft, maar hou er rekening mee dat dit er ook bij kan horen. Ik hoop voor je dat jullie katje zich snel beter voelt.

11. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Door de metacam moet zijn temp echt omlaag gaan!
    Als dit niet zo is, is dit voldoende reden om opnieuw langs te gaan!
    Normale temp van een kat ligt tussen de 38-39 graden, dus stuk hoger dan bij ons.

Heeft ze ook nergens iets gevonden ofzo waar hij pijn had of ongemak had?
    Heb je ook het idee dat hij juist meer drinkt dan normaal of dat niet?

12. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.017
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Hij heeft net een beetje overgegeven nadat ik 2 spuitjes voer naar binnen had gewerkt. :(

Hoe hoog de koorts vanmorgen was weet ik niet, dat is gemeten door de da ;)

Net was zijn temp 37.1. Enorm laag, maar hij had zich verstopt in onze (inpandige) berging waar het echt heel koud is.
    Na in een deken tegen me te hebben aangehouden was zijn temp 37.8 dus geen koorts maar ook niet echt ideaal nog.
    Onze slaapkamer is ook aanzienlijk kouder dan de huiskamer dus hij mag nu van mij niet meer daar komen totdat zijn temp weer omhoog is naar 38.5.

Hopelijk gaat het morgen al wat beter met hem.

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.017
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Temp is naar beneden (zie post hierboven)
    Nee geen pijn klachten gevonden.
    Hij drinkt hetzelfde als normaal als ik naar zijn bak kijk en het aantal plasjes wat hij doet.

14. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Ja lees het, fijn!
    Metacam doet in ieder geval zijn werk.

Houd hem inderdaad warm.
    En geef hem regelmatig kleine beetjes eten.
    Soms werkt iedere 2 uur 1 spuitjes beter, dan iedere 4 uur 2 spuitjes. (Wij doen op de praktijk weleens ieder half uur 2 ml ofzo erin, als het maar binnen blijft).
    Hoop dat hij zich morgen wat beter voelt!

15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Wat een gedoe heh? en ze kunnen ook niet terug praten, dat maakt het allemaal nog lastiger en onzekerder.
    Wat je kan doen is lauw of ietsjes warm water door het voer doen. Zodat het niet koud op de maag valt. Maar misschien doe je dat al.
    Je kan ook ipv 2 spuitjes, elk uur 1 spuitje geven. Dan verdeel je het meer en misschien houd hij het dan wel binnen.

37.1 is wel laag. Als je kat op de 38 graden aantikt is het wel goed.:)

16. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.017
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Hij heeft nu telkens kleine beetjes gal overgeven maar maakt ook weer miauw geluid (of iets wat er voor door moet gaan), ook wandelde hij net wat meer.
    Het lijkt alsof het overgeven hem ietsiepietsie beter heeft gedaan.
    Spinnen doet hij trouwens wel gewoon als je hem aait (wellicht is dat een goed teken dat er toch niet iets ernstigs aan de hand is??)

Morgen maar ff kijken voor kitten mousse ofzo. Iets met veel calorieen en smaakstoffen en wat makkelijk in de spuit gaat.

Vannacht blijft hij lekker in de huiskamer/gang. Daar is het zeker 5 graden warmer dan bij ons op de slaapkamer.
    Hopelijk gaat het morgen beter!

17. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Fijn dat ie iets actiever wordt. En dat mauwen klinkt dat klagend/mopperend? dan is dat een goed teken. Tenminste hier is dat altijd een goed teken bij ziekte. Zodra ze weer gaan klagen voelen ze zich al iets beter.
    Spinnen kan ook een uiting van pijn/ongemak/misselijkheid zijn dus laat je daar niet door leiden. Slikt ie ook veel dan kan het ook een keelontsteking zijn. Eten doet pijn = niet eten = misselijk
    Gal overgeven betekend meestal lege maag dus misschien nog wat extra lekkers voor de nacht neerzetten. Ikzelf doe op zo'n moment een stukje gekookte kip fijnmaken met een beetje van het kookvocht, dat is ook licht verteerbaar.
    Al met al klinkt het al beter dan je eerste berichtje dus hopelijk voelt ie zich morgen een heel stuk beter.

18. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    vind het verstoppen wel apart dan is hij echt niet lekker (ze verstoppen zich meestal als ze dood gaan hoop natuurlijk niet dat dat bij jou katje zo is)

als de da het niet weet wat het is zou ik wel bloed laten afnemen en als je denk dat het een virus is zou je misschien echinaforce druppels kunnen geven

mijn katten hadden tijdje terug hele erge niesziekte te pakken veel ab ook gehad en tegelijk ook echinaforce druppels gegeven en geef ze nu nog steeds een paar druppels op het water wel veel minder dan toen ze ziek waren maar het heerst misschien ook wel want die van mij waren ook niet zo lekker deze week en gaan nig geen eens naar buiten als je echinaforce wil gebruiken zou ik het voor de zekerheid overleggen met de da

heel veel sterkte hoop dat je kitten snel weer beter is

19. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.017
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Nog steeds niks gegeten vannacht.
    Dus net 2 spuitjes voer gegeven wat er in blijft en zijn eerste pilletje ab voor vandaag.
    Ook met het spuitje wat water gegeven want ik had hem niet zien drinken.
    Hij ligt nu de hele tijd onder de eettafel op de grond.

Normaal als mijn jongste op hem afkruipt loopt hij weg maar nu blijft hij gewoon liggen. :(

Hij zit nu sinds 20 uur aan de ab. Hoop echt dat dit gaat aanslaan, maar iets in me zegt dat dit niet gaat gebeuren. :(

20. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Hij voelt zich duidelijk enorm beroerd.
    Hoe is zijn temperatuur?
    En is hij nog een beetje actief of weer net zo sloom als gisteren?

Balen dat het nog niet echt beter lijkt te gaan!

Deel Deze Pagina