*** weet niet of het hier goed staat, maar aangezien het deel gezondheid gaat over zwangerschappen, zet ik de vraag maar hier*** Ik heb vorige week een helse koliek aanval gehad en de arts weet voor 90% zeker dat het galstenen zijn. Woensdag moet ik een echo om duidelijkheid te krijgen. Hij heeft mee voorbereid op een operatie, maar daar zit ik niet echt op te wachten. * Zijn er ervaringen, vergruizen, medicatie? * Bij wie is de galblaas operatief verwijderd en is dat gegaan onder narcose of dmv een ruggeprik? * Bij wie is niets gedaan en is het bij een eenmalige aanval gebleven? Bedankt alvast!
operatief verwijderd dmv narcose. Herstel duurde wel redelijk lang maar ik was ook 20 weken zwanger toen ik geopereerd werd. Naderhand nooit meer last gehad. Ze zeggen dat het herstel wel meevalt normaal gesproken. In het begin had ik wat moeite met eten dat iets aan de vette kant was en met koolsoorten. Maar nu kan ik gewoon alles weer eten.
Twee jaar geleden is bij mijn mn galblaas operatief verwijderd. Achteraf gezien had ik al een jaar klachten, maar nooit echt heftig. Op een gegeven moment een hele heftige aanval gehad en naar de SEH gestuurd door de huisarts. De galstenen zijn toen dezelfde dag dmv ERCP weggehaald. Ik kreeg een roesje en toen zijn ze met zo'n scopieslang via mn mond gegaan en zo de steentjes verwijderd. Echter bleef ik klachten houden en er was dus nog steeds sprake van galstenen en toen ben ik geopereerd. Dit is gegaan via kijkoperatie onder narcose. Er zijn vier kleine sneetjes gemaakt. Ik moest een nachtje blijven en kon de volgende dag weer naar huis. Nog wel wondpijn gehad daarna en mocht ook een bepaalde periode niet te zwaar werk doen. Met medicatie ed heb ik geen ervaring.
Bij mij is de galblaas verwijderd, terwijl ik 3mnd zwanger was. Bleek stenen te hebben en de galblaas was ontstoken. Door middel van vier gaatjes is i verwijderd. Heb er een paar dagen last van gehad, maar verder viel het herstel me mee. Slikte nauwelijks medicijnen, a omdat ik allergisch ben voor de diclofenac die je vaak krijgt en ik vond de pijn draagbaar. Beter dan zon koliek aanval. Sterkte, ik vond het een hele opluchting toen de galblaas verwijderd was.
hier ook galblaas verwijderd onder gehle narcose, duurde ongeveer een week of 2 voordat ik weer alles kon doen, en een week of 6 voordat ik weer helemaal hersteld was. Ik vond het reuze meevallen
Misschien een hele domme vraag, maar hoe merk je dan dat je last hebt van galstenen of je galblaas? Wat zijn de klachten ervan zeg maar? (Snap dat t pijn doet, maar waar precies etc?)
vorig jaar december eerste aanval gehad. verschrikkelijk gewoon...daarna is er besloten dat galblaas er uit moest... (in de tussentijd tot de operatie...geen koffie, geen chocola, geen koolsoorten en geen vette dingen gegeten... en dat werkte wel...) eind jan geopereerd.operatie is altijd algeheel, dit is omdat ze het in principe via een kijkoperatie doen...maar als de arts het niet kan zien of er is iets niet normaals maakt hij er een grote ok van (dus behoorlijke snee) maar dit laaste is maar 5% kans hoor operatie...ik heb erg veel last van narcose gehad en pijn... maar volgende dag mocht ik weer naar huis...een week veel last gehad....en na 2 weken kon ik weer gaan werken. vergruizen kan niet met galstenen (wel met nierstenen ) nu heb ik helemaal geen last meer....en de gedachte alleen aan weer zo aanval.. is de operatie het zeker weten waard succes!
bestaan geen domme vragen ik had tijdens die aanval....extreem veel pijn, wist niet wat ik moest doen, kon niet zitten, niet lopen, niet liggen niets werkte.... bij mij begon met buikpijn recht bovenaan en klein eindje onder je borsten en trok daarna door naar mijn rug (tussen schouderbladen)...was misselijk tot overgeven toe....en echt heeeeeeeeeeeel veel pijn.... wist op het moment dat het gebeurde niet wat erger was, bevallen of galstenen.
ook bij mij is mn galblaas verwijderd. Onder algehele narcose. Ik had kleine steentjes en poliepen en na de operatie bleek dat ie ontstoken was. Na de operatie ging het snel goed. Beetje te goed en heb ik teveel gedaan. Toen maar een paar pasjes terug gedaan en toen ben ik snel hersteld. Van de littekentjes zie je nu bijna niks meer van. Heb nog wel wat last met vet eten. Wat last van mn maag en galwegen en van mn darmen. Heb nu sneller diarree sinds mn galblaas eruit is. Maar heb er nog geen moment spijt van gehad van de operatie. Liever diarree dan die helse galblaaspijn! Ow wat vrat dat energie zeg!!
hier onder algehele narcose de galblaas laten verwijderen.. een paar sneetjes, die helaas niet mooi gehecht zijn bij mij.. erg lelijke lidtekens en heb daar best lang last van gehad (langer dan t gewone herstel van de operatie) de operatie vond ik op zich meevallen, alleen was ik de dag van operatie en de nacht wel heel beroerd van narcose en morfine.. savonds laat kreeg ik daar ook nog de bekende pijn van het gas bij.. maar eerlijk is eerlijk na een paar dagen stond ik weer alleen met mn meisje ervoor (vriend kon niet langer vrij krijgen) en het herstel viel me reuze mee! alles beter dan die helse aanvallen...
vorig jaar heb ik meedere keren per dag een aanval gehad, en altijd standaard de dag erna de hele dag overgeven... zo 2 weken verder toch maar een echo, laatste aanval was een dag voor de echo, en toen was er niks te zien.. nog 1 dag overgegeven en daarna tot nu toe geen last meer gehad.
oja de pijn vlak na de operatie. BAH, dat viel me tegen zeg. Van dat xtra lucht dat ze inspuiten. Ik kon amper in of uit ademen. En misselijk!! Niet normaal! Maar toen ik tegen de misselijkheid in wat ging eten, ging het al snel weer beter gelukkig. De eerste 24 uur zijn het heftigste.
zo heftig heb ik het niet ervaren hoor...alleen toen ik bij kwam uit de narcose was ik erg misselijk, maar daar heb ik iets voor gekregen en toen ik de tweede keer wakker werd was het over. eigenlijk helmaal geen pijn gehad, ook niet aan mijn littekentjes, die hebben ze bij mij trouwens gelijmd ipv gehecht
zou willen dat ze de mijne ook hadden gelijmd ipv hechten.. de wond van mn ks is namelijk wel gehecht en die was vanaf dag 1 echt heel netjes.. mooi dun lijntje ook nooit last van gehad.. deze 2 sneetjes van de galblaas zijn dikke opstaande lidtekens ontzettend lelijk geheeld en ook echt veel last van gehad.. vreselijk was dat... ziet er nog niet uit trouwens en heb die operatie zon 8 maanden na mijn bevalling gehad en dochter is nu 2,5 bijna..
Hier ook elke week aanvallen gehad, vlak na mijn bevalling. Echo gehad, twee weken later operatie. Ik had maar 3 galstenen, maar te veel aanvallen, vandaar verwijdering galblaas. Onder narcose geweest, weinig pijn, sneetjes trokken een beetje. Zijn mooi geheeld, behalve eentje, die is wat dik. Bij mij waren ze met van die zwaluwtjes dichtgeplakt. Kon snel weer alles eten, mocht alleen een paar weken niet teveel tillen. Van het gas ook weinig last gehad gelukkig. Was na 1 nachtje weer thuis! Maar god, wat was ik blij dat ik van die galblaas af was. Operatie valt echt erg mee. Heb idd soms wat sneller diaree, maar dat heb ik liever dan die aanvallen. En ik beval nog liever dan dat ik weer zo'n aanval krijg!!
hmm zo te lezen leven er nogal wat mensen zonder galblaas. baal er wel van dat het bij iedereen een operatie is geweest. Ik heb 2x een keizersnee gehad en zou zonder probleem een 3de doen als het moest, maar tegen een galblaasoperatie zie ik enorm op. Niet eens zo zeer de operatie maar de narcose. Ik ben nogal een controlfreak en dat past niet bij een nacorse De aanval zelf is hel, alsof ze je brandend uit elkaar scheuren zonder verdoving.
Ik kan me je "angst" voorstellen. (weet niet of het echt angst is, maar weet niet hoe ik het anders neer moet zetten), maar dit kun je altijd aangeven bij de artsen en anesthesist. Zij zullen hier zeker rekening mee houden. Ikzelf ben nu ook "pas" twee keer onder narcose geweest en de eerste keer vond ik het ook doodeng. Maar ze zijn superlief voor je, je bent al versuft als je de ok op komt en probeer zo ontspannen mogelijk in slaap te vallen, dan wordt je ook zo weer wakker. Het stelt echt niets voor en is relatief ook maar heel kort! Ik had meteen berehonger na beide narcoses en als je misselijk bent dan krijg je daar wat voor. De 2e keer dat ik onder narcose ging, had ik een zeer humorvol team en we hebben ontzettend gelachen tot ik in slaap viel. Alle beetjes helpen! Een operatie is echt beter als dat voorgesteld wordt, je kunt altijd weigeren, maar een galsteen kan ook je galgang blokkeren naar je alvleesklier toe en dan ben je verder van huis. Denk er dus goed over na!!! Sterkte en als je vragen hebt, mag je altijd pb-en!