Konijn in huiskamer

Discussie in 'De lounge' gestart door lovelyme, 25 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Hoe je het went of keert, je ruikt het ALTIJD.
    En zeker de mensen die nog geen huisdieren hebben.
    Je ruikt een luchtje, hetzij lichte urinegeur na een dag of 3, hetzij hooi, hetzij bodemspul, altijd wel een luchtje.
    Het is maar net wat je tolereert en prettig vind als houder van knaagdieren maar geurloos is het niet..

Ik heb jarenlang cavia's gehad, van veel tot weinig (2)
    Altijd trouw de kooi van ruim een meter elke week uitsoppen en GOED een dikke laag bodemspul gebruiken voor veel vochtopname. (Aubiose) Maar desondanks rook je het toch. Nu geen knagers meer in huis, ik vind die lucht in de zomer gewoon niet fris en al helemaal niet met kleine kids in huis. Overigens zijn mijn cavia's van ouderdom overleden... (dus ik heb ze niet van de hand gedaan ofzo..)

2. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    tuurlijk ruik je in huis dat je beesten heb, je ruikt vaak ook hooi of stro, maar ook een konijn heeft een geur , en als de bak heel vies is ruik je dat idd, een hoektoilet is ideaal, mijn ene konijn doet ech haar behoefden erop, nu heb ik ze buiten staan ook mijn cavias, nou die hebben deze winter nergens last van gehad, nu zorg ik wel dat er in de winter of met regen een stuk plastic voor de gaas opening/raam gedeelte zit zodat er geen directe wind naar binnen kan, maar wel frisse lucht.

mijn ene konijn is al 10 jaar en doet het super, al word ze wel wat minder helaas. zelfs temperaturen van -15 vind ze niet erg, mooie wintervacht en ik stop dan wat extra stro in het hok (zomers alleen zaagsel) extra eten, ze mogen dan wel wat extra grammetjes aan het lijf hebben.
    mijn oudje zit samen met 2 jonge cavias (langharig) en eet ook gewoon hun voer mee(meng het) ze doet het er super op.

mijn andere konijn, zit helaas alleen omdat ze alles dood om haar heen, is geen lievertje voor andere dieren (alleen de kat kan ze goed overweg) maar voor mijn dochter super lief. \

bij ons komen ze niet in huis, zomers mogen ze afentoe los in de keuken, maar in de winter niet, te veel temperatuur verschil, voorderest hebben ze hun rennen (ene konijn heeft een hok van 1 meter breed, en 3 meter lang, en dan nog met verdieping erop, en oudste konijn heeft samen met de cavias een hok van 1,20 lang en 50 cm diep ook 2 verdiepingen)

3. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

TS, konijntjes zijn héél sociaal en ik adviseer je daarom om er twee te nemen.Inderdaad een gecastreerd mannetje en een (evt. ook geholpen, maar hoeft niet) vrouwtje, die gaan heel goed samen. Mannen/mannen en vrouwen/vrouwen gaat niet goed, zeker niet op latere leeftijd.
    Als je ze in een hok houdt waar ze niet uit zichzelf uit kunnen, moet je er wel voor zorgen dat het hoog genoeg is. Ze springen graag. Kijk anders even op de site van de konijnenopvang, die hebben onafhankelijke informatie. Ze vangen weggedane konijntjes op. Ik mag het adres denk ik niet noemen, maar google er maar op. Dan vind je het vanzelf.

4. marietje85

marietje85 Bekend lid

2 aug 2010
    675
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook konijnen binnen en je ruikt het wel met niet zo erg dat het hinderlijk is vind ik zelf. Het is wel de bedoeling dat ze binnen kort naar buiten gaan. Heb nu buiten een groot hok in tweeen gedeeld met daarin 2 mannen en binnen heb ik nu 2 vrouwen. De 2 mannen worden volgende week geholpen en dan kunnen de vrouwtjes erbij. Ik heb ze nu al dagelijks bij elkaar lopen maar dan moet ik er bij blijven want ik heb geen zin een nestje.
    Mijn buiten konijnen blijven ook de hele winter buiten stop wat extra stro in het hok en ze maken daar een lekker holletje van. Overdag zitten ze de hele dag in de buitenren dus last van de kou hebben ze niet anders gaan ze wel naar het binnenhok lijkt mij. Tussendeurtje is altijd open.
    Ik trouwens als bodem bedekking hennepverzels en in het toilet geperst hout. Dit opsorbeerd heel goed.

5. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Super bedankt voor de vele reacties!
    Ik ga dit allemaal vanavond even met mijn man bespreken
    Hoe groot is jullie kooi als voor degene die een kooi binnen hebben?

6. marietje85

marietje85 Bekend lid

2 aug 2010
    675
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb een kooi van 1 bij 0,5 meter. Zitten ze ook alleen maar in als er niemand thuis is en 's nachts de rest van de dag lopen ze los in huis of buiten.

7. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    onze kooi is 120x60, we hebben een middenklasse konijn dus een wat groter hok.

8. ik heb 2 hamsters en smorgens als ik de kamer inloop ruik ik ze
    ondanks dat ze netjes worden schoongehouden.
    Als deze hamsters dood gaan, dan komt er niks meer.

9. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    als er sneeuw ligt zie je bij ons allemaal nijnensporen erin, ze zitten ook gerust met sneeuw buiten, regen vinden ze dan toch weer minder, al heb ik een nijn gehad die gewoon zwom! vrijwillig erg leuk om te zien

10. Ik had vroeger ook een konijn binnen staan, maar ben blij dat hij nu met een vrouwtje buiten is. Het hoeft niet altijd te stinken, maar ruiken doe je het wel. Vooral bij niet geholpen mannetjes en vrouwtjes, die urine ruikt sterker en sproeien gebeurt meer.

Ik ben er zelf 'fan' van om de natuur voor de dieren zoveel mogelijk na te bootsen. Dus niet in hun 1je in een hok, maar samen. Konijnen zijn gewend om buiten te leven, als ze eenmaal gewend zijn om buiten te staan mag je ze niet meer naar binnen halen. In de winter kunnen ze best wel wat hebben. Gewoon wat extra hooi, en een kooi met een lekker nachthok zodat het daar niet tocht. Konijnen krijgen voor de winter een dikke vacht zodat ze makkelijk buiten kunnen blijven als het vriest.

Ik zou geen konijn uit de dierenwinkel halen. In het asiel worden ze beter behandeld en geënt. Dan kan je ook gelijk kijken voor een vriendje. Konijnen zijn toch blijer met een maatje. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken of ze wel genoeg aandacht krijgen. Het koppelen behoeft wel aparte aandacht. Je kan niet zo 1-2-3 even konijnen bij elkaar zetten.

En het science selective voer is een aanrader! Hier zitten veel vezels in wat belangrijk is voor goede darmwerking bij de konijnen en het natuurlijke slijten van de tanden.

Qua formaat kooi is voor 1 konijn 100cm breed echt het minimum, liever een kooi van 120cm breed, zodat ie lekker de benen kan strekken. Voor twee konijnen minstens 140cm maar liever groter!

Succes! En kijk ook eens op websites van asiels zijn hele lieve konijntjes te vinden. Plus als het niet bevalt mag je ze terugbrengen ;)

11. Jel

Jel Niet meer actief

Wij hebben 2 konijnen die nu buiten zijn, maar eerst hadden we ze binnen.
    Ben eerlijk gezegd wel blij dat ze nu buiten zijn. Het ruikt toch wel frisser in huis nu. Ze hadden dan wel hun eigen wc waar ze ook keurig alles op deden, maar echt fris vond ik het niet. Als we lekker zaten te eten aan tafel, dan keek je dat hok in, dus ook keek je dan naar de keutels en plas. Verder veel haar steeds overal. En na een jaar dat we ze naar buiten deden, was de muur erachter ook vol vlekjes. Voortaan zijn ze alleen nog maar buiten.

12. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Wij hadden voor 3 cavia's een hok van 1,40 bij 1,40. Zou voor 2 konijnen zeker niet veel kleiner nemen! Die hebben toch veel bewegingsruimte nodig....

Deel Deze Pagina