Konijn of Cavia

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 25 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    #1 mamavanjuul, 25 aug 2015
    Laatst bewerkt: 25 aug 2015
    Onze dochter wil graag een konijn of een cavia voor haar verjaardag.
    Daar heeft ze het al een hele tijd over, dus wij zijn bereid hier serieus over na te gaan denken.

Alleen, dat beestje moet wel buiten staan, ik wil het niet binnen hebben.
    (het worden er 2 overigens)

We hebben een stuk grond over naast huis, dus ruimte zat voor een hok, met buiten ren.

Maar nu hoorde ik dat we wel snel moeten zijn, omdat hoe langer we wachten, des te minder vet het konijntje zal hebben voor de winter en dus tot na de winter binnen zal moeten blijven.

Wie o wie heeft hier wat verstand van :)
    En wat is nou leuker een konijn of een cavia?

2. Leuk

Leuk Actief lid

28 jul 2014
    157
    66
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou eerder gaan voor een cavia, deze vind oppakken minder erg dan een konijn. Cavia's en konijnen zijn trouwens graag met zijn meerdere.

Cavia's maken geen wintervacht aan, maar in een goed hok uit de wind en isolatie en hooi kunnen ze prima buiten blijven. Ze kunnen ook tegen elkaar aan kruipen.

Konijnen kunnen zomers weer moeilijk hun warmte kwijt, waardoor ze de mogelijkheid moeten hebben op een koel plekje of tegen waterflessen aan kunnen liggen.

Verder vind ik persoonlijk het gezellige piepen van de cavia's als je aankomt met voer erg leuk!

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ja, ik denk persoonlijk ook dat cavia's leuker zijn. Idd om die geluidjes.
    Zelf heb ik namelijk helemaal niks met konijnen :)s`

4. MamavC

MamavC Niet meer actief

Als ze buiten moeten staan; konijnen. Cavias kan je eigenlijk niet buiten houden om ze sociaal te houden, met een strenge winter moeten ze sowieso naar binnen. Bij konijnen moet je er wel voor zorgen dat t een mannetje en vrouwtje zijn waarvan er 1 geholpen is (of niet maar je wilde er maar 2 zei je ;)) bij cavia's zijn twee vrouwtjes ook goed.
    Een cavia is voor op schoot leuker dan een konijn en ze ontsnappen minder gauw. Wel zijn ze erg kwetsbaar, een kind mag een cavia absoluut niet oppakken zonder ouders.
    Ik heb zelf 4 cavia's gehad (daarvoor ook nog een paar) en dat was een heel leuk groepje bij mekaar.

5. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Wij hebben sinds een jaar een konijn buiten. In een grand lodge hok. Is heel lief en tam en makkelijk te pakken. Loopt ook veel in de tuin. Ze speelt zelfs met een voetbal! We hebben er veel plezier van.

6. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Wij hebben nu een cavia, eerst 2 maar 1 weer terug gebracht naar de diere winkel want ze maakten elkaar echt af.

Is echt een schatje, maar ik ben sowieso wel meer van de cavias dan de konijnen.

Vroeger had ik cavia's en konijnen, maar naar de konijnen keken we na verloop van tijd echt niet meer naar om.

Voor buiten zou ik wel voor een konijn gaan, ik heb ze iig nooit buiten gezet en vraag me af of dat überhaupt wel kan als in de winter....

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Konijnen moeten inderdaad de kans krijgen om een wintervacht te kweken, maar er zijn ook opvangadressen waar de konijnen buiten gehouden worden, dus dan is dat probleem al bij voorbaat opgelost als je daar je beestjes haalt.

Zelf hebben wij konijnen en ik ben er erg tevreden mee. De jongens mogen er bij ons alleen naar kijken, maar ze laten zich door ons wel aanhalen.

Ik zou de konijnen niet bij een dierenspeciaalzaak halen, bij een konijnenopvang kennen ze vaak het karakter van de dieren en kunnen ze je prima helpen om een konijn te vinden wat met kinderen overweg kan. Hetzelfde geldt natuurlijk voor cavia's.

Groot voordeel van de meeste konijnen is dat ze een hoekje uitzoeken voor hun keutels en de rest van het hok/de ren blijft dan keutelvrij.

8. Femkee

Femkee Actief lid

6 nov 2012
    247
    1
    18
    NULL
    NULL
    Konijnen zijn qua oppakken idd niet zo handig voor kinderen, maar als ze tam zijn komen ze wel naar je toe voor een knuffel. Sommige konijnen springen bij je op schoor voor een knuffel. Hoewel je het niet meteen verwacht zijn Franse Hangoren voor kinderen echt super leuk! Ze zijn enorm en eten super veel, maar het zijn echt sulletjes, love it! Wij hebben er 1 die samenwoont met z'n vriendinnetje, maar hij is echt het liefste konijn ooit!

Cavia's vinden oppakken idd minder erg, maar hebben wel behoefte aan een vitaminerijk dieet. Laat je daar goed over informeren! Buiten kan, maar waar een konijn tot -20graden nog buiten kan blij en, moet een cavia sneller naar binnen.

In tegenstelling tot wat wel eens beweerd word, kunnen cavia's en konijnen niet samen gehouden worden. Ze spreken elkaars 'taal' niet, dus zullen ze het nooit leuk hebben samen...

Hierboven word ergens genoemd dat als je 2 konijnen neemt, één van beiden geholpen moet zijn. Echter raadt ik dan wel met klem aan om het mannetje te helpen. Laat je alleen het vrouwtje helpen, voorkom je wel ongewenste nestjes en veel voorkomende ziektes als baarmoederkanker, maar de voortplantingsdrift bij het mannetje blijft, waardoor hij het vrouwtje min of meer zal verkrachten...

Ik heb al jaren konijnen, dus mocht je advies willen, kan je altijd PBen ☺️

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    THX voor jullie reacties!

Samen met mijn oudste dochter ben ik al heel veel info aan het zoeken.

Van de week kroop ze op de bank met de tablet, opende ze de you tube app en tikte ze zelf in: Hoe verzorg ik een cavia :D
    Sindsdien kijkt ze elke avond filmpjes over hoe je een cavia moet verzorgen.

We zijn er nu wel over uit dat het 2 cavia's worden. Ze is in oktober jarig en dan is het inderdaad te koud om ze buiten te houden.
    Onze middelste dochter is in april jarig en dan krijgt zij een mooi buitenhok voor de cavia's.

We hebben in de tuin een stukje grond over en hebben het plan om er een mooi reservaat te maken voor de cavia's.
    In de lente/zomer lekker naar buiten en in de herfst/winter naar binnen.

Iemand nog tips waar we ze het beste kunnen aanschaffen? Ik las al dat in de dierenwinkel geen goed idee is...Maar waar dan wel?

10. MamavC

MamavC Niet meer actief

Leuk dat je je goed orienteert en de kinderen ook :)
    Ik heb eerst 2 cavia's gehad, toen weer 2waarvan 1 zwanger gekocht (perongeluk). In totaal dus 6 gehad.
    Wij haalden ze wel uit de dierenwinkel (geen tuincentrum!) en vroegen er dan 2 te reserveren. Jonkies die al bij mekaar in t hok zaten.
    Opzich kan dat geen kwaad hoor. Als je ze tam maakt wat heel makkelijk gaat en goed verzorgd zijn ze net zo gezond :)

11. Femkee

Femkee Actief lid

6 nov 2012
    247
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wellicht zit er een opvang bij jullie in de buurt. Daar kunnen ze eventueel ook cavia's aan elkaar koppelen of zijn al gekoppeld. En ze zijn vaak ook al gecastreerd. Enig nadeel is dat ze vaak wel een verleden hebben en/of dat ze al wat ouder zijn. Maar juist deze dieren verdienen een goed huisje!
    Eventueel kun je kijken bij een fokker in de buurt. Let er wel op dat het geen broodfokker is en dat hij/zij bij voorkeur geregistreerd staat bij ras- en fokclubs!

Succes!

12. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    Misschien eens rondkijken naar een cavia opvang in de buurt? Mensen kunnen je nog wat tips geven en een cavia die bij jullie past.

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    We willen het liefst een jonkie, dus niet een met een verleden.
    Als het beestje echt voor mezelf was geweest, dan had het wel een ouder beestje mogen zijn.

Wie weet in de toekomst...

Ik had al gezien dat er een caviadorp bestaat....wellicht dat we daar eens gaan kijken, haha!

14. Femkee

Femkee Actief lid

6 nov 2012
    247
    1
    18
    NULL
    NULL
    Kijk inderdaad gewoon rustig rond. Neem heen ovenhaaste beslissingen... Er zijn ook zeker jonge cavia's in opvangcentra.

In een dierenwinkel oid zijn altijd jong en schattig. Maar als ze niet meer klein en schattig zijn, worden ze terug gestuurd naar de dierenhandelaar en omgetoverd tot slangenvoer... Alleen daarom al vind ik dat dieren uit een opvang een beter huis 'verdienen' dan dierenwinkel dieren. En de dieren kunnen er niets aan doen, maar zal zelf de verkoop zeker niet stimuleren...

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Snap je punt hoor! Denk er zelf ook zo over.
    Heb zelf in mijn vrijgezellenleven een kat uit het Asiel gehaald, ook al een wat ouder beestje. Maar met kinderen vind ik het toch wat anders.
    Je weer niet wat zo'n beestje al heeft meegemaakt:...

16. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Cavia's zijn toch helemaal niet zo 'sterk' als konijnen zeg maar?
    En als je hem niet binnen wil hebben, hoe doe je dat dan met echte vorst? Ik weet niet hoe het zit, maar kunnen cavia's dat wel aan?

Konijnen zijn wat grotere bikkels zeg maar. Maar ik heb echt twee Cavia's gehad die uiteindelijk een longontsteking kregen door tocht.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik quote mezelf even 😉

Deel Deze Pagina