konijn vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door citta, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    tupp:

ik heb het aan de dierenwinkel gevraagt toen ik de kleine konijn kocht of het besmettelijk was .en toen zei hij van je ken de jongste ook met een pipet doen voor de zekerheid
    en nu wil ik alleen aan jullie vragen of het ook zo is.
    maar ik bel morgen de dierenarts en dan weet ik meer .

2. Linana

Linana Niet meer actief

Konijnen zijn niet kindvriendelijk, in de zin zoals en hond dat is.
    Ieder konijn is anders, zo houdt mijn voedster van een krabbel op d'r koppie, maar moet mijn ram daar zo goed als niks van weten.
    De voedster is ook heel ondernemend en de ram ligt weer graag op z'n gat :p
    Dus al zou ik nu zeggen: een Vlaamse reus, dan nog hangt het af van het karakter van het konijn.
    Daarbij is een wat ouder konijn makkelijker in te schatten qua karakter dan een jong konijn.
    Dus mijn advies: ga met je wensen naar een konijnenopvang en laat je informeren, maak kennis met de potentiële kandidaten en kijk met welk konijn het het beste klikt :)

3. life

life Niet meer actief

Had het konijntje klitten? Dat kan namelijk wat gaan filten en dat geeft ook wel een beetje huidschilfers mee, kan goed zijn dat ze verharen hoor en ja dat kan zo heftig. Onze konijnen zijn ook bezig en je ziet echt een mooie scheiding nieuw en oud haar;)
    Wat betreft de pipet, ikzelf ben er geen voorstander van om ze zo jong al een pipet te geven, ik zou even wachten vooral omdat het konijntje nog lang niet op gewicht is.
    Ik raad het dan ook altijd later aan bij een dier, maar wil wel even zeggen dat ik het goed vind dat je het doet!

En je kan misschien zelf ook even kijken naar het geslacht, weet niet of je dat wilt

4. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik vind geen enkel ras kindvriendelijk. Dan is een cavia een beter idee. Onze dwegrex is echt super lief, maar als hij schrikt wil hij wegspringen, en er zit ontzettend veel kracht in zijn achterpoten. Hij haalde mijn dochter helemaal open terwijl hij nog geen kilo weegt, ik heb cavia's die nog zwaarder zijn. Mijn dochter knuffelt met de cavia's op schoot, en de konijntjes laat ze in het hok. Als ze grommen doet ze zelf het hok snel weer dicht :) Voedsters hebben vaak last van territoriumdrift. Dat merk ik bij rammen veel minder.
    Maar goed, geen 1 dier is echt kindvriendelijk, kindvriendelijk vind ik een plastic hondje van fisher price, die kun je nog is knijpen of laten vallen ;) Ik hou haar dus altijd scherp in de gaten als ze met een dier op schoot zit, ze is nog maar 4 en als een dier ineens in paniek raakt is ze nog niet snel genoeg om het in goede banen te leiden.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @2G4E: Ik vind het moeilijk om antwoord te geven op je vraag, aangezien ik sowieso geen konijn (of amder huisdier) zou aanschaffen voor een (jong) kind. Als JIJ het leuk vindt om een konijn te hebben; vooral doen! En als je ziet dat je dochter het dan ook nog eens leuk vindt, is het mooi meegenomen.

Konijnen hebben allemaal andere karakters. Maar in zijn algemeenheid kun je zeggen dat kleine konijnen wat pittiger zijn dan de grotere rassen. En rammelaars (mannetjes) zijn vaak wat rustiger dan voedsters (vrouwtjes). In theorie ben je dus met een groot mannetjes konijn het beste af en zou je met een klein vrouwtje eerder kans lopen op bijten e.d. Maar goed, zo werkt dat natuurlijk niet, er zijn ook hele lieve kleine voedsters en grote rammen waar niks mee valt te beginnen.
    Bovendien speelt er behalve ras en geslacht véél meer een rol! Bijvoorbeeld de grootte van een hok. Konijnen die in een te klein hok zitten, worden vaak vervelend. Ze knagen aan de tralies en vliegen op je af als je voer wilt geven, waarbij soms gebeten wordt.
    Over het algemeen hebben vrouwtjes daar wat meer last van dan mannetjes. Je kunt het voorkomen door ze te steriliseren, dat scheelt vaak wel.
    Verder houden konijnen er meestal niet van om opgetild te worden. Gedragen worden vinden ze niet fijn, ze blijven liever met hun pootjes op de grond.

Konijnen zijn geen dieren om in een hokje te zetten en er af en toe uit te halen. Ze hebben veel ruimte nodig om te rennen en te springen.
    Hun darmen zijn erg gevoelig. Ze doen het het beste op véél hooi en wat brokken (die saaie, zonder stukjes). Groenvoer is ook belangrijk, maar je kunt niet alles geven. Veel konijnen reageren bijvoorbeeld erg slecht op sla. (gasbuik) en ook wortels zijn niet zo goed als je zou denken (veel suiker). Bij vers voer is het belangrijk om nieuwe soorten voorzichtig op te bouwen. Fruit waar veel suiker in zit moet je echt met mate geven.

In de winkels worden vaak allerlei "snoep" verkocht. Maar hierin zit -net als in mensensnoep- vaak veel rotzooi, zoals suiker, honing of zelfs yoghurt.. De gevoelige darmen van een konijn kunnen hier vaak helemaal niet tegen. Ook de knaag-/likstenen zijn erg slecht, hier kunnen ze nierstenen van krijgen.
    Konijnen die niet het juiste voer krijgen, kunnen dus problemen krijgen met de darmen, waardoor ze niet meer eten. Maar ze kunnen ook last krijgen van hun kiezen. Die groeien bij konijnen namelijk altijd door. Als ze door het verkeerde voer niet slijten, krijgeze scherpe haken die in hun wangen prikken. Daardoor willen ze niet meer eten. Als je hier te laat bij bent en je konijn al meer dan 24 uur niet gegeten heeft, zijn ze al bijna ten dode opgeschreven omdat de darmen dan niet meer voldoende bewegen. Dus zodra ze wel weer gaan eten, kan dat voer geen kant op.

Konijnen zouden trouwens ook eigenlijk jaarlijks ingeënt moeten worden.

Al met al valt er best veel over de verzorging van konijnen te weten. Lees er eerst even wat meer over en bedenk dan of je daar echt zin in hebt. Het zijn namelijk niet gewoon maar makkelijke dieren omdat ze toevallig in een kooi zitten.
    Als ze goed verzorgd worden, zijn het trouwens wel erg leuke dieren waar je ontzettend veel plezier aan kunt beleven.

6. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mooi stuk Tupp!

7. ZKim

ZKim Lid

10 jul 2013
    21
    0
    0
    Voor een goed advies over dieren moet je niet bij de dierenwinkel zijn! Iig niet voor een medisch advies, ga hiervoor alsjeblieft naar een dierenarts; zij hebben er voor gestudeerd en kunnen je echt goed adviseren. Het is ook goed om na te denken over vaccinaties; wel verstandig met meerdere konijnen, zeker als ze buiten komen. En ook castratie is aan te raden bij vrouwtjes, hiermee daalt de kans op baarmoederkanker enorm.
    Aan je verhaal te horen, is het grote konijn toch wat gestresses (anders gedrag bij oppakken). Houd goed in de gaten dat ze wel eet, hier stoppen konijnen vrij snel mee als ze gestressed zijn. Succes!

8. Linana

Linana Niet meer actief

Ik sluit mij helemaal bij Tupp!

Ik ben voor mijn 2 konijnen als ik weer heb ingeslagen zo'n 40 a 50 kwijt. Hier zit dan wel voer (selective science), 3 soorten hooi, bodembedekking (2 soorten) en wat "snoep" bij (gedroogde groente/verse groente)
    Daar kan ik wel weer even mee vooruit, maar het moet wel gekocht worden ;)
    Verder zitten mijn 2 konijnen gemiddeld 8 uur per dag buiten hun verblijf, ze zijn beide zindelijk, maar ook dat is niet vanzelfsprekend en is iets waar je tijd in moet stoppen.

Konijntjes zijn leuk en schattig, maar zijn lang niet zo makkelijk als mensen vaak denken. Het zijn eigenlijk helemaal geen geschikte dieren voor kinderen, vanwege zowel verzorging als karakter van sommige konijnen.

9. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    Wij hebben altijd 2 konijnen gehad, omdat we ééntje zielig vonden. En we hebben dus ook altijd 2 vrouwtjes in één hok gehad. Die waren zo aan elkaar gewent dat toen de ene ziek werd en dood ging de andere 2 dagen later ook dood ging door eenzaamheid.
    Inmiddels weer 2 nieuwe konijnen, ook 2 vrouwtjes, en die gaan ook prima samen.

2 mannetjes samen ging hier minder goed, die beten elkaar.

10. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    rotterdam
    hallo dames

Ben vanmiddag bij de dierenarts geweest
    en de oudste is in de rui.
    de schilfers kunnen er mee te maken hebben
    want hij kon geen mijt en eitjes of beestjes vinden op de microscoop.GELUKKIG!
    wel mag ik voor de zekerheid een pipet geven voor het geval wel mijt ooit komt .
    en pipet voor tegen anti parasieten vond hij ook goed dat ik het gaf .maar ik mag niet ene en doen .dus eerst even die anti-parasiet afmaken.

11. angel229

angel229 Niet meer actief

Wij hebben ook twee konijnen. Hadden we al voor we S. hadden. Want ik vond een konijnloos huis erg ongezellig (heb al 20 jaar konijnen). Nu S. twee jaar is vind ze ze ook geweldig MAAR ik zou nooit een konijn voor haar aanschaffen (als ze ouder is misschien wel, maar op deze leeftijd absoluut niet). We hebben ze omdat ik het leuk vind, alle verantwoording ligt dus ook bij mij en mijn man. S. vind het fantastisch om te helpen met voeren, drankflesjes vullen etc en dat vinden we ook heel goed.
    Maar we laten S. niet alleen met ze.
    Als ik een konijn voor kleine kinderen moet adviseren zeg ik ook Vlaamse Reus. Ik heb als een kind een groot Lotharinger gehad. Dat was echt het liefste konijn dat ik ooit gehad heb!

12. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Sluit mij bij heel veel wat al gezegd is aan. Met name dat man+man zelden goed gaat, vrouw+vrouw weinig goed gaat en dat man vrouw de beste combi is. Konijn alleen zou verboden moeten worden naar mijn mening.

Een huisdier voor een kind is geen goed idee en het konijn is niet specifiek leuk. Niet als je wilt dat je konijn het ook leuk heeft tenminste.

Bunnybunch zou verplichte kost moeten zijn voor elke konijnenhouder. Ben daar zelf ook flink actief.

Ts, je grote nijn is geen vos trouwens.
    Wens je veel succes met de koppeling. Afhankelijk van je regio zou ik je wel willen helpen daarbij.

13. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @2g4e Ook ik zou nooit aan dieren beginnen omdat mijn kind dat wil. (of die moet de leeftijd hebben bereikt dat ze volledig zelfstandig ervoor kan zorgen, 25+ dus :) )

Ik zou echt aanraden om op bunnybunch.nl te gaan kijken. Konijnen hebben echt een wel een behoorlijke gebruiksaanwijzing qua vezorging.
    Neem anders contact op met een konijnenopvang en laat je voorlichten.
    Konijnen kunnen een heel leuk huisdier zijn maar ze moeten er komen omdat jij het leuk vind. Jij zal poep moeten ruimen. :)

Mijn dochter van 1,5 vind de konijnen geweldig. Van de 7 konijnen zijn er 2 die haar gezelschap echt opzoeken. (ze zitten in een ren maar dochter mag er regelmatig bij) Maar mijn konijnen zijn vrij goed tam, zijn veel gewend (aan lawaai, drukte en andere dieren) en zullen dus niet zo snel bijten/ schoppen omdat ze in paniek zijn.
    Maar laat je voorlichten.

@ts: fijn dat ze geen mijt hebben. Zitten de konijntjes al samen? (en heb je het geslacht al laten bepalen? voor je het weet heb je er ook 7 :) )

14. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    rotterdam
    konijn zijn nog niet samen .wacht toch liever dat ze 3 a 4 maanden oud is .
    wel doe ik als ik die grote eruit heb de kooi van de kleine op de grond hellemaal dicht .dan snuffelt de grote wel even maar verder hellemaal nix .tuurlijk ging de grote nu op de kooi springen en er weer eraf .
    de kleine konijn is niet bang die snuffelt wel mee .
    ook als ik ze toen samen los lieten .ging juist de kleine gelijk naar de grote toe.maarja de kleine kwam ook uit de winkel met 3 grote konijnen in een hok .dus misschien denkt ze wel he dat is mijn maatje .maar verder doen ze het allebei goed met eten en drinken en zijn bewegelijk in de kooi als uit de kooi .het zijn allebei 2 voedsters.

ik woon in de regio Rotterdam (winkel centrum zuidplein )

liefs Citta

Deel Deze Pagina