Een paar weken geleden heb ik bij de gemeente kwijtschelding voor het betalen van de gemeentelijke belastingen aangevraagd. Vorig jaar heb ik dit ook gekregen, toen ontving ik nog een uitkering. Nu heb ik -gelukkig- geen uitkering meer, maar verdien ik minder dan ik destijds aan uitkering kreeg. Nu worden de gemeentelijke belastingen niet kwijtgescholden omdat ik geen crediteurenakkoord heb ofzo? Ik snap er echt helemaal niks van. Ik dacht dat zoiets afhankelijk was van je inkomen? Iemand enig idee wat ik nu kan doen? Ik moet even 287 euro betalen, dat is 33% van m'n inkomen Kan ik hier uberhaubt iets aan doen? Of is het helemaal niet afhankelijk van je inkomen? Moet ik bij de belastingdienst of bij de gemeente zijn?
Gemeentelijke belastingen gaan via de gemeente. Dus daar moet je wezen En het kan idd schelen of je eigen inkomen of uitkering hebt, het zou zomaar kunnen dat je met je uitkering een lager bruto inkomen had namelijk! (daar gaat vaak veel minder vanaf als bij een normaal loon) ook zou het kunnen dat ze dit jaar strenger geworden zijn. Mocht je het toch moeten betalen kun je over het algemene bij de gemeente wel altijd een 10-termijnen betalingsregeling treffen.. Succes ermee! heb zelf altijd een hekel aan achter dit soort dingen aan moeten zitten
Hmm, lekker dan. Mijn bruto inkomen is nu zelfs lager dan wat ik netto aan uitkering kreeg destijds, dus het lijkt me dat het daar niet aan kan liggen.. En wat is dan een crediteurenakkoord? Op google vind ik alleen maar dingen over failliet zijn e.d.? In de brief staat dat het een akkoord is van 'alle' schuldeisers, maar dat IS de gemeente. Als zij akkoord gaan met m'n kwijtschelding heb ik dus automatisch een crediteurenakkoord, maar omdat er geen crediteurenakkoord is krijg ik geen kwijtschelding.. Zo staat het er in mijn ogen. Ik snap er echt hélemaal niks van
Zou me niet verbazen als ze me informatie geven die in hun voordeel werkt. Vandaar dat ik het hier vraag.
En waarom zouden ze het niet doen de vraag is toch ook wat. crediteurenakkoord was? En ect ect je kunt ook nog bezwaar maken maar je moet dan wel eerst het betalen. Dus het komt er opneer bellen en vragen. vorig jaar werd het bij mij ook afgewezen kwam er net 100 euro boven dat is ook knap lullig dit jaar maar niet eens aan begonnen en het het gewoon maar betaald.
Hey hey Ik heb ieder jaar hetzelfde gehad zou iedere keer geen recht hebben op kwijtschelding .. Ze hebben me nooit de reden willen geven ze zetten 3 punten op de brief en daar moet je het maar mee doen ze maken veel fouten ..Gewoon nieuwe kwijtscheldingsformulieren aanvragen en alles weer insturen dat is het enigste wat je kunt doen .. Heb tot nu toe iedere keer weer kwijtschelding gekregen
Hmm vreemd! Ik zou inderdaad even bellen naar de gemeente. Heb je wel alle papieren ingevuld en op tijd ingeleverd? Het zou natuurlijk ook kunnen dat er een aantal stukken niet ingeleverd zouden zijn, en dat hun op basis daar van geen juiste beoordeling hebben kunnen maken. Ik meende dat het normaal gesproken afhankelijk was van je inkomen. Indien je boven de norm zit dan kom je er niet voor in aanmerking ( wat de norm precies is weet ik niet, maar denk boven sociaal min.)
Daarom dus Bij de gemeente werken echt de grootste flikkers die er zijn, vooral bij de gemeente hier. Let's say dat ik niet echt positieve ervaringen met de gemeente heb en m'n informatie dus liever van iemand anders krijg, zeg maar. Anders bel ik zo de belastingdienst wel even. Zij kunnen me niets toezeggen oid, maar ze kunnen me vast wel uitleggen wat de gemeente precies bedoelt..
Zeker weten! Ik heb alles een dag nadat ik contact heb gehad met de gemeente persoonlijk afgegeven daar! Daarna heb ik een week lang, elke dag gemaild of ze het al ontvangen hadden Als niet alle stukken erbij zouden zitten zouden ze dát in de brief moeten zetten lijkt.. Er staat; 'Natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefenen komen uitsluitend in aanmerkign voor kwijtschelding in het kader van het zogenoemde (algemene) crediteurenakkoord, dat wil zeggen een akkoord met alle schuldeisers. Geen kwijtschelding. Uit de door u verstrekte gegevens blijkt niet dat er sprake is van een crediteurenakkoord en ik ga er dan ook vanuit dat dit ook niet aan de orde is (lekker Nederlands, ook ook). U komt niet in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen 2011.
Vind het maar vreemd hoor ze hebben volgens mij echt een fout gemaakt !! Er echt achteraan gaan zitten want hier klopt iets niet .. Als je met je inkomen onder de bijstandsnorm zit dan heb je hier gewoon recht op hoor !!
Dit gaat imo over gemeentelijke belastingen en mensen in een schuldhulptraject. Daar zijn weer aparte potjes voor om kwijt te schelden ook al verdienen ze meer. Of zit je in een bepaald project daarvoor? Dan moet je dat denk ik ook mee sturen'. Ik denk dat je het beste het gewoon opnieuw moet aanvragen.
Nee ik zit niet in een bepaald project oid.. Ben nu de belasting aa het bellen. Gemeentehuis is vandaag dicht wegens iets met het personeel ofzo *zucht*
Volgens mij kan de belasting je hier niet bij helpen, en moet je hiervoor gewoon bij de gemeente zijn
Hm.. zo kun je zien dat iedere gemeente het toch weer heel anders aanpakt. Hier kijken ze echt naar je inkomen en uitgave! Wij krijgen hier een formulier en daar moet je al je vaste lasten + extra verzekeringen + dagelijkse onderhoud in vermelden, ook bewijzen van mee sturen. ( wat betaal je aan huur, electra, water, zorgverzekering enz... ) Ook bankafschriften willen ze zien. Heb je een auto boven een waarde van 1500,- dan kom je automatisch al niet in aanmerking. Is de waarde daaronder, dan moet je kenteken ook laten zien, dan gaan ze de waarde opvragen. Aan de hand van al die gegevens, beoordelen hun voor de kwijtschelding. Ik zou gewoon nogmaals bellen met ze. Ik weet niet wat de hoogte van jou uitkering was natuurlijk, maar je geeft aan dat je nu nog lager zit dan met je uitkering. Het lijkt mij dan volkomen logisch dat je wél in aanmerking zou komen.
Precies ja, al die gegevens heb ik ook in moeten sturen! Afschriften, accept giro van de huur, kopieen van huurtoeslag, zorgtoeslag, weet ik veel wat allemaal. Een auto heb ik niet, bij gedwongen verkoop is de waarde van de spullen in m'n huis ook niet hoger dan tweeduizendzoveel euro.. Dan maar wachten tot morgen. Bij de belasting, waar ze normaal gesproken echt heel erg aardig zijn, kreeg ik een zeikwijf aan de telefoon die eeeeecht niet uit wilde leggen wat een crediteurenakkoord is. Als het nou om inkomstenbelasting ging, dan had ze het heus wel uit willen leggen, zei ze, maar nu écht niet hoor. Ga denk het formulier van m'n inkomstenbelasting even opzoeken en het dan nogmaals vragen Sjongejongejonge zeg, ik vraag toch niet of ze iets voor me wil regelen oid, alleen of ze me uit wil leggen wat een crediteurenakkoord precies inhoud Lijkt me dat zoiets een algemeen begrip is en dat dat niet alleen met de gemeente te maken heeft. En als ze het nou normáál tegen me had gezegd.. Ze reageerde echt heel erg chagerijnig, werd bijna boos
Ik heb vorig jaar ook kwijtschelding gekregen na veel hijsa. Omdat mijn vriend wisselend inkomen had. moesten we maar alles betalen om vervolgens het weer te krijgen. NOU NIET DUS HE!! daar trapte ik niet in. Hij verdiende nog minder als de uitkering die we zouden krijgen bijstand vroegen verder geen hulp aan de gemeente. Ik heb gebelt en heb een gesprek aangevraagt ik ben toen daar op gesprek geweest heb de papieren gegeven aan hun. ( gesprek aanvragen met de gene die het behandeld heeft ) Toen heb ik alles dus ingeleverd weer en uiteindelijk na 6 weken kreeg ik toch kwijtschelding. Dus gesprek aanvragen en opnieuw kwijtschelding aanvragen. Dan moet het gewoon lukken .. SUCCES!!!
Dat klinkt hetzelfde als hoe het bij mij is. Ik werk op provisiebasis en mijn inkomsten wisselen dus ook ontzettend.. Mijn inkomsten zijn ook lager dan een bijstandsuitkering, maar ik wil echt helemaal niks meer met de gemeente te maken hebben. We redden het zoals het nu gaat, maar ik ben wel lekker onafhankelijk (behalve als het gaat om het kwijtschelden van belasting of informatie verkrijgen over een crediteurenakkoord dan :x) Nouja, ik ga morgen wel bellen. Gedoe altijd