CDA wil ouders aanpakken die kind niet laten ontbijten 23-05-2007 Ouders die hun kind geregeld zonder ontbijt naar school sturen, moeten te maken krijgen met 'bemoeizorg' van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Dat kan deze ouders een verplichte opvoedingscursus aanbieden. CDA-fractieleider Pieter van Geel heeft dat dinsdagavond gezegd tijdens een partijbijeenkomst in Amersfoort. Volgens Van Geel moet het afgelopen zijn met de vrijblijvendheid tegenover ouders die de opvoeding laten versloffen. ,,Verplichte opvoedingsondersteuning kan een belangrijke rol spelen bij preventief optreden tegen problemen met jongeren en probleemmjongeren.'' Van Geel noemde het naar school sturen van kinderen zonder ontbijt als concreet voorbeeld. Volgens onderzoek komt dat bij één op de zes kinderen voor. ,,Dit lijkt klein leed, maar het kan grote gevolgen hebben: kinderen kunnen zich moeilijk concentreren, komen niet mee op school.'' Scholen zien het probleem ook en bieden dan soms zelfs een schoolontbijt aan. Maar Van Geel noemt dat de omgekeerde wereld. ,,Ouders moeten ervoor zorgen dat hun kinderen goed voorbereid aan een lange schooldag kunenn beginnen.'' ANP
aan de ene kant vind ik het wel goed maar aan dde andere kant wat als je kind zelf niet wilt eten? je kan het moeilijk dwingen en broodje in de mond proppen als het niet wilt eten.
ik denk dat het meer gaat om die ouders die hun kind daadwerkelijk met lege maag op pad sturen was laatst een onderzoek naar gedaan.. en het percentage wat er uit kwam was redelijk schokkend vond ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden
ik heb op een school stage gelopen waar de kinderen ongewassen en ongevoed zo op school gedropt werden. soms zelf op hun slofjes en met vieze kleren. ik neem aan dat het om dat soort kinderen gaat. niet om zeurende kinderen die hun boterham niet op willen eten ('ik lust geen worst')
Dat mag ik dan hopen ja, want om nou elke ochtend die strijd aan te gaan omdat anders jij als ouder gestraft wordt lijkt me nou ook een beetje van de zotte!
ow jee dan ben ik de l*l mijn 2 oudste kids verdomme het ook om te eten die zijn 14 en 13 maar ik krijg er geen hap in hoor ook niet als ik zeg niet eerder de deur uit voor je gegeten hebt dan komen ze nog liever te laat op school dan dat ze eten dus ik ben de sigaar hahahaha , krijg ik nu iemand in huis die me daarmee helpt? ken ze meteen ff de kamer afstoffen en zuigen want dat ken wel ff duren voor ze toegeven om te eten ben ik bang
Het zijn idd de kinderen die een beetje verwaarloosd worden. Dat ziet de schoolleiding vaak wel. Er zijn vaak kinderen die het eerste uur als ze uit bed komen geen hap door hun keel krijgen, maar vaak hebben ze dan brood met zich mee oid. Dus Deb er is nog hoop.
Wij kregen ook geen ontbijt... maar al kregen we het dan aten we het niet... Nog steeds heb ik moeite om smorgens een half broodje weg te krijgen.. Ik vind het wel een beetje te absurd voor woorden.. Het lijkt wel dat de regering graag de complete opvoeding wil regelen..
Denk idd dat het gaat om kinderen die thuis geen gelegenheid krijgen om te eten. Mijn vriendin werkt op een kdv en daar vragen ouders ook of zij hun kind het ontbijt niet kan geven Dat is toch te gek
Ik vind dit aburd, dat de mensen die hun kids verwaarlozen aangepakt worden vind ik goed. Maar als een kind niet wil ontbijten, kun je er als ouder niks aan doen.
Ergens vind ik het wel goed. En ergens vind ik dat het wel ver gaat, maar ja... elke gek kan een kind krijgen... Ik weet dat dit misschien een botte uitspraak is, maar ik sta er wel achter. Helaas zijn er schrijnende voorbeelden van kinderen die verwaarloosd worden, en ik denk dat er meer zijn dan dat wij staat op maken. Er bestaat geen "opleiding" tot ouder, maar sommige mensen zijn die misschien wel nodig.. Ik bied alvast mijn excuses aan als ik hiermee mensen kwets. Tuurlijk zijn er verschillende manieren van opvoeden en dat moet iedereen voor zich weten. Maar een basisbehoefte is toch eten? En schone kleding (zelf ook schoon)?
ontbijt hoort er toch gewoon bij.....! als ik wakker ben moet ik eten anders ga ik van me stokkie. maar ouders moeten in iedergeval wel de moeite nemen om de kinderen ontbijt te geveb, willen ze niet, tja dan is het wat anders.
helemaal terecht! Ieder kind moet gewoon ontbijt aangeboden krijgen en eten En willen? Er zijn heeeeel weinig kinderen die van jongs af aan uit zichzelf geen ontbijt willen. En daarbij is het ontbijt inderdaad ontzettend belangrijk. Maar eigenlijk vind ik dat ouders daar zelf voor moeten zorgen, en dat daar de regering voor nodig is is toch eigenlijk te gek voor woorden
hier zijn de kids verplicht om hun brood s'morgens te eten.gelukkig gaat dat zonder moeite. denk eerder dat het gaat om ouders die pas om 8 uur uit bed rollen,kids aankleden en naar school sturen. zeg heel eerlijk dat ik in het begin toen mijn oudste naar school ging ook moeite had om in het ritme te komen.en me dus wel eens versliep.Dan hop kinderen aankleden en met een boterham in de auto. nu staan we om 7 uur op,douchen,eten en naar school. sta er soms ook echt van te kijken hoe kinderen erbij lopen in kleren die ze al 3 dagen aan hebben
Hier heb ik niks meer aan toe te voegen, helemaal mee eens! Als ik kijk hoe kinderen er in mijn klas af en toe bijzitten.... zo uit bed gerold, om een uur of 10 worden ze pas echt wakker en een ontbijtje hebben ze dan echt niet achter de kiezen hoor, bizar! Groetjes, Anakin.
tja ontbijten is een kwestie van aanwennen stiekum ik deed het ook nooit kreeg het gewoon serieus niet weg (en nee.. toen ik nog op school zat ontbeet ik wel) maar ivm gezondheid toch maar weer begonnen met vloeibaar ontbijt later brinta.. en nu zelfs braaf broodjes moet er enkel wel de tijd voor nemen.. maar dat geeft niet en kinderen in de groei horen gewoon te ontbijten (zeker op de basisschool zegmaar.. ) voor pubers/volwassenen is meer wat je zelf wil maar ultiem gezond is het niet in ieder geval
mijn zoon had ook altijd kuren om 's morgens zijn broodje op te eten, dus draaide ik het om. ipv een ligakoek oid mee te geven naar school voor in de pauze kreeg hij deze 's morgens als ontbijt met een beker melk of vruchtendrank en z'n broodje kreeg hij dan mee naar school voor in de pauze. werkte perfect bij hem want rond 10 uur kreeg hij dan wel honger en ging het broodje razendsnel naar binnen. moet er wel bij zeggen dat juf er ook op lette dat hij het op at en dat ze later andere ouders die problemen hadden met hun kroost over het ontbijt hetzelfde adviseerde.