Ik ben nu 36 en ik ben benieuwd of meerdere mensen dit hebben. Voordat ik mijn verhaal begin: Ik ben gewoon aan de pil. Waar ik vroeger op maandag ongesteld werd (op vrijdagen is altijd de laatste pil), is het de laatste 2 jaren verandert naar de woensdag en is de hoeveelheid verminderd. Normaal was ik zo’n 4/5 dagen ongesteld, laatste tijd zo’n 2 tot 3 dagen. Nu werd ik 2 maanden geleden niet ongesteld in de stopweek. De maand daarna wel 2 dagen. En nu deze week weer niet ongesteld geworden. Ik ben sowieso niet zwanger en heb geen stress (naast de avonturen van mijn peuterpuber ) Word ik oud en is dit de premenopauze??? Zijn er meer “oudjes” met dit soort ervaringen?
Ik denk dat je er niet zoveel over kunt zeggen zolang je de pil slikt. Ik slik ook de pil, ben ook 36 en de ene keer heb ik helemaal geen menstruarie tijdens de stopweek en de andere keer gelijk de 1e dag na stoppen al. Ook al een paar jaar zo. Qua leeftijd lijkt het me erg vroeg.
Ja ervaring. Ook rond mijn 36e veel veranderingen. Ik was het vroeger 7 dagen. Toen 5 dagen En nu ( 41) nog maar 3-4 dagen. Maar ik ben niet aan de pil. Wel ben ik dus gewoon per ongeluk zwanger geweest. Ik ben zelfs waarschijnlijk wel 6 weken zwanger geweest zonder het te weten( vanaf eind november tot begin januari ongeveer). Ik bloedde namelijk wel een beetje en ik dacht dus dat dit wel weer een verandering was. Maar wel anders dan anders. Maar ik kreeg ineens last van mijn borsten, tepels werden anders, ik werd dikker en ik kreeg zelfs toeschietreflex. En toen ineens een bloeding die niet klopte ( in de tijd) Miskraam dus.
Hier ook verandering tijdens gebruik vd pil. ( ben 37 jr ) Om die reden nu een maand of 4 gestopt met de pil. En na de 1e maand weer vrij normale cyclus. Blij dat gedaan te hebben. Voel me stukken beter zonder die hormonen. ( geslikt v.a mijn 16e )
Bij mij veranderd ongeveer alles. Ik gebruik geen pil. Mijn stemming, mijn creativiteit, flexibiliteit, emoties, libido, concentratie, geheugen, zelfvertrouwen. Alles wankelt vlak na mijn eisprong. Tot ik ongesteld ben, dan gaat het weer langzaam beter. Ik heb ontdekt dat deze klachten kunnen ontstaan rond je 35e. Heeft met hormoonveranderingen te maken. Mijn plan is om te gaan krachttrainen, minder suiker te eten. Schijnt positief te werken.!En ik ga de pil proberen. En uiteindelijk ook wel in therapie. Ik ben nu op het punt dat het veel invloed heeft op mijn gezin en werk.
Heel herkenbaar. Naar hè? Ik voelde me zo belabberd dat ik op die dagen in staat was om mijn baan op te zeggen. Gelukkig niet gedaan. Nu ga ik elke maand / elke twee maanden een keer naar de acupuncturist en dat helpt goed. Van dagenlang (7-10 dagen) een waardeloos gevoel naar maximaal een dag. En die ene dag is met afleiding prima door te komen. Heel verschil. Ik ben vorig jaar ook bij de gyn geweest met deze klachten. Die stelde intermitterende antidepressiva voor of het platleggen van de cyclus en uiteindelijk verwijderen van de baarmoeder. Ik heb hem bedankt en ben niet meer terug gegaan. Ik lees mee om te kijken of er meer tips zijn die ik kan proberen.
Beel herkenbaar, ben toen naar de huisarts gegaan en die vertelde mij dat dit past bij pms syndroom. Toen moest ik de pil door blijven slikken op het evenwichtiger te laten verlopen . Dat is niet alle weken zo heb er nog steeds last van.
Ik heb ook moeite met die zware medicatie. Ik heb nu de zoely pil bemachtigd (besteld in het buitenland-hier niet leverbaar). Die bestaat uit een natuurlijkere vorm van hormonen. Die anti depressiva is mij ook al geadviseerd. Vond ik ook wel erg heftig. Zelf ben ik begonnen met extra vitamine d en magnesium slikken. Lijkt wel iets te doen. En ja, ik heb ook inderdaad dat ik rare keuzes maak of impulsieve beslissingen in die dagen. Fijn dat je iets hebt gevonden wat werkt. Ik zal me eens verdiepen in acupunctuur. Al ligt die pil al klaar bij de apotheek. Mijn omgeving gelooft dat dat een wondermiddel is, waarmee alle toestand verdwijnt. Ik wil er wel in geloven, maar het voelt zo vreemd om hormonen te gaan slikken als je juist last hebt van je hormonen. Aan de andere kant ben ik het mijn gezin verplicht om actief een oplossing te zoeken. Sorry ts. Wilde je topic niet kapen hoor.
ik herken dit ook heel erg. Denk ook dat ik pms heb. Ik ben 33. Niet aan de pil. Ik probeer het nu eerst zelf gewoon een beetje te ondergaan. Maar ik moet misschien toch ook eens langs de huisarts voor wat advies, want die schommelingen maken me niet echt gezellig.
haha nee joh ! Het zijn toch ook tips/ervaringen. Ik lees mee, want het is gelukkig bij velen herkenbaar. Ook die schommelingen van emoties. Ik denk sommige dagen dat ik een burn-out heb, terwijl ik andere dagen nergens last van heb. Zijn waarschijnlijk gewoon die vervelende hormonen, heb daar helemaal niet aan gedacht! Zal het eens bijhouden welke dagen mijn cyclus goed/minder gaan.
Ik ben heel benieuwd of je wat aan die pil hebt. Zou je het me willen laten weten via een pb? Dat zou ik heel fijn vinden. Mocht ik toch weer meer klachten krijgen dan heb ik misschien nog wat achter de hand.
Ik ben sinds een maand of 8 ineens onregelmatig ongesteld. Kan ineens zo i.p.v de gebruikelijke 28 dagen, ineens 40 dagen tussenzitten. (Overigens niet elke maand) Slik verder geen pil, dus wijdt het ook maar aan mijn leeftijd
Ik heb er al een paar jaar last van en ik ben er al een keer voor naar de huisarts gegaan.Ze lachte me nog net niet uit ,volgens haar was het gewoon stress.Afgelopen jaar weer eens voldoende moed verzameld om naar een andere huisarts te gaan,weer een vrouw ,volgens haar kon ik absoluut nog niet in de overgang zijn (of aanloop ervan) want ik werd nog "gewoon" ongesteld....Misschien dat ik een verwijzing vraag voor een onderzoek door een gyn als ik weer moed verzameld heb.Er zijn bij mij genoeg klachten die die kant op wijzen maar ik word niet serieus genomen.
Maar waarom zou je een verwijzing vragen dan? Er is niet zoveel wat je eraan kunt doen als het wel zo blijkt te zijn.
Hoi, Hier sinds januari ook last. Ben 34. Meestal een cyclus rond 28-32 dagen. Nu ineens 40 dagen, 4 dagen spotting en nu alweer over? Niet zwanger. Heb me 2 weken somber gevoeld, dat is normaal een dag of 2. En ik kan totaal geen geluiden verdragen. Nu weet ik wel uit ervaring dat ik in januari altijd de langste cyclus van het jaar heb. Ik hoop niet dat dit soort cycli een gewoonte wordt, worden ze hier thuis niet vrolijk van...
Toen ik de pil nog gebruikte had ik een redelijk regelmatige cyclus. Ik was meestal 4-5 dagen ongesteld. Wel wisselde de hoeveelheid. Nu ben ik gestopt met de pil, omdat het echt een negatieve invloed had op mijn gemoedstoestand en lontje. (zo'n 3 maanden geleden nu) Mijn cyclus duurt nu langer (35 dagen), maar dit kan ook nog het ontpillen zijn, maar is wel duidelijk minder dan toen ik de pil nog gebruikte. Ik kan het net niet met inlegkruisjes redden. Deze keer weet ik voor het eerst weer zeker wanneer mijn eisprong is, dus als dat klopt duurt m'n cyclus weer een maand. Ben ook benieuwd hoe de menstruatie dan is.
Vanwege de lichamelijke klachten en ongemakken, ik wil ook zeker weten dat het bv geen vleesboom oid is.Mochten het inderdaad overgangsklachten zijn dan kan ik misschien in overleg met de pil beginnen om de klachten te minderen..ook omdat ik er mentaal veel last van heb,mega kort lontje ,stemmingswisselingen enz...