Hi Vorige week postte ik al dat ik lied had bij m'n anus. Na ontlasting maar ook als ik geen ontlasting had. Laatste drie dagen zijn m'n darmen wat onrustig en ben ik erg gefocust bij het afvegen.... Zag vandaag rood stukje, maar we hebben paprika en tomaat gegeten gister...wrsch is dat het dus...tich maakt het me wat onrustig.... Ga dan toch spookscenarios lees darmkanker in m'n hoofd halen. Wa zouden jullie doen. Huisarts? F Nig even aankijken?
Laatst had ik iets vergelijkbaars. Ben naar de huisarts gegaan. Voor mijn idee 'hoort' dit niet. Heb de afgelopen tijd een hoop narigheid in mijn omgeving meegemaakt waardoor ik wat onzeker ben. Het bleek een kloofje te zijn. Nu wat vet houden en het moet genezen. Als je twijfels hebt kan je altijd even bellen om te overleggen of je langs moet komen of niet.
Ik zou naar de huisarts gaan. Waarom? Omdat je je anders zo gaat focussen op het poepen dat je misschien (onbewust) het gaat ophouden (omdat je bang bent wat te zien) en daardoor kloofjes o.i.d. krijgt. Je kan in ieder geval bellen en voor je eigen geruststelling er naar laten kijken.
Nou ik zou hiervoor niet gelijk naar de huisarts rennen... als ik paprika heb gegeten zie ik wel vaker een rood 'stukje' , maar dat is dan ook duidelijk een stukje en geen vloeibaar bloed Maar meestal is helder rood bloed geen darmkanker heb ik gehoord, dan is het zwart. Is geen garantie natuurlijk ik ben geen arts . als je het volgende keer weer ziet kan je altijd nog naar de huisarts toch??
Zeker naar de huisarts gaan! Ik heb bijna altijd een beetje bloed bij de ontlasting,dat komt door scheurtjes in de anus. Gaat vanzelf over, of het blijft zo maar het is niet ernstig. Ik snap dat je ongerust bent (was ik ook eerst)maar misschien is het niks ernstig. Genoeg vezels en fruit eten kan soms helpen.
Als je je zorgen maakt gewoon even langs de dokter gaan. Helder rood bloed is meestal onschuldig. Voel je geen aambeien zitten? Ze kunnen natuurlijk ook van binnen zitten. Heb je verder andere klachten? De dokter kan altijd even kijken/voelen of je aambeien hebt, en je evt. doorsturen. Ik heb ook een tijd verschillende problemen gehad met mijn darmen en heb toen een darmonderzoek gehad (scopie). Uiteindelijk niets gevonden, ja restjes van een ontsteking.
Hele kleine aambeien kunnen al flink bloeden. Ik heb een spastische darm en daardoor last van aambeitjes, af en toe ligt de pot meer vol van het bloed van een scheurtje in zo'n aambei dan wanneer ik ongesteld ben. Het bloed snel daar. Haal je dus niet meteen allemaal enge dingen in je hoofd, het kan iets heel onschuldigs zijn. Laat je anders door de huisarts geruststellen.
Bij darmkanker gaat het vaak om occult bloed, dus bloed echt ín de ontlasting, en dus niet te zien. Dat is de reden dat er nu een bevolkingsonderzoek voor darmkanker is opgezet, waarbij je ontlastingsmonster moet opsturen. Je kunt het zelf niet zien, dus het moet echt in het lab onderzocht worden. De kans is dus vele malen groter dat het om een gesprongen ader, aambei of ontsteking gaat. Maar naar de huisarts kan altijd natuurlijk.
Dames, bedankt voor de reacties!! Ik heb gebeld met de assistente. Afspraak met HA gemaakt voor dinsdag en afgesproken dat als het de komende dagen wegblijft ik het dan evt kan afzeggen.