We gaan zo de schuur aanpakken en dan gaan ze de schuur in, al is het wellicht maar voor 2 weken ofzo. De fietsen passen er dan niet meer in. Maar ook ivm oud en nieuw heb ik ze liever in de schuur nu. Volgens een Fokker is het nest van de de kleine wel mooi en warm genoeg, maar voor mezelf voelt het toch beter ze te verplaatsen naar de schuur nu.
Oh wat verdrietig dat de kleinste is overleden.. Maar wel fijn dat de ander het goed doet! Succes met de verhuizing
Wat sneu. Is dat die je op je hand hebt? Want zo ja: is het vrij logisch dat hij overleden is..... babykonijntjes mag je ook niet oppakken voor ze echt uit zichzelf uit het nest komen....Liggen ze eruit en laat moeder ze liggen, kun je uit nood, je handen door stro/hooi heen halen en met flink onder het beestje stro scheppen het nog wel verplaatsen. Maar jij hebt hem zo op je handen. Sorry, maar dat is de kans enorm groot dat moeder het verstoot.....Vind het dus niet zo'n slimme zet van je.
Wij moesten dagelijks onze 2 konijnen jongen wegen omdat moeder een baarmoederonsteking had en ze te zwak leek om te voeden.. We moesten zelfs het nest weg gooien omdat 1 van de 3 jongen dood was gegaan in de zomerhitte en dus al aan het vergaan was.. Hebben een nieuw nestje gemaakt met een fleecedeken in een heel ander hok en hebben dus meerdere malen de konijntjes opgepakt en dagelijks uit het nest gehaald om te wegen en ze hebben het beide gered, moeder heeft ze niet verstoten en ondanks haar zwakte gewoon blijven voeden.. Dus ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat hij/zij daaraan dood is gegaan...
Ja, misschien wel hoor....Maar jouw verhaal is niet erg gebruikelijk, ik weet niet beter dat je een nestje konijntjes echt zo veel mogelijk met rust moet laten en je ze niet op mag pakken, behalve uit nood en dat echt met flink stro/hooi eronder, en je daarvoor nog je handen door stro/hooi gehaald moet hebben.
Wij hadden jaren geleden precies zo'n verhaal als topicstartster (maar dan een schoonmoeder die het geslacht verkeerd had bepaald). Beestjes (4 stuks) zijn in januari geboren onder een dik pak sneeuw. Gewoon altijd buiten gehouden, wel een zeil over het hok, zijn prima groot geworden. Och, lees nu pas verder en zie dat ze allebei overleden zijn...Moeder maar extra vertroetelen de komende tijd.
De moeder heeft het jong niet verstoten. En zag er verder gezond uit. Werd gevoed en had een mooi rond buikje. En ik heb het oppakken met direct contact van een Fokker gedaan en echt niet zomaar ineens opgepakt. Mijn handen roken naar de voedster. De voedster liet ook alles toe, was totaal niet beschermend naar haar jongen als het om mij ging. Bij anderen wel maar ik was blijkbaar veilig genoeg. De voedster was compleet van slag sinds het overlijden van de grootste. De kleine deed haar niet veel, gezien de staat waarin die verkeerde kreeg die ook geen voeding. Was gewoon te zwak. En verder is het onzin wat je zegt. Sterker nog, je moet het nest controleren op dode jongen en dat kan alleen met je handen. Je moet bij grotere nesten ook de jongen eruit halen omdat er een dood jong onder kan liggen die je niet kunt zien. En als het verder goed gaat moet je blijven controleren of de buikjes goed gevuld zijn. Doordat de kleine dood was moest ik deze oppakken om te controleren of deze wel een mooi gevuld buikje had, dit was niet goed te zien hoe het in het nest lag. Dat je je handen door stro moet halen is sowieso niet het advies, maar goed de voedster aaien. Overigens deed ik daarna nog wel ook mijn handen door het stro. Maar het belangrijkste is goed met je handen door de vacht van de voedster. Waarom het uiteindelijk mis is gegaan weten we niet. De kleine was heeeel erg klein, wellicht een lethaal dwerg. Maar de grote was ook veel groter dan je zou verwachten. Bovendien was de moeder te jong en hoe wel ze wel voedde at ze weinig in die tijd, dus wellicht was de melk niet voedzaam genoeg. We zullen het nooit weten. Maar doordat het jong mooi gevoed was en er geen enkel teken was dat de moeder haar jong had aangevallen is het zeer onwaarschijnlijk dat moeder haar jong verstoten heeft. Het was echt erg sneu, voedster was erg doen en van slag doordat het laatste jong dood was.
Hoe dan ook (enig idee waardoor het jong wel overleden is dan?) het is hartstikke sneu. Dat moeder van slag is wil ik wel geloven: konijnen kunnen ook echt heel verdrietig zijn is mijn ervaring. Hier een voedster gehad wat overleed, zij en haar mannetje waren stapelgek op elkaar...ram heeft zichzelf compleet uitgehongerd en wilde niet meer drinken uit puur verdriet, hij heeft nog aan het infuus gelegen, maar wilde niet meer baten: hij is 5 dagen na het vrouwtje overleden