Konijnenhok verschonen tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Apekop, 9 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Apekop

Apekop Actief lid

29 mei 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    Ik weet dat je geen kattenbak mag verschonen tijdens je zwangerschap, maar een konijnenhok toch wel?

2. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ja hoor! alleen wil mijn mannetje het perse zelf doen nu! dat komt omdat ik er in het begin kotsmisselijk van werd als ik die pisbak van ons konijn moest legen. maar later toen ik niet meer misselijk was en het weer zelf wou doen zei tie: nee hoor doe ik wel. nou ook goed want zon fijn klusje vind ik het toch niet :D maar het is in ieder geval geen probleem!

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik zou voor de zekerheid wel handschoenen aandoen, al zal diezelfde bacterie waar kattenpoep om bekend staat er misschien niet inzitten, het blijft een vies bacterierijk klusje. Dus ik zou nét even voorzichtiger zijn dan als ik niet zwanger was, maar het kan inderdaad verder weinig kwaad denk ik.

4. music4life

music4life Niet meer actief

ik doe het altijd ,,altijd gedaan ook! wij doen het met een speciale handveger en blik voor het konijn,je handen komen niet in aanraking met de poep en of plas ,was natuurlijk wel altijd goed je handen ,

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

ehm, toxoplasmose zit in dierenontlasting, niet perse alleen maar in kattenpoep. Je kunt rustig het konijnenhok schoonmaken, als je maar handschoenen draagt en na afloop je handen even wast.

6. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik zou wel handschoenen aan doen, vind ik wel zo fris, maar toxoplasmose krijg je van een konijn alleen als je hem rauw op zou eten.

7. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    buitenhok van bounty doet mijn man (dat konijn is terrorist en valt echt gigantisch aan) en snickers zit binnen en huppelt meestal door de huiskamer met de honden en die verschoon ik zelf. beestje is super zindelijk

8. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik had toch begrepen dat het echt voornamelijk bij katten voorkomt in de ontlasting? Andere dieren wordt het al afgebroken voor die tijd ofzo.. Zoiets in ieder geval. Maar ik weet het ook niet zeker hoor, had het eens nagelezen toen ik nog ratten had.

9. Apekop

Apekop Actief lid

29 mei 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    Super bedankt voor alle antwoorden dames! Ik ga het maar met handschoenen aan doen voor de zekerheid...

10. mamasuusje

mamasuusje Bekend lid

24 sep 2008
    586
    0
    0
    Ik doe ook nog steeds gewoon de kattenbak.. ik doe wel handschoentjes aan en daarna even me handen was dan kan het makkelijk..

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Toxoplasmose zit NIET in ontlasting van knaagdieren en konijnen, tenzij je ze vlees voert.
    Je kan gewoon zonder handschoenen schoonmaken.

12. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik weet dat het gewoon kan, maar mijn man doet het toch lekker! we hebben een groot buitenhok, en het is nogal een rotklus, echt een soort 'stal uitmestten', vandaar...
    vroeger hadden we ze binnen, toen hadden we gewoon een kattenbak voor ze, die zou ik wel gedaan hebben, is een klusje van niets..

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb 10 cavia's en 8 konijnen, ik maak alles gewoon zelf schoon, 3 keer per week zonder handschoenen. Konijnenontlasting is heeeel anders dan kattenontlasting. Echt, je hoeft je geen zorgen te maken.

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Wat toevallig! ik vroeg het me ook af en naar aanleiding van wat ik hieronder vond op internet, leek me wel betrouwbaar, heb ik gisteren (met handschoenen maar dat deed ik hiervoor ook vanwege spinnen in het hooi) ons konijntje verschoond. Hopelijk heb jij er ook wat aan!

Geachte mevrouw Van Goor,

Ik hoop dat u uitsluitsel kunt geven.
    Kan toxoplasmose overgebracht worden via de uitwerpselen van konijnen?
    Het betreft een konijn dat ook wel eens in een buitenhok in de tuin zit en dan gras eet.

Ik ben zwanger en vraag me af of ik zelf het hok mag verschonen en het konijn kan knuffelen.

Bij voorbaat bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

vr. gr. Gabrielle.
    ingezonden door: geertje

Antwoord

Beste Gabrielle,

Toxoplasma gondii is een eencellige parasiet, die overal ter wereld voorkomt. Hij heeft als hoofdgastheer de kat of katachtigen. Als katten ziek zijn hebben ze ongeveer 14 dagen last van diarree en scheiden dan cysten (overlevingsstadia van de parasieten) uit. Deze kunnen overal terechtkomen en blijven vanaf 2 dagen tot ongeveer 1 jaar infectief. In de kattenbak maar ook bijvoorbeeld in de tuin.

Als deze stadia bij ons terechtkomen of bij koeien, varkens, kippen, knaagdieren enz. komen ze uit in de maag en kunnen dan toxoplasmose veroorzaken. Na een acute periode van ongeveer 14 dagen nestelen de parasieten zich bijvoorbeeld in een spier in een ruststadium. Dit gebeurt ook bij dieren die net als wij tussengastheer zijn van deze parasiet.

Als wij rauw vlees van een besmette koe of varken of kip eten krijgen we dit ruststadium binnen en kunnen we ook geïnfecteerd raken. Normaal gesproken is deze ziekte binnen 14 dagen over en blijf je de rest van je leven immuun. Voor de ongeboren baby kan deze infectie wel gevaarlijk zijn. Je kan dus alleen besmet raken door kattenontlasting of het eten van rauw vlees. Dus geen kattenbak schoonmaken en geen rauw vlees eten. Je konijn is alleen gevaarlijk als je hem rauw zou opeten. Je kunt met een gerust hart zijn hok schoonmaken en hem knuffelen. Het beste met de zwangerschap!

Met vriendelijke groet,
    Annelies van Goor, medisch bioloog

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Kijk, dat bedoel ik :)
    Wat goed zeg dat je dat hier even neerzet!
    Dankjewel :)

16. knuffie 23

knuffie 23 Bekend lid

17 jun 2008
    731
    0
    0
    hoi

ik heb ook konijnen
    maar mag het niet zelf doen van me man (al doe ik dat soms wel hoor:p)omdat ik het dan niet wil vragen
    maar doe wel altijd een speciale blik en altijd goed me handen wassen

17. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Ik heb ook twee konijnen en maak het hok gewoon zelf schoon .. vind het wel veeel meer stinken nu, haha, sta bijna te kokhalsen!

18. Beeb

Beeb Actief lid

14 mei 2006
    410
    0
    0
    Onze cavia, verschoon ik gewoon zelf,
    manlief is daar niet voor te porren pffff,
    Vind het wel steeds zwaarder worden.

Gr Beeb

Deel Deze Pagina