Konijnenhok

Discussie in 'De lounge' gestart door Daantje85, 12 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    Even een vraagje over een konijnenhok. Overal zie ik hokken met zo'n lade eronder die je eruit kan trekken zodat het makkelijker schoon te maken is.
    Nu gaat mijn sv een konijnenhok maken voor bij ons, maar hij maakt die niet met zo'n lade maar hij wil aan het buitengedeelte zeg maar (niet het nachthok) maar dat ander stuk hok wil hij kippengaas spannen en daar een plank op of onder weet het niet precies leggen. De plank zouden we zo groot kunnen maken als dat we willen dus stel dat dat stuk hok 1 meter wordt en de plank is ook 1 meter, dan zouden we de plank in kunnen korten tot 80 cm zodat het konijn die 20 cm die dan overblijven van het hok kan gebruiken om zijn behoeftes te doen. Nu zie ik dat niet zo zitten met het gaas, maar omdat hun voor een jaar of 20 terug konijnen gefokt hebben moet het zo ;). Terwijl je nu allemaal hokken ziet met zo'n (kunstof) lade eronder die je makkelijk schoon kunt maken en evt nog eens uit kunt wassen voor alle amoniak geurtjes van de urine weg te krijgen..
    Bedoel nergens zie je dus dat die konijnen boven de grond op kippengaas lopen,en het lijkt me nu ook nog vrij zielig.. Het hok kent geen ren nu. Maar ik sta erop dat hij de onderkant afmaakt met kippengaas zodat de konijnen ook naar buiten kunnen als ze willen. Nu wil hij dus alleen het hok maken, met de mogelijkheid in de 'toekomst' er kippengaas omheen te spannen zodat ze buiten kunnen.
    Ik wil gewoon een fatsoenlijk hok, waar ze als ze willen ook naar buiten kunnen en nu niet moeten wachten totdat wij ze er een keertje uithalen om buiten in de ren te kunnen rondrennen..
    Voor konijnenkenners wat vinden jullie... Hok met kippengaas waar ze overheen moeten lopen of de hokken van tegenwoordig waar zo'n bak onderzit om het schoon te maken..

Sorry voor het misschien warrige verhaal..;)

2. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    k Ben t met jou eens wat betreft over t kippengaas lopen en t `moeten` wachten tot jij (jullie) ze er n keer uit kunnen halen... Maar je zou toch evt ook zelf n plank (la) kunnen fineren voor t schoonmaken?

Hier maakt vriendlief ook zelf n hok, maar dan gewoon met houten platen (gebeitst) als bodem, van 2 verdiepingen met n nachthok... En dan komt er nog zo´n los hek (ren, ding, weetikveel) waarmee ze op t gras kunnen...

Succes!

3. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    ja klopt dat kan idd. Maar het gaat me niet zo zeer om die plaat (al zit dat ook wel in mijn ergenis erbij ;). Maar meer om het feit dat hij dat gaas wilt gebruiken en dat ik het daar dus niet mee eens ben, maar dat daar niet echt naar geluisterd wordt. En dat ik nu probeer meer assertiever te worden en dan wordt er zo gereageerd, dus dat werkt ook niet echt lekker mee.

4. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Snap wel wat je bedoelt... Qua assertiviteit en gehoord worden... ;)

Wat k begrijp bouwt je sv dit hok voor jou (nou ja, jouw konijnen)... Waarom wil hij t dan niet doen zoals jij t wil hebben? Geef anders aan dat je dan (zoals je sv m wilt bouwen) liever n hok koopt... :cool:

Succes!

Knufs

5. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    Dat klopt helemaal, en als het zo makkelijk was had ik dat ook zeker gedaan ;). Maar daar gaat een heel verhaal aan vooraf ;)

6. Let wel op met het kippengaas, daar kunnen konijnen door heen bijten als het niet dik genoeg is!

Ik weet niet of ik het nou goed begrijp, maar hij wilt gaas op de grond?? Waarom?? Dat loopt niet fijn voor de konijnen.. ik vind zelf zo'n la echt ideaal, trek 'm eruit en gooi het leeg. Sopje erover, afdrogen en terug KLAAR. Scheelt enorm veel tijd en lukt me tenminste ook in zwangere conditie :). Daarnaast zijn die lades ook fijn in de winter, er zit van dat spul op de bodem (weet niet hoe het heet :)) waardoor ze geen koude voeten hebben.

7. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    Niet op de grond zelf zeg maar, maar in het bovenhok. Weet even niet hoe ik het moet noemen Onder een ren zeg maar en dan boven het hok en daar wil hij dus dat gaas in maken. Ben ook alweer op internet aan het kijken voor hokken, maar wij krijgen 2 wat grotere konijnen dus dan zijn de 'goedkopere hokken' te klein :(. Dus dan zijn we goedkoper uit als hij het zelf maakt.. We zullen vanavond nog eens debatteren hier thuis ;).

8. Kan je niet een voorbeeldhok uitkiezen en vragen of hij dat dan na wilt maken? Goede ruime konijnenhokken zijn inderdaad duur, heb er ook 200 euro aan gespendeerd, en hebben 'm nog aangepast ook..
    Maar begrijp dat je SV wat moeilijker is omdat hij vindt dat hij de wijsheid in pacht heeft vanwege het fokverleden? (denk wel dat ze 20 jaar geleden minder goed behandeld werden dan nu..)

9. Sternenkind

6 apr 2011
    82
    0
    0
    Deeltijdstudente Communicatie en Multimediadesign
    Voor ideeën betreffende konijnehokken die diervriendelijk en passend zijn is deze site misschien wel iets: bunnybunch

Het is lastig als iemand iets voor je wil doen maar jij je in zijn ideeën niet kunt vinden. Succes om de juiste weg te vinden en te krijgen wat jij voor ogen hebt. Maar niet loslaten hoor, gewoon doorzetten.

10. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    Ja op bunnybunch heb ik al meermalen gekeken, en er zitten echt hele leuke hokken bij! Heb er al eentje gezien, en denk dat ik die als voorbeeld naar mijn sv breng en hem vraag zoiets te maken. Is ie het er niet mee eens dan koop ik dat hok gewoon. Het is allemaal leuk en aardig dat hij het wil doen (volgens mij wil hij gewoon niet dat we geld uitgeven omdat hij denkt dat we niks hebben), maar het hoeft niet elke keer gemaakt te worden door hem of iemand anders...

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.776
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zeker geen gaas op de grond, dat is vragen om wondjes en infecties.

Ik had in ons nachthok gewoon een plastic bak staan. Die bak kon ik er in zijn geheel uithalen en schoonmaken. Ik vond dat prettiger dan zo'n la. In de winter leg je vaak ook stro in zo'n hok, dan is de 'gleuf' van de la gewoon niet hoog genoeg. Dan kun je de la er nog niet uithalen, omdat je eerst het stro eruit moet scheppen.

12. linbabylin

linbabylin Bekend lid

28 aug 2010
    807
    0
    16
    friesland
    Als je wel een beslissing maakt om er 1 te kopen. Moet je eens kijken bij dierenverblijf.com
    Hele mooie hokken. Ik heb zelf ook een koppel waarvan 1 een konijn van 6 kilo.

Maar zoals iki het lees wil hij dus een stuk gaan boveninmaken, zodat het naar beneden valt ofzo?

En zeker geen gaas op de grond nee. anders gewoon op stenen als ze gaan graven.

13. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    Het valt misschien nog allemaal mee, heb maar eens gebeld naar so, en heb hun een mail gestuurd met een soort hok dat ik graag zou willen. Mijn sm vond het ook een leuk en ze dacht dat sv zoiets wel kon maken, maar niet precies hetzelfde. Heb gezegd dat ik dat ook niet wil precies hetzelfde maar zo'n soort ;). Hij is er nu ook van terug gekomen van dat gaas. Collega's van hem hebben blijkbaar ook konijnen en hun hebben hem ook verteld dat ze tegenwoordig niet meer op gaas zitten, dus dat is alweer een plusje voor mij ;). Dus als alles mee zit gaat het alsnog goedkomen ;)

14. MacG

MacG Bekend lid

3 mrt 2009
    538
    0
    0
    Konijnen lopen niet graag over gaas. Zou het echt niet doen! Ik heb een keer een konijn met een gebroken poot gehad. Dat gebeurde niet met gaas, maar ik kan me voorstellen dat zo'n ongeluk in een klein hoekje zit als ze op gaas lopen! Gelukkig dat je man het al niet meer zo wil!

Zo'n schuifla werkt niet. Bij mij dan. Er komt wat stro/vochtig strooisel tussen en hij schuift nooit meer... Verder zijn die dubbeldeks hokken (van dierenverblijf) heel fijn. Ben benieuwd wat het wordt :).

15. Leuk hok, alleen die la, is de bodem nou van glas ofzo?? Hier dus een diepere la dat is wel praktischer vind ik zelf.
    Antiknaagstrips zijn ook handig btw :)

Deel Deze Pagina