Konijnenvoer op...Wat eet een konijn nog meer?

Discussion in 'De lounge' started by Mams136, Oct 10, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

Aug 20, 2010
    1,298
    18
    38
    Een konijn kan heel goed een dagje alleen hooi eten, is zelfs aan te raden bij 'plakpoep' (van die druiventrosjes die soms aan het kontje blijven plakken). Hij/zij moet trouwens ALTIJD hooi hebben.

Groenvoer is alleen aan te raden als het konijn dat gewend is, ze hebben hele gevoelige darmen en het is niet verstandig om ineens grote hoeveelheden te geven als het konijn het normaal niet krijgt.

Heel veel (nuttige) konijneninfo kun je trouwens vinden op konijnen en Welkom op de site van BunnyBin! . Je moet even wennen aan het toontje dat aangeslagen wordt op de sites, maar ik moet zeggen, mijn konijnen doen het heel erg goed op hun tips. Ze zijn vrolijker, aanhankelijker en hebben een mooiere vacht!

Stro is overigens niet voedzaam. Het kan geen kwaad als ze er iets van eten, maar er zitten weinig tot geen voedingsstoffen in.

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

mocht ie nog wat honger hebben..
    witlof, appel, peer, gras mag ie ook hebben.

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Zou het niet weten niet echt verstand van konijnen.

Maar wat ben ik blij met een c1000 die zeven dagen in de week open is
    maandag tot zaterdag 08u tot 22u en zondag van 10u tot 18u een uit komst.

:p

:)

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

dat is niet waar, ik had een konijn die daardoor regelmati ziek was, die had verstopte darmen door het stro omdat dat moeilijker afbreekbaar is dan hooi (gled ook voor paarden)

die mocht niet meer op stro, alleen zaagsel en hooi (jatte dan stro door de tralies van het andere konijn)

5. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

Oct 1, 2008
    745
    0
    0
    Maar dan heb je het denk ik over grotere hoeveelheden, als ze een paar sprietjes opeten dan kan het niet zoveel kwaad.
    Mijn paard staat met regelmaat stro te eten en die heeft er nog nooit last van gehad. Maar die eet er dan ook niet heel veel van.

Maar feit blijft dat hooi toch een heel stuk beter is voor zowel konijn als paard ;)

6. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

idd grote hoeveelheid, in dit geval ging het om een konijn wat geen eten meer heeftt, dus als die geen hooi krijgt gaan ze stro eten, en tja dan komt de ellende (al had die van mij altijd hooi en voer + knabbelstokken en groente en toch nog stro eten)

sommige paarden eten ook liever stro dan hooi, dan heb je geloof ik gerstenstro als alternatief

7. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Erg slecht voor konijntjes. Voor mij valt dit onder de categorie pretvoer. Ik was degene die stro noemde maar alleen als je echt niets anders meer hebt dan is stro nog steeds beter dan een konijn in ene groenvoer of een boterham te geven.

Wij hebben 6 konijnen, allemaal uit de opvang en krijgen elke keer weer complimenten bij de dierenarts (afgelopen woensdag weer de halfjaarlijkse apk/vaccinatieronde) dat ze er zo mooi en gezond uitzien. Onze nijnen krijgen korrels (zonder gekke stukjes er tussen) en hooi. Geen groenvoer, in de zomer af en toe een stukje fruit en 2x per week een heel klein stukje brood (1 vierkante cm) voor het slapen gaan. Hooi is het meest belangrijke eten voor een konijn. Dit mogen ze onbeperkt krijgen zonder dat ze er dik van worden of gas van krijgen. Korrels krijgen ze bij ons in een mate dat ze er elke keer op afvliegen alsof ze dagen geen eten gehad hebben. Dit klinkt zielig maar is niet zo en is ook een goede controle om te kijken of de ze allemaal nog ok zijn want een nijn wat zich niet goed voelt zal ook niet op z'n eten aanvallen. Als een konijn bij ons niet eet gaan er direct alarmbellen rinkelen en ondernemen we aktie. Gas is doodsoorzaak nummer 1 bij konijnen en kan door verschillende redenen ontstaan. Maar goed, kan nog een heel verhaal gaan houden, zag al de site konijnen.nl en bunnybin.nl voorbij komen. Ik raad elke konijnen liefhebber aan om daar zijn/haar info vandaan te halen.

8. danip

danip Niet meer actief

Nou ik voed mijn konijnen normaal, dus hooi, groen, en als aanvulling biks. Ik zie toch echt wel wanneer 1 van de konijnen ziek is hoor. Dan eten ze gewoon niet. Dat valt je toch wel op? Vind het eigenlijk best sneu voor ze als je ze zo'n honger laat krijgen.

9. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Danip, ze hebben geen honger! Het lijkt alleen maar zo. Ze krijgen 2x per dag biks korrels en elke dag vers hooi. Ze krijgen alleen geen groenvoer omdat ze daar dus echt niets mee hebben. Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Maar het gaat er juist om dat je de voerbakjes niet helemaal vol doet met korrels. Ze moeten elke dag afgepast voer krijgen.

Aanvulling van de Bunnybin site:
    Een dwergkonijn (meestal niet zo erg dwerg als velen verwacht hadden) weegt vaak rond de 2 kilo. En per kilo lichaamsgewicht mag je konijn 25 (is hier dus 50) gram droogvoer per dag hebben. Dat is veel minder dan je denkt. Weeg dat ook maar eens op een keukenweegschaal (of brievenweegschaal!!). Ik weet dat een kleine gesloten hand van mijn voer 25 gram is (ik heb kleine handen!! ;)), en dit krijgen de meeste konijnen 1x 's morgens en 1x 's avonds (ongeveer 12 uur ertussen).

En het groenvoer dat niet na 2 uur of zo is opgegeten gaat verleppen of rotten, maakt het hok vies en dat haal je dan snel weg. Bij ons krijgen ze de hoeveelheid die ze over het algemeen snel opeten. Zo kan je ook altijd zien of het konijn iets mankeert, of het misschien ziek is: door niet teveel te voeren (ook van droogvoer) zal het dier aanvallen als de maaltijd wordt geserveerd. Zo hoort dat. Als er nog allerlei restjes zijn dan voer je dus teveeeel ...... en dat gebeurt helaas maar al te vaak - meestal uit goedbedoelde liefde voor het dier. Maar als je het goed voorhebt met je konijn(en) dan voer je het nét genoeg.

10. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik schrok al een beetje van het 2 keer voeren per dag maar las verder op dat je het door 2en deeld anders krijg je aan het einde van het jaar echt een kerstkonijn:D

ik voer mijn 4 konijnen Supreme Science Selective voer dit is echt topvoer geef het ook omdat ik een konijn heb met tandproblemen dit helpt toch enigsins met het slijten van de tanden ondanks dat moet ik toch elke 5 maanden naar de da om haar tanden te laten knippen..

wel leuk om te weten dat er zoveel konijnen liefhebbers zijn...

oh en die van mij krijgen elke dag een knabbelstickje van beaphar hoor niets mis mee als je maar niet teveel voert... alles waar te voor staat is niet goed toch..
    en een mens trekt savonds ook wel eens een zak chips open en we weten dat dat ook niet oke is.. (wel lekker:D)

Share This Page