Kent iemand dat en heeft iemand er ervaring mee? Het lijkt me wel wat voor mij. Ik ben een enorme piekeraar. Nooit kan ik eens normaal naar bvb iets uitkijken. Een voorbeeld: ik ben een enorm slechte slaper. Als ik dan op vakantie 'moet', ben ik steeds van tevoren bezig : wat als ik niet kan slapen, etc etc. Waardoor ik dus amper van de voorpret kan genieten. en natuurlijk wordt het dan een self fulfilling prophecy. En nog veel meer voorbeelden. Als ik met m'n studie een leuk vak volg, ben ik in m'n hoofd alweer bezig met hoe moeilijk het volgende vak wel of niet zal zijn. Zou 'Mindfulness training' iets voor mij zijn denken jullie? En hoe gaat dat in z'n werk?
heel herkenbaar, ik ben exact zo Ik heb ook heel erg dat ik gesprekken voorbereid, eigelijk altijd, en dan niet 1 senario maar tig senarios, Ik loop nu bij de psycholoog (revalidatie) voor oa dit probleem, want het slokt me compleet op. (gebruik ook slaapmedicatie omdat ik zonder echt niet slaap) hier krijg ik ook een stukje mindfulness training bij dit traject, en denk er wel veel aan te gaan hebben,
Heftig Dobbel !! Ook van die slaapmedicatie! Wel goed dat je ermee aan de slag gaat! In principe kan ik prima slapen, maar dan : in m'n eigen bed, in m'n eigen ritme Dus als ik een keer tot wat later 's avonds wegga met bvb vriendinnen of een uitje, slaap ik daarna standaard hee lde nacht niet meer , vaak... dat vind ik ook zwaar irritant. Ik ben echt een 'ritme mens' blijkbaar.
klopt hoor, dat is ook het beste, (dat leer ik nu ook) ik ga daarom nu ook elke dat hetzelde tijd naar bed, en uit bed, tevens plan ik mijn dagen in, geeft rust. veranderingen vind ik ook moeilijk, net als onverwachtse dingen, Mindfulness is wel echt iets goed, je leert er heel veel,
Mindfulness gaat je zeker helpen. Ik heb een opleiding gevolgd om mindfulness te geven. Daar alleen al heb ik veel gehad.
Wat gaaf om te lezen Merryl! Bij mijn studie heb ik maar ene heel klein stukje Mindfulness gehad, maar in ieder geval genoeg om wel m'n interesse te wekken
Ik heb een keer een cursus gedaan en ik heb er wel veel aan gehad. Je moer er wel voor open staan want sommige kunnen het wat zweverig vinden. Ik vond het heel fijn en pas de oefeningen nog wel toe.
heb een cursus mindfulness gedaan bij IAM (instituut aandacht en meditatie/mindfullnes). EErlijk gezegd heb ik er niet heel veel aan gehad (komt ook heel zweveriig over) De bodyscan kan ikn og steeds niet (ik word er compleet gestoord van). Wel de 3minutenregel . Je gaat ergens stil zitten (ik op de wc van mijn werk) ogen toe en je overloopt 1 minuut wat je voelt (hart klopt te snel, ik ben opgejaagd, ik krijg buikpijn, ik voel mij verdrietig/blij/angstig/cool), 1 minuut je omgeving (het harde licht schijnt in mijn ogen, ik hoor een deur dicht slaan boven mij, mijn ene voet staat tegen de muur) en dan concentreer je je 1 minuut op je ademhaling. En dan ben ik toch steeds stukje relaxter achteraf.
Ik denk dat iedereen weer een ander soort meditatie fijn vind. Ik vind bijvoorbeeld de meditaties van de app buddhify (engels) erg prettig. Zijn heel relaxed en modern. Als je een cursus oid fijn vindt, dan kun je ook kijken naar het boek bol.com | Mindfulness en stressreductie, Bob Stahl & Elisha Goldstein | Boeken kijken. Daarin staat het hele programma en er horen ook downloads bij. Ook erg vriendelijk en prettig. Ik denk met de problemen die je beschrijft, mindfulness erg kan helpen. Daar leer je focussen op het nu en niet op straks of gister. En je leert ook een stuk vriendelijkheid richting jezelf, ook niet onbelangrijk Ik zie trouwens het zweverige van mindfulness niet, voor degene die dat wel hebben: wat vinden jullie dan zweverig aan mindfulness? Is dat het soort meditaties of iets anders?
@rosao Ik herinner mij in die training iets met een boom, je moest je voelen als die boom die verankerd stond. Dat vond ik heel zweverig overkomen. Ook de bodyscan: met die monotone stem die alles 20x herhaald vond ik eigenlijk niet zo leuk. De 3-minutenregel vind ik wer wel goed juist omdat je hier snel en praktisch een oplossing hebt (net zoals tot 10 tellen voor je domme dingen gaat doen)
Ja, je hebt soms idd vervelende meditaties. Soms kan een andere stem al wonderen doen Wat je beschrijft van die 3 minuten meditatie vind ik idd ook erg praktisch en prettig. Gewoon even tot rust komen.