Wat zouden jullie doen…testament

Discussie in 'De lounge' gestart door An79, 28 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Naar aanleiding van de erfenis van mijn vader, wat echt een heel serieus bedrag is, hebben wij ook een testament op laten stellen. Vooral belastingtechnisch van groot belang.

maar nu wordt ons gevraagd, wie erft jullie geld als het hele gezin in één klap wegvalt door een ongeluk oid.

Denk daar maar eens over na. Ik zou best een deel aan een goed doel willen schenken, maar dan blijft er nog zat over. Broers en zussen hebben ook al een aardige spaarpot, dus dat is geen optie, maar wat dan? Aan vrienden, schoonfamilie oid zou ik wel willen, maar dan gaat er ook heel veel naar de belasting.

Hebben jullie hier weleens over nagedacht?

2. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Dat is idd een goede vraag, ook een vraag waar wij overna zouden moeten denken.
    Mijn eerste gevoel is de mensen die dichtbij ons staan en weinig te besteden hebben. Je ontkomt er helaas niet aan dat er veel geld naar de belastingdienst gaat.

3. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Ik vind t een aparte vraag eigenlijk. Wat maakt t nou uit dat je broers en zussen al een spaarpot hebben?
    Belasting betaal je sowieso, dus daar zou ik ook niet echt aan denken eigenlijk.
    Maar goed, bij ons valt er niks te halen, dus hoef er ook niet over na te denken :)

TanjaK, Syane, bloem82 en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier zou het dan naar onze zussen gaan. Ongeacht of zij al een spaarpot hebben.

Syane, bloem82, bosi333 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Inmiddels hier ook een klein kapitaal, want tussenwoning op een gunstig moment gekocht.

Mijn zus doet het vele malen beter dan ik financieel, maar ik zie geen enkele reden dat zij niet haar deel zou krijgen dan.

6. Novi

Novi Niet meer actief

Ik zou het zo dichtbij mogelijk houden... dus broers en zussen als eerst, ongeacht of ze het nodig hebben. En inderdaad eventueel een goed doel.

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik zou het juist binnen de familie willen houden dus juist wel die broers/zussen. Bij ons gaat het naar mijn nichtjes (de kinderen van mijn zus).

8. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.179
    1.364
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier ook een testament, ik heb een gedeelte naar goed doel (stichting ambulance wens). Gedeelte naar mijn beste vrienden en moet het nog even aanpassen. Met 1 broer geen contact meer, dus naar hem zal niks gaan. Ook een gedeelte zal naar mijn andere broer gaan.

Ik snap je gevoel overigens wel dat je zus het niet nodig zal hebben, echter maakt dat natuurlijk niks meer uit als je er zelf toch niet meer bent. Gewoon doen wat goed voelt dus...

9. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik zou een deel naar een goed doel doen waar ik zelf mee te maken heb gehad in leven. De rest naar familie die misschien wat minder hebben en anders naar broers die het goed hebben. Ik heb er dan toch niks meer over te zeggen en hoop dat zij nog wat leuks er mee kunnen doen.

10. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Hier gaat eerst alles naar mijn ouders, dan mijn zus en anders mijn oom en tante.
    Als die er allemaal niet meer zijn gaat het naar de KWF

11. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Waarom een rare vraag? Het betreft echt veel geld en ik zou het dan juist fijn vinden als het naar mensen gaat die dat goed zouden kunnen gebruiken.
    Mijn broers en zussen zitten nu in hetzelfde schuitje als ons en ze zullen het dan echt niet nodig hebben. Ik zou daar dan heel graag andere mensen gelukkig mee maken.

12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat zou je vader willen? Dat het naar je broers en zussen (zijn kinderen?) gaat of dat je het weggeeft aan goede doelen en vrienden?

Voor mij zou het een no brainer zijn. Naar familie. Maar goed, ik heb gewoon een goede band met familie, dus zie niet in waarom ze het dan niet krijgen.

Oh en laat nooit wat na aan een goed doel. Die komen met een heel leger aan advocaten, nog voor jij onder de grond ligt.

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ben je niet bang dat het vriendschappen veranderd?

14. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Het betreft alleen als wij als gezin in één keer wet zouden vallen, dus aan onze vriendschap valt dan weinig te veranderen.

15. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Ik zie het gewoon praktisch. Ik hou zielsveel van mijn broers en zussen, maar ze hebben het echt niet meer nodig. Ik zou het dan mensen die het minder goed hebben, gunnen.

TanjaK vindt dit leuk.
  16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dan kom je uit bij een goed doel

Zijn er zat die zich inzetten voor mensen die het nodig hebben, bijvoorbeeld de voedselbank.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Moeilijk zeg want " geef" je het of kijk je ook naar hoe diegene nu met zijn/haar geld omgaat?

18. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Je zou ook met je broers en zussen kunnen overleggen dat zij tzt (hopelijk nooit) een deel van het geld aan een goed doel schenken.
    Wanneer je besluit om het eigenlijk aan partijen buiten de familie te geven dan loop je ook het risico dat zaken die juist emotioneel van waarden zijn niet meer op de juiste plek komen.

19. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Je geeft zelf het antwoord al, zou dit in jouw geval doen en dan gaat er maar veel naar de belasting, weet niet hoe het nu met schenkingen zit zou ook voor in de komende jaren een optie kunnen zijn, maar dan veranderen banden misschien ook.

20. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Even puur uit nieuwsgierigheid, wat als één van je broers of zussen door bijv. faillissement of ziekte een (groot) deel van zijn of haar vermogen kwijtraakt.
    Zou je dan alleen aan diegene een erfenis geven (en de rest naar een goed doel oid)?
    Of zou je dan alle broers en zussen toch ook een (gelijk) deel geven, om scheve gezichten te voorkomen?

Deel Deze Pagina