binnenkort beginnen met hapjes maar hoe?

Discussie in 'Voeding' gestart door sdeterink, 8 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Ik wil binnenkort gaan beginnen met fruit / groente hapjes. We wachten hier zo lang mogelijk mee omdat ik een koemelkallergie heb gehad. Volgens de vpk van het cb kon ik hier bij 5,5 maand wel mee beginnen.
    Ons zoontje krijgt nu 4 flessen op een dag.
    Om 7 uur, half 12, 16 uur en 21 uur.
    Geef je dan eerst een paar lepeltjes? Bijvoorbeeld 5 lepeltjes of minder lepeltjes/ meer lepeltjes.
    Welke tijden zijn handig. Voor de fles of tussen de fles door?
    Wat geven jullie als eerste?
    Welke groente en of fruit zijn handig om mee te beginnen?
    Hoe vloeibaar maken jullie de eerste hapjes? Ik was van plan om alles zelf te gaan maken.

2. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Hier op het CB raadden ze mij aan om een moment te kiezen waarop ik straks het hapje ook aan wil gaan bieden (ik geef overigens BV). 1500 uur leek mij wel een handige tijd voor het fruit, dus rond die tijd krijgt ze een fruithapje.

Hier heb ik de eerste keren alles heel fijn gemaakt in de blender: het was echte fruitmoes! Inmiddels geef ik ook groenten en die pureer ik niet, maar prak ik wel fijn en ik zorg dat ze goed zacht gekookt zijn (ik maak ook alles zelf). Ook zonder tandjes kan ze die dus kapot kauwen.

Zelf vond ik peer handig om mee te beginnen, omdat veel kindjes dat lekker schijnen te vinden. Inmiddels heeft ze ook banaan, meloen, nectarine en aardbei gehad. Qua groenten ben ik begonnen met wortels (ook omdat die vaak favoriet zijn). Volgens mij moet je in het begin wel oppassen met nitraatrijke groenten. In mijn boekje van het CB staan die groenten opgesomd. Op internet zijn trouwens ook voedselintroductieschema's te vinden.

Het aantal hapjes hangt volgens mij echt van je kindje af. Ons kuikentje is er niet weg van en neemt maximaal een hapje of 10, maar veel vaker zijn het er 2/3. Voordeel van zelf maken is dan trouwens wel dat je direct wat porties in kan vriezen. Potjes zou ik hier nog grotendeels weg moeten gooien, die eet ze ook in 2 dagen niet op: zonde dus.

3. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Ik geef fruit zo ergens tussen 9 en 10 uur in de ochtenD. Dit doen ze namelijk ook op het KDV rond die tijd. Groente geef ik om zes uur omdat ik dat een handige tijd vind om over een tijdje ook te eten als ze mee eet.
    Ik ben begonnen met een half potje. Dat was niet de bedoeling maar ze vindt eten helemaal leuk en lekker. Na een week at ze al een heel bakje frutapura. De eerste paar keer deed ik dus twee keer met een bakje. Groenten ben ik twee weken later gaan geven en daar at E na een paar dagen al een heel potje van op. Toen ben ik ook teruggegaan naar vier flessen. En dan in de laatste rijstebloem. Mijn schema nu:
    7.00- fles van 180/6
    9.00 - 10.00 - fruit
    10.30-11.00 fles van 180/6
    14.30-15.00 fles van 180/6
    18.00 groenten
    19.00-19.30 fles van 180/6 met vier schepsjes rijstebloem

4. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Oja handig om mee te beginnen:
    banaan
    appel
    peer
    aardbei
    wortel
    bruine bonen
    sperzieboontjes
    bloemkool
    broccoli
    maar goed ik maak dus niet zelf maar koop potjes.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik wilde het liefst geen extra eetmomenten creëren dus ik gaf groenten (daar ben ik op advies van mijn omgeving mee begonnen omdar dit minder zou leiden tot het wennen aan een zoete smaak) rond de lunch.
    11:30 1/2 fles, hapjes groenten en dan de rest van de fles.
    De eerste dagen waren dit echt 2-3 theelepeltjes maar het werd al snel minder (we zijn begonnen met bijna 5 maanden).
    Toen groenten goed ging hebben we de groenten verschoven naar 18:00, het eetmoment voor het gezin.
    Toen werd het
    8:00 fles
    12:00 fruit, fles
    15:00 fles
    18:00 groenten
    19:30 fles

Met 6-7 maanden werd dit
    8:00 pap
    12:00 boterham + fruit
    15:00 fles
    18:00 warme maaltijd
    19:30 fles

Oftewel zo snel mogelijk naar 3 volwaardige maaltijden en later 2 tussendoortjes erbij.
    Ik maak nog steeds alle maaltijden zelf (nu 11 maanden). We zijn begonnen met worteltjes, courgette, pompoen, broccoli en bloemkool. Elke groenten 2 -3 dagen achter elkaar om te kijken hoe het allemaal beviel. Nadat een flink aantal groenten goed ging hebben we ook los aardappel geprobeerd. En toen dat ook goed ging, zijn we gaan mengen.
    Fruit kwam dus bij ons later: peer, banaan (sommige kindjes krijgen verstopping) mango, appel, bosbessen, frambozen, bramen.

De eerste tijd (tot 6 maanden) heb ik flink gepureerd maar dat werd al snel minder toen ik met 6 maanden merkte dat hij heel makkelijk brood kon eten.

Ik maakte grote hoeveelheden van verschillende groenten: invriezen in ijsklontbakjes. Na invriezen de klontjes in een zakje en het aantal benodigde klontjes ontdooien. Eerst waren het 2-3 klontjes, al snel werden het er 6-7!

Leuk is om een kookboek te kopen (bijvoorbeeld Opperdepop van de Albert Heijn of Het Babykookboekj van Sharon van Wieren maar er zijn er nog heel veel meer). Dit geeft veel tips en adviezen welke groenten meer en minder geschikt zijn met welke leeftijd en richtlijnen voor hoeveelheden. Maar laat je niet gek maken. Elk kindje heeft z'n eigen tempo en het is nog BIJvoeding!

Hou een camera bij de hand voor die eerste hapjes: het is kostelijk! Succes!

6. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    jamie was 3 maanden toen we begonnen met groenten en fruit (ik weet het heel jong, maar reageerde super!)
    ik heb hem gewoon ipv een fles rond 12u een fruithapje gegeven.. gewoon meteen gekeken hoeveel hij op kon. en dan rond 16u groenten, ook gekeken hoeveel hij opkon. ging super. geen buikkrampen, abnormale poepluiers,... als je twijfelt kan je altijd beginnen met een paar schepjes of een half potje... of eerst een weekje alleen fruit en daarna groenten erbij,...

Deel Deze Pagina