beetje radeloos met vocht...

Discussion in 'Voeding' started by teigetje1, Jan 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

Jun 18, 2009
    2,299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Kom ik weer met een vocht vraagje, sorry :).

Het schema van ons meisje is behoorlijk gedraaid en gekeerd sinds begin deze week (qua voeding dan). Ze krijgt nu dit binnen op een dag.

8.00/8.30: bv
    8.45/9.15: 1 boterham (was pap maar wil ze niet meer) + mandarijntje/kiwi (iets kleins)
    10.00: Nog een kleine fruitsoort of een halve banaan of peer oid.
    13.00: 2 boterhammen + Kleine soort fruit of die andere halve van 10.00
    15.00: komkommerschijfjes of koekje met thee/water/sap drinkt ze heel erg weinig (heb fles,tuit, bekertje geprobeert)
    15.30: bv, niet extreem veel (ze is dan snel klaar)
    17.00: komkommerschijfje
    17.30: Potje groente en soms yoghurt (wil ze niet altijd)
    19.00: Dan is het klooien, ze wil geen bv, pap krijg ik er bijna niet in en ander drinken al helemaal niet (volgens mij een sprongetje).

Omdat ik vind dat ze zo weinig drinkt probeer ik haar zoveel mogelijk fruit aan te bieden zodat er toch vocht binnen komt, maar is het met deze leeftijd erg als ze niet zoveel drinkt? fv weigert ze overigens.
    Ze is wel allert, vrolijk en heeft genoeg plas en poepluiers.
    Doe ik het zo wel goed of moet ik er op een een of andere manier nog extra vocht in zien te krijgen?

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Geef je d'r geen water tussendoor dan? En je weet toch niet hoeveel ze binnen krijgt met borstvoeding?

Mijn zoontje dronk rond die leeftijd ook weinig. Zo'n 40cc water op een dag naast zijn flesvoeding (zo'n 300cc). Maar inmiddels drinkt ie zo'n 300cc water op een dag naast dezelfde hoeveelheid flesvoeding. Ik denk niet dat het erg is, zolang ze het er gewoon goed op doen. Komt vast vanzelf goed.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik maakte me een week terug ook zorgen over de vocht intake. Elke fles gooide hij na een paar slokken op de grond, verschikllende flessen en bekers geprobeerd etc.
    Je geeft aan dat ze de fles weigert. heb je een tuitbeker geprobeerd? Rietjes beker of gewoon een open beker? Misschien werkt dit voor haar beter? Of vindt ze dit interessanter?
    Is ze verkouden? was hier wel het geval en was een van de grootste reden van het slecht drinken.
    Scheel dat je BV geeft, wrs krijgt ze ongemerkt toch aardig wat binnen!
    heeft ze goeie plasluiers? (paar keer per dag goed verzadigd?)
    Ik hield altijd die minimale hoeveelheid van 500cc vocht aan, maar merk dat ik nu (nog) mn best moet doen om hem daaraan te krijgen.
    Fruit bestaat grotendeels uit vocht. Ik heb vandaar mn gepureerde peer en mandarijn overgegoten in een fles met maatverdeling en kwam er achter dat je zo aan de 150cc zit!
    En onthou: als ze echt dorst krijgen drinken ze wel hoor!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Bedenk wel dat zodra je ander vocht gaat aanbieden je productie omlaag zal gaan, want het is immers zo: hoe minder vraag, des te minder aanbod. Tenzij je de bv af wilt bouwen natuurlijk.

Komt ze 's nachts ook niet meer voor een voeding? Geen melkvoeding van 17.30 tot 8.30 lijkt me erg lang.

Ze eet al aardig brood, groente en fruit, toch hebben ze tot 10 maanden zeker nog 3 goede voedingen/500 cc melkvoeding (borst/fles) nodig voor de bouwstoffen.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ zogelukkig: Oh ja? Volgens wie?

6. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik zat met 9 maanden op ca 350-400cc opvolgmelk en iom het CB was dit niet erg mits ik vit d bij geef en aanvul met ander vocht. als je kind al brood eet, voldoende groenten en fruit etc (vast voedsel) dan halen ze de bouwstoffen ook daaruit!)

7. zogelukkig

In groente, fruit en brood zitten idd wel bouwstoffen, maar de hoeveelheden die ze nodig hebben halen ze nog niet uit de BIJvoeding en bovendien leveren groente, fruit en brood geen eiwitten en vetten die een baby zo nodig heeft, dus is bv/opvolgmelk nog gewoon nodig.

Totdat je je baby voldoende volle koemelkproducten aan gaat bieden (volle yoghurt en volle melk al dan niet aangelengd, roomboter) en dat is meestal pas rond een jaar, heeft deze minder/geen bv/opvolgmelk (meer) nodig en kan je gerust water, thee of sap aan gaan bieden voor het vocht.

8. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

Jun 18, 2009
    2,299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ze krijgt s'avonds ook wel een voeding (19.00), maar ze wil de borst niet meer, en pap gaat er de ene avond wel in en de andere avond niet. Ik geef haar s'avonds 150/5 pap, ze moet wel nog eten vind ik. Volgens mij zit ze ook in een sprongetje.

Omdat ik nog eigenlijk volledige bv geef is ander vocht in princiepe niet nodig, maar ze drinkt s'morgens nog wel heel goed en de rest klungelt ze maar wat, en daardoor denk ik dat ze te weinig krijgt.

Ik krijg dan ook met moeite 50 cc ander vocht water/thee/sap bij haar naar binnen. Wel eet ze zonder moeite 2/3 stuks fruit op.

En qua plasluiers is het de laastste tijd niet echt te zien of ze goede volle plasluiers heeft (alleen die van s'morgens dan), want madam poept 2/3 x per dag ;), en meestal een uurtje of 2 nadat ik haar plasluier verschoont heb (dus deze week vliegen de luiers de deur uit). Maar in elke luiers zitten zeker toch wel 3 plasjes. Dus s'morgens heeft ze een goede volle luiers en de rest van de dag gaan er 6/7 luiers doorheen met elke keer 3/4 plasjes. Voorheen was dat netjes 5 luiers die redelijk tot goed vol waren.

9. zogelukkig

Mijn zoontje is 3 weken jonger en drinkt ook heel goed 's nachts en 's ochtends vroeg, dan legt hij een lekker voorraadje aan voor de hele dag lijkt het wel.
    Als ze te weinig krijgt, zou je haar wel horen hoor!;)
    Ik geef nog geen ander vocht; als hij dorst heeft geef ik de borst, nog zo'n 3x overdag. En ik geef groente en fruit a la Rapley, maar dat zijn geen hele hoeveelheden. 's Ochtends eet hij altijd een hele banaan, daar is hij gek op.
    Weet je waar lekker veel vocht in zit? In stoofperen, die vindt mijn zoontje ook zo lekker. Om de paar dagen kook ik een hele pan (gewoon schillen en klein uurtje opzetten).
    Herkenbaar! Mijn zoontje poept ook als de beste de laatste tijd; verschoon ook bij het leven!:D

10. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

Jan 4, 2007
    1,263
    0
    0
    Noord-brabant
    Toby heeft precies hetzelfde gehad heeft vanaf 10 maander tot ongeveer een maand geleden ook erg weinig vocht zelf gedronken, maar zolang ze genoeg plassen is er echt niets aan de hand.
    Ook moet je je niet druk maken over de hoeveelheid melk dat ze binnen krijgt, Toby drinkt al vanaf 10 maanden helemaal geen melkproducten meer hij eet wel wat yoghurt op een dag zo ongeveer tussen de 100 en 200 gram ( zijn zelfs perioden geweest dat hij helemaal geen melkproducten at of dronk en volgens de kinderarts kan dat helemaal geen kwaad. Melkproducten zijn niet meer zo belangrijk als vroeger ze halen alles ook uit andere voeding.

11. zogelukkig

Eiwitten haalt een baby van zeker 8 maanden niet uit de bijvoeding die hij krijgt (want waar zitten ze in?) en eiwit is de meest essentiele bouwstof voor een baby/kind in de groei.
    Van alle bevolkingsgroepen hebben baby's, kinderen en zwangere vrouwen de meeste eiwitten nodig; het is nodig voor een goede groei. Daarom drinken baby's melk.

Gelukkig krijgt baby van ts nog genoeg borstvoeding.

Het klopt dat een kind dat geen kma heeft gekend al vanaf 7 maanden aangelengde volle melk en volle yoghurt mag. Maar de eiwitten in koemelk zijn wel anders.

Een kind tot 3 jaar heeft 300 gram melk per dag nodig. Dat is naast het vlees(waar), vis en ei waar ook eiwit in zit, maar dat eet een baby van 8 maanden allemaal nog niet.

12. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

Jun 18, 2009
    2,299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik dacht trouwens dat kinderen tot aan de 9 maanden de bouwstoffen nog echt uit bv of fv halen en dat bijvoeding echt bijvoeding is, dus dat wat vogeltje zegt niet helemaal klopt.

Hier krijgt trouwens onze meid wel 1x per week een roerei met een klein beetje gewone halfvolle melk eronder vanaf een maand of 7,5.

Maar goed als ik het zo globaal tel dan krijgt ze 200 ml pap, in totaal 2 complete bv (geen idee hoeveel) en daarnaast alle groente/fruit/boterham. Dus op zich krijgt ze genoeg melk en vocht binnen toch?

Share This Page