Hier half vast / half rommelig. Soms doe ik voor een paar dagen boodschappen en plan ik dus vooruit wat we eten maar vaker bekijk ik van dag tot dag waar ik/we trek in hebbeb. De vaste dagen zijn woensdag (ossenhaas met brood) vrijdag (bestellen/afhalen) en zaterdag of zondag (uit eten) de dag in het weekend dat we niet uit eten gaan is het meestal iets met brood/soep/vis, makkelijk in ieder geval. Dus echt koken doe ik alleen op maandag, dinsdag en donderdag. Ik probeer dan 1 dag een pasta gerecht, 1 dag een rijst gerecht en 1 dag iets met aardappelen te doen maar niet op vaste volgorde van dagen en wekelijks dezelfde gerechten.
Hier nooit een vast menu. Mijn man werk in 5-ploegendienst, dus hij is er niet altijd of moet op tijd gaan slapen voor de n8dienst. Ik houd er vooral van om niet te lang in de keuken te staan. Ik ben fan van de verspakketten o.a. hartige taart, lasagne en Griekse moussaka. Als mijn man werkt pak ik vaak iets wat eerder is ingevroren of lekker simpel een wokmaaltijd bijvoorbeeld. Ik gebruik wel graag verse groenten. En dat doe ik dan overal net even meer in als gebruikelijk. Macaroni bv 800 gram i.p.v. 400. Ze merken het verschil niet hoor
Ik maak elke dinsdag een weekmenu. Daarop staan maaltijden met een keer vis, kip, varken, rund en vegetarisch. Ook probeer ik te variëren met aardappelen, rijst, pasta, couscous of anders bijv wraps. Ik kijk wat er nog in de voorraad staat. En in de week kan alles nog verschuiven.
Op maandagavond haal ik de boodschappen voor dinsdag tot en met vrijdag. Zondag of maandag bedenk ik wat we gaan eten, kijk in kookboeken. Op vrijdagavond of zaterdagochtend haal ik de boodschappen voor zaterdag tot en met maandag. We eten sowieso drie keer groente en een keer patat per week. Voor de rest heb ik geen vaste patronen Wel mogen de kinderen geregeld kiezen wat we eten of ze mogen een bepaald soort groente kiezen of gerecht uit een kookboek. Op de dagen dat ik werk, eten we iets wat alle drie de kinderen lusten. Dan heb ik geen zin in gezeur
Nu met de zwangerschap ben ik wat makkelijker maar normaal gesproken eten we hier alles vers en gebruiken geen pakjes of kruiden uit een pakje. Bedenk meestal de dag zelf wat we eten en basisvoorraad is altijd wel in huis. -Maandag meestal iets van soep met zelfgemaakte gevulde broodjes of ik maak iets met rijst Dinsdag groenten ovenschotel met een salade Woe haal ik verse vis dus iets met vis Donderdag iets met peulvruchten of Hollandse pot of grote salade met vlees of kip Vrijdag snackdag, shoarma of zelfgemaakte hamburgers met friet Zaterdag buiten de deur of iets buiten als we tot laat buiten zijn, oudste haalt dan iets af als hij thuis is. Zondag maar net waar we zin in hebben en wat we die dag doen. Soms uitgebreid koken maar soms iets makkelijks als ik een drukke planning heb. Ik kook meestal vroeg omdat ik einde van de middag paar keer per week met ze mee ga naar sportactiviteiten.
Gezien beide kinderen 3-4x per week sporten om etenstijd. Eten we hier juist regelmatig apart. Man vaak met dochter, zoon alleen heb om 16:00 uur echt geen zin om al te eten. En dan als de kinderen op bed liggen ik alleen en ja dan kook ik 3x want eet graag waar ik zelf zin in heb. Soms wel handig, zoon is een echte aardappel en vis eter. Dochter is juist meer van rijst, pasta enz. sportdagen eten ze vaak 2x warm. Vaak beslissen we een dag van te voren wie wat wil eten. Eten we samen met zijn vieren dan bepaal ik met mijn man. We zorgen wel dat het gevarieerd is. Nu ik niet werk zoek ik graag veel nieuwe gerechten uit. Hiervoor was dat toch iets minder en maakten we een menu voor maandag t/m vrijdag. Iedereen heeft inspraak maar uiteindelijk bepaal ik. Lust je iets niet heb je lekker pech We hebben vaak eters dus mijn plannen wijzigen zeer regelmatig. Pakjes en zakjes gebruik ik niet en kook dus alles vers. Kinderen koken ook af en toe en vloggen daar soms over.
Ik plan ook altijd een midweek qua boodschappen en het weekend zien we wel. Iedere dag koken we vers maar er zit geen vastigheid in. Op maandag en vrijdag kook ik meestal een recept en donderdag is standaard simpel (pasta, bami oid) Wat mij altijd verbaasd in het “wat eten ee vandaag” topic is dat zoveel gezinnen allen wat anders eten, Hier eten we allemaal iedere dag hetzelfde. 2x per week eten we niet met elkaar ivm sport maar ook dan eten we wel allen hetzelfde
Ik vind dat wanneer een kind bijvoorbeeld 3 uur moet gaan sporten (gemiddelde duur van een training) dat ze vooral genoeg voeding binnen moeten hebben. Dan kook ik dus wat dat kind lekker vind. Man eet dan bijvoorbeeld met dochter. Dan eten ze samen allerlei dingen die zij echt lekker vinden. En ik kook achteraf waar ik dan trek in heb of eet restjes van de rest.Maar zelden blijft er genoeg over
Snap ik hoor maar lijkt me gewoon erg veel werk en wij zijn dat thuis niet gewent. Ik heb ook hele makkelijke eters die alles lusten dus dat scheelt ook wel
Hier ook heel makkelijk qua eten. Maar ik vind het super leuk om te doen. Dat scheelt wel. Thuis at altijd alleen ik anders ook ivm sport. Gebruik vaak wel in de gerechten dezelfde groenten. Of gebruik restjes van andere dagen
Wij hebben 4 dagen hello fresh. Dus ik koop voor 3 dagen avondeten wat ik in voren bepaal. Ik doe 1 keer per week de boodschappen en neem dan alles mee. Ik probeer om om en om te eten, aardappels, "buitenlands", aardappels en dan weer "buitenlands". Dat gaat vaak wel goed ik meet wel een soort van af, hou niet van overhouden. Ik vries niks in.
Wij doen 1 keer per week boodschappen. Op zaterdag eten wij soep + klein hoofdgerechtje. Op zondag altijd vis. ma-do koken we ca 2 keer. We maken meestal een heel recept voor 4p en omdat de jongens nog niet veel eten, kunnen we meestal veel invriezen. Zo hoeven we dus niet elke dag te koken. Vaak eten we op donderdag de kleine kliekjes. Op vrijdag mogen de jongens om en om iets uitzoeken. Het is niet altijd pizza en frietjes wat we uitkiezen Ma-do koken we dus iets wat we kunnen invriezen. Pasta, rijst, de vulling van wraps, couscous, enz. We eten elk zetmeelcomponent maar 1 keer per week, voor de afwisseling. We kiezen meestal AH receptenkaarten. Daardoor eten we vrijwel nooit 2 keer hetzelfde.
Hier ook alles vers. Wij zijn gek op Indonesisch en dat maak ik ook zelf met producten van de toko. Onze vaste Indonesische afhaal heeft mij wat recepten gegeven, superlief en dat maak ik ook zelf, tot aam tempeh met kemirinoten aan toe. Heerlijk! Ik sta op de woensdag dan soms ook wel 3 uur in de keuken. Hier ruim ik tijdens het koken trouwens tussendoor alles op zodat zodra ik klaar ben de hele keuken is opgeruimd. Wij eten koolhydraatbeperkt maar voor de kinderen maak ik regelmatig stamppot. Wij eten dan salade met vis. De jongste lust alles en eet dan ook salade met zalm of garnalen etcetera. De oudste is een zeikerd en eet het liefst stamppot, broccoli, bloemkool etc. Indonesisch en Surinaams is hij wel dol op. Ik kook dan ook vaak apart voor de oudste.