Verwaarloost ze haar kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 4 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

PvdA uit kritiek op moeder in Gouden Kooi

'Natasia verwaarloost kinderen'
    DEN HAAG - Volgens de PvdA-Kamerleden Kalsbeek en Dijsselbloem verwaarloost Natasia die deelneemt aan het Talpa-programma De Gouden Kooi haar twee kinderen. De twee Kamerleden hebben hierover vragen gesteld aan de ministers van Justitie en Onderwijs.

De parlementariërs willen van de bewindslieden weten of de ouders die deelnemen aan het realityprogramma „verwaarlozing van hun kind kan worden verweten, conform de definitie van het Burgerlijk Wetboek”, schrijven zij woensdag.

In De Gouden Kooi worden tien deelnemers opgesloten in een luxe landhuis vol camera's in Eemnes. Degene die het er het langst uithoudt kan de villa winnen, evenals een fors geldbedrag. Onduidelijk is hoe lang de wedstrijd gaat duren. Dat hangt af van het zitvlees van de deelnemers en/of het verloop van de kijkcijfers.

Waarschijnlijk zullen de deelnemers minimaal een jaar blijven, omdat ze anders hun ingelegde borg van 10.000 euro kwijt zijn. Het programma begon zondag en daarin was te zien hoe de 32-jarige Natasia haar twee kinderen van 6 en 9 jaar verliet. Eén kind moest voortdurend huilen, maar de moeder zei dat zij „normaal” moest doen en dat ze deze uitdaging ook voor haar kinderen aanging. Deze beelden stuitten de PvdA'ers zeer tegen de borst.

Eén van haar twee kinderen heeft zware gezondheidsproblemen. Daardoor zegt ze de afgelopen jaren niet zichzelf te zijn toegekomen en dat wil ze in de villa inhalen. „Ik moet even mijn batterijtjes opladen”, stelde ze in de uitzending. Haar vriend, niet de vader van haar kinderen, moet haar kroost opvangen.

Psychologische effecten op de kinderen
    De volksvertegenwoordigers vinden dergelijke uitspraken en gedrag niet te rijmen met de verantwoordelijkheid van ouders voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van kinderen. „Welke rechtsgevolgen moet dit hebben?”, vragen ze aan de ministers. In de villa hebben de deelnemers geen eigen bed. Ouders moeten daarom in een tweepersoonsbed slapen met een ander. „Welke mogelijke psychologische effecten heeft dit op de kinderen van de deelnemers?”, willen de PvdA'ers ook weten.

De vragenstellers willen verder van de bewindslieden horen of zij aanleiding zien de Kinderbescherming op te dragen kinderen van deelnemende ouders te beschermen tegen de mogelijke negatieve psychologische gevolgen.

Een woordvoerder van Talpa laat woensdag weten dat zijn tv-zender deelname volledig de verantwoordelijkheid acht van de kandidaten zelf. „Natasia geeft aan dat ze zich zeer weloverwogen heeft opgegeven voor het tv-programma. Wij hebben haar vooraf ook uitgebreid gescreend. Juist voor haar kinderen wil ze proberen om relatief snel geld te winnen. Wij zijn niet de zender om haar die kans te ontnemen.”

Ik kan nog geen dag zonder m'n kids :confused:

2. Niet meer actief

hmm, ik heb het nooit gezien! Maar als ik dit lees, dan zit die vrouw daar om te verkeerde redenen lijkt mij! Tsja,, dit is natuurlijk een vooroordeel in de zuiverste vorm, want ik ken die mensen verder niet... maar zo denk ik er nu even over!

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hebben ze niet altijd wat te zeuren?
    Niemand kent haar persoonlijk....dus tja, waar hebben we het over?

4. Niet meer actief

Ik kan me wel voorstellen dat het een impact heeft op haar kinderen....

5. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik heb het gezien en heb mijn wenkbrauwen gefronst toen ze tegen haar kinderen zei dat ze normaal moesten doen. Ze zegt dat ze ook voor haar kinderen snel (veel) geld wil verdienen. Ik vraag me af waar een kind meer aan heeft. Een ouder met geld die een jaar van huis is, of een ouder met een stuk minder geld, met tijd en liefde voor het kind.

6. sim

sim Niet meer actief

ik heb mijn dochter een keer een lang weekend moeten missen (paar dagen op vakantie) ze was bij mijn moeder.

dat was de eerste en de laatste keer dat ik mijn dochter zo lang heb moeten missen, ik persoonlijk zou zo'n deelname nooit kunnen volhouden..

wat de beweegredenen zijn weet ik niet. maar met dit soort programma's wordt ook een beetje gespeeld met het beeldmateriaal, heb het zelf trouwens niet gezien hoor. moet wel eerlijk zeggen dat ik het overdreven vind om nou direct de tweede kamer erop te zetten enzo, er zijn gezinnen die echt hulp en toezicht nodig hebben. en ik vind dat zo'n programma dan eerst verantwoordelijk gehouden moet worden, en niet zijn handen schoon moet wassen. zij komen met die verleiding!

7. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Mijn hemel! Heeft onze volksvertegenwoordiging dan werkelijk niets belangrijkers om zich druk over te maken dan de gezinssituatie van een deelneemster aan een sowieso belachelijk televisieprogramma?

Belle, zal blij zijn als ze op 22 november weer haar stem kan laten horen.

8. mae

mae Actief lid

12 sep 2006
    156
    0
    0
    de Wijk
    pffff ze vinden altijd wat om over te zeiken.

Al snap ik niet hoe een moeder zo lang zonder der kinderen zou kunnen.
    Kan me best voor stellen om eens even een weekje voor jezelf te willen, maar dit kan wel een jaar duren mn hemel dat is lang zeg.................

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

mijn vriend kent natasia persoonlijk, is namelijk een oud klasgenootje van hem. en haar vriend is een collega van hem. en ze hebben het inderdaad in goed overleg gedaan. haar vriend staat volledig achter haar. en in hun cultuur is het wel vaker zo dat tantes en oma's de zorg voor de kinderen op zich nemen. Daarbij heeft zij het inderdaad vreselijk zwaar gehad met die kleine die ziek is.

En dat je je kinderen niet in de steek laat oke, maar ik heb dat stukje gezien wat ze zei over dr batterijen, ze zegt als mijn batterijen opzijn heeft niemand er wat aan. dus het is voor ieders bestwil.

het neemt niet weg dat ik het nooit zou doen, maar dat gezever van de tweede kamerleden over eventuele verwaarlozing. tsssk er zijn kinderen die beide ouders om zich heen hebben die ECHT verwaarloosd worden laat ze daar eerst maar eens aandacht aan geven. Of gezinnen waar de vader 80 uur per week werkt zoals ministers enzo, en dan staat moeders er ook alleen voor dussuh verwaarlozing kijk eerst naar jezelf.

niet te filmen dit, ze hebben zeker niks beters te doen daaro in den haag

10. Niet meer actief

maar je zit toch niet in dat huis om je batterijen op te laden. Ze zitten toch in dat huis, om dat huis te winnen?

11. mae

mae Actief lid

12 sep 2006
    156
    0
    0
    de Wijk
    net even op de site van talpa gekeken wat nou precies de bedoeling is.
    tis wel een mooi huis om te winnen :p
    Alleen zoals ik begreep moeten ze elkaar uit zien te krijgen om te kunnen winnen, zitten ze allemaal maar een beetje gezellig te kwebbelen.
    je kan van die gratis live streams bekijken.
    snap der niks van hahaha

was leuker geweest om mee te doen als mn dochter ookg ezellie mee mocht:)) oooh en vriendlief ook mee en mn dieren ook gelijk maar mee:))

12. Rabia

Rabia Bekend lid

19 apr 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Ze zijn gek die kamerleden!

Die kinderen hebben ook een vader hoor, dat heeft die Natasia toch zelf gezegd? Ze heeft gezegd dat ze zelf even gesloopt is door al dat gedoe om de kinderen en dat ze alles alleen moet doen altijd en dat ze is gegaan omdat ZIJ er ook nog is. Ze had het idee dat ze niet meer leefde maar geleefd werd. Soms is het goed om even weg te zijn uit je omgeving als je op bent. Overigens is ze een oud klasgenoot van me en ze gaat door het vuur voor haar gezin, echt een TOPMEID dus ik weet dat ze haar kinderen absoluut NIET verwaarloosd!
    Laat die papa het maar even overnemen, gaan die kinderen niet dood van.
    En die PVDA leden zouden zich een bezig moeten houden met zaken die ze beloven ipv tv programma's te volgen !

13. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Eerst een hele hype om marlies (of hoe ze ook heet) die zwanger zou zijn in big brother, nu een hele hype om de gouden kooi...kwam net ook alweer in Editie NL.

Talpa gaat volgens mij vooruit en is heel erg blij met deze sensatie..

14. flappie

flappie Bekend lid

20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Precies, want van die 10.000 euro inleg kun je je batterijtjes lekker opladen op een zonovergoten strand in de Carribean! Echt erg dat je je kids zo lang kunt missen....ik denk dat het wel zeker gevolgen kan hebben voor ze..... maar ja zo denk ik er over!

xxx

15. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    vind het sowiezo een belachelijk programma, er moet wel een steekje bij je los zitten wil je er aan meedoen.

Verder moet ze helemaal zelf weten wat ze doet, ze zal het later toch wel op haar bordje gepresenteerd krijgen.

16. Esmeralda

Esmeralda Actief lid

27 apr 2006
    147
    0
    0
    Babyleidster
    Alkmaar
    Zouden ze ook zo lopen zeuren als het een vader betrof in plaats van een moeder? Nee, dan wordt er waarschijnlijk gezegd van: de moeder is toch thuis om voor ze te zorgen en paps doet waar hij eigenlijk voor is: geld verdienen. Ik dacht dat we in het redelijk geemancipeerde jaar 2006 leven. Als die kinderen thuis liefdevol verzorgd worden is er volgens mij niet zo veel aan de hand, zeker niet zo veel dat buitenstaanders zich er mee moeten bemoeien.

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Precies Esmeralda!

Volgens mij geldt dat namelijk ook voor een van de mannelijke bewoners van de villa. Ik geloof zelfs dat hij alleenstaand is met kinderen.

Neemt niet weg dat ik het onbegrijpelijk vindt wat Natasia doet. Mijns inziens blijft het een vrijwillige verwaarlozing van je kinderen. Want ook al zeg je dat je snel geld wil verdienen om je kind een goed leven te gunnen: met geld maak je een kind niet gelukkig, wel met aandacht en liefde... Ik zou het nooit kunnen.

Maar goed... das mijn mening...

Btw... ik vind het trouwens wel weer typisch PvdA om hier zo'n stennis over de maken. Wel willen ze iedere man en vrouw aan het werk hebben en de kinderen naar de kinderdagopvang sturen (wel of geen kwaliteit, want die kunnen ze niet waarborgen). Iedereen lijkt maar naar de PvdA te neigen met zijn stem, maar ik vraag me af wat iedereen bezield... Het propagandistische gedoe waar ze mee zwaaien. Hou toch op zeg...

18. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik lees net dit op de site van de gouden kooi:

Wilma Nanninga (Telegraaf, Privé) wilde een gesprek met de moeder van twee kinderen vanwege de kamervragen die er waren gesteld omtrent haar beslissing om d’r kinderen achter te laten.
    Wilma vertelt: “Ik heb een psycholoog gesproken, die zegt niet te snappen waar die politici zich druk om maken, wat vind jij?” “Het is erg vermoeiend. Het is een moeilijke beslissing geweest.”, begint Natasia heel rustig. Je ziet dat ze er moeite mee heeft om het verhaal voor de zoveelste keer te moeten vertellen. “Ik heb ze niet te vondeling gelegd. Mijn vriend zorgt voor ze, samen met mijn zusters.”, legt ze verder uit. “En mijn zussen zijn allemaal moeders.” Ze vertelt dat ze haar kinderen nog tijdens de familiedag gezien heeft. “Bovendien ben ik echt niet helemaal weg! Ik kan ze toespreken via de camera’s en ik kan ze elke dag een lange brief schrijven.”

Natasia grijpt de gelegenheid aan om uit te leggen dat er iets teveel commotie ontstaan is door haar beslissing. “Cheyenne houdt zich wel sterk hoor! Zij weet de motieven van haar moeder en kan zich daar in vinden.”, legt de 32-jarige uit.

“Yairo is heel sterk en beschermend over zijn zus, die redt zich ook echt wel!”

Niet lang daarna haalt Natasia voor het eerst uit naar de mensen die slechte dingen over haar zeggen. “Ik vind het zo raar dat juist politici vragen stellen over mijn moederschap! Zij zijn er echt nooit voor hun eigen kinderen!”, zegt ze op geïrriteerde toon. “Bovendien zijn er genoeg kinderen die het een stuk slechter hebben!”, voegt moeder Natasia hieraan toe.

Natasia wil Wilma graag nog een keer uitleggen wat haar beweegredenen zijn om zich een jaar van haar kinderen af te zonderen. “Wat er ook gebeurt, ik kom hier sowieso sterker en meer ervaren uit. En echt weg ben ik gewoon niet, ze kunnen me elke dag zien!”, vertelt ze volmondig.

Wilma lijkt het met alles eens te zijn wat Natasia zegt: “Ik ben zelf ook moeder en ik snap heel goed waar je mee bezig bent! Soms moet je gewoon even aan jezelf denken!”, vertelt ze troostend. “En je wilt je bezig gaan houden met het maken van presentjes voor speciale dagen toch? Nou, de eerste 50 heb je alvast aan mij verkocht!”, voegt de verslaggeefster daaraan toe.

Natasia kan haar geluk niet op. Het gesprek heeft haar duidelijk heel erg goed gedaan. Het eerste kwartier van de gezamenlijke lunch kan ze er niet over ophouden: “Ik ben hier zo blij mee!”

19. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    je hebt ook moeders die gewoon hun spullen pakken en vertrekken... dag kindjes ... verder niet naar de kindjes omkijkt..

ze is er nog, de kindjes worden verzorgt. geloof mij maar als er iets met die kindjes is, is ze zo thuis..

20. Chelsea

Chelsea Bekend lid

6 aug 2006
    526
    0
    0
    Keukenassistente
    Rotterdam
    Ik zou het echt niet kunnen hoor.
    Als ik lang van huis ben mis ik mijn doggies al :oops:

Deel Deze Pagina