Koolhydraat arm/beperkt en tegenstrijdigheden met afvallen

Discussion in 'De lounge' started by frannie82, May 10, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Al eerder waren hier topics over...
    Ben vorig jaarzomer 5 kg afgevallen.
    Heb een tijdje begeleiding gehad om een stok achter de deur te krijgen.
    Maar deze gewichtsconsulent haalde het koolhydraat arme onderuit en zei dat ik veel te vet al met te weinig calorieën.
    Volgens haar zou mijn lichaam zo in de overlevingsstand gaan en zou ik niet afvallen (ik stond ook wel stil bij die 5 kg)
    Toen dronk ik dagelijks 250 ml geitenmelk of geitenkarnemelk (iets minder vet)
    Begin van het jaar 3 maanden uitgeschakeld geweest door een blessure.
    En nu wil ik er echt minimaal 10 kg af!
    Ik kan het niet goed vinden en ben stuurloos!
    Er mag absoluut geen ei van welke soort dan ook in mijn menu.
    Wie wil tips, en menusuggesties delen?
    Koemelk kan ik ook niet goed verdragen.
    Soms neem ik kleine hoeveelheden als uitzondering.

2. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ik zou een diëtiste opzoeken en uitzoeken wat je lekker vind en bij welk eetpatroon jij je fijn voelt en hier een gezondere twist aan geven.
    Dan ben je niet rigoureus met een streng dieet bezig
    Ook sporten helpt

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Koolhydraatarme dieten werken goed op korte twrmijn, maar op lange termijn zijn ze inderdaad funest voor je stofwisseling.

De enige duurzame methode is gezonder eten en meer bewegen.
    Veel groente en fruit, weinig vet en toegevoegde suikers, veel water drinken. En langdurig op laag tempo bewegen zoals wandelen.

Een dietist kan je helpen gezonde keuzes te maken. Zo kun je heel eenvoudig een aantal dingen uit je huidige menu vervangen door een gezondere variant en dat kan je al heel veel opleveren. Denk bijv aan broodbeleg en tussendoortjes.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Het is zo moeilijk allemaal...

Ik eet weinig koolhydraten op dagen dat ik niet sport. Maar op dagen dat ik sport eet ik echt wel koolhydraten.

En vet eet ik ook best veel.

Maar ik vind het dus ook heel moeilijk. Ik ben al wel op gewicht maar dat is niet makkelijk geweest. Achteraf slechte keuzes gemaakt. Uitgehongerd, eenzijdig..et cetera... De 1 zegt dit...de ander zegt weer wat anders...

5. void

void Fanatiek lid

May 19, 2012
    2,356
    19
    38
    0161
    Er moet gewoon een goed balans zijn tussen koolhyrdaten, eiwtten en vetten..

Vetten zorgen voor een verzadigd gevoel, dus full fat inplaats van lights..

Koolhydraten heb je nodig voor energie, glucose aanmaak en glucogen opslag.. Excess suiker daarbovenop zet zich om in vet..

Eiwitten heb je nodig want dat zijn bouwstenen en daar zijn genoeg types van waarmee je kan afwisselen.. Ik snap heel dat koolhydraat vrij dieet ook echt voor geen meter want je hebt gewoon koolhydraten nodig voor energie..

Daar moet balans in zitten, dus eet wat je wil wat daarmee aansluit.

Het is belangrijk om rustig te zitten en de tijd te nemen voor je maaltijd circa 25 mins, het is belangrijk om dagelijks om dezelfde tijden te eten en dus niet hetzelfde dag in dag uit.. Variatie erin houden en de balans tussen die 3 zoeken.
    3 Hoofdmaaltijden en 3 snacks.

6. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    547
    113

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik ben door middel van beperkte koolhydraten afgevallen, dus heb ze niet helemaal geschrapt maar geprobeerd om de koolhydraten zoveel mogelijk uit groentes en fruit te halen ipv brood, pasta enz.
    Ik eet nog steeds weinig koolhydraten en dat bevalt mij goed.
    Overigens heb ik hiernaast ook veel gesport.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    #8 SushiLover123, May 10, 2016
    Last edited: May 10, 2016
    Als je te weinig calorieën binnen krijgt, dan is dat inderdaad niet goed en gaat je lichaam in overlevingsstand. En/of je gaat crashen, wat alleen maar bijdraagt aan het jojo effect. Mijn tip op dit punt: Bereken hoeveel calorieën je NODIG hebt o.b.v. je gewicht en lengte (dit heet "onderhoud") en ga daar niet te ver onder zitten. De app MyFitnessPal kan je daarbij helpen. Daar kun je instellen hoeveel je wil afvallen per week en de app berekent hoevel calorieën je dan moet nemen als richtlijn. Als je BOVEN je onderhoud zit, val je niet af. Als je te ver ONDER je onderhoud zit, ga je in spaarstand/crashen. Is even uitvogelen wat je dan minimaal moet/maximaal mag eten op een dag. Daar helpt die app ook bij.

Als je op kh-arm/-beperkt gaat, dan MOET je die beperking aanvullen met ofwel vetten, ofwel eiwitten (of een combinatie natuurlijk), om aan je benodigde hoeveelheid calorieën te komen. Je mag geen ei, maar hopelijk wel eiwitten. Die zitten ook in heel veel dingen. O.a. in vlees en kip, noten en zaden. Ik weet niet of je andere melkproducten kunt verdragen? Zoals kaas, yoghurt, kwark, etc?

De meeste kh-arme diëten zijn OF low carb/high protein (eiwitten) OF low carb/high fat. Let in het laatste geval wel op, dat je vooral onverzadigde vetten eet en niet te veel verzadigde vetten.

Ik ben nu bijna een jaar geleden begonnen met het beperken van kh en de teller staat op -27,5 kg. Daar moet ik wel bij zeggen dat de eerste 20 kilo in de eerste 7 maanden eraf ging. Toen kwam ik net binnen een goede BMI. In de afgelopen 5 maanden is er nog eens 7,5 kg vanaf gegaan. Het gaat nu nog maar héél langzaam, maar dat is prima, want ik zit bijna op mijn ideale gewicht, dus het stabiliseert.

Oh en ik heb er dus NIET bij gesport. Ik was wel voornemens om er bij te gaan hardlopen, maar er kwam van alles tussendoort. Heb nieuwe schoenen en sportkleren klaar liggen. Heb 3x hardgelopen. :)

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Kun je dat onderbouwen? Bijvoorbeeld met een link naar een relevant en relatief recent onderzoek?
    Ik ben het er wel mee eens, dat je niet structureel op de 20-30 gram kh kunt blijven zitten. Ik heb wel eens gelezen dat er mensen zijn, die dit doen. Maar als zelfs als je kijkt naar de meeste kh-arme diëten, dan geldt dat limiet slechts voor de eerste fase (ketose fase). Een ketose dieet is ook niet iets, wat je de rest van je leven moet blijven doen.

Wat er wél is aangetoond, is dat veel mensen, die een kh-arm dieet volgen, na een aantal jaar weer op hun oude gewicht zitten. Maar dat komt, omdat ze daarna weer gewoon op hun oude manier gaat eten... ;)

Mee eens, alleen niet met de verhoudingen die aangehouden worden.
    Klopt deels. Glucose heb je nodig, o.a. voor je hersenen. Maar wederom: Niet in de hoeveelheid die beweerd wordt. Maar koolhydraten heb je NIET nodig voor energie. Je hebt kh en/of vet en/of eiwitten nodig voor energie. Het boeit echt niet zoveel welke macronutriënt je gebruikt. Van het één krijg je meer energie per gram dan van het andere. Zo kom je aan je calorieën.
    Klopt niet helemaal. Koolhydraten geven het lichaam energie, net als eiwitten en vetten. Als je veel koolhydraten eet en als je daarnaast meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, haalt het lichaam vooral energie uit koolhydraten en slaat het lichaam vooral het vet uit de voeding op. Te veel calorieën, of dit nou uit koolhydraten, vetten, of eiwitten komt, leidt altijd tot een toename in lichaamsvet.
    kh-vrij eten kán ook niet... Maar daar gaat het hier ook niet over. Het gaat over kh-arm/-beperkt.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Behalve een ] om de quote goed te laten sluiten ;)

11. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    547
    113
    ja die had ik per ongeluk gebackspaced en geen zin om hem terug zetten:D

12. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik wil 15-20kg afvallen en ben daarvoor naar een diëtiste gestapt. Nadat ze mijn voedingspatroon bekeek zag ze dat ik teveel koolhydraten gebruik. Niet zozeer toegevoegde suikers, want snoep, fris en koekjes komen er bij mijn thuis niet in, maar wel pasta (volkoren), fruit, zilvervliesrijst en volkorenbrood.

Ik ben op een streng koolhydraatarm dieet gezet, nu ruim 3 mnd. Helaas heb ik er veel darmkrampen door, doordat ik meer eiwit en vooral heel veel groente eet. Ook is het klophongergevoel niet verdwenen, vlg haar zouden veel koolhydraten zorgen voor klophonger. Ook afvallen gebeurde nauwelijks (1,5kg in 2mnd) ondanks dat ik ook nog meer ben gaan sporten. Het ligt niet aan spieropbouw, want mijn figuur blijft hetzelfde.

Nadat mijn spiraal een paar weken geleden is verwijderd ben ik echter opeens 4 kilo afgevallen!
    Ik ben op dit moment dus heeeeeeel erg sceptisch over dit strenge dieet....
    Moet er donderdag weer heen, ben benieuwd naar haar adviezen.

13. Linky

Linky Fanatiek lid

Jun 12, 2014
    3,487
    172
    63
    Female
    Drink je wel genoeg water?
    En spieropbouw hoef je niet aan je lichaam te merken, maar aan je vermogen en verbranding.
    Veel koolhydraten zorgen idd voor honger, maar weinig koolhydraten kunnen daar ook voor zorgen. Je kunt misschien meer vezels eten? En wat meer gezonde vetten, dat is ook goed voor zowel je darmen als de hormoonhuishouding (gezien je reactie op het verwijderen van een spiraa) Of doe je een kh-arm dieet met shakes?

14. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Je vergeet calorieen. Om af te vallen zul je toch echt minder calorieen moeten nemen, en daar past full fat niet bij.

Ik zou adviseren om naar een dietist te gaan voor persoonlijk advies! De dietist kan je vertellen hoeveel calorieen, koolhydraten, eiwitten etc je dagelijks nodig hebt, zodat je gezond kan afvallen.

15. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Bedankt dames! Ik denk dat ik dat toch maar eens ga doen!

16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    547
    113
    uiteraard maar dat is ook de balans tussen kh ew en vet. volle of magere varianten daar zijn de meningen ook over verdeeld;)

17. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Sommige volle varianten kunnen voor verkeerd hoog cholesterol zorgen dus dan moet je dat niet nemen...maar een andere studie zegt juist weer dat vrouwen eigenlijk nooit echt een te hoog cholesterol kunnen hebben.....en andere studies zeggen weer van wel...
    Vet is slecht...te hoog vetpercentage is slecht...maar vet heb je ook weer heel erg nodig...

Nou ik weet het allemaal niet meer...ik durf bijna niks meer te eten. Ik kwam vandaag bij de huisarts en zei dat ook tegen hem...alles en iedereen spreekt elkaar tegen...zelfs de wetenschap.

Ik ben volledig het pad kwijt.

Ik eet nu waar ik me goed bij voel.

18. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    koolhydraatarm is wél gezond. Koolhydraatloos niet.
    Als je koolhydraatarm eet eet je automatisch al veel minder suiker en loze koolhydraten (kant en klare troep, broodjes zonder voedingswaarde). Dat is hoe dan ook altijd een verbetering. We eten namelijk met zijn allen megaveel "leeg" voedsel. (over het algemeen genomen he. Niet iedereen)
    Als ik mezelf laat gaan en niet oplet dan eet ik rustig 3 broodmaaltijden per dag. Uit luiigheid. Of een pizza of lasagne als avondeten. En dan nog een time out of liga tussendoor of iemand trakteert een appelflap. Als je dan bedenkt HOE-veel (loze) koolhydraten je binnen krijgt dan is dat echt schrikbarend.

Ik eet af en toe 2 weken koolhydraatarm (geen brood, pasta en andere deegwaren) maar wel veel fruit. Dan val ik per dag 0,2 kilo af. En vooral op mijn buik. Daarna laat ik het weer een maand of 6 los en als er dan bijna een vakantie aankomt oid dan ga ik er weer even 2 weken tegenaan.

(donderdag ga ik weer starten, want moet bijna in bikini ;))

19. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    547
    113
    simpel gezegd. de volle varianten van goede produkten zorgen niet voor een te hoge cholestrol. dat word door het lichaam zelf in balans gebracht. uiteraard geen dingen als junkfood en vet vlees etc. maar volle kwark, yoghurt, avocado, eieren, roomboter... niets mis mee

20. Islah

Islah Niet meer actief

Tja, ik heb daar geen studies voor nodig, een bloedtest was bij mij voldoende om uit te wijzen dat mijn cholesterol te hoog was.
    Ik ben juist minder volvette producten gaan eten en mijn cholesterol is omlaag gegaan, dus ik geloof er niet zo in dat alles ineens volvet moet zijn. Mijn dochter krijgt dat weer wel i.v.m ondergewicht.
    Voor de rest houd ik me ook niet heel erg streng aan wat de diëtiste zegt, maar idd ook waar ik me goed bij voel.

Share This Page