Ik volg al een tijdje op fb een groep die koolhydraatarm eten. Rond de 20 kh eten ze per dag. Maar als ik dan zie wat ze verzinnen....slagroom met wat cacao erdoor als toetje, want geen koolhydraten en het vet maakt niet uit. Veel vette worst ed. Je maakt mij niet wijs dat dat gezond is.
Ik denk dat het uiteindelijk draait om dat je minder calorieen eet dan je verbrand. Denk echt dat het niet meer dan dat is.
Idd, ik zie ook vaak recepten met veel kaas, mega vet, maar ja, geen koolhydraten dus het mag... Wij letten zelf wel op koolhydraten, maar ik eet bv 's ochtends havermout, 's middags vaak brood, en 's avonds een klein beetje rijst of pasta. Dus wel minder koolhydraten dan gemiddeld, maar voor mij denk ik wel een goede balans. Ik let ook op vetten, ik vermijd veel verzadigde vetten bv, maar eet 's avonds wel vaak een beetje turkse yoghurt met honing en walnoot. We eten veel groente en fruit. Voor mijn gevoel zit ik nu gewoon heel goed qua koolhydraten, eiwitten, kcal etc etc. Ik heb nooit honger.
Tja weet je.. 60 jaar geleden bestonden de hart en vaat ziekten amper en toen aten de mensen ook roomboter, volle melk en eieren met spek van hun eigen varken. Ze kunnen verzadigde vetten beter verzadigende vetten noemen! Cholesterol is meer dan alleen maar door vet eten.. Transvetten zoals in frituurvet (behalve kokosolie en ossenwit) fabriekskoekjes en kant en klare meuk zijn slecht voor je cholesterol.. Daarnaast maakt je lichaam ook cholesterol aan om je lichaam tegen ontstekingen te beschermen die door overmatig omega 6 wordt kunnen ontstaan.. Zelfs als je verkouden of ziek bent kun je een hoger cholesterol hebben tijdelijk.. Overigens vind ik een toetje bestaande uit enkel slagroom ook waanzin maar meer omdat dit mijn insziens geen voedingswaarde heeft.. Gooi er dan nog fruit doorheen!
Nu ben ik hier wel heel erg benieuwd naar: ik ben dus chronisch verkouden, zou die ietwat verhoogde cholesterol ermee te maken kunnen hebben? Van mijn KNO-arts en neuroloog heb ik daar namelijk nooit iets van gehoord. Ben benieuwd. Maar ja, wat is 'tijdelijk'? Ik ben al 7 jaar verkouden helaas.
Islah...ik ben ook jaren een soort verkouden geweest...bij mij was het allergie voor een konijn, parfum en stof. Volgens mij merk je niet als je cholesterol te hoog is. Als mensen meer vet willen eten moeten ze dat inderdaad niet met slechte vetten doen maar met goede uit olijfolie bijvoorbeeld of noten.
zo heb ik het ook gedaan. Ik ben ook een tijdje bezig geweest om het nog strenger te doen door bv ook geen fruit te eten etc. Maar mijn nagels braken af, haar uitval, lichamelijk moe zijn etc, dus ben daar weer mee gestopt en nu bekijk ik gewoon wat ik goed vind voor mijn lijf.
Ik denk ook niet dat een kno arts of neuroloog zich daar in verdiept.. Helaas wordt een te hoog cholesterol toegeschreven aan verzadigd vet en eieren maar dit is echt niet altijd de boosdoener! Eieren zijn juist cholesterol verlagend.. Daarnaast gaat het om de verhouding ldl/hdl cholesterol.. Maar veel artsen/diëtisten willen je meteen op een vetarm/becel dieet zetten, maar er komen steeds meer nieuwe inzichten en onderzoeken dat verzadigd vet helemaal niet zo slecht is als beweerd wordt
Nee hoor, van mijn diëtiste hoorde ik juist dat eieren niet echt kwaad kunnen. Bosi, ik heb inderdaad ook een aantal allergieën helaas (bepaalde fruitsoorten, gras/pollen, katten, huisstofmijt) en heel erg last van het vochtige klimaat, dat laatste is wel de grootste boosdoener, we hebben dan ook emigratieplannen, want in mediterraan gebied verdwijnt mijn verkoudheid als sneeuw voor de zon. Maar ja, voorlopig zitten we hier nog even.
Heb ik ook wel eens gehad, maar ik ben dan zo'n miep, die terug MOET om het te herstellen. Darmkrampen lijken me een signaal, dat het niet goed is. Jij doet dus low carb, high protein? Misschien is low carb, high fat beter voor jou. Zo'n spiraaltje kan zeker invloed hebben. Sceptisch zijn is altijd goed!!! Ik had geen last van darmkrampen (heb zelfs een betere stoelgang dan voorheen, m.u.v. rond mijn menstruatie) en bij mij verdween die klophonger als sneeuw voor de zon! Maar dat het bij mij zo goed werkt, wil zeker niet zeggen dat het voor iedereen goed werkt! Ik ben benieuwd wat je diëtiste zegt vandaag.
Wat een onzin! Full fat telt harder mee, maar daar kun je nog steeds mee onder je calorieënlimiet blijven, zonder honger te krijgen. Dat vet slecht zou zijn en dat je van te veel eieren een te hoog cholesterol zou krijgen, is beide achterhaald. Dit althans volgens mijn huisarts, een bevriende internist en een bevriende gepensioneerde internist. En vele websites, maar ja, ik geloof liever een arts dan wat er allemaal op internet staat, want de meeste dingen die je er over kunt vinden zijn geschreven door voedingsdeskundigen met een verdienmodel Uitzonderingen zijn trouwens wel mensen, die vatbaar zijn voor een hoog cholesterol. Dit is erfelijk! Kan zijn dat jij bijvoorbeeld bij die groep mensen hoort, die er wel vatbaar voor is. Die bevriende internist vertelde overigens ook, dat als je échte scharreleieren eet (dus niet die uit te winkel, waar ze scharrel op mogen zetten, omdat de kip 50cm2 meer ruimte heeft dan een niet-scharrelkip), dit cholesterolverlágend kan werken! Hij heeft daarom zelf kippen. Oh ik ken ook van die groepen! Slagroom mag juist absoluut niet, want dat is een zuivelproduct en zuivel is uit den boze (want er zitten kh in)! Je krijgt al op je sodemieter als zegt dat je 2 cappuchino's op hebt. Er klopt verder vaak echt geen drol van hoor, van wat ze schrijven. Sowieso beweren ze (niet allemaal gelukkig) elke dag onder de 20-30 kh te blijven. En dan zitten ze niet in zo'n fase 1 van een dieet, maat zijn ze al ruim een half jaar bezig. En maar niet snappen dat dat niet gezond is... En ik zie daar ook recepten voorbij komen, met daaronder 'maar 15kh per portie', en als ik zelf ga rekenen ik al op het dubbele uitkom. Laatst kwam ook iemand met een recept van kwarktaart zonder (yeah right) suiker en koolhydraten. Heb gegoogled, het oorspronkelijke recept gevonden, alle ingrediënten los ingevoerd in MyFitnessPal en gedeeld door het aantal porties. Ik kwam dus op 19 gram kh, waarvan 13 gram suiker (3 klontjes) wat dus al amper ruimte overlaat voor de rest van de dag. En dat is ook nog eens als ze écht maar 1/10 van die taart neemt (wat ik betwijfel ).
Dat gaat richting scheurbuik, hè... niet voor niets dat mensen ernstig ziek werden of dood gingen zonder fruit op oceaanschepen vroeger. OT: koolhydraat-arm, vet-arm of desnoods eiwit-arm: allemaal niet zo relevant - je energie-inname moet gewoon lager zijn dan je energieverbruik. Het is echt een heel simpel sommetje. Je moet alleen kijken wat voor jou werkt. De één krijgt darmklachten van te veel koolhydraten, de ander van te weinig. Ik ken mensen die het enorm goed doen op veganistisch eten met juist heel veel koolhydraten (en eiwitten en vetten, maar dan plantaardige ). Vielen af en blijven nu stabiel op een gezond gewicht. Maar ik ken ook mensen die afvielen met een koolhydraatarm dieet, of beweren het daar goed op te doen. Maar voor die mensen geldt - degenen die afvielen, kwamen naderhand alles weer aan, en degene die beweert dat ze het beste koolhydraat arm kan eten, heeft overgewicht en is de afgelopen vijf maanden niet zichtbaar afgevallen... Dus tja, op basis van mijn anekdotisch bewijs,werkt vegan het beste , alleen is dat natuurlijk omdat diegenen uit morele overtuiging vegan eten en daardoor gemotiveerd zijn om hun hele leven zo te blijven eten, niet alleen 'als dieet' en daarna weer gewoon gaan eten.
https://youtu.be/KiszyueUWtc Dit is wel een interessant filmpje met betrekking tot afvallen. Ik eet zelf volgens de richtlijnen van deze dokter high carb low fat en val af
Laat gewoon de helft van je dagelijkse inname groente zijn, veel variatie. Dan een deel fruit, noten, goed vet, ei en wat volkoren/spelt/ zilvervliesrijst, quinoa, e.d. Klein beetje vlees (geen varken en bio) om het af te maken mocht je willen. Zuivel liever geit of schaap en bio. Varieer zo veel als je kunt. En eet zo min mogelijk suiker en bewerkt voedsel. Als je die basis neemt en gewoon lekker eet, komt dat gezonde gewicht echt vanzelf. Leer te luisteren naar je lijf en focus op groente. Belangrijker is altijd dat je veel voedingsstoffen binnenkrijgt want die houden je gezond en dat voorkomt ziektes.
Er zijn wel veel interessante documentaires over voeding, ik ben het zeker niet met alles eens (bv sapkuren etc), maar uiteindelijk is het wel interessant die docu's te zien en er kritisch over na te denken. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen wat iedereen eigenlijk wel weet; je moet gewoon gezond eten Vooral veel groente, wat fruit, geen witte rijst/brood/pasta's maar volkoren varianten, en alles uiteindelijk met mate. Een keer een witte boterham met hagelslag kan best, maar 10 per dag niet. Net zoals 10 sinaasappels per dag geen goed plan is. En idd, dan komt het neer op kcal. En wat persoonlijke voorkeuren, dus bv minder koolhydraten of juist eiwitten als je daar op reageert, wel/geen vlees, wel/geen zuivel... Etc. Die balans vinden tussen de goede hoeveelheid voeding in massa (vulling) en kcal is lastig.
Je beseft dat jij nu ook mee doet aan die internet 'onzin'? Ik ben vorige maand zelf naar een dietist gegaan omdat ik al jaren 4kg wil verliezen, maar ondanks alles niet lukt of wel lukt maar weer snel aankom. Daaruit bleek dus dat ik mij had verkeken op die full fat en de hoeveelheid calorieen die daarbij horen. Om af te vallen en aan een juiste hoeveelheid eiwitten, vitamines, mineralen en vezels te komen, zit er deze tijd voor mij niets anders op dan voor low fat te kiezen (of half vol). Honger heb ik trouwens niet, waarschijnlijk door de hoeveelheid eiwitten. Het is dus echt geen onzin en is zeker iets om rekening mee te houden bij het afvallen want ik had mezelf erop verkeken door die verhalen.. Vandaar ook dat ik adviseerde om naar een dietist te gaan voor een persoonlijk advies.
dat kun je wel merken hoor. Mijn man zijn bloeddruk werd heel hoog door zijn hoge cholesterol. Overigens niet door onze ongezonde eetgewoonten, maar erfelijk bepaald. Door die hoge bloeddruk liep hij met een barstende hoofdpijn rond.