Overigens dacht ik dat legbatterij-eieren officieel verboden zijn sinds een paar jaar, dus nu zijn de "scharreleieren" de meest erge eieren, om het maar zo te zeggen.
Klinkt allemaal heel zinnig! In a way wel. Wat ik vertel over wat ik van artsen heb gehoord, kan inderdaad net zo goed niet waar zijn. Maar hetgeen ik bij jou als onzin bestempel, is toch echt een feit. Dat kun je vinden bij ALLE diëten. Diëten gebaseerd op koolhydraten, op eiwitten, op vetten, alleen op caloriën of op een puntensysteem zoals de weight watchers. Die zijn allemaal gebaseerd op de drie macronutriënten: kh, vet en eiwitten zijn de drie energie-leveranciers. Haal je er eentje weg (of minder je), dan moeten die andere twee omhoog. Alleen in welke verhouding, daar verschillen de meningen over. Zowel de publieke meningen als de wetenschappelijke. En je moet in elk geval niet méér energie aanmaken (binnenkrijgen), dan je verbruikt, anders val je sowieso niet af. Dus wat dat full fat betreft: Als je dus volvette producten gebruikt, maar niet mindert in de eiwitten of koolhydraten, dan heb je op het eind van de dag te veel caloriën binnengekregen. Als je volvette producten eet, heb je minder 'ruimte' voor de rest. Als je dieet voorschrijft, dan je minimaal een bepaalde hoeveelheid eiwitten en kh moet binnenkrijgen, maar je eet jezelf 'vol' met volvette producten, dan haal je die hoeveelheden niet zonder over je calorielimiet te gaan. Tenzij je vervolgens zoveel gaat sporten, dat je toch méér energie verbruikt dan je binnen krijgt. Ja, dat is altijd maar de vraag.... Ik denk het niet... Dat dacht ik ook. Biologisch zegt trouwens iets over het voedsel dat de kip krijgt. Scharrel over de ruimte die de kip heeft. Bij scharreleieren zitten er 9 (!!!) legkippen per m2 en die kunnen niet naar buiten. Bij biologische eieren zijn zit er 6, en ze kunnen ook buiten lopen. Vrije uitloopeieren zis bijna hetzelfde met als enig verschil dat die buiten nog iets meer ruimte hebben, ze niet per se biologisch voedsel krijgen en het kan zijn dat de snavels gekapt worden om te voorkomen dat ze elkaar gaan pikken. Dat zijn de normen, bij mijn weten, maar daar wordt ook verschrikkelijk mee gefraudeerd. Dus dat de pluimveehouder zegt dat ze voldoende ruimte hebben, maar dat dat helemaal niet zo is. Je kunt naar de sterren kijken. 2 ster = kip heeft wel vrije uitloop, maar die is meestal overdekt. 3 ster = de kip kan ook echt naar buiten (minimaal 8 uur per dag), waar ook beschutting door bomen en struiken is. Maar toen ik "echte" scharrelkip zei, bedoelde ik eigenlijk kippen bij iemand achter in de tuin, die lekker de ruimte hebben en buiten kunnen lopen/scharrelen.