Hallo dames, er zullen vast wel dames zijn die hier ervaring mee hebben. Wat mag je wel en niet eten bij een koolhydraat arm 'dieet'? Ik wil enkele kilo's kwijt en wil het minderen. Dus niet snoepen en 1 broodmaaltijd per dag vervangen door iets anders. Yoghurt lust ik niet, mits volle of griekse met veel fruit erdoor en nog suiker of honing. Koolhydraten minderen zijn allereerst toch suikers minderen? Dus geen chocomelk meer (elke dag), geen jam of stroop meer, geen suiker. Vallen zoetjes onder koolhydraten eigenlijk? Kun je koolhydraatarm brood trouwens gewoon ergens kopen? Of alleen via een bestelling bij de bakker?
Ik ben lid van de facebookgroep: koolhydraatarm dieet, op weg naar een gezonde levensstijl! Hele handige groep, heeeel veel recepten en ook beginners documenten over hoe en wat.
Yoghurt zitten ook veel koolhydraten in.. Maar met allesvwat je erin doet, lijkt me dat geen goede vervanging.. Heb je de mogelijkheid om tussen de middag wat klaar te maken als salade of groente en vlees/vis? Tonijnsalade, zalmsalade.. Tis even zoeken, maar dan heb je uiteindelijk genoeg keus in kh arm Kwark is trouwens ook heel vullend en lekker met fruit.. Dat zou je evt als ontbijt kunnen doen en dan tussen de middag evt wel brood.. En kh arm brood hebben ze ook gwn bij de supermarkt
Eiwitten zijn goed voor je spieropbouw en vullend. ik heb het een tijdje gedaan. Ik at in de ochten bv. een omelet. En die belegde ik iedere keer anders. Olijven, tonijn, tomaatjes, rode ui, kappertjes, you name it. Maakte er echt een feestje van. Smiddags nam ik een maaltijdsalade. Met gekookt eitje, of tonijn of advocado. Als er maar iets vwn eiwitten bij zat. In de avond vaak gegrild vis, vlees of kip en groente. Of gevulde aubergine bijv. Ipv rijst of aardappels kookte ik broccoli of bloemkool en deed ik daar gehaktsaus overheen. Gevulde groente. Qua avondeten is er best veel variatie. Tussendoor nootjes, komkommer, tomaat. ik heb het eerst 2 weken heel strikt gedaan, ik moest echt even afkicken van suikers. Daarna heb ik de koolhydraten tot max. 1 keer per dag beperkt. Ik reageer heel slecht op koolhydraten, heb echt een buik die niet in verhouding is met de rest vsn mijn figuur. Ook wel broodbuik genoemd. Helaas ben ik weer volop aan de koolhydraten en ik merk exht dat ik er niet goed op reageer, moe, suf, opgeblazen buik, geen energie. En ik snoep niet eens, ik eet alleen weer teveel brood. En dat werkt zo verslavend.
Eerlijk gezegd zou ik er niet aan beginnen. Ik heb zelf een paar weken koolhydraatarm gegeten, maar werd er behoorlijk dizzy van, ik had echt minder energie en hoewel ik wel wat afviel, voelde ik me echt bleh.. Je moet je energie toch ergens vandaan halen Nu eet ik wel vaak in de ochtend een fruitsalade of bijv in de middag een omeletje en laat ik het brood staan. Ook eten wij op zondag soep en een stukje vlees, ook weinig koolhydraten. Ik geloof niet zo in een dieet, geloof zelf meer in subtiele eetveranderingen die je je leven lang kunt volhouden. Bij de C1000 hebben ze wel lekker koolhydraatarm brood trouwens. Succes!
Je hebt een koolhydraatarm dieet wat Grip op Koolhydraten heet, van Yvonne Lemmers. Er hoort een boek bij. Als je de koolhydraten vervangt door ander eten, dat veel energie geeft, dan is het heel goed te doen. Je moet wel volgens een plan werken en niet op eigen houtje maar wat doen. Je moet weten waardoor je koolhydraten kunt vervangen. Ze zomaar weg laten kan niet. Dat hou je niet vol.
Brood, pasta, rijst, quinoa, bulgur, aardappels, deeg, zuivel, sommige groenten, koekjes, snoep en alle andere suikerhoudende producten bevatten koolhydraten. Als je koolhydraatarm wil eten kan je het beste 2 wekenlang al die bovenstaande producten vermijden zodat je lichaam afkickt en je bloedsuiker zich stabiliseert. Daarbij is het handig om chroom tabletten te slikken (gunstig voor je bloedsuiker) Dus de eerste 2 weken val je heel erg af, wat voornamelijk vocht is. Als je na 2 weken beetje bij beetje complexe koolhydraten aan je menu toevoegt dan blijf je afvallen. Misschien een tip: omdat je geenkoolhydraten meer eet, krijg je heel veel energie. Dus een voordeel om die extra energie te gebruiken op een cardio apparaat
Het klopt dat je 2 wekenlang suf en moe bent en geen energie hebt (afkickfase) maar zodra je lichaam gewend is, gaat er een wereld voor je open. Ik zal zeggen wat ik op een dag at bijvoorbeeld: Ochtend: omelet van eiwit met wilde spinazie Lunch: 2 Atkins crackers met gerookte zalm en een plakje 48+ kaas en partjes tasty tom tomaatjes Tussendoor: glas whey proteïne shake met water ipv melk Avond: gebakken biefstuk oesterzwammen en Shi take en een salade Met 5 dagen pw cardio fitness viel 16 kilo af in 6 weken
Ik weet niet of je een echt dieet zou willen volgen, maar je zou eens kunnen kijken naar de boeken van het South Beach Dieet (Arthur Agatston). Dat dieet is gericht op koolhydraatarm eten, en je begint dan inderdaad ook met een ontwenningsfase van twee weken. Is behoorlijk pittig om vol te houden, vooral als je veel brood/pasta/aardappels en suikers enzo gewend bent. Ik heb het een paar jaar geleden gedaan (met goed resultaat), maar ik vond de eerste paar weken wel echt heel zwaar, voelde me draaierig en misselijk... Nu eet ik gewoon normaal (tijdens zwangerschap zéker!), maar gebruik ik af en toe wel recepten uit de boeken die ik voor dat dieet had aangeschaft.
misschien kun je beter kijken naar een balans met voedsel.. Het gaat niet zozeer om koolhydraten maar om complexe (langzame) en snelle koolhydraten.. Het laatste soort is heel slecht voor je.. Het eerste soort is beter om te nemen.. Maar koolhydraten zitten bv ook in fruit/groente Ik heb me er vorig jaar heel erg in verdiept en kwam uiteindelijk uit op de theorie van de voedselzandloper in combinatie met clean eten.. Je moet je even inlezen maar je krijgt dan echt ineens een bron van inspiratie die tijden vol te houden is..
Ik zie nu net je topic... je vroeg naar advies in een ander topic... Denk niet dat je iets aan mijn advies heb.
Hier doe ik aan oerdis/paleo. Hier kun je gemakkelijk info over vinden op internet en ook recepten. Overigens heb ik juist geen last van vermoeidheid, duizeligheid etc. In mijn ogen ben je fout bezig als je dit wel hebt. Ik voel me juist beter en energieker, buiten dat ik afval. Succes!
Lees het boek de voedselzandloper ook eens. Daar staan hele goede tips in over goede en slechte koolhydraten ( en nog andere gezonde tips)
Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen goede en slechte koolhydraten ipv koolhydraatarm te gaan. Koolhydraten zijn namelijk de nummer 1 energie leverancier voor je lichaam. De truc is om snelle koolhydraten te vermijden die ervoor zorgen dat je een te snelle piek in je bloedglucosespiegel krijgt waardoor je meer insuline aanmaakt en vervolgens weer heel snel honger hebt. Hier is veel over te vinden op Internet. Daarnaast is het goed om terug te gaan naar eten zoals het bedoeld is: onbewerkt en puur. Ik ben nu een tijdje bezig en maak veel zelf. Er is zoveel variatie mogelijk. Ik ben mijn leven lang al op dieet, maar dit voelt niet als diëten en ik heb plezier in koken en bakken! Maak er je hobby van is dus mijn devies