Wat te doen met ons spaargeld?

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 24 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vorige week heb ik weer bericht ontvangen van de ASN bank dat ze voor de zoveelste keer de rente hebben verlaagd :x Ben er echt zó klaar mee. Ik nog geen 4 jaar tijd is de rente van 2,7% gezakt naar 1% :$ Steeds in kleine stapjes, maar de maat is nu voor mij gewoon vol en ik wil bij die bank weg :x

Maargoed.

Waar zet ik het dan wel? Bij de Rabo waar ik mijn lopende rekening heb ivm de hypotheek is de rente ook bedroevend laag....

Ik lees veel over Moneyou, maar zijn die betrouwbaar en werkt het een beetje handig??

Of heeft iemand nog andere tips.

PS: wedden dat ik dit topic straks terug zie komen bij "antwoorden op basis van de topic-titel" en dat jullie me dan aanraden om het bij jullie op de rekening te storten? :p

2. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam

Jup! Eerste wat ik dacht :p

Voor de rest geen tips sorry

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Dit is een truc van elke bank en zul je ook bij elke bank aantreffen

Eerst een aantrekkelijke rente op een bepaalde spaaractie plakken en vervolgens die langzaam naar beneden doen...

Wat je kunt doen is elk jaar gaan kijken waar ze de meeste rente bieden en zelf overstappen steeds.

4. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Als je t niet direct nodig hebt kan je t op een deposito zetten. Krijg je iets meer rente. Staat t dus wel vast en kan je er niet zomaar bij.

5. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet natuurlijk niet hoeveel spaargeld je hebt (en dat hoef ik niet te weten ook :p ) Maar als het een substantieel bedrag is kan je er voor kiezen om een deel van het geld te gebruiken om af te lossen op je hypotheek.

6. Extra op de hypotheek aflossen doen we inderdaad al. Wat er nu nog op de spaarrekening staat is vooral een buffer voor noodgevallen + wat we sparen voor zonnepanelen.... Niet extreem veel dus, maar wel genoeg dat ik het niet wil laten verpieteren als ik ergens een betere rente kan krijgen. :p

7. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Je mag het zo bij mij op de rekening storten hoor!
    Ik laat het niet verpieteren :D

Maar ff serieus, wij hebben het zelfde probleem.
    We gaan idd nog wat aflossen, maar we gaan ook kijken of we het ergens makkelijk kunnen beleggen.
    Ik heb daar niet zoveel ervaring mee en ben dus best voorzichtig. Maar voor 1% op de rekening te laten staan nee, dan kan ik het net zo goed thuis in een oude sok stoppen.

8. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Wij hebben een pakket bij Robeco.
    Een pakket met allemaal kleine aandeeltjes. Dus hooguit rond de 200 euro per aandeel.

Deze kunnen wij gewoon verkopen wat we willen en het geld staat dan in 2 dagen op onze gewone betaal rekening. Maar zolang het er op staat groeit het lekker. Vooral nu de economie weer wat aan begint te trekken.
    Wij gaan er elk jaar gemiddeld zo'n 400/500 euro op vooruit. Zie dat maar eens te krijgen bij een normale bank:p

Dus misschien eens naar zo iets kijken?

9. Joycey

Joycey Niet meer actief

Money you gebruikt mijn partner voor zijn spaargeld en hij is daar erg tevreden over :)

En inderdaad - ik dacht ook al: maak het anders even over naar mijn rekening ;);)

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier staat 't op deposito's, we zetten ieder jaar een bedrag weg voor 5 jaar, en inmiddels komt er ook ieder jaar een deposito vrij. Dus we hebben altijd wat voor 'nood' (bv kapotte wasmachine of andere onvoorziene kosten), maar ook mooie rente op ons spaargeld.

We hadden eerst ook een aandelenpakketje, maar vond het risico te groot. Liever zeker van een paar procent rente.

11. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik heb moneyou, werkt prima, maar ook daar is de rente drastisch lager ten opzichte van een paar jaar terug. Van 2,95% ben ik gezakt naar 1,30% en er komt weer een verlaging aan. Volgens mij volgen banken elkaar daar gewoon in.

Je kunt het zelf hier vergelijken:

http://www.spaarrente.nl/

Je kunt ook kiezen voor depositosparen natuurlijk, als je geld langere tijd kunt missen. Ik blijf maar hopen dat de rente weer eens gaat stijgen.

12. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Ik denk dat iedere bank binnen korte tijd gaat zakken. Dus aflossen, beleggen of laten staan waar het staat.

13. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik heb het laatst naar Moneyou overgemaakt. Was toen een actie als je het 3 maanden zou laten staan zou je 0,4% extra rente krijgen, dus 1,7% in totaal. Vond ik toch wel de moeite. Stond bij ons bij de Rabo, 0,8% geloof ik. Tot nu toe bevalt de Moneyou goed. Volgens mij dat het met 1 werkdag op je betaalrekening staat.
    Komende maand wil ik kijken om wat extra richting de hypotheekspaar te doen.
    Deposito's moet je het vaak zolang vastzetten om iets hoger uit te komen dan de gewone spaarrekening.
    Ik heb bedacht om eind van dit jaar mijn studieschuld maar (deels) af te lossen.

Maar verder kan ik je ook niet helpen aan een hoge(re) rente. Wordt wel weer eens tijd voor een verhoging ipv al die verlagingen.

14. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Wij hebben ons spaargeld bij Money You! Werkt prima!

Maar inderdaad... ook daar een hele lage rente! :S

15. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    nee want thuis in een oude sok krijg je helemaal geen rente :p

16. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Geen tips, lees even mee.
    Wij hebben een huurhuis dus in de hypotheek gaat niet lukken nog.

Denken jullie dat we er uiteindelijk naartoe gaan dat we moeten betalen voor ons spaargeld?

17. Janna

Janna Fanatiek lid

Inderdaad ook het eerste wat ik dacht! :D

Wij hebben onlangs een extra aflossing van de hypotheek gedaan.

Bij spaarrekeningen heb je dat probleem altijd, ongeacht welke bank.

18. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik heb een beleggersrekening bij Triodos, dus daar gaat elke maand geld heb. Geld wat ik apart wil zetten, maar wel bereikbaar wil hebben zet ik gewoon op het spaarrekening deel van mijn normale ING rekening, waar de rente inderdaad zo laag is dat je er op de lange termijn geld mee zou verliezen.

19. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    De rentes zijn gewoon heel laag, dat is overal. Fijn voor mensen met een hypotheek, jammer voor mensen met een spaarrekening. De verwachting is dat er over een tijdje helemaal geen rente meer wordt uitgekeerd over je spaargeld.

Heel kort door de bocht: banken kunnen momenteel zelf heel voordelig geld lenen waardoor het spaartegoed van particulieren niet meer 'nodig' is. Daarom krijg je er zo weinig voor.

20. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Hoe heet dat?

Deel Deze Pagina