Koolhydraatarm/ketogeen eten

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Ligero, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Maiswafels ken ik niet. De rest lijkt me prima. Let erop dat je genoeg eet. Met alleen weglaten krijg je gegarandeerd honger. En dat is niet de bedoeling. Hooguit de eerste paar dagen een beetje trek omdat je moet wennen.

In neem meestal voor de lunch ook een salade. Dat was de grootste omschakeling voor mij. Vraagt iets meer planning en voorbereiding dan boterhammen.

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik ken de maiswafels ook niet, zou ik ff checken qua khd.
    Ik val gemiddeld 1 tot 1,5 kilo per week af, nu 18 kilo in 13 weken.
    (heb me toch maar gewogen :rolleyes:, en ondanks aankomende menstruatie tóch bijna een kilo kwijt deze week.)

Fietwordtmama vindt dit leuk.
  3. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Ik had dit in gedachten voor de hele dag, maar nu ik het zo lees is het best wel weinig. Ik moet een beetje gaan puzzelen.

4. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Heb even de verpakking erbij gepakt: 5,9 gram koolhydraten per maiswafel. Vind dat wel erg veel. Nooit zo op gelet. En ik maar denken dat het gezond is.

Wauw 18 kilo, knap! Wat eet jij allemaal? Sport je ook?

5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    @Sassie1981 , wil je koolhydraatarm of beperkt gaan eten?

Voor koolhydraatarm (ketogeen) vallen de cactusvruchten, rijstwafels en melk af.

Je mag wel iets fruit (rood fruit dat in het Engels eindigt op -berry), Max 50gr per dag.

6. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Ik denk dat koolhydraatarm te rigoureus is voor mij. Wilde beginnen met het weglaten (of flink minderen) van brood, rijst, pasta, koek en snoep.
    Weet even niet wat wijsheid is. Tips?

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    5,9 per wafel vind ik ook wel veel, maar het ligt er heel erg aan of je echt koolhydraatarm wil (ketogeen dieet, als je onder de 25 gram koolhydraten per dag blijft kom je "in ketose" en dat betekent dat je lichaam i.p.v. koolhydraten vet als brandstof gaat gebruiken) of koolhydraatbeperkt, waarbij je niet in ketose komt.

Wat ik eet komt gemiddeld eigenlijk wel overeen met wat ik gisteren als eetlijstje neerzette (vorige pagina). 's morgens één koolhydraatarm boterhammetje (zijn de meningen over verdeeld) en wat plakjes vleeswaren of kaas, als lunch een goed gevulde salade (meestal sla met tomaatjes/komkommer/paprika en iets van kaas of vis) of een gebakken ei met ham of spek en als avondeten veel groenten en redelijk wat vlees of vis. En tussendoor plakje worst/kaas, iets van rauwkost of een beetje Griekse yoghurt.

8. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Wat ik fijn vind is om op de website van ketobuddy (of gobento) je waardes te berekenen.
    Je vult dan je gewicht,lengte etc in en hoeveel koolhydraten je wilt eten per dag.
    Beperkt is zo’n 100 gram per dag.
    Je krijgt dan een schema met zo veel calorieën, zo veel eiwitten en zo veel koolhydraten.
    En die gegevens zet ik weer in de app van myfitnesspal

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Oh ja je vroeg ook of ik erbij sport. Ik sport niet in een sportschool ofzo, maar Ik sta iedere ochtend thuis op een twistboard met dumbells in mijn handen, ik probeer zoveel mogelijk per fiets of lopend te doen, zwemmen vind ik fijn en ik maak bijna iedere dag een wandeling van 3-5 kilometer, en dan loop ik stevig door.
    Door een lichamelijke handicap kan ik niet echt heel veel intensiever sporten maar ik doe wat ik kan. ;)

10. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    @Vlinderbloem, is het vol te houden? Ik vind 25 koolhydraten zo weinig klinken. Ik vind je behoorlijk actief hoor als het om bewegen gaat. Is een twistboard aan te raden?

11. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    @marloes80, ik moet mij er echt in gaan verdiepen. Hoe verloopt het bij jou?

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik vind 25 gram wel te doen, maar ik heb ook het geluk dat ik de producten die ik niet mag hebben eigenlijk ook helemaal niet zo mis, en wat ik wél mis heb ik khd-arme alternatieven voor. Zoals 1 atkins-boterhammetje per dag en heeel af en toe een klein beetje atkins-penne als pasta bijvoorbeeld. Dit in combinatie met veel vlees, vis, ei, en groenten.. ik heb nooit honger hoor. :thumup:

Ik ben dol op mijn twistboard, en dumbells. :D Het is samen een goede combinatie van krachttraining en cardio en je kunt het heerlijk voor de tv doen. :roflmao:

13. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Ik ben nu twee jaar bezig...
    Eerste jaar streng, 43 kg afgevallen. Daarna een heel druk jaar gehad en weer weer wat aangekomen... dus met de start van het nieuwe schooljaar weer ‘streng’ aan de slag.

14. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Klinkt goed! Ik heb een stepper gekocht, ook met het idee dat voor de tv te doen. Maar daar is nog weinig van terechtgekomen. Helpt het jou bij het afvallen/strakker worden?

Ik heb jaren geleden Cambridge gedaan. Eenmaal in ketose, had ik geen moeite om dingen te laten staan. Dus misschien moet ik maar gewoon koolhydraatarm gaan proberen.

15. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Stepper werkte vroeger bij mij als een tierelier, maar dat is nu juist een van de dingen die ik niet meer kan helaas. Twistboard was mijn tweede keus. :)

Ik vind keto makkelijker dan khd beperkt omdat het mijn snaaizin compleet doet verdwijnen. Maar het is een persoonlijke keuze! Als je niet zo erg van groenten en vlees houdt bijvoorbeeld, is beperkt weer handiger.

16. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    43 Kilo?? Wat goed! Hoeveel wil je nog kwijt?

17. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Oh balen is dat dan. Maar goed, als een twistboard ook z'n werk doet.. Ik vind groenten en vlees juist heel lekker. Onlangs een airfryer gekocht, die kan ik nu mooi gaan uittesten.

Vlinderbloem vindt dit leuk.
  18. kleinemuis80

kleinemuis80 Bekend lid

21 aug 2015
    696
    32
    28
    Geen idee of iemand na jou al gereageerd heeft. Dus als het dubbel is negeer mij maar..
    Cactus vruchten zitten teveel kh in.. wel kun je als fruit alles eten wat eindigt op berrie's.. tenzij je beperkt doet dan mag je iets meer soorten
    Maïs is ook een dikmaker. Zitten ook veel kh's in
    In melk zouden niet zoveel kh's in zitte maaarrrr hier zit een soort van suiker in die het lichaam dan negatief oppakt. Hierdoor krijg je dus een suikerpiek en daardoor kun je uit je ketose komen..

19. kleinemuis80

kleinemuis80 Bekend lid

21 aug 2015
    696
    32
    28
    Dames ik heb een vraagje.. ik sport dus best veel.. nou ja ik ben daarna nu mee bezig. Bijv vanochtend heb ik 2 uur gesport vive en bodypump. Wat kan ik nou beste doen. Door blijven gaan met arm of overstappen naar beperkt. Ik moet nog zo'n zeg maar 15 kilo kwijt. Wat zal ik doen wat zal ik doen...

20. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Met dat idee ben ik ook begonnen. Ik heb een calorie-tel-app (calorieën teller van virtuagym) geïnstalleerd op mijn telefoon en vul braaf alles in wat ik eet. En dan kijk ik niet zozeer naar de calorieën, maar naar de koolhydraten, eiwitten en vetten.
    Zijn aanbevolen hoeveelheden negeer ik, maar probeer met khd onder de 80 te blijven. En met eiwit rond de 72 (aantal kilo lichaamsgewicht in grammen) en totaal calorieën in elk geval onder mijn verbruik (dat meet ik met mijn TomTom runner sporthorloge)

In de eerste week zat ik er ver naast, doordat ik nog lang niet alles kha in huis had. Maar doordat die app per product laat zien wat erin zit is het heel makkelijk om te zien waar je aanpassingen moet doen.

Echt kha is geloof ik rond de 20g per dag. Maar dat heb ik met alleen mijn ontbijt al. (Ik eet nog steeds muesli, als die op is ga ik het vervangen door enkel zaden en noten. En kijken of dat bevalt)

En zo blijf ik steeds uitproberen. Rond de 80g per dag werkt voor mij prima. Voorlopig.

En nog een tip. Probeer niet teveel te denken in termen als "mag niet" "zondigen" en "moeten". Maar juist te kijken wat lekker en gezond is. Uitproberen van allerlei 'nieuwe' groenten en recepten.

Deel Deze Pagina