Koolhydraatarm. Tips?

Discussion in 'De lounge' started by Betty Barclay, Mar 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Ha meiden,

Ik eet sinds gisteren koolhydraatloos. Of beter gezegd koolhydraatarm, omdat het niet gezond is om geheel zonder te eten.
    Mijn doel is niet om af te vallen (BMI is 20,7 heb ik net uitgerekend), maar ik ben echt een slaaf van snelle koolhydraten. Ik eet het liefst 3x per dag een broodmaaltijd en dan tussendoor stouw ik me ook nog vol met Liga's en Sultana's.
    Ik wil dus voor mezelf uittesten of ik 2 weken zonder brood en andere slechte koolhydraten/suikers kan.

Het is nu dag 2 en het is echt verrassend hoe rot ik me voel. Vanmorgen bij het boodschappen doen stond ik als een soort junk te kwijlen bij de appelflappen en kaasbroodjes en ik zit nu gewoon te trillen op de bank, met hoofdpijn notabene. Ik ben al een aantal keer gestopt met roken, maar dat geeft niet half de afkickverschijnselen die ik nu heb!

Ik heb nu 2 dagen op rij een grote omelet gemaakt met ham en kaas 's ochtends, maar dat kan ik natuurlijk niet blijven doen de komende dagen/weken. Ei komt me nu al mijn neus uit.
    Wie eet er ook koolhydraatarm of heeft weleens een koolhydraatarm dieet gevolgd en weet goede alternatieven of handige ontbijttips die makkelijk op te volgen zijn? (vooral voor werkdagen)

Dacht alles wel te kunnen vinden op internet, maar ik zie door alle vage recepten het bos niet meer!

Bedankt!

2. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    1,743
    277
    83
    Female
    Jeugdhulpverlener
    Kwark met fruit ter afwisseling? :)
    Smoothie met fruit en evt spinazie
    Pannenkoekjes op basis van twee eieren, banaan en beetje amandelmeel (kleine pannenkoekjes maken, anders kun je ze niet draaien ;) )

Maar je bent echt aan het afkicken van suiker, sowieso goed om te doen 😉

3. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Griekse yoghurt met ontdooide bosbessen (ander rood fruit uit de diepvries)

Koolhydraatarm brood met kaas/worst/vis

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Echt een super food is broccoli...en dan vooral gepureerd.

Ik eet dan lekker groente ( kan elke groente zijn...) stukje vis ( of vlees) met de broccoli puree als een soort aardappelpuree

Ik maak het zo:

Broccoli koken met stam ( onderkant er natuurlijk wel af)
    Dan afgieten en een beetje vocht er in laten.
    Stampen..
    Dan doe ik erbij: theelepel roomboter, 20 gram ricotta kaas...knoflook..zout en peper.
    Dan met de mixer een mooie puree maken.

Is echt heel lekker.

Ik kook meestal gelijk 4 broccoli's tegelijk en maak 3 porties voor in de vriezer.

Dit is dus iets voor de avond :D

In de ochtend neem ik altijd wel koolhydraten om goed te starten. Gewoon een boterham...of een banaan met kwark.

Maar wat ook echt lekker is is mango met ricotta kaas en walnoten.

Daar ben je echt de hele ochtend verzadigd.

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    Wat ik heel lekker vond was een omelet van eiwitten en spinazie.
    Da tie heel lekker op die vezel crackers van het merk Atkins.

Die afkickverschijnselen duurt trouwens 2 weken.
    In die 2 weken krijg je een stinkende adem, slechte huid en heb je vaak hoofdpijn. Dan ben je dus in ketose.
    Maar het is het echt waard!

6. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Oh, die pannenkoekjes klinken me goddelijk in de oren! Ga straks gelijk de ingrediënten halen.

En die broccilipuree ook. (alleen dan niet als ontbijt :cool:)

Ik heb trouwens net geluncht met een versgemaakte fruitsalade van banaan, appel en aardbeien. Dat mag volgens de ene pagina wel omdat het natuurlijke suikers zijn en volgens de andere pagina moet je ver weg blijven van fruit. Maar dat kan ik niet hoor!
    Mijn hoofdpijn zakt overigens nu wel lichtjes na die fruitexplosie ;)

Bedankt voor alle tips! En goed om te lezen dat die afkickverschijnselen erbij horen

7. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Je kunt inderdaad beter groente eten dan teveel fruit. Ik houd het bij 1 stuk fruit...en meer groente.

8. Nash

Nash Bekend lid

Jan 2, 2008
    522
    0
    16
    Je hebt gewoon koolhydraten nodig, je lichaam draait op glucose en dus op koolhydraten. Deze koolhydraten moet je echter uit de juiste bronnen halen, onbewerkte koolhydraten dus uit natuurlijke producten. Fruit, groenten, aardappelen en graanproducten zijn allemaal koolhydraten die je prima kunt eten en waar alle voedingsstoffen inzitten die je nodig hebt. Laat gewoon de bewerkte producten staan en richt je op gezonde onbewerkte voeding.

Maak s morgens gewoon een lekker grote smoothie met fruit en wat spinazie ofzo. Of een bak havermout en die lekker maken met fruit of iets dergelijks. s middags eet ik vaak een wrap met hummus en veel groenten spinazie, paprika, sla en komkommer vind ik een lekkere combi. Of een goed gevulde soep met veel groeten. En s avonds kun je prima aardappelen eten, in aardappelen zitten geen slecht koolhydraten en ze bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen, of rijst of pasta. Met een flinke portie groenten en wat vis of vlees.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Aardappelen bevatten snelle koolhydraten dus beter van niet.
    Met mate in elk geval
    Witte rijst of witbrood ook. Witte pasta et cetera...

Beter volkoren pasta en zilvervlies rijst. Dat eet ik op sportdagen sowieso.

10. Sceptica

Sceptica Bekend lid

Aug 9, 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kan je dan niet beter kiezen voor "goede" koolhydraten? En bijvoorbeeld ontbijten met havermout? Dat bevat trage koolhydraten, behoorlijk wat vezels en eiwitten en geeft je dus voor lange tijd de nodige energie. Lijkt me fijner voor je (lijf) dan een hoop fruit naar binnen werken, want dan heb je toch weer een hoop snelle suikers binnen, die je ook weer eenzelfde dip bezorgen. ;)

11. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Veeeeeeeeeeeeeel water drinken....potten kruidenthee....ik ontbijt met een gekookt ei of yoghurt met roodfruit uit de vriezer. Ik ontdooi het in de magnetron een minuut, dan paar scheppen yoghurt of kwark erbij en wat zaden en pitten (omega 3 mix van de tuinen), wat kaneel en een paar druppels stevia en dan heb je een prima ontbijt.

Voor de lunch eieren inderdaad met spinazie geroerbakt, of salade met gerookte kip, roerei met plakjes gerookte zalm is ook erg lekker.

Ik eet als tussendoortje 2 speltwafels (Leev) met pindakaas of smeerbare geitenkaas van Chavrou....dan heb je toch nog iets aan koolhyraten. Die crackers vullen enrom (kan zelf niet tegen normale crackers van wasa).

Succes!

12. Sceptica

Sceptica Bekend lid

Aug 9, 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je je aardappels alleen naar binnen werkt is dat een punt, in een mooi gebalanceerde maaltijd is het niet zo'n punt hoor. :)

Pasta, brood, rijst en dergelijke kies je uiteraard wel best in de volkoren variant.

13. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Wat goed van je dat je dit probeert. De hoofdpijn e.d zijn de afkickverschijnselen, dat gaat over als je straks een week of 2 gewend bent aan weinig koolhydraten. Je kunt s ochtends ook starten met een bakje Griekse yoghurt en wat lijnzaad of wat ongebrande noten(niet meer dan een handje op een dag) en een theelepeltje koekkruiden of als je van zoet houdt een paar druppels echte stevia. 2 knakworstjes met een beetje echte mayo is ook een optie.
    Je zou ook kunnen beginnen met een salade maar dat is misschien lekkerder als lunch. Je kunt ook zelf een slaatje maken van tonijn, zalm of cornedbeef zonder aardappels. Let ook op smaakversterkers(E600 en E900 nummers) en zoetstoffen(aspartaam ed) hier krijg je honger van.
    Een cracker wasa vezelrijk(5 kh per cracker)met dik beleg(volle producten, zit minder zooi in en je krijgt minder snel honger) is ook een optie. Lekker met wat komkommer of een beetje tomaat erbovenop. Een paar plakjes mortadella of boterhamworst opgerold met wat selleriesalade is ook lekker of gerookte zalm me roomkaas opgerold.

Succes in elk geval!

14. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Ja ben ik het niet mee eens :) Maar dat moet ieder voor zich weten.

15. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik heb ook gelezen dat gekookte aardappels wel mag maar met mate en niet elke dag.

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik ook savonds geen koolhydraten eet bij de warme maaltijd, ik toch ook echt trek krijg om 21 uur en dan weer (gezond) ga snaaien. Misschien toch beter, mits je de hele dag niet snoept en niet te veel nootjes eet etc. , om savonds gewoon wel iets van een langzame koolhydraat te eten zoals bruine rijst, speltpasta oid.....maar gewoon veel minder dan wat normaal is.

16. Sceptica

Sceptica Bekend lid

Aug 9, 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je gezonder wilt gaan eten (en ik veronderstel dat dat de bedoeling is van te minderen met koolhydraten), dan zou ik dingen als knakworsten toch niet op het menu zetten. ;)

17. Sceptica

Sceptica Bekend lid

Aug 9, 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Afwisseling is volgens mij inderdaad het belangrijkste. En je porties aanpassen inderdaad, mensen eten aardappels, rijst en pasta vaak als het "hoofdbestanddeel", hier zijn de groenten altijd veruit het meest aanwezig. ;)

Heb je ook 's avonds nog zo'n trek als je bijvoorbeeld peulvruchten eet? Op kikkererwten kan ik bijvoorbeeld heel lang teren. :) Maar ik eet dus altijd wel iets van aardappelen, rijst of pasta erbij.

18. Sceptica

Sceptica Bekend lid

Aug 9, 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nog even ter aanvulling: mensen kijken heel vaak naar de glycemische index van dingen. Daarop scoren aardappels inderdaad hoger dan rijst en pasta. Alleen krijg je daardoor een heel scheef beeld. Aardappels mogen dan wel snellere koolhydraten bevatten, ze bevatten er, in vergelijking met rijst en past, wel weinig. De glycemische last (hetgeen er echt toe doet, dit is echt stukken belangrijker dan de glycemische index) is dan ook NIET hoger dan die van pasta en rijst.

Het vervelende is gewoon dat je de dingen niet zomaar zwart-wit kan bekijken, want dan kom je tot hele verkeerde conclusies en ga je voedingsmiddelen uit je menu schrappen die niet nodig zijn.

19. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    ja hier zat ik ook al zo:$:D

mijn menig: koolhydraten nooit helemaal vermijden, je hebt ze gewoon nodig. alleen in mindere mate als de meeste mensen doen.
    ik vind juist dat bij een goed ontbijt juist wel koolhydraten horen;) daar start je je motor mee op om de rest van de dag te functioneren.

s avonds idd kwart aardappels en vlees. rest groente

smiddags kun je afwisselen.

20. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Lijnzaadcrackertjes maken!
    Lijnzaad laten weken (2 eetlepels lijnzaad en 2 eetlepels water) en dan op een bakpapiertje uitsmeren in crackervorm, dan even (2-3 min) laten drogen in de magnetron op de hoogste stand.

Lekker met een beetje roomboter en een plakje kipfilet ofzo.

Share This Page