Hoihoi, Weet niet of er al zo een topic bestaat, maar; Zijn er aparte/leuke manieren waarop jullie sparen? Naast de gebruikelijke spaarrekening? Mijn man rookt helaas en ik niet. Nu hebben we afgesproken dat ik vanaf vandaag ook 'rook'. Telkens wanneer hij een pak sigaretten haalt, 'krijg' ik dat bedrag wat hij eraan heeft uitgegeven en dit stop ik dan in een potje. Vandaag heb ik bijv. al 9,80 in mn potje mogen gooien Na een jaar zullen we zien wat hij heeft verspild aan roken en wat ik heb bespaard door niet te roken. Paar jaar terug gooide ik al t kleingeld wat ik aan het einde vd dag in mn portomonnee had liggen in een spaarpot. Soms een paar euro, soms een paar cent. In mn jongere jaren had ik een spaarrekening die ik niet kon zien. Hier werd elke maand automatisch een x bedrag op gestort van mn betaalrekening. Daarnaast stortte ik het bedrag wat ik terug kreeg van mn retourzendingen ook op de spaarrekening. Dat bedrag zou tenslotte ook weg zijn als ik mn aankoop gehouden zou hebben. Nou ben benieuwd!
Al het kleingeld dat kleiner is dan 50 cent gaat in een potje voor de kinderen. Als die vol is mogen ze iets uitzoeken.
Wij hebben een groot roze spaarvarken in de woonkamer staan. Als we kleingeld hebben gaat dat er standaard in. Maakt niet uit hoeveel het is. Hij is nu bijna vol dus ik ben benieuwd hoeveel er in zit en wat we gezellig kunnen gaan doen samen 😊 Met mijn drie beste vriendinnen sparen we 15 euro per maand. 2 jaar terug zijn we daarvan een lang weekend weg geweest (citytrip in Europa) en binnenkort gaan we weer. Echt heel gaaf en zonder dat je er iets van merkt!
Dat van dat roken vind ik wel een goede, mijn man rookt helaas ook terwijl ik al geruime tijd gestopt ben. Hier gaat alleen naar de spaarrekening, heel saai. Wanneer we los kleingeld hebben (10/20 cent ofzo) gaat het in de spaarpot van de kinderen.
Wat een leuke manier jeshh dat met je vriendinnen, lijkt me ook gaaf om te doen. Helaas geen vriendinnen die mee zouden willen doen.
Absoluut heel gaaf, jammer dat het bij jou niet kan. Wat heel tof is, is dat we nu dus een weekend weg gaan zonder dat we daar ook maar iets van voelen. We hoeven niks extra bij te leggen voor tickets, hotel, eten en drinken, uitstapjes, alles komt van de spaarrekening. Dan voelt het toch nòg meer als een kadootje
Mijn man en ik doen al het klein geld elke dag in een grote smirnoff fles en doen die dan inwisselen als hij vol zit. Maar wij zijn saai en storten automatische iedere maand iets naar de spaar rekening De kinderen die hebben allebei een klein aquarium met guppen, iedere keer dat de beestjes baby's krijgen mogen ze die verkopen en de centjes zelf bij houden. We hebben een speciale vissen spaarpot en daar doen ze hun geld dan in. De ene keer dan kopen ze er nieuwe kleurtjes vissen voor en de andere keer kopen ze wat speelgoed, we laten ze daar geheel vrij in. Wat we ze wel mee geven is dat als ze bijvoorbeeld 10 euro hebben verdiend dat ze dan 5 euro vrij mogen besteden en 5 euro moeten sparen. Gelukkig doen ze dit zonder moeite Op deze manier merken wij dat ze en leren hoe ze met geld om moeten gaan en ze leren hoe ze met dieren om moeten gaan en ze vinden het gewoon leuk. Toevallig is de oudste nu overgestapt op het verzorgen en verkopen van garnalen Ze doen hier tegenwoordig ook heitje voor een karweitje en ze hebben samen ( ze zijn 10 en 6 ) een ander potje waar ze daar het geld van in doen en dan samen wat leuks gaan doen als we bijvoorbeeld op vakantie gaan. Nu hebben ze ook weer een leuk bedrag gespaard en gaan we toevallig volgende week naar Centerparcs dus dan kunnen ze dat uitgeven in de game hal bijvoorbeeld. Op deze manier leren ze ook samen om te gaan met geld en zijn zich er bewust van dat op = op
Wat grappig, dit doet mijn ouders ook met en stel vrienden. En het is precies wat je zegt, je voelt er niks van als je dan een weekendje weg gaat boeken. Bij mijn ouders is het nu zelfs zo leuk dat ze er een weekje van naar curaçao kunnen gaan. Nou zou dit normaal niet zo snel kunnen maar vanwege de gezondheid van mijn moeder waren ze al een tijdje niet weg geweest maar hadden ze wel gewoon door gespaard.
Alle lege flessen die wij terug brengen, daarvan stop ik het statiegeld in een potje. Ook als ik iets op MP of via FB verkoop, stop ik dat in dat potje. Ongemerkt loopt het zo aardig op.
Ik spaar zegels bij de AH en Jumbo en het geld daarvan gaat in een spaarpot. Ook het losse kleingeld gaat daarin. Een deel doen we nu ook in de spaarpot van ons ventje en 1x per jaar gaan we die legen en het geld storten.
De oudste doet hier vaak het plastic en het glaswerk weg brengen, moet hij een klein stukje voor lopen en dan krijgt hij een euro per zak. De jongste brengt meestal het oud brood weg bij de eendjes en dan krijgt hij 50 cent. In de zomer vind de oudste het ook nog wel eens leuk om onkruid tussen de tegels te halen ( om één of andere reden word hij dan heel rustig van dat gepriegel werk en is dan wel even bezig ) hij krijgt dan meestal 2 euro er voor maar dat ligt er aan hoe lang hij bezig is geweest. Met oud en nieuw hebben ze de tuin samen opgeruimd ( kwamen ze zelf mee ) '' Mama, mogen wij voor 1.50 per persoon de achtertuin netjes opruimen en ontdoen van het vuurwerk '' Ik vind dat hilarische dus dat doen we dan maar Laat ik het zo zeggen, het start tarief bij die oudste is 1 euro en bij de jongste 50 cent Of als ze zelf met een bedrag komen dan is er nog wel eens wat te onderhandelen
Hier een spaarvarken waar al het kleingeld, verjaardagsgeld etc in gaat. Mijn dochtertje van 2 haar spaarpot staat er naast. Daar gaat al haar verjaardagsgeld in + plus kleingeld. Elke maand maken we een bedrag over naar de spaarrekening. Het is eigenlijk de bedoeling dat we de kbs ook elke keer opsparen voor onze dochter. Maar we hebben nog steeds geen rekening voor haar geopend. Ook met de vrienden hebben wij een rekening. Ipv elkaar geld of een cadeau te geven op verjaardagen, maken we allemaal maandelijks een bedrag over. Elk jaar gaan we daarvan een weekendje weg zonder kinderen. Boodschappen, uit eten gaan etc kan daar ook van worden betaald. Ideaal.
Wij sparen koopzegels van de jumbo. Als we een paar boekjes vol hebben leveren we die in en dat geld gaat in de spaarpot. Ik betaal de boodschappen altijd contant. De kinderen krijgen dan ieder een euro zakgeld, en wat er over blijft gaat in onze spaarpot. Ene keer is dit 5 euro, andere keer 50. Betreffende spaarpot hebben we nu anderhalf jaar, en zit nog lang niet vol. Hebben het ook niet altijd even consequent gedaan. Als de spaarpot helemaal vol is breken we die open (of gooien het op de grond). Dan gaan we sowieso weer een nieuwe stenen spaarpot kopen (die niet open kan) en weer opnieuw beginnen.
Ah leuk...het zijn dus idd geen standaard karweitjes voor kinderen...dat was mijn idee ook. Laatst hoorde ik nl van iemand dat het kind haar kamer opgeruimd had en een euro kreeg. Dat vond ik nogal vreemd, je maakt een puinzooi van je kamer en krijgt betaalt om het op te ruimen Maar de voorbeelden die jij geeft kan ik mij wel in vinden.
Dat vind ik inderdaad ook niet echt een heitje voor een karweitje maar gewoon iets wat er bij hoort. Net zoals dat ze hier iedere dag gewoon zelf hun bord en beker in de vaatwasser moeten zetten na het eten moet ze hier ook gewoon hun kamer zelf opruimen. Stofzuigen en dweilen dat doe ik wel maar de kamer netjes achter laten vind ik gewoon dat je dat hoort te doen. Het enige wat ze er voor krijgen is een blije moeder Heitje voor een karweitje moet dus inderdaad iets zijn wat niet standaard is. De jongste vind het bijvoorbeeld ook leuk om met lekker weer de auto lekker te wassen, scheelt ons weer een ritje naar de plaatselijke autowas straat dus daar krijgt hij dan wel weer wat centjes voor.
hier alleen saaie spaar-manieren... We maken maandelijks geld over naar de spaarrekeningen en ik heb een prachtige stenen koe-spaarpot waar kleingeld in gaat. Ik zou die graag eens vol hebben en dan bekijken wat er in zit, maar hij is echt flink en dus zit ik dat meestal niet uit en breng hem dan tussentijds al naar de bank. Dit kwam ik pas ook tegen, leek me wel leuk maar is op een bepaald moment ook wel heel veel om te moeten sparen: https://www.justbeyou.nl/52-weken-spaar-challenge/