Koolmonoxidemelder

Discussie in 'De lounge' gestart door Elderflower, 15 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elderflower

Elderflower Actief lid

19 jun 2018
    202
    107
    43
    Hoi,

De afgelopen dagen lees ik weer vaak over de gevaren van koolmonoxide. Ik wist het wel, maar nooit echt bij stil gestaan en de moeite genomen om koolmonoxidemelders aan te schaffen.
    Bij de consumentenbond gekeken welke melders goedgekeurd zijn, en op basis daarvan er gisteren 3 besteld. Wij hebben een cv-ketel en een houtkachel.
    Is het dus verstandig om in ieder geval één in de ruimte te plaatsen waar de ketel hangt, en één in de ruimte waar de houtkachel staat?
    En de derde wil ik in onze slaapkamer (zelfde verdieping als de ketel). Is het verstandig om ook één in de kinderkamer, naast ons, te hangen? Of moeten drie in principe voldoende zijn?

Ook lees ik veel verschillende adviezen over de hoogte waarop de melder geplaatst moet worden. Hoe hoog hangt hij bij jullie?

Ik ben benieuwd :)

2. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Hier willen we ze ook aanschaffen, maar alle meningen zijn zo verschillend. De ene zegt gelijk onder de cv ketel de ander zegt weer hoog.
    Mag ik vragen welke jij hebt ? Hoor ook vaak dat sommige melders niet eens af gaan.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij de koolmonoxidemelder krijg je een uitgebreide beschrijving waarop staat wat de juiste plaats is.
    In principe is het voldoende als je de melder ophangt in de ruimte waar mogelijk koolmonoxide kan ontstaan. Dat zijn dus alle plaatsen waar iets verbrand wordt, normaal gesproken dus de ruimte waar de cv-ketel hangt. En als je een houtkachel hebt inderdaad ook daar. In de keuken is de kans op onvolledige verbranding door onvoldoende zuurstof echt verwaarloosbaar klein, dus daar hoeft het niet. Tenzij je nog een geiser hebt. Een geiser kan trouwens ook op de badkamer staan. Ook daar zou je dan een co-melder moeten hangen.

Als je het daarnaast nog op een extra plek wilt ophangen, is dat onnodig maar het kan uiteraard geen kwaad. Zolang je die plaatsen (bij cv-ketel e.d.) maar niet overslaat. Als het goed is, zal de melder op jullie slaapkamer nooit afgaan zonder dat er eerst al een andere is aangeslagen. Hij hangt er dus in principe voor niks. Aangezien ze best duur zijn, zou ik het dus bij deze drie laten. Dan ben je wat co betreft echt voldoende beveiligd.

Goed trouwens dat je eerst hebt gekeken welke wèl goed zijn... er zijn veel slechte co-melders op de markt.

Zorg ervoor dat je de co-melder geregeld test. Vooral na vakanties! Ze gaan piepen als de batterij leeg is, maar stel dat dat gebeurd tijdens een vakantie dan hoor je dat dus niet. Daarom altijd even checken of hij het nog doet.

En dan de andere belangrijke vraag: heb je ook rookmelders? Als je die nog niet hebt, zou ik eerder daarin gaan investeren dan in een extra co-melder voor op een slaapkamer.
    Van rookmelders heb je er minimaal elke verdieping 1 nodig. Maar dat is echt heel erg minimaal. Dus liever in alle belangrijke ruimtes een rookmelder. En met belangrijk bedoel ik in dit geval:
    - de ruimtes waarin materialen / apparatuur staan die brand kunnen veroorzaken. (Televisie, opladers, wasmachine, droogtrommel e.d.)
    - de ruimtes waar mensen slapen, omdat je als je slaapt niet kunt ruiken en dus niet merkt dat er rook is.

Er bestaan trouwens rookmelders die je aan elkaar kunt koppelen. Als er 1 af gaat, gaan ze allemaal af. Misschien prettig als je in een heel groot huis woont of heel diep slaapt. Mijn ervaring is dat ik in een rijtjeshuis altijd het rookalarm wel hoor, ongeacht op welke verdieping ik ben. En dan heb ik liever dat er maar 1 tegelijk af gaat, want dan weet ik meteen waar het probleem is. En het probleem was bij ons tot nu toe -gelukkig!- altijd een storing in de rookmelder zelf.

Fennec vindt dit leuk.
  4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Te dicht bij de cv-ketel is niet goedm dus recht eronder zou ik niet doen. Volgens mij moet het minimaal 1 of 2 meter afstand hebben tot de mogelijke bron van co. Dat is uit mijn hoofd, kijk even in de handleiding van het apparaat dat je koopt wat er precies staat.

De reden dat je rookmelders hoog hangt en co-melders lager, is omdat rook opstijgt (warme lucht). Zou je de rookmelder ergens laag ophangen, dan gaat hij pas af als de volledige ruimte daarboven al vol staat met rook. Dan ben je gewoon te laat.
    Koolmonoxide is zwaarder dan lucht. Daarom moeten die melders lager hangen. Maar ook weer niet vlak boven de grond, zoals vaak wordt gedacht. Ik geloof dat de ideale hoogte iets van een meter of 1,5 meter boven de grond is (nogmaals: even checken in de beschrijving van jouw co-melder.) Koolmonoxide mengt zich namelijk gewoon met de lucht. Bovendien beweegt de lucht ook, door bijvoorbeeld tocht / ventilatie en door verschillen in temperatuur. Dat zorgt er blijkbaar voor dat de koolmonoxide iets eerder wordt opgepikt als de koolmonoxide net wat hoger hangt dan vloerniveau.

En ook voor jou geldt de vraag; vergeet je de rookmelders niet. Net zo belangrijk!

5. Elderflower

Elderflower Actief lid

19 jun 2018
    202
    107
    43
    @flowertje36 Wij hebben gekozen voor de Alecto coa-26.

@tupp Bedankt voor je uitgebreide reactie!
    Dan komen ze inderdaad bij de houtkachel, de ketel en voor de zekerheid in onze slaapkamer. Las dat door luchtstroming het zo kan zijn dat hij in de ruimte van bijvoorbeeld de ketel niet afgaat, maar de koolmonoxide zich wel aan het verspreiden is naar andere ruimtes.

Rookmelders hebben we in iedere ruimte (minstens) één, dus daar hadden wel al wel aan gedacht ;) Die controleren we iedere eerste dag van de maand.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En als ik dan toch aan het preken ben ;) voor degenen die aan de slag gaan met het beveiligen van hun huis met koolmonoxide melders en rookmelders: bekijk ook de vluchtroutes nog eens.

- Hoe ga je vanaf verschillende plekken (slaapkamer, woonkamer, keuken) het snelste naar buiten?

- Kom je op de route deuren of ramen tegen die op slot zijn? (denk ook aan de situatie ‘s nachts!) Zorg dan dat sleutels op makkelijk bereikbare plaatsen te vinden zijn. Je moet ze letterlijk blindelings kunnen pakken! De kans bestaat namelijk dat je nauwelijks meer iets ziet door rookontwikkeling. Voor ons was dit trouwens mede een reden om onze sloten te vervangen, zodat er nu overal een draaiknop aan de binnenzijde zit. Daar hoef je nooit naar te zoeken!

- Zijn er andere zaken die een vluchtroute kunnen blokkeren? Denk bijvoorbeeld ook aan rolluiken of meubilair dat in de weg staat. Is dat op te lossen? Voor ons waren trouwens de risico’s bij brand de reden om nooit alle ramen van rolluiken te voorzien en gaat onze voorkeur uit naar rolluiken met handbediening boven elektrisch.

- Kunnen je kinderen zelf ook de ramen en deuren open maken? Vanaf de leeftijd dat je je geen zorgen meer hoeft te maken dat ze ‘ontsnappen’, zou je dit met ze moeten gaan oefenen!

- Kun je ook weg als je boven bent en je vluchtweg beneden geblokkeerd is? Bijvoorbeeld door een raam, via een uitbouw. Vanaf de 1e verdieping is springen misschien nog een optie, als laatste redmiddel. Maar hoe doe je dat vanaf zolder? Je kunt noodladders aanschaffen die je hiervoor kunt gebruiken. Of je moet eens oefenen met het schuin zetten van de dakpannen om zo een ladder te maken richting bijvoorbeeld een uitbouw.

- Vraag je bij alle vluchtwegen ook af: lukt dit ook met kind(eren)? Ook als er maar 1 volwassene thuis is?

Minder belangrijk dan je eigen leven redden, maar toch erg handig: zorg dat je ‘s nachts je ID-bewijs naast je hebt liggen, zodat je die in ieder geval mee kunt nemen. Ik heb begrepen dat dit de schade-afwikkeling na brand net wat makkelijker maakt. Gelukkig geen ervaring mee.

Je kunt je nooit overal op voorbereiden. Maar het kan geen kwaad om bepaalde scenario’s eens voor je te zien. De meest veilige routes kun je oefenen. Voor de minst veilige varianten geldt dat je bij brand beter een enkel kunt breken door een sprong uit het raam, dan doodgaan door rookvergiftiging. Maar dat ga je natuurlijk niet testen als het niet nodig is.

famofthree, Faithful, IkbenTess en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Helemaal mee eens Tupp. En kijk vooral goed naar de zolder, zéker als daar een kind slaapt. De zolder is de gevaarlijkste plek van het huis bij een brand.

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Koolmonoxide melders hoef je enkel in de ruimte waar je je CV ketel hebt hangen en eventueel in je woonkamer ingeval van een houtkachel. In je slaapkamer is het reinste onzin. Koolmonoxide komt namelijk niet spontaan uit je leidingen je slaapkamer in wapperen ;)

Hang de koolmonoxide melder in de ruimte als waar je CV ketel staat op bedhoogte op. Dan wordt je als je slaapt op tijd gewaarschuwd aangezien koolmonoxide op dezelfde hoogte blijft hangen als dat het je CV ketel komt.

Koop NOOIT een combi product: koolmonoxide melder en rookmelder in 1 product dat je aan het plafond bevestigd. Dit omdat rook stijgt en koolmonoxide op dezelfde hoogte blijft hangen als waar het uit je CV ketel komt.

9. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    http://veiligeproducten.nl/1098

Laatst B&O training op het werk gehad en op deze site staan de melders die veilig zijn. Helaas worden er nog steeds melders verkocht die niet voldoende werken. Koop alleen een melder met de norm BS EN 50291

10. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Wil toch even reageren op niet op de je slaspkamer..... wij slapen op zolder dus waar cv is. Uiteraard co2 melder. Is dus afgegaan maar niet door de ketel! Waarschijnlijk terug slag van rook openhaard via ventilatiebuis ofzo. Mijn punt misschien kan terug slag ook via open raam? Hier in ieder geval op elke verdieping een melder. Zekere voor het onzekere

11. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Bedankt voor de reminder. Heb ze nu besteld. In het vorige huis hadden we dit niet nodig.

12. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wij hebben nu nog een oude cv ketel en er hangt een melder op de derde verdieping (waar de cv ketel hangt).

Binnenkort komt er een cv ketel, maar de melder blijft daar dan wel. Hij hangt op 1,5 meter afstand van de cv ketel af.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Een koolmonoxide melder moet zo laag mogelijk. Daarom is een brandmelder icm koolmonoxide niet handig. Een rookmelder moet zo hoog mogelijk en een koolmonoxide melder zo laag mogelijk.

Deel Deze Pagina