Pril zwanger en angst voor misgaan

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by MickeyM, Aug 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

#1 MickeyM, Aug 9, 2015
    Last edited by a moderator: Aug 9, 2015
    Als het goed is, ben ik nu 4 weken en 1 dag zwanger. Ontzettend pril dus. En dat zorgt voor angst dat het niet goed zal gaan. Het is mijn eerste zwangerschap, dus alles is nieuw. Percentages, slechte verhalen, ik word er heel zenuwachtig van. Wat kan ik daar - behalve het mijden van die invloeden uiteraard - tegen doen? En is het hebben van zo'n erge angst normaal?
    Het gekke is, dat ik even later weer een positieve serene kalmte voel.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi MickeyM,

het wel of niet goed gaan van een zwangerschap is iets waar je in principe weinig invloed op hebt. Het is de natuur ten top. Je kunt alleen goed voor jezelf zorgen en de adviezen van de vk/gyn opvolgen. Dan heb je de grootste kans dat het gewoon goed gaat. Voor de 7 weken gaat 1 op de 6 zwangerschappen mis en na 7 weken nog 1 op de 100. Dus de kans dat het góed gaat is een heel stuk groter. Angst om het misgaan is niet erg hoor. Dat hoort er gewoon een beetje bij. Het is heel goed dat je ook ervaart dat je hele rustige momenten kunt hebben. Probeer er niet teveel in mee te gaan als je je erg ongerust voelt. Je kunt er niets aan doen en zolang je zelf goed gezond bent, is er geen reden om vooraf te denken dat het mis gaat. Het heeft tijd nodig om te zien dat je lijf het kan. En ook al zou het niet goed gaan, dan is dat heel verdrietig, maar ook dat is de natuur. Dan is de kans dat het daarna weer goed gaat weer even groot.
    Maarrrr, eerst de komende weken maar eens afwachten. Ventileer je zorgen bij je vk/gyn, dan kun je waarschijnlijk wel een vroege echo laten maken.
    Zet 'm op, ik duim voor jullie!

Groetjes Brigitte

3. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

Dankjewel Brigitte, voor je uitgebreide antwoord. Vandaag 5 weken en vanavond had ik bij het afvegen helderrood bloed met mijn normale afscheiding vermengd op m'n papiertje.
    Meteen in de stress en tranen met tuiten, maar zojuist was er weer niks te zien.
    Ik heb geen kramp of pijn, alleen een vol gevoel. Dat had ik al.
    Morgen bel ik denk ik de verloskundige volgens jouw advies en dan vertel ik dit ook meteen.

Nogmaals dank!

4. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

Het is dus misgegaan. Sinds vorige week bruinverlies en gister heeft het doorgezet. Ik had het gevoel dus niet voor niks :) de echo blijft wel staan om te zien of alles weg is.
    We bekijken het maar positief: op naar de nieuwe kans.

5. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi MickeyM,

wat vervelend voor jullie. Ik duim met jullie mee in de nieuwe ronde!

Groetjes Brigitte

Share This Page