Kl*te ik zit zwaar in de stress... Op het kinderdagverblijf van mijn zoon is waarschijnlijk een kindje met 5e ziekte. Zoon is met het betreffende kindje in contact geweest dus de kans is aanwezig dat hij het ook krijgt. Ik ga morgenochtend gelijk de huisarts bellen voor een bloedtest om te kijken of ik het toevallig zelf als kind al heb gehad, dat zou fijn zijn! Zo niet dan móet ik heeeeeeeel erg goed gaan opletten, geen lepels/spenen/flessen in m'n mond stoppen om schoon te maken etc.
Naar wat ik weet komt vijfde ziekte vooral voor bij schoolkinderen van 4 tot 10 jaar. Toen ik destijds zwanger was van ons middelste kind was er ook vijfde ziekte op de creche van onze zoon maar toen was er nog weinig over bekend. Let wel dat ze tegenwoordig van iedere vlek en pukkel roepen dat het vijfde ziekte is terwijl er honderden andere virussen bestaan met vrijwel hetzelfde huidbeeld. Je kunt ook de verloskundige bellen voor een labformulier. Succes en ik hoop dat het mee zal vallen.
5e en 6e ziekte komen wel degelijk voor bij jonge creche gaande kinderen voor. Mijn zoon en mn nichtje hebben het beide gehad (10 en 8 maanden). Mn zoon had het ook van een kindje van de creche
Ik ga vanmiddag bloed laten prikken om te kijken of ik het (hopelijk) misschien al heb gehad in het verleden... Hopelijk hoef ik niet te lang op de uitslag te wachten!
6 de ziekte wel maar 5 de ziekte komt doorgaans alleen bij schoolkinderen voor. Is het getest destijds?
Hier toevallig recent hetzelfde verhaal. Het RIVM zegt hierover dat kans op besmetting door derden heel klein is, en zwangere dames wordt niet ontraden om het kinderdagverblijf te bezoeken. Pas als je zoontje het zou krijgen loop je een reëel risico. Als je bloed laat prikken weet je het zeker! De kans dat je antistoffen hebt is best heel groot hoor. Groot deel van de volwassenen heeft de ziekte ooit (onbewust) doorlopen. Als je geen anti stoffen hebt moet je jezelf goed in de gaten houden als blijkt dat hoe zoontje het ook heeft. Ik had overigens wel antistoffen.
De kans dat je het van 3de krijgt is erg klein. Moet je voor stellen dat ik op een dagverblijf werk. Tijdens mijn zwangerschap is er 2 keer een uitbraak geweest en ik was niet immuun. Toch niks gekregen, beide keren niet terwijl ik wel meerdere malen bij deze kinderen ben geweest. Natuurlijk snap ik dat je een test wil (wilde ik toen ook en heb thuis gezeten ), maar om je gerust te stellen; zo snel krijg je het niet
Het is niet dat ik bang ben dat ik het van het kindje op het kinderdagverblijf krijg, maar dat m'n zoontje het krijgt en ik dus van hem... Ik neem al wat voorzorgsmaatregelen maar ik ben blij als hij het of overslaat of dat ik het al heb gehad Helaas duurt de uitslag 2 weken
Ik heb het via neefje gekregen en die zat toen op kinderdagverblijf, dus 5e kinderziekte komt echt niet alleen op school voor