Hallo meiden, Ons meisje is net 4 geworden en overdag zindelijk sinds ze 2 jaar is. Sinds die tijd draagt ze s nachts een luierbroekje die de laatste tijd soms droog was soms helemaal niet en vaak half vol. We hadden ook sterk het idee dat ze 's ochtends na het wakker worden haar plasje gewoon liet lopen i.p.v. naar toilet te gaan. Ze is erg wijs voor haar leeftijd en lijkt wel 5 in haar doen en laten. Als ik haar vroeg of ze eens zonder luierbroekje wilde proberen wilde ze het nooit en begon nerveus te giechelen, maar toen ik het 2 weken geleden weer eens vroeg stemde ze in dus ik dacht: ok, nu moeten we doorzetten. Het probleem is echter dat ze niet graag wakker gemaakt wordt om 23 uur om te plassen, ze is dan echt in een diepe slaap en gaat dan ook flink huilen (moeten ook nog eens trap af, op potje boven wil ze niet). Ik zie er dus steeds tegen op om haar wakker te maken (soms is ze daarna wel een uur wakker) en mijn gevoel zegt ook eigenlijk: niet doen. Maar maak ik haar niet wakker dan plast ze in haar bed om 01 uur, of gedeeltelijk in haar onderbroek en de rest op toilet. Daarbij heeft ze vooral deze laatste week toch zeker om de nacht een nat bed en kan ik die gaan verschonen ook na de 23 uur plas. Een keer heeft ze de hele nacht doorgeslapen en was droog dus op zich kan ze het wel. Probleem is een beetje dat omdat je zegt: geeft niets, ongelukjes gebeuren, denkt ze dat het ok is dat ze in haar bed plast . Maar goed, we hebben ook een baby van 4 maanden waarvan we moeten bijslapen nog dus om elke nacht bedden te gaan verschonen lukt mij niet echt. Maar als we vertellen dat we het over een tijdje op nieuw gaan proberen maar ondertussen weer een luierbroekje aan doen dan wil ze dat dus niet. Ze vergeet namelijk wat er 's nachts is gebeurd en wordt natuurlijk gewoon met een droge onderbroek wakker en is dan apetrots. Wie herkent dit en heeft er advies? Nu doorzetten of toch even een half jaar uitstellen en hoe krijgen we haar vanavond zo ver dat ze toch dat luierbroekje aan doet? is het nou echt zo dat kinderen 'vanzelf' ooit helemaal droog zijn in de ochtend? Pfff.... het is niet makkelijk en het helpt ook niet dat ze vol in de peuterpuberteit zit met grote mond... Hopelijk heeft iemand tips. Groetjes, Charlie
Hier ook een moeder die bezig is met zindelijkheidstraining, alleen staan wij nog helemaal aan het begin Heb dus niet echt zinnige tips denk ik. Maar wel mn medeleven Mijn gedachtes hierover: zoals ik het nu lees is het allemaal niet bepaald aantrekkelijk voor je dochter en kan ik me ergens voorstellen dat ze de makkelijkste weg kiest ( gewoon plas laten lopen). Heb je al een beloningssysteem geprobeerd met stickers plakken/ cadeautje uitzoeken na zoveel keer droog etc? Ook heb ik ooit eens de tip gelezen om een onderbroek ONDER de luier te doen zodat ze beter voelen dat t nat is. Misschien kiest ze er dan zelf voor om liever droog de nacht in te gaan? Misschien ook een vroeger tijdstip om haar wakker te maken zodat ze niet helemaal in dr diepe slaap zit? Of later tijdstip ( maar dan moet je er wrs zelf uit snachts? Over de uitspraak "ongelukjes gebeuren" dat is lastig inderdaad... ik denk dat ik hetzelfde zou doen, denk dat als je kwaad wordt of teleurstelling laat zien dat het wel echt een punt wordt en wordt de druk misschien ook hoog. Misschien niks zeggen of doen en wanneer het wel goed gaat haar de hemel in prijzen?? Wat betreft het bedden verschonen: gebruik je niet al zo'n wegwerp molton? Zodat je alleen dat gedeelte hoeft te vervangen?? Succes in ieder geval!
Mijn mening: als je je in zoveel bochten moet wringen dan is ze er simpelweg nog niet klaar voor! Zindelijk worden is een natuurlijk proces dat ieder kind echt vanzelf wordt uiteindelijk dus ik persoonlijk vind op jonge leeftijd beloningsschema's ed extreem. Het lijkt dan meer op afdwingen ipv afwachten op je kind dat heus zindelijk wordt! Mijn 4 oudste kinderen waren allemaal met 3 jaar overdag en snachts zindelijk (zonder trucs, schema's e.d). Ik begon er ook pas over met 3 jaar en toen ging het in 1 keer goed. Mijn 5e kind (jongen) overdag prima zindelijk maar nu snachts ook nog steeds niet. Ik laat hem rond 22 uur plassen de laatste tijd, dan gaat het meestal goed. Daarvoor deed ik hem gewoon nog een luierbroekje om. Vergeet niet, dat als een kind nog niet toe is aan iets, en het kind "faalt" dus regelmatig, dat je kind zich daar erg rot onder kan voelen en dat bevordert het zindelijk worden echt niet. Als je er weeeeken of maanden mee bezig bent dan is het simpelweg nog niet de tijd. Succes!
Mijn meisje is ook bezigom 's nachts zindelijk te worden. Met als verschil dat ze het zelf heeft aangegeven dat ze geen luier meer om wilt 's nachts. Wij hebben van drynites of kruidvat merk absorberende zeiltjes gekocht. Een soort van luiermateriaal die je als zeiltje op bed kan leggen bovenop het hoeslaken. Als mijn meisje nu een ongelukje heeft (gebeurt toch nog zo'n 3 in de week) hoef ik alleen een nieuw zeiltje erop te leggen en haar een droge onderbroek aan te doen. Ik heb wel het geluk dat ik haar rond een uur of 11/12 gewoon kan optillen, laten plassen op de wc en dan slaapt ze meteen weer verder. Ik maak haar dan ook niet helemaal wakker maar draag haar naar de wc. Maar het scheelt al een hoop als je geen bed hoeft te verschonen!!
Bedankt meiden, het is gewoon moeilijk dat ze zo bozig wordt als we haar mee willen nemen naar de wc. Tillen lukt niet altijd want ze weegt 20 kilo en daar moet ik dan met mijn nog niet ontzwangerde lijf mee naar beneden. Ik zie daar dan gewoon tegen op en ze zegt dan: ik wil niet dat je me wakker maakt, ik wil het zelf doen. Tja maar dan plast ze dus om 01 uur vol in haar bed en is het te laat . Vraag is dus ook hoe vaak per week is een ongelukje een ongelukje. Ik vind 3 x per week best veel toch? Maar goed als je zelf daarna weer goed inslaapt....bij mij lukt dat vaak niet na 03 uur en we zijn al/nog oververmoeid van de baby die nog maar net doorslaapt. Maar misschien is ze er inderdaad nog niet aan toe of is ze er halverwege. Wel gek eigenlijk dat het al 2 jaar overdag wel helemaal goed gaat met poepen en plassen en dat ze daar zo vroeg mee was maar dat het s'nachts dus zo veel langer kan duren. Dat vind ik dan zo gek. Nou ja, straks nog maar eens bespreken met manlief en kijken wat we doen. Groetjes, Charlie
Ik zou het ook even laten rusten. Blijkbaar is ze er toch niet helemaal klaar voor. Ze moeten 2 dingen kunnen: hun lijf moet 's nachts minderen met urine produceren, en ze moeten wakker worden als ze wel aandrang hebben. Beide dingen zijn lastig te beinvloeden. Wij zijn eens begonnen nadat ik de luier eens vergeten was, en hij 's ochtends droog was. De 3 nachten erna was hij wel nat. Ons vermoeden was dat hij dat aan het eind van de nacht deed, of zelfs na het wakker worden, omdat hij om 6 uur nog droog was. We hebben het toen laten rusten. 4 weken later was ik de luier weer vergeten. Helaas was dat bij mijn ouders en had ik geen waterdichte molton mee. Dus de 2 nachten erna toch met luier geslapen, maar wel droog. Sindsdien is hij thuis ook 's nachts droog. En hij kan ook gerust nog een uur spelen na het wakker worden voordat hij moet. En hij wordt 1a2 keer per week wakker in de nacht als hij toch moet. Biologisch klopt dat nu dus gewoon. Dat 's avonds op de wc doen, is ook maar een kunsttruc, en zo te horen niet een gezellige. Ze zal ooit eens netjes van 7-7 door moeten kunnen slapen zonder bedplassen. Dus ik zou het juist niet aanleren dat 23.00 plastijd is.. Mijn advies: laat het even rusten en probeer het over een maandje of 2 nog eens