Het uitgebreide Kooktopic

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 24 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Toch maar n.a.v. het idee van @DastyQueen en de tag van @Marchella in een ander topic dit topic opstarten.
    Ik ben zelf een groot kookliefhebber en ben altijd op zoek naar nieuwe recepten, mooie kookboeken en veel dingen uitproberen. Dat laatste lukt zeker niet altijd, maar blijft leuk om te proberen. En volgens mij zitten er veel meer kookliefhebbers op zp.

Dus daarom een topic over koken in het algemeen. Het lijkt mij leuk om het uitgebreid en divers te maken. Zoals het stellen van vragen en geven van tips, het aanprijzen of afraden van bepaalde kookboeken, natuurlijk het delen van succesrecepten of favoriete websites met veel lekkere recepten.

En ook inhoudelijk mag dat lekker divers zijn: dus van ontbijt tot midnight snack, van amuse tot 9-gangendiner, van Hollandse pot tot welke buitenslandse keuken dan ook, van eenvoudig tot moeilijk, met foto of zonder foto, gezond tot ongezond, etc.
    Oh en keukenmachines (inclusief de airfryer) mogen ook besproken worden en alles wat ik nog vergeten ben.

Vitamientjuh, Blijdorp, Essie3 en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    En dan zal ik zelf maar beginnen :D

Ik heb al een aantal jaar een hele fijne ijsmachine (zelfvriezend), waar ik weinig meer mee deed sinds mijn laatste zwangerschap. Maar inmiddels heb ik dat ding al weer een paar keer uit de kast gepakt en verschillende soorten ijs gemaakt.

Vandaag ben ik begonnen aan Stracciatella ijs. De vla is al klaar, alleen nog de chocoladebrokjes maken en als vla goed koud is geworden, moet ik het ijs nog even draaien.

Het recept heb ik uit ‘IJstijd’ van Kees Raat. Toevallig van de week voor een prikkie gekocht bij bol.com, om geen verzendkosten te hoeven betalen :oops:

Bijgevoegde bestanden:

Brinsa, Meiske2015 en Miek89 vinden dit leuk.
  3. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Leuk! Ik heb ook een zelfvriezende ijsmachine. Ben me nu aan inlezen voor het ultieme chocolade ijs.
    Vind het heerlijk om te koken en te bakken. Nu wat minder tijd door een baby van bijna 3 maanden. Maar het ritme komt er gelukkig weer in.

Adje vindt dit leuk.
  4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Leuk topic!! Ik hou ook echt van koken en dan in het speciaal de gezonde maar vooral ook snelle simpele gerechten. Ik haal vooral inspiratie uit Instagram maar ik ben benieuwd of er iemand hier ook gezonde, snelle succesrecepten heeft :D Hieronder 3 favorieten die ik elke dag wel kan eten :p

Thaise noodle salade met glasnoodles, garnalen een mirin dressing
    Bekijk bijlage 578527

Mijn eigen draai aan een Vietnamese Bun Chay salade met een sausje van citroengras en vissaus
    Bekijk bijlage 578530

Springrolls met een 'kipburger' van Vivera, verse groentes, glasnoodles erin en daarnaast een chili en vissausje
    Bekijk bijlage 578531

Adje, Lisanne1811 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  5. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Ik bak erg graag.
    Taarten, cupcakes, koekjes, broden etc.
    Heb voor mezelf een kitchenaid keukenmachine gekocht vorige maand.
    Wat een fijn apparaat!!!

Verder kook ik graag, met name Aziatisch.
    Vooral de Molukse/Indische keuken en de Chinese keuken.

Adje vindt dit leuk.
  6. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Oh een zelfvriezende ijsmachine klinkt goed.
    Wat voor een heb je en hoe werkt het?
    Heb een tijd terug een gewone ijsmachine gehad (gekregen van iemand die hem niet meer hoefde)
    Maar dat was niks.
    Bleef erg zacht.

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Ik heb vanuit huis niet echt veel kook ideeën meegekregen en ben gek op bakken. Leuk dit topic, ik ga het zeker volgen!

Adje vindt dit leuk.
  8. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Je moet het ijs ook navriezen.
    Ik laat het vaak nog twee uurtjes in de vriezer en het is belangrijk dat je je ijs, wanneer je alles hebt gemengd, nog in de koelkast doet voordat je het in de machine giet.

Adje vindt dit leuk.
  9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik lees even mee. Vooral over het ijs. Het is drama om lekker ijs te vinden voor de jongste. Wat me tegenhoud is dat ik nog meer ruimte kwijt ben met zo’n apparaat. Airfryer wil ik op zich ook wel, maar die dingen zijn zo groot.

Adje vindt dit leuk.
  10. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

#10 Elmyra, 24 jun 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2018
    Oh leuk zo’n topic ... Ik ben zeker geen keukenprinses, vind koken ook niet specifiek leuk maar houd wel van een lekker resultaat. Met 3 jonge kids kook ik graag dingen die snel klaar zijn. Maar ik vind het een beetje eentonig worden. Laatst Thaïs gegeten. Een gerecht met tahoe en cashewnoten. Echt heeeerlijk, met veel groenten. Dus als iemand nog lekkere bijvoorbeeld oosterse (of andere) recepten kan aanraden die een beetje makkelijk te bereiden zijn ... ik houd mij warm aanbevolen :). Liefst vegetarische recepten (vlees noch vis) of recepten waarbij vlees/vis makkelijk vervangen kan worden. Ga sowieso even volgen :thumup:.

Marchella vindt dit leuk.
  11. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Wij hebben wel een aantal kookboeken, maar uiteindelijk doen we toch veel op gevoel en gebruiken we ze slechts voor de inspiratie.

Momenteel zijn we bezig om alles een beetje uit te testen op vegetarisch gebied.
    We eten al een geruime tijd vegetarisch, maar missen in bepaalde gerechten iets.
    Binnenkort ga ik een quiche lorraine maken met vegetarische spekjes.
    Ik hoop dat de structuur en het zoutje ongeveer hetzelfde zijn.
    Ben ook benieuwd hoe andere pescotariers/vegetariërs dat doen.

Zara75 vindt dit leuk.
  12. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Wij eten geen varkensvlees en dan mis je inderdaad de smaak die soek geeft. Ik gebruik nu soms gezouten ansjovis voor het zoutige.

13. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Wij eten regelmatig wokgroenten (uit een zakje of gesneden restjes groente) met een woksausje van Fair Trade of Go Tan (minder toevoegingen dan de gemiddelde woksaus) en dan doen we daar kikkererwten in of vega balletjes in kwartjes. Dat eten we dan met noedels, van die 2 min-dingen.
    Het is het allermakkelijkste en snelste gerecht dat wij hebben :)

Soms ipv wokgroente gekookte broccoli nog even na-wokken, dat is vooral lekker met chili-woksaus. Vroeger kochten we wel eens zo'n pakketje met ongeveer dezelfde ingrediënten, maar ik kook niet meer met pakjes&zakjes.

Elmyra vindt dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Wat goed! Dat heeft bij mij wel even geduurd. Mocht je een goed recept hebben voor dat chocolade ijs dan hoor ik dat graag :D

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Foto’s kan ik nu niet meer zien, maar had ze eerder gelukkig al gauw even bekeken. Zag er heerlijk uit!
    Hoe maak jij die mirin dressing?

SDonya vindt dit leuk.
  16. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Oké thanks ik ga eens naar die Fair Trade woksaus kijken dan. De curry’s van Fair Trade zijn ook fijn (en zonder meuk). Kook zelf ook het liefst zonder potjes, pakjes en zakjes. Tomatensaus voor pasta en pizza maak ik altijd zelf en Chili ook. Zou graag wat meer Oosters willen eten ook met tahoe etc.

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Ik heb ook één gehad met zo’n vrieselement. Werkte op zich wel, maar ik vond het ook veel gedoe. Nu heb ik deze: https://www.coolblue.nl/product/172079/domo-do9030i.html?tid=aud-391279716456:pla-339425061242&ref=377338&gclid=CjwKCAjwgr3ZBRAAEiwAGVssnW2AJgam2ZVfo4MBAtJHlsezEbXCNvB9pYdm2OX1ZtG2QBlEbZBo5BoCMlEQAvD_BwE#product_specifications

Het ijs mengsel gaat in een metalen emmertje, daar gaat weer een soort garde in en de machine draait het rond en gaat wordt steeds kouder, tot zo’n -31 graden. Als het klaar is haal ik het emmertje eruit en schep ik het ijs met een kunststof spatel over in een bakje. Ik moet wel altijd een keukendoek gebruiken om dat emmertje goed vast te houden, want dat is dan nog heel erg koud.

Manolito vindt dit leuk.
  18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Oh ja, en dit ook nog natuurlijk! Het gaat bij mij ook altijd nog even in de vriezer, want het ijs is vaak wel dik maar ook nog zacht en het smelt ook snel weer. En ik zet het mengsel vaak nog een nacht in de koelkast, of iig een paar uur.

Manolito vindt dit leuk.
  19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Ik ben nog niet genoeg thuis in de vegetarische keuken. Maar Thaise curry’s zijn volgens mij wel heel geschikt om ook vegetarisch te houden/maken. Je kan curry pasta’s ook goed invriezen, dus één keer een grotere hoeveelheid maken en in porties invriezen. En dan hoef je het eigenlijk alleen nog even te fruiten met groentes, kokosmelk erbij, rijst erbij en klaar. En misschien eet je wel eieren (ik weet nooit zo goed of dat nou nog als vegetarisch geldt), maar dat is ook heerlijk in een curry, of een Indische boemboe.

Elmyra vindt dit leuk.
  20. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ter info;
    vegetarisch = geen vlees, gevogelte of vis
    veganistisch = geen dierlijke producten, dus ook geen zuivel
    flexitarier = iemand die minder vlees/dierlijke producten eet, maar nog wel soms

En inderdaad, curry's zijn de perfecte vegetarische maaltijden :)

SDonya en Adje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina