koop jij goedkoop vlees???

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 8 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38

Volgens mij is het hetzelfde vlees, maar helemaal zeker weet ik het niet hoor. Wat wel zo is: door dat gestunt met vlees worden boeren steeds meer gedwongen te bezuinigen (wat vaak ten koste gaat van het dierenwelzijn). Aan die kiloknallers zal de boer uiteindelijk ook minder verdienen dan aan 'gewoon' bio-industrievlees.

Het zal best ander vlees zijn, het vlees van de slager, alleen betwijfel ik of een (niet biologische) keurslager het vlees niet volpompt met rotzooi en of het dierenwelzijn beter in het oog gehouden wordt vraag ik me ook af. Misschien wel hoor, maar er is idd veel onduidelijkheid over.

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

@consider, dat is heel erg afhankelijk van het soort slager. heb je een slager die zelf zijn dieren uitzoekt zal die toch voor een kwaliteits beest gaan omdat reclame is.

maar er zijn ook genoeg slagers die rotzooi verkopen.

wij eten eigenlijk alleen eigen dieren

3. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    antwoord is ja

4. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Ook hier is t antwoord ja

5. Maia

Maia Niet meer actief

ik koop redelijk vaak vlees in de aanbieding, dus ja ;)

6. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    oke, ik zal het nog even proberen uit te leggen (wat betreft de vraag of het vlees in de kiloknallers anders is dan het vlees in de "gewone" bakjes). Ik had het hier al eerder neer gezet, maar blijkbaar had niet iedereen dat gezien. ;)

Het vlees uit een kiloknaller kan net zo goed hetzelfde vlees zijn als wat in de "normale" bakjes zit. (dan heb ik het natuurlijk niet over biologisch vlees met een keurmerk)
    Stel: je stapt over van grijze naar groene stroom. Dan wil dat natuurlijk ook niet zeggen dat er ineens een ander soort stroom uit je stopcontact komt. Maar door het kiezen voor groene stroom zorg je er wel voor dat er meer geinvesteerd wordt in duurzame energie.
    Zo is het met die kiloknallers hetzelfde. Maar de absurd lage prijs van de kiloknallers moet wel ergens gecompenseerd worden. Dus dan zal er door de supermarkten een tijdje extreem goedkoop ingekocht worden, met alle gevolgen vandien.

Steeds meer boeren gaan failliet vanwege het feit dat ze "uitgemolken" worden door de supermarkten.

7. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38

En weet je wat het is? De slager slacht zijn vlees zelf, terwijl het vlees van de supermarkten vaak komt van dieren die helemaal in Italie geslacht worden. Daar is het goedkoper om te laten doen, dus worden al die dieren in Nederland, Duitsland, of waar dan ook in wagens geladen, op weg naar Italië. Ze zitten daar vaak wel een dag of 3 in, vaak in de brandende hitte, om vervolgens weer in mootjes gehakt terug te gaan richting C1000 en Appie.... Tja, kosten moeten érgens gecompenseerd worden!

8. tulip

tulip Niet meer actief

dus voor degenen die er iets in willen veranderen heeft het alleen zin om biologisch te kopen?? De kiloknallers links laten liggen, heeft totaal geen zin (wat ik dus altijd dacht?)

9. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Jawel hoor!
    Door kiloknallers links te laten liggen, heeft het voor een supermarkt geen zin meer om te stunten. Er hoeft dus veel minder gecompenseerd te worden! Resultaat: boeren krijgen weer fatsoenlijk betaald voor hun vlees, dieren worden minder vaak preventief met antibiotica ingespoten en uiteindelijk zal het het dierenwelzijn ook ten goede komen!

10. Jiskaa

Jiskaa Actief lid

20 okt 2010
    277
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook goedkoop vlees, en ook de kiloknallers. Reden is simpel; budget hier voor boodschappen is niet hoog en ik wil wel gewoon lekker m'n vlees blijven eten :)
    Als het financieel mogelijk zou zijn, zou ik zeker biologisch kopen :)

11. tulip

tulip Niet meer actief

nee oke die redenatie snap ik, maar dat bedoelde ik dus niet. Ik kocht nl al geen kiloknallers omdat ik van mening was dat die dieren speciaal geslacht zijn voor de goedkope verkoop zeg maar. Dus dat de kippen die gebruikt worden in pakjes van 2 beter behandeld zijn. Dat is dus niet zo, als ik direct beter bezig wil zijn, dan heeft dat dus geen zin, dan moet ik echt biologisch kopen.
    Want wat jij zegt helpt op den duur, maar dan zullen alle mensen dat moeten doen. Met biologisch doe je er zelf direct iets aan. Daarin maakt een kiloknaller dus geen verschil met klein verpakt vlees??? Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel??

12. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Hier waar ik woon mag dat niet meer hoor. Heb jaren terug in een slagerij gewerkt en dat was de laatste (enige) slagerij waar nog eigen koeien werd geslacht maar nu ook al jaren niet meer.

13. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Hier kun je het item van Kassa terugkijken, helemaal gewijd aan de Kiloknaller:
    Afspeelpagina/Vara Kassa

Een echte eye-opener! Dan zul je vast wel antwoord krijgen op je vraag ;)

Vind het trouwens wel super dat je je hiermee bezig houdt! De meeste mensen interesseert het echt geen r**t waar hun voedsel vandaan komt! ;)

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij kopen het meeste bij de islamitische slager (groothandel) er werkt een vriend van ons en daardoor krijgen het vaak voor een mooi prijsje :)

En als er aanbiedingen zijn bij de ah voor bijvoorbeeld rundergehakt,kipburgers,kiprollade kopen we dat ook gerust.

15. tulip

tulip Niet meer actief

nou ik heb het stuk van kassa gezien en zoals ik het gehoord heb, maakt het dus niet veel uit of je nu een kiloknaller koopt of gewoon vlees verpakt per 2 stuks. Ook het vlees dat per 2 stuks verpakt is is een enorm lage prijs waarbij de omstandigheden voor de dieren en het milieu niet te best zijn. De kiloknaller is een extraaanbieding door de supermarkt. Het is dus gewoon precies hetzefde vlees.

Alleen biologisch en puur en eerlijk vlees maakt dus echt het verschil. Supermarkten zouden alle vlees eigenlijk duurder moeten verkopen.

16. tulip

tulip Niet meer actief

buiten dat vond ik het wel een item met een duidelijke mening. Ze lieten goed doorschemeren vooral de presentatrice om tegen de knallers te zijn. De meneer die de supers vertegenwoordigd liet ze vaak niet eens uitpraten. Ik vind dat wel een kwalijk iets voor een consumentenprogramma.

17. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    @Consider, er zit echt wel verschil in slagers vlees of winkel vlees,
    heb al gemerkt dat winkel vlees vooral kip veel vaker opgespoten is!
    Terwijl kip van de slager gewoon echt kip is wat niet krimpt ;)
    Ook ken ik iemand die vlees aan winkels distrubeert, die werkte bij de vlees.... nog wat weet de naam niet meer :)
    maar die zei het zelf ook hoor dat er toch echt wel verschil in zit!

Tevens weet ik zo goed als van de gewone slager waar het vlees vandaag komt, komt vooral van koeien en varkens die hier in de buurt op het land staan.
    Tevens gaan wij ook wel is bij die boer zelf om vlees,
    die dus zelf zijn beesten op het land heeft staan en zelf slacht,
    nou als ik een stuk verse worst van bv aldi,c1000 of van die boer proef...het verschil is duidenlijk merkbaar!
    Daarom betaal ik er graag ook wat meer voor, want smaak is ook heel belangrijk, en je weet hoe de dieren geleefd hebben!

18. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Als je inderdaad echt diervriendelijk(er) vlees wil eten, moet je voor biologisch vlees gaan :).

En ik heb het al eerder gezegd tegen iedereen die roept dat biologisch vlees te duur is: helemaal mee eens, het is erg duur, maar dat zou vanzelf minder worden als iedereen (of meer) mensen biologisch vlees zouden kopen. Daarnaast kan het ook een optie zijn om minder vlees (kleinere porties of niet elke dag) te eten. Als je het ECHT wil, kan het, ook met een kleinere portomonee.

19. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Nou vergeet ik bij deze salades een van de belangrijkste ingredienten! PESTO!! Dat maakt het ook een stuk lekkerder ;)

20. Fullhouse1981

Fullhouse1981 Fanatiek lid

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Ik ga gewoon naar Duitsland, en daar is het vlees goedkoop! hier voor een kg kip al bijna €10? Belachelijk. :)

Deel Deze Pagina