Koop jij veel voor je kind(eren)?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Prettykitty, 15 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Dus als haar fiets kapot is of gestolen word moet ze zelf een nieuwe fiets kopen?:oops:
     
    Prettykitty en Sado vinden dit leuk.
  2. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Lastig om te zeggen, want wat ik veel vind is voor een ander misschien niet zoveel of andersom. Ze komen niks tekort in ieder geval.
    De meeste “grotere” dingen qua speelgoed krijgen ze voor kerst of verjaardag: maar omdat die redelijk dicht bij elkaar liggen, koop ik ook dingen tussendoor. Verbruiksartikelen zoals die knutselspullen gewoon wanneer het zo uitkomt. En een fiets bijvoorbeeld, die hebben we gewoon nu aangeschaft “zomaar”. Omdat ik dan vind dat ze dat nodig heeft en in oktober niet het beste moment is.
     
    Prettykitty en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja, we kopen wel veel voor ze, maar ook niet extreem.
    Dochter heeft net een nieuwe fiets, gaat volgend jaar naar de middelbare. Ze hebben allemaal een telefoon/tablet. Ik koop gewoon wat nodig is, maar niet overdreven. In het verleden kocht ik wel meer, maar vooral kleding bleef dan wel opgedragen, te zonde.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  4. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Echt te veel!
    Veel frutsels
    Dochterlief is meer shop gek dan zoon
    En ziet ook echt alles liggen en ja vind alles leuk
    Maar heb vaak wel de opvatting dat ik voor beiden iets moet vinden. Zo niet dan krijgen ze niks
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Dat deed mijn moeder vroeger en mijn zusje en ik hadden het er laatst nog dat we zo erg vonden. Soms zie je iets voor de een en soms iets voor de ander. Maak je daar niet te druk om zou ik zeggen.
     
    Prettykitty, Ysabella en Poolvos vinden dit leuk.
  6. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Wat is de definitie van 'veel'? Dat is natuurlijk zo verschillend per huishouden... Ik heb net voor haar 1e verjaardag versieringen gekocht en tafeldeco voor 40 euro. Dat vind ik dan veel, maar dat gaat ook wel weer wat langer mee (de slingers dan). Daarentegen een verjaardagskroon van 35 euro vind ik weer niet veel, maar daar hecht ik weer een andere waarde aan.

    Als ik het vergelijk met mijn omgeving koop ik qua kleding niet veel, en qua speelgoed ook (nog) niet. Haha, maarja als ze ouder wordt en zelf ook inbreng heeft zal dat wel veranderen.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  7. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    oh dit vind ik ook een leuke stelling! Ik sta hier namelijk tegengesteld in. De ene keer krijgt de een, de andere keer de ander. Maar net hoe het uit komt.
    Over langere tijd genomen is het wel redelijk gelijk hoor - maar korte termijn kan het best veel verschillen.

    edit: precies wat @suus1983 zegt dus :o:
     
    Prettykitty, suus1983 en Ysabella vinden dit leuk.
  8. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Veel te veel :|

    Ik verwen ze graag.. maar ik probeer nu we net verhuisd zijn echt meer op te letten:thumup:

    Geen impuls aankomen meer te doen, zowel voor kids als huis :roflmao:
    Ze hebben vorige week een trampoline zomaar gekregen in de nieuwe tuin. Dus het is nu wel even klaar.. (zeg ik tegen mezelf, keer op keer...:p)
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  9. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Eigenlijk teveel. Maar er gaat ook zelden wat weg. Het is nu tijd om de peuterspulletjes een beetje op te ruimen.
    En alle puzels met maar 16 stukjes zijn ook een beetje uit de tijd :)

    Ik heb besloten dat zoon voor zijn verjaardag iets krijgt dat hij wil, en iets dat hij nodig heeft. En die krijgt hij nieuw. Dus in elk geval een nieuwe fiets.
    Mijn ouders kopen vaak een mooi voorleesboek.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  10. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Met hun verjaardag krijgen ze speelgoed, maar dat ligt dicht op Sinterklaas dus we proberen dat een beetje te verdelen. Probleem is dat ze niet echt spelen met speelgoed. Ze halen het uit en doen er niks mee. Dus wil ik daar niet meer veel in investeren. De jongste heeft alle playmobil en Duplo van de oudste 3, dus dat hoef ik niet te kopen.
    Knutselspul koop ik als het op is en omdat dat het enige is wat ze echt doen, koop ik dat regelmatig. Maar geen sets, gewoon papier, lijm, stiften etc zodat ze hun eigen creativiteit moeten gebruiken.
    In de lente kopen we wel skeelers als ze er uit gegroeid zijn en dingen voor buiten zoals stoepkrijt enzo.

    tussendoor halen ze zelf wel eens speelgoed van hun zakgeld, daarin zijn ze vrij om te doen wat ze willen. De oudste spaart, de tweede begint daar ook mee, en de derde wil het liefst alles meteen uitgeven.

    fiets is hier geen speelgoed maar een vervoersmiddel. We hebben geen auto dus we zorgen voor degelijke fietsen voor iedereen.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  11. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Dat natuurlijk uitgezonderd, daarom ook 'in principe'. Maar ze vergat bijvoorbeeld op school weleens haar fiets op slot te zetten. En vond het dan zelfs niet de moeite om terug naar haar fiets te gaan als ze daar achter zou komen voor het einde van de schooldag. 'Want daar kan dat geen kwaad, daar staat hij wel veilig'. Toen hebben we maar even duidelijk gemaakt dat ze daar niet zo zeker van moet zijn en dat als haar fiets daardoor toch op een dag weg blijkt te zijn, ze heus niet zomaar weer een spiksplinternieuwe zal krijgen. We wonen op loopafstand van school, dus dan mag ze sowieso eerst eens een tijdje gaan lopen. En verder zien hoe ze op plaats van bestemming komt als ze ergens anders naar toe wil.
    Nu is ze verder wel zuinig op haar spullen hoor, maar hier dacht ze wel wat makkelijk over vonden wij.
     
  12. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Hier pakken ze uit spelen ze er 1-2-3 keer mee en dat was het
    Dochterlief knutselt kleurt graag
    En kan met de kleinste prullen beste spelen.
    Grotere spellen of lego staan te verstoffen
     
    Prettykitty en Saartje33 vinden dit leuk.
  13. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Qua cadeaus echt verjaardagen en kerst/sint. En dan niet overdreven maar wel wat ik leuk vindt (en zij ook ;))

    Dan in de vakantie (zomer) altijd wel iets van buitenspeelgoed / doe boek/ klein speeltje)

    tussendoor wel eens een tijdschrift.

    Knutselspullen als het op is

    Kleding: teveel!
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  14. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.174
    113
    Ik koop weinig voor de kinderen. Alleen fietsen, die kunnen hier niet aangesleept worden, lijkt het wel. Wel altijd tweedehands. Ze hebben ook allemaal een moutainbike, want dat is onze gezinshobby.

    Verder zijn ze niet zo van het speelgoed of knutselen. De oudste en jongste lezen wel graag, maar meestal gewoon van de bieb.
    Lego hebben we nog veel, maar de jongste heeft er geen interesse in.
    Tot een jaar geleden waren ze verslaafd aan hotwheels, maar ook dat is overgegaan.

    Ze spelen hier vooral veel buiten:steppen, skaten, fietsen. Dat zijn ook uitstekende verjaardagscadeaus. Tussendoor krijgen ze hier dus eigenlijk niets.
     
    Prettykitty en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ja zo gaat het hier ook. Zo zonde om dan dure dozen Lego oid te halen he. Hoewel ze ze wel graag willen, maar we hebben het inmiddels zo vaak geprobeerd, zonder succes
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  16. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Nee, nooit gedaan ook.
    Hier hebben we de basisdingen, zoals knutselspullen, Lego, Kapla, Playmobil en spelletjes/ puzzels. Buitenspeelgoed is een trampoline, sportspulletjes/ ballen en stoepkrijt.
    Inmiddels hebben ze hier de leeftijd dat het speelgoed niet vaak wordt gebruikt. Ze doen meer aan chillen, buiten rondhangen en gamen ;)
    Met kleding bekijk ik elk seizoen met ze wat ze nodig hebben en dat koop ik dan. Niet overmatig veel, gewoon genoeg.
     
    Prettykitty en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.357
    113
    Ik vind het héél moeilijk om hier een balans in te vinden. Ik wil ze niet te veel verwennen, maar ik vind het zo heerlijk om die blije snoetjes te zien als ze een cadeautje krijgen:o:
    Knutselspullen, boekjes, speelgoed, knuffels, etc, krijgen ze behoorlijk vaak. Ik denk dat we meer hebben dan het kinderdagverblijf:roflmao:
    Maar ik ervaar het hetzelfde als @Iertje81, ik zie mijn kinderen niet als verwend, ze verwachten niet dat ze iets krijgen, ze eisen niks, ze worden niet boos als het eens een “nee” is. Én ze zijn onwijs dankbaar als ze iets krijgen.

    Kleding koop ik ook vaak voor ze. Minimaal wekelijks. Op dat vlak moet ik echt minderen, heb te vaak dat kleding niet of nauwelijks gedragen weer opgeborgen wordt.
    Voor mijn oudste koop ik ook vaak accessoires (haarstrikken, haarbanden, etc)
     
    Mapje, Prettykitty, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.633
    10.536
    113
    Wij kopen veel, maar ik denk dat veel situaties van elkaar verschillen. Als een kind een dure sport heeft en daar ook veel voor moet aanschaffen, gaat daar veel geld naar uit.
    Door COVID zijn er wel veel meer Lego sets gekocht dan ik normaal had gedaan. Maar normaal zouden we musea, pretparken en andere uitjes bezoeken. Mijn zoontje zat alleen op zwemles, nu is hij gaan tennissen dus zullen we daar weer wat voor moeten aanschaffen.
    Kleding word ik wel steeds kritischer in, de favorieten worden uiteindelijk alleen maar gedragen.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    O god ja die elastiekjes en speldjes en zo. Dat is echt heaven voor mij nu ik weer zonder afspraak naar de Action kan gaan :oops:
    En ik herken het ook van die kleding. Te vaak niet gedragen of maar één keertje.
    Gelukkig is de beste vriendin van Ies een stukje kleiner en tengerder dus het gaat vaak daar heen.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  20. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Hier vinden we knutselen allemaal niet zoveel aan dus dat scheelt:o: Daar staat genoeg van in de kast..
    Verder cadeautjes eigenlijk alleen voor rapporten, verjaardagen en Sinterklaas. En heel af en toe aan het begin van de zomer of kerstvakantie bijvoorbeeld een doosje Lego of een skippybal o.i.d.
    Ik merkte aan mijn zoontje dat hij, toen hij nog alleen was en ik vaak wat meenam voor hem als we in een speelgoedwinkel waren bijvoorbeeld, hij er aan gewend begon te raken en altijd wat mee wilde nemen. Sindsdien ben ik er vrij strikt in.

    Kleding koop ik overigens naar verhouding veel meer voor de kinderen dan voor mezelf. Maar bij hen staat alles nog leuk en schattig, en ze maken het ook een stuk sneller vies trouwens;)
     
    Prettykitty vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina