Koop jij veel voor je kind(eren)?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Prettykitty, 15 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    En serieus heb een hele speelgoed kast vol maar die wordt amper geopend. 1 plank, daar is de helft mijn mozaiek knutsel spul. Das enige wat er uit en in gaat
    Die kast staat al sinds febr zo onaangeraakt
     
    Mapje, Prettykitty en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Echt te veel ja hahaha
     
    chantal1985 en Prettykitty vinden dit leuk.
  3. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Ik koop niet veel voor ze, wel vaak wat duurdere cadeaus. Cadeaus krijgen ze met verjaardagen en de sint, verder niet. Met vakantie wat strandspeeltjes of zo iets maar ik koop eigenlijk nooit iets tussendoor. Ze spelen het liefste buiten en met het basic speelgoed. Wij hebben een speelkelder en er wordt echt maar met weinig gespeeld dus ik voel ook niet de behoefte om meer dingen te kopen.

    Kleding koop ik vooral voor onze dochter en de jongens hebben veel kleding via mijn man z'n werk. Voor onze dochter koop ik vooral bij de Zara, echt dure dingen koop ik eigenlijk niet. Wel vind ik het leuk om ook hun kamers leuk in te richten maar het is niet zo dat ik dat steeds verander dus daar hebben we lang plezier van. Ik zeg ook altijd tegen de kinderen dat leuke dingen met elkaar doen belangrijker is dan spullen. De tijd dat ze van alles willen komt nog wel als ze puber zijn, nu zijn ze nog jong en is het makkelijk.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  4. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Wat een leuke, verschillende reacties! :D

    Ik ben trouwens ook verwend, maar ik ben nog steeds al blij met een paar sokken. (Ja echt) en ik gedrag mij absoluut niet verwend.


    Ben ook niet zo verwend met alleen spullen, maar mijn vader kwam geregeld thuis met een patatje of ijsje van de ijsboer. Ook ging ik bijvoorbeeld met hem naar concerten, tijdens de kermis kreeg ik altijd geld en mocht ik nieuwe komen halen als het op was.. Maar ik was zelf erg zuinig en had meestal nog geld over :roflmao: wat ik dan bewaarde en bijvoorbeeld een mooie trui van kocht.


    Ik heb vroeger wel zelf mijn Furby betaald bijvoorbeeld, en kon en kan nog steeds erg goed sparen.

    Mijn zoontje is ookal blij met een steen :o: of een klein autootje of iets. Dus daar ben ik niet bang voor gelukkig!
    Maar ik vertel hem wel dat dingen geld kosten (als hij onnodig de kraan aan zet bijvoorbeeld) of dat hij een beetje zuinig moet zijn op zijn veel te dure elektrische auto.

    Hij draagt wel (erg) dure kleren. Maar daar heeft hij geen besef van want hij is nog klein.

    Kinderkleding shoppen vind ik echt geweldig, en hier blijft geregeld wat nieuws ongedragen in de kast liggen. Maar dat verkoop ik weer, en vaak is het ook nog eens iets wat meerdere mensen graag willen hebben dus ben ik er zo vanaf! :D

    Voor de feestdagen hebben wij geen maximum eigenlijk. Wij kopen wat we willen, maar wij krijgen van familieleden ook geld en dat daar kopen wij ook cadeaus van dus dan geven we bijvoorbeeld 400 euro uit aan Sinterklaas cadeaus maar dan hebben wij zelf eigenlijk maar 125 euro uitgegeven. :D
     
  5. Lvs88

    Lvs88 Actief lid

    13 mei 2021
    467
    255
    63
    Vrouw
    Ik koop waarschijnlijk veel te veel voor mijn zoontje... Daarjuist nog vanalles gekocht. Hij heeft auto's, kleurboeken in overvloed en toch heb ik er nog gekocht.:oops: Met kleren hetzelfde... hij heeft nu wel t-shirts genoeg denk ik, maar toch kon ik niet weerstaan. Van speelgoed geef ik wel niet alles tegelijk. Ik hou het opzij voor bv op een woensdagnamiddag als hij zich verveeld.
     
  6. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.320
    810
    113
    Hier wordt echt veel en veel te veel gekocht. Ook door oma. Iets halen bij de action of kruidvat gaat nooit zonder nieuw speelgoed of doosje lego/playmobil/play doh oid.

    We moeten noodgedwongen gaan bezuinigen, dus hier gaat echt de rem op de kleine aanschaffen. Ze krijgt wat ze nodig heeft, maar niet meer zo veel tussen door.
    Voorbeeld; ze krijgt een trampoline of fiets tussendoor en dan voor haar verjaardag niks groots. Maar ze is gewoon zo gewend geraakt dat ze altijd alles maar krijgt.

    Ze heeft gisteren van haar eigen centjes 2 tweedehands Borre boekjes gekocht en daar is ze heel blij mee. We gaan het meer zo proberen te doen. Ik had voor de meivakantie rolschaatsen, beschermers en een helm voor haar gekocht, maar gezien het weer zijn die niet tevoorschijn gekomen. Die ga ik nu mooi dicht laten tot haar verjaardag in augustus.

    We zoeken regelmatig speelgoed uit en waar ze niet meer mee speelt, geven we weg of verkopen we.

    Qua kleding gaat het al helemaal nergens over. We krijgen van een vriendin kleding doorgeschoven, maar ik het is niet altijd het juiste seizoen qua maat.
    En ik vind het ook leuk om zelf eens wat nieuws voor haar te kopen. Het ene moment wil ze alleen maar spijkerbroeken aan en hangen de jurkjes stof te happen en dan een paar maanden later wil ze weer jurkjes aan en geen spijkerbroeken. Echt geen pijl op te trekken.

    Het enige waar ik weiger op te bezuinigen is goede schoenen.
    Ze draagt altijd Shoesme of een soortgelijk merk. Die zitten goed, blijven mooi en lopen fijn volgens haar. Die koop ik dan wel altijd in de sale.
     
  7. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Er wordt meer gekocht voor de kinderen dan voor mijzelf. Laatst had ik zo’n zin om te winkelen, dus hup winkelcentrum in. Kom terug met 2 volle tassen maar niks voor mezelf :(

    mbt speelgoed heb ik deze maand wel veel gekocht, maar alles is naar zolder gegaan alvast voor de feestdagen (om straks met Sinterklaas dus weer een overvloed aan spullen te hebben). Dochter was niet echt een speelgoed kind maar heeft nu de lol ontdekt. Daar draag ik graag aan bij. Ook omdat het de herinneringen terughaalt hoe blij ik Vroeger was met mijn Barbie spullen en dufty huis. Ik geniet daarvan en we kunnen het doen. Maarrrr de grote dingen bewaar ik dus wel voor verjaardag of feestdagen.

    Ze had met Sint een hondje gekregen die kon lopen. Was alleen flut kwaliteit dus hadden afgesproken dat wanneer de winkels open gingen ze daar een nieuwe voor mocht. Maar ja, leg dat maar eens uit aan zoon van 5 dus hij mocht ook een cadeau uitzoeken. Vriendinnetje was mee naar de speelgoed winkel en ach das ook zo sneu dus ook die mocht wat uitzoeken. Ja in dat soort dingen zijn we dan wel (te) makkelijk
     
  8. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Kleding kopen alleen wanneer noodzakelijk, toen ze kleiner waren kocht ik wel veel maar uiteindelijk is het echt zonde. Schoenen ook alleen als de te klein zijn of stuk zijn, ze hebben 1 paar laarzen en sneakers en that’s it.

    Qua speelgoed worden ze met hun verjaardagen en Sinterklaas wel goed verwend, verder zelden.
     
  9. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Kleding krijgen wij hier heel veel vooral voor de jongens.schoenen koop ik wel nieuw. Voor onze jongste een meisje koop ik wel te veel. Maar naar drie jongens een meisje. Zijn alle kleertjes veel te leuk.

    En speelgoed krijgen ze hier alleen met Sint kerst zomervakantie en verjaardagen. meel krijgen ze gelijk weer een nieuwe bal zodra die lek is. En steppen bestel ik ook gelijk nieuwe voor als die kapot zijn.

    Heel soms 4 keer per jaar ofzo mogen ze bij action of Kruidvat wat uitzoeken.

    pas op hun twaalfde krijgen ze een telefoon. Eerder hebben ze die niet nodig. Wel hebben we twee iPads voor ze in huis om filmpjes te kijken. En een 0s4 waar ze de helft zelfs moesten betalen.
     
  10. Novi

    Novi Niet meer actief

    Kleren ruim voldoende. Speelgoed zijn ze nu op een leeftijd dat ik vind dat er een reden moet zijn om iets nieuws te krijgen zoals een verjaardag. Jonge kinderen kun je nog alles geven, maar vanaf een bepaalde leeftijd ontstaan er toch bepaalde verwachtingen waarbij kinderen denken dat het normaal is om zomaar iets te krijgen.
     
  11. Venne

    Venne Actief lid

    14 feb 2013
    464
    59
    28
    NULL
    Zuiden van het land
    Kleding koop ik gewoon wat nodig is. Toen hij kleiner was kocht ik vaak veel kleding/alles wat ik leuk vond. Maar hij had het nauwelijks gedragen en dan kon ik het weer verkopen/weggeven.

    Wat betreft speelgoed krijgt hij met zijn verjaardag/Sinterklaas/kerst. Dat zijn vaak de duurdere of grote cadeaus voor zijn verjaardag. Met Sinterklaas krijgt hij vaak een leesboek, pyjama, iets wat hij heel graag wil hebben en iets wat hij nodig heeft (bv voetbalschoenen). Daarnaast krijgt hij dan bij de opa’s en oma’s ook nog cadeaus dus om te voorkomen dat het zoveel wordt en er niet mee gespeeld wordt doen we het nu op deze manier.
    Tussendoor koop ik tegenwoordig eigenlijk bijna niks meer. Toen hij kleiner was wel, bv een boekje, autootje, knutselspullen. Wanneer hij zelf iets wil kopen kan dat van zijn zakgeld of van het geld dat hij op zijn rekening heeft staan (zelf gespaard, hij is 9 jaar). jaren geleden wilde hij graag een nieuwe berg skelter. We hebben toen al het speelgoed waar hij te groot voor was uitgezocht en verkocht en idem met de kleding. Dat geld heeft hij bij elkaar gelegd en daar de skelter van gekocht.
    We vinden het belangrijk dat hij leert omgaan met geld en dat je niet altijd iets hoeft te kopen wanneer je in een winkel bent. Dit begrijpt hij inmiddels prima, al probeert hij het natuurlijk altijd wanneer hij iets ziet of ik dat voor hem wil kopen... wanneer ik dan zeg dat hij het kan kopen van zijn geld denkt hij er vaak toch nog even over na en hoor ik hem er daarna niet meer over.
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Eerder veel te veel.
    Nu probeer ik wel op te letten.
    C speelt weinig met speelgoed maar maak ik enorm blij met een jurkje.
    N maak ik overal blij mee.
    L interesseert het niet :p
    Ik koop tegenwoordig hooguit maandelijks iets kleins voor ze waar het eerder nog gerust wekelijks was.

    Maar mijn kinderen worden ook al blij van iets heel simpels.
    Van de week kregen we van mijn vader het oude tafeltje met stoeltje waar mijn oma vroeger nog aan heeft gezeten. Ding is dus zeker 70 jaar oud, tafeltje is wankel maar ze vinden ‘m geweldig.
    Ze hebben ruzie gemaakt over wie het op de kamer kreeg :roflmao:
     
  13. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Kleding is hier veel tweedehands, aangevuld met Primark/h&m/hema kleding.

    Speelgoed: ik probeer vooral te beperken ivm de ruimte in huis. Maar vooral dochter heeft best veel. Ik vind dat er wel een basis aan speelgoed in huis mag zijn, om van te leren/ontdekken, zoals zandbad, bal, loopfiets, fiets, Duplo, puzzels, knutselspullen, spelletjes etc. Ik kom ook regelmatig met iets van de Action terug. Voor dochter dan, want zoon kan vooruit met de voorraad van dochter :D
    Daar voel ik me wel eens schuldig over, dat ik dan niets voor hem heb gekocht, maar hij geeft er nog helemaal niet om.

    Ik merk wel bij m'n dochter, dat ze extra blij met iets is, als ze erop heeft moeten wachten, zoals dat ze het krijgt voor haar verjaardag of op vakantie. En dat ze jaloers is als haar broertje bv een nieuwe zonnebril krijgt en zij niet (dan had zij toch een nieuwe kunnen krijgen en hij haar oude :roflmao:). Dus ik probeer wel minder vaak met spullen voor haar thuis te komen.
     
  14. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Misschien had ik even moeten noemen dat ik werk als ambulant begeleider, dus ik zie vooral jongeren waar wat mee aan de hand is.
    Maar ipv gewoon te gaan werken, teren ze liever op hun ouders of de uitkering.
    Waarom...soms gewoon ondat het kan, omdat ze niet is geleerd te werken voor dingen, omdat het ze allemaal is komen aanwaaien.
    Vaak ook omdat de ouders hun paadje altijd hebnen schoon geveegd.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Hier zag ik juist veel kinderen die van huis niet het voorbeeld hadden gekregen om te werken ed. Andere kant dus eigenlijk een beetje...
     
  16. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Ik koop best wel veel. Maar ik hou van koopjes dus als ik bij de hema loop, kijk ik altijd naar de sale. Als iets leuk is en leuk geprijsd neem ik het mee. Bij kruidvat vaak speelgoed voor een klein prijsje. Laatst bijv. Hadden ze actie met woezel en pip. Dan koop ik pyjama, ondergoed, sokken en een badspeeltje voor de oudste. Ook zeeman loop ik regelmatig in. Vaak voor kleding. Als ze iets heel graag wilt en het leuk geprijsd is krijgt ze het vaak wel. Anders zeggen we onthouden voor je verjaardag... scheelt wel dat ze heel blij en dankbaar is als ze iets krijgt.
     
  17. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    303
    42
    28
    Speelgoed krijgen ze met hun verjaardag en voor 5 december.
    En dan met kerst een pakje onder de boom.
    Met hun rapport 2xpj,mogen ze ook een cadeautje uitkiezen voor max 20 euro.
    En in de zomervakantie mogen ze op vakantie een keer iets uitkiezen maar dat is dan ook niet duurder dan 20 euro.
    Een hele enkele keer als we ergens zijn en ze zien iets "kleins",dan krijgen ze het.

    Knutselen spullen haal ik zelf mocht het op zijn.

    Verder ga ik eigenlijk het liefst zonder de kinderen naar winkels als Action,Kruitvat,Intertoys etc.

    Kleding krijgen ze verder genoeg,en ook de oudste geregeld iets voor haar haren.

    Ik vindt dat ze niks tekort komen,:).
     
  18. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    * Zal ik een hele reactie typen, of is een paar smileys genoeg?*

    :o::oops::rolleyes::roflmao:
     
    Youtan en NiVa0230 vinden dit leuk.
  19. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Niet echt, dochter is geen speelgoed kind. Dus ik investeer vooral in wat duurder spul. Zoals haar step of de switch. O en stoepkrijt dat vind ze wel erg leuk. Daarnaast mag ze wel altijd wat uitkiezen in bijv Disneyland of de Efteling. Daar verwen ik haar wel graag.
     
  20. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Kleding wat nodig is, schoenen ook wat nodig is en 1 wat duurder paar. Knutsel spullen kopen we wel tussendoor, en heel soms maar dat is echt soms kopen we een kleinigheidje tussendoor.

    Ze hebben wel met de mei vakantie een nieuwe step van ons gekregen. De oude waren kapot en omdat we verder toch niet met vakantie gaan. Met Sinterklaas krijgen ze ook echt niet veel, voor hun verjaardag net wat ze leuk vinden. Wel max €70/€80
     

Deel Deze Pagina