Koop jij veel voor je kind(eren)?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Prettykitty, 15 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ze komen niks te kort, maar ik heb niet het idee alsof ik nou zooooveel voor ze koop.
    Het ligt een beetje aan de periode. Tijdens alle lockdowns heb ik wel wat meer gekocht om ons mee te vermaken, knutselspullen, rijgmatten, kralen knopen, klei etc. Als dat op raakt, koop ik dat wel zo bij.

    Speelgoed valt mee, ze krijgen al veel. Af en toe als er iets bijzonders is wel, en dan is het vaak iets kleins. Grote dingen wacht ik mee tot verjaardagen.
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik merk dat ik er ‘beter’ in word nu ze wat ouder is. Kleding heeft ze altijd teveel, maar nu ook van de h&m en Kiabi ipv Ninni Vi, Quapi etc. Speelgoed wordt ook hier minder. Het zijn meer de grote dingen waar ze mee speelt: step, fiets, iPad.
    We geven veel uit aan doe-dingen: hockey, tennis, pianoles, mad-science. Ze koopt ‘actionrotzooi’ en fidgettoys van haar zakgeld.
    Ze is bijna jarig en nu heeft ze twee dingen ‘nodig’. Een nieuwe IPad en een fiets. Om beide te geven willen we dus ook niet, zomaar een IPad vind ik ook overdreven. Lastig. We hebben het geld ervoor hoor, maar dit soort dingen vind ik dan lastig.
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.504
    113
    Niet zoveel.

    de oudste speelt eigenlijk niet. Hij heeft beperkte interesses en de interesses zijn een beetje raar voor zijn leeftijd. Er is eigenlijk geen speelgoed in te vinden.

    De jongste is een dreumes en speelt met alles dus daar hoeven we ook niet veel voor te kopen.

    Ik gok dat we eens per maand iets kopen in de vorm van nieuwe klei, een autootje of een poster oid.

    Qua kleding ga ik ook niet all out. Ik doe grote bestellingen in 1x (met korting e/o in de sales) en dan ben ik voor 2 maanden klaar. Ik koop eigenlijk nooit voor de fun voor de jongens, dat vind ik echt weggegooid geld op deze leeftijd.
     
  4. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.692
    1.613
    113
    Vrouw
    Ik shop veel te veel. Vooral kleding voor de kids. Ik hou zo van shoppen.

    Ik vul knutselspullen meteen aan als ze dat nodig hebben, maar bv speelgoed koop ik nooit zo maar. Dat zijn echt cadeaus voor hun verjaardag, Sint en kerst. Buiten deze dagen krijgen ze bij aanvang zomervakantie altijd een mooi buitenspeelcadeau, allebei in de winter jarig dus dat vind ik een mooi excuus.

    Ik besef me nu wel hoe dankbaar wij moeten zijn dat eigenlijk alles maar kan. Opvallend is wel dat mijn kids eigenlijk bijna nooit ergens om vragen. Het liefst pakken ze hun skeelers of step en gaan ze naar buiten. Ze hebben vrij weinig nodig.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  5. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Ja ik hou van het verwennen van mijn kinderen maar dit is met kleding, wat lekkers halen of meenemen, leuke uitstapjes of speelgoed.
    Ik ben gewoon zwak daarin en kan slecht nee zeggen dus ze krijgen veel ja.
    Maar als het nee is is het ook nee en dan hebben ze wel pech ook al zou ik het zo willen kopen hoor maar ik heb een man die er anders over denkt en hij houdt mij dan met 2 benen op de grond anders waren mijn kinderen echt van die vreselijk verwende nesten die met niks blij meer zijn en van alles verwachten. Het is maar goed dat ik geen miljonair ben zeg maar hahahaa!
     
  6. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Kleding wanneer nodig, vooral tweedehands. Gisteren toevallig voor de jongste 2 broekjes en een setje sokjes gehaald. Met zijn maat 44 heeft hij maar een paar setjes.

    Speelgoed vooral met verjaardag, tussendoor soms iets kleins zoals een skippybal, iets voor in het water dat soort dingen. Zwembadje als de andere kapot is.

    Dochter heeft laatst nog een step gekregen en skateboard van de buren. Trampoline was ook gekregen.

    Knutselspullen zijn wel altijd in huis. Ze tekenen en knutselen veel.
    Met de lockdowns hebben we wel extra in huis gehaald en hebben ze ook meer spelletjes, boekjes, puzzels ed gekregen. Wel allemaal tweedehands. Dat zijn dingen die we de komende tijd niet bij hoeven te kopen.

    Op vakantie mogen ze een tijdschrift uitzoeken.
     
  7. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Wij kopen niet zo veel. Als ik bij anderen ben valt me echt op dat wij véél minder speelgoed hebben. Ik vind het ook niet zo nodig om een hele kast vol te hebben met knutselspullen of spelletjes. Of manden vol met speelgoed. Ik kies ook liever voor ‘open end’ speelgoed, zodat het niet snel gaat vervelen.

    Mijn ouders vinden het heel leuk om steeds te kopen, maar dat mag lekker bij hun zelf blijven. :D
     
  8. lievemandie

    lievemandie Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    1.328
    507
    113
    Vrouw
    Roermond
    Vroeger kochten we toen de oudste nog 2 was kreeg die elke week een kleine cadeautje. Maar nu krijgt die 1 keer in de zoveel tijd iets. Hij waardeert wat die krijgt. En als die wilt, moet het van zijn eigen spaarpotje (doe het dan wel terug). Hij is bijna 5 en we zeggen dan centjes zijn op. Je krijgt niks.

    baby #2 die nu onderweg is. Is al stront verwend :x heb afgelopen maanden €500 aan babykleding uitgegeven.

    Ja ik koop en ben wel een big spender. Oudste krijgt per seizoen €250 aan kleding.
     
  9. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Qua spullen teveel, daar ga ik in minderen want de oudste kan er absoluut niet tegen als ze een 'nee' krijgt als ze iets wil. Daar gaan we verandering in brengen.

    Kleding alleen wat nodig is.
     
  10. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Zo min mogelijk. Ik houd niet van prullen en plastic. Spelen doen ze het meeste samen of met rolspel achtige dingen.

    Kleding koop ik niet teveel, wel echt mooie dingen die wat mogen kosten. Geniet je zó veel meer van dan 10 van die net-niks kleding.
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.596
    13.149
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #91 hummeltje5, 22 mei 2021
    Laatst bewerkt: 22 mei 2021
    Nee ik ben/wij zijn niet zo'n big spender wat dat betreft.
    Knutselspullen hebben we het meeste van gekregen. Koop af en toe eens een nieuwe lijmstift ofzo als het op is.
    Maar bijvoorbeeld potloden, stickers en peuter-/kleuterpuzzelboeken echt in overvloed (allemaal gekregen).
    'Het moet allemaal in de kast passen' is de grens die ik trek.
    Ben ook niet van de 'zomaar tussendoor kadootjes'.
    Op zich heb je een punt met dat je dat geld net zo goed nu aan je kind kunt besteden, maar persoonlijk vind ik: er is al zoooveel om uit te kiezen (en dat terwijl wij dus vrij weinig hebben als ik weleens naar anderen kijk), dat ik het echt je reinste onzin vind om nòg meer te kopen. Ze kunnen toch maar met één ding tegelijk spelen!

    Qua kleding krijgen/kregen we veel (voorheen meer dan nu).
    Wel heb ik inmiddels m'n vaste merken die goed èn betaalbaar zijn. Hemdjes, shirts, longsleeves en truien koop ik het liefste daar, maar dan moet ik allereerst wel echt een bepaald kledingstuk nodig hebben en ten tweede moeten ze dat dan ook maar net hebben op dat moment (en voor een betaalbare prijs, want sommige artikelen vind ik gewoon te duur). Als dat niet zo is kijk ik net zo lief bij Hema, Ter Stal, Primark en Zeeman.
    Broeken koop ik nagenoeg nooit nieuw.
    Ik vind het best lastig soms om leuke jurkjes voor m'n dochtertje te zien, maar waarvan ik de prijs gewoon veel te hoog vind. Tot nu toe liggen ze nog allemaal in m'n winkelmandje en kijk ik er al een paar maanden zo nu en dan eens smachtend naar :rolleyes:
    Qua kosten kunnen we het makkelijk lijen. Tel daarbij op dat we voor duizenden euro's kleding hebben gekregen.
    En toch zit het niet in m'n aard om "teveel" aan iets uit te geven en doe ik dat dus ook niet....
     
  12. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Hier is het motto beter verwend, dan verwaarloosd. Ze hebben kleding zat, kan een weeshuis aankleden denk ik. Niet alles nu perse duur hoor, genoeg zeeman en Hema bijvoorbeeld. Ik koop en verkoop ook graag op vinted. Zodra ik iets zie, dan koop ik het en zoek ik voor allemaal iets.

    Speelgoed hebben ze ook genoeg. Als ik dan iets zie waarvan ik weet dat ze het leuk vinden, raak ik er zelf enthousiast van.
     

Deel Deze Pagina