Speelafspraakjes

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Plopperdeplopperdeplop, 6 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    Ik ben niet echt een natuurtalent met speelafspraakjes:oops:. Ik vind er eigenlijk helemaal niets aan, maar gun mijn zoontje wel leuke speeldates. Dit zijn mijn ervaringen tot nu toe.

    Ik heb 1 kindje van 5 en die heeft sinds hij naar groep 1 gaat regelmatig speelafspraakjes. In het begin liet ik ze maar een beetje hun gang gaan en ruimde ik daarna op. Het huis zag er na zo'n afspraakje meestal uit als een ontplofte Intertoys en ik was daarna minstens een uur bezig met opruimen. Intussen verwacht ik dus dat vriendjes en zoontje samen gaan opruimen, maar ik heb hier al een paar keer gehad dat 1 vriendje dat gewoon vertikte. Wat doe je dan? Ik heb toen gezegd dat hij hier voorlopig niet meer welkom is en hou speelafspraakjes met dat kind nu ook af.

    Maar ook met kinderen die zich wel netjes gedragen vind ik het lastig. Dat geschreeuw, 37 keer waarschuwen dat er zachtjes moet worden gedaan. Dat gedram om iets te eten alsof ze al 5 weken thuis niets hebben gekregen. Vorige keer kreeg ik van het meisje toen ze hier was te horen, "ik mag niet naar buiten van papa En mama" en dat was ook waar. Daar zit ik dan de hele middag binnen terwijl buiten eindelijk de zon schijnt.

    Goed tijd om de speeldates leuker te maken:)! Hoe gaat dat bij jullie? Wat zijn de regels? Wordt er iets gekozen waar mee wordt gespeeld en blijft de rest in de kast (mijn zoontje speelt in principe altijd zo behalve als er bezoek is, dan moet opeens alles uit de kast). Hoe doen jullie dat met de ouders, vragen jullie die nog even naar binnen?

    Graag al jullie tips voor leuke geslaagde speelafspraakjes!
     
  2. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    #2 esklessebes, 6 apr 2021
    Laatst bewerkt: 6 apr 2021
    Hier ook een zoon van net 5 hij wil nog bij niemand spelen van zijn klas, ze mogen wel allemaal bij hem spelen.

    Het is een aantal keren gebeurd dat er een kindje meekwam maar heb vaak neefjes en nichtjes te spelen.

    Van mij mogen ze een hoop maar wel normaal.
    Met speelgoed spelen mag maar echt niet en de Lego, Duplo, de auto's en ga zo maar door.
    1 ding per keer. Heb meerdere speelgoed bakken en die mogen ook echt niet allemaal om.
    En mag best een beetje een rommeltje worden zolang ze lief spelen.

    Denk dat je hier best duidelijk in mag zijn. Ook misschien niet te lang, geen hele middag gelijk.

    Het zijn kids en vaak wel sturing nodig maar wees duidelijk en natuurlijk ook reëel ze zijn 5.

    Verwacht ook dat mijn zoon zich bij een ander gedraagt, moet wel zeggen hij was een ongeleid projectiel haha maar nu hij naar school gaat zoveel rustiger.

    En anders lekker naar buiten naar de speeltuin of iets dat ze hun energie kwijt kunnen.




    Als ik jouw verhaal lees dan mis ik de regie, als jij een kind laat spelen en het niet naar buiten mag is het aan jou om te zeggen van het komt niet uit oid, ik blijf echt niet bij mooi weer binnen omdat ik voor de gezelligheid een kind te spelen heb.
    Zou ook de tijd aanpassen, bijv WO middag mee een broodje eten en dan nog een uurtje spelen, gaat het goed kan je de volgende x verlengen.
    Ook betreft het eten, jij bepaalt(moet wel zeggen heb een neefje haha en die heeft altijd honger als hij bij mij is, zet dan ook gerust na een snoepje enz rauwkost oid neer)
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ach ja dat is mijn ervaring ook wel een beetje met 5-jarigen :) Dat wordt straks wel beter als ze wat ouder zijn.
    Ik ben best wel redelijk streng denk ik. Een beetje (meehelpen) met opruimen wordt hier wel verwacht. Ik heb ook wel regels als: niet in mijn washok en niet onder het dekbed met je kleren die je ook aan hebt gehad naar school ;) En olifanten waarschuw ik ook op de trap (‘wij lopen hier als muisjes;)’).
    Verder laat ik het een beetje zolang er normaal met spullen wordt omgegaan. Ja ook als er een hoop uit de kast getrokken wordt.
    En ik vind het ook geen enkel probleem om een boterham of fruit te maken voor de ‘hongerlijers’ :p
    Dat bied ik ook aan als ze om nog een snoepje vragen, want die krijgen ze maar 1 keer.
    Maar ik doe het ook echt voor de kinderen hoor, van mij hoeft het niet. Ja ik vind het nu gezellig als de oudste 2 iemand mee nemen, of dat die blijven logeren ofzo. Maar die kleutertjes zijn gewoon nog een hoop werk. ;)
    Oh en ouders gaan eigenlijk nooit mee, zeker nu in deze tijd niet. Heb ik ook geen behoefte aan:)
     
    Mapje vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zit de 9-jarige vooral op haar kamer met vriendinnen, die hoor ik vrijwel niet. De 6-jarige heeft wel vriendinnetjes die telkens zeuren om iets lekkers, of vreselijke honger hebben om half vijf, zien wat ik kook en roepen;’Ieeelllll dat is echt vies!!!’ - ik vind het vreselijk! Maar ja, ze worden altijd weer opgehaald :D En opruimen moet van mij wel, zo’n 10-15 minuutjes voor ze gehaald worden wijs ik ze daar even op. Van alles uit de kast trekken vind ik overigens ook niet ok, dan zeg ik ook;’Eerst even de Lego opruimen he, kun je dan dat spel pakken.’

    Ouders laat ik over het algemeen niet binnen, nu met corona sowieso niet. Geen zin in ;)
     
    Mapje vindt dit leuk.
  5. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    Dat met de regie klopt denk ik wel. Ik ben ook nog een beetje op zoek naar wat passende regels zijn. Mijn zoontje kan uit zichzelf uren lekker spelen. Hij gaat tussendoor wel eens iets uit de kast pakken, maar dat hoort dan bij het spel. Hij heeft dan 2/ 3 uur lekker gespeeld en ik ruim dan met liefde samen met hem op. Dus het is even wennen wat passend en haalbaar is voor andere 5 jarigen. Vandaar ook mijn vraag, wat is haalbaar wat is passend, ik wil ook niet de strengste moeder van het dorp zijn;).

    Dat dat kind niet naar buiten mocht wist ik van tevoren trouwens niet. Na een uurtje toen ik zei "kom we gaan lekker naar buiten" begon ze bijna te huilen en zei dat dat niet mag van papa en mama. Toen heb ik natuurlijk lief gezegt dat dat geen probleem is. Bij de ouders om uitleg gevraagt, kennelijk rent ze zo de straat op. Volgende keer dus maar gewoon een handje geven en toch naar de speeltuin. Heb ik uiteraard ook tegen de ouders gezegd.
     
    esklessebes vindt dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #6 GroeneBomen, 6 apr 2021
    Laatst bewerkt: 6 apr 2021
    1 ouder komt binnen, maar dat is dan omdat de jongens dan nog opruimen oid of als het ineens regent. Ze is zelf heel voorzichtig met corona incl testen bij klachten ook bij hun kind dus we hebben ook naar elkaar erover gesproken en dat we ons beide er oke bij voelen als ze even binnenkomt als ze moet wachten. Maar dit is ook echt de enige klasgenoot waar zoon thuiskomt en visa versa. Dus ze zijn heel hecht samen.

    Ze mogen gewoon losgaan in ons huis en bij hun. Hij speelt ook met straatgenoten en dan is vooral buiten. Binnen mogen ze alles wel doen hoor als ze wel binnen komen. Maar altijd netjes opgeruimd. Onze zoon is vaak diegene die dan stoer wil doen en opruimen tegenwerkt.

    Als het écht niet gaat, stuur ik buurjongen weg of bel ik moeder van t vriendje op. Soms heb je gewoon dat je continu scheidsrechter speelt omdat ze niet samen kunnen kiezen wat ze willen spelen en ik na een uur bliksemafleider spelen er klaar mee ben.

    Ik voed met liefde de kudde, als de buurtkinderen in de tuin zitten geef ik ze altijd even wat drinken/eten/fruit/ijsje/lekkers, zijn vriendje mag altijd mee lunchen. De kudde niet haha
    Als zijn broertje slaapt de regel: NIET naar boven. Anders wel, maar niet in onze slaapkamer en ook niet op ons bed spelen dus haha

    Maar verder, ze mogen gerust een fort met dekens maken in de woonkamer :)

    We nemen zn vriendje ook gerust mee naar t bos, harstikke leuk. We hebben leuk contact met zijn ouders en ze vinden t geen probleem als we hem meenemen in de auto of als man hun meeneemt naar een hele grote speeltuin oid. Ze mogen ook gewoon vrij buiten spelen op straat. Was voor ons ook zoeken hoor wat fijn werkt, voelde best een tijd ongemakkelijk in mijn eigen huis omdat je toch wil dat ze het leuk hebben en ze wel echt paar uur bij je thuis zijn. Tegenwoordig ben ik heel relaxed en rommel lekker in huis :p
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Tijdens het spelen is op jonge leeftijd wel iets van begeleiding nodig, ze moeten het nog leren. Spelen deden ze hier in het begin veelal beneden en later op hun eigen slaapkamer.

    Bij allebei is hun slaapkamer 1x in een ontplofte bende beland. Toen ze dat ‘s avonds semi-alleen op moesten ruimen, zagen ze de lol er niet meer van in. Daarna een gesprekje gehad dat ze zelf ook een verantwoordelijkheid hebben mbt opruimen, ook samen met het vriendje of vriendinnetje, en dat pakten ze goed op. Ik hielp ze wel door een kwartier voor tijd te herinneren dat de ouders bijna kwamen en of ze voor die tijd de ergste ‘zooi’ even op wilden ruimen. Slechts een heel enkele keer gehad dat een vriendinnetje weigerde en als ze dan opgehaald werden en de ouders vroeg hoe het was gegaan en ik dan zei dat het prima was gegaan, maar dat er eigenlijk nog even opgeruimd moest worden, dan sprak die ouder het kind in kwestie vaak even aan en dan was het zo gebeurd. ;)

    Qua eten was het altijd een keer wat lekkers en verder fruit of een boterham of cracker of bv. een snack-a-jack ofzo. Als dat allemaal niet goed is, dan is er geen sprake van honger. ;)

    Normaal vroeg ik ouders vaak wel even binnen, al is het maar terwijl het kind schoenen en jas aantrekt, ook omdat ik het zelf ook fijn vind om te zien waar mijn kinderen spelen (en me dat andersom dus ook fijn lijkt), maar nu met Corona niet.

    Inmiddels regelen ze het meeste zelf, alleen eten reguleer ik nog, want ze blijven eten. ;)
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik vind het vooral vreemd dat die ouders dat niet van te voren even melden...lijkt me toch zeer relevante informatie...
     
    hummeltje5, Roodborstje2 en Mapje vinden dit leuk.
  9. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Ah het leed van de speeldate

    mijn groep 1-er speelt nog niet heel vaak of veel. Ze mogen alles pakken. Meestal is het nogal chaos als kind weg gaat en dan moet zoon zelf opruimen. Oneerlijk vindt hij haha. Meestal help ik dus ook.
    Die uit groep 3 is echt een meisje meisje. Een klein secreetje af en toe. Speelt nu vaak met het nieuwe buurmeisje en dan zijn ze een hele dag onder de pannen (waaien wat tussen 2 huizen).
    Zeuren om eten: ja vaak, geen probleem we hebben crackers en fruit.

    Ik doe vaak Max 2 uur, dan is de rek er voor alle partijen wel uit. 1x een zwaar mislukte speeldate gehad (slaan met de houten treinen, dingen in jas doen om mee te nemen naar huis etc). Dat kindje is hier niet meer welkom. Het moet wel voor alle partijen leuk zijn.

    entertainen doe ik niet aan dus vooral: vermaak je zelf en elkaar.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh ouders even binnen terwijl kind nog wat opruimt en jas pakt etc deed ik pre-corona wel, en nu ook als het bv keihard regent. Maar thee/koffie drinken terwijl de kinderen nog even spelen niet.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  11. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    ]

    Ja, dat vind ik ook. Ik had ook wel medelijden met het kindje. Ze stond echt met tranen in haar ogen toen ze zei "ik mag niet naar buiten". Ik zei het ook heel stellig, ze was echt bang en geschrokken. Daarna heb ik het zelf maar aangesproken.
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Het is ook lastig om dat te achterhalen of t ook echt is vind ik met deze.leeftijd en als t voor ouders zo vanzelfsprekend is dat ze niet buiten mag spelen ivm oversteken dan snap ik ook wel dat je daar niet aan denkt om t te melden. Zijn vriendje beweerde hier stellig en heel boos dat hij nooit meer bij ons mocht spelen van zijn ouders. Was ook heel gezellig want in dit geval was het niet waar, we hebben zn ouders toch maar gevraagd...hij was gewoon boos dat ie naar huis moest en uitte dat zo. Eeeeenig die leeftijd :p
     
    Mapje vindt dit leuk.
  13. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    Toch wel een beetje fijn om te lezen dat het bij jullie ook allemaal niet vanzelf gaat. Als ik mijn zoontje op ga halen hoor ik alleen maar, "ze waren heel lief, hebben heerlijk gespeeld en een koekje gehad".

    Ik heb meestal iets van "oef, neem maar mee en die van mij het liefst ook:rolleyes:. Ik ben bijna doof geschreeuwd en mijn huis lijkt op een vuilnisbelt. Ik heb 2 appels geschild, 1 bord muesli geserveerd, een zakje m&m's en een zak popcorn. Toen nog een boterham gesmeerd en 3 keer de wc na uw kind doorgetrokken, wilt u nog een kopje koffie?" Zoiets.

    Ik heb met 1 kindje ook echt wel vervelende ervaring. Die kwam hier vaak maar was op een gegeven moment alle remming kwijt. Schreeuwde tegen mijn zoontje, uitschelden ook. Als ik er iets van zei begon hij tegen mij te schreeuwen. Zei dat ik niets te zeggen heb en luisterde echt nergens meer naar. Uiteindelijk dus gezegd dat hij niet meer welkom was. Dat vind ik wel lastig, hij is 5 maar kennelijk kon ik het dus toch niet in goede banen leiden. (Kindje is wel bekend met gedragsproblemen, ook op school, thuis hebben zijn ouders het ook niet onder controle). Dat vind ik wel lastig en maakt dat ik het nu wel extra spannend vind ofzo. Ik vind het wel belangrijk dat de vriendjes van mijn zoontje het hier gezellig vinden.
     
  14. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    Ja, dat wist ik eerst ook niet. Later zaten ze verlangend naar de speeltuin te kijken (die is hier aan de overkant van de straat) en vroeg ik het zelfs nog eens. Maar ik kreeg hetzelfde antwoord. Uiteindelijk bleek het toch waar te zijn.
     
  15. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113


    Hier weet zoon ook hoe het bij ons gaat hoor maar met vriendjes is het er toch nog een keer op wijzen.

    Streng maar rechtvaardig is niet erg.

    M'n ma zegt altijd kinderen willen weten waar ze aan toe zijn.

    Snap BTW die moeder van dat meisje ook niet, dat zeg je toch als je je kind ergens laat spelen.

    Hier had ik een vriendinnetje te spelen en echt die luste niks en wilde niks eten. Geloof dat ze uiteindelijk het binnenste van ontbijtkoek heeft opgegeten en iets van fruit. Brood onee ze at geen lichtbruin moest wit zijn en ga zo maar door ook geen beleg enz. De keer erop met haar moeder afgesproken wat ze wel eet.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Niet alleen naar buiten vind ik op die leeftijd logisch, maar ook niet met een volwassene (daar ging ik eigenlijk vanuit, ws omdat ik het andere ook logisch vind :oops:) niet.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier ook wel moeilijke eters soms, maar als je het aan de ouders vraagt blijken ze thuis vaak gewoon alles te eten. ;) Mijn jongste heeft ook wel eens een vader van een vriendinnetje naar de winkel laten rijden (niet echt natuurlijk, maar ze gaf aan dat ze graag een koekje wilde oid en omdat ze allerlei allergieën heeft en er niets passends in huis was, is die vader met ze naar de supermarkt gegaan :roflmao::|). Had hij het mij gevraagd dat had ik gezegd ‘geef haar maar een appel’. ;) Maar goed, ik houd zelf ook veel rekening met dit soort dingen. Als ik het weet dan zorg ik dat er wat in huis is.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    Ik behoor ook wel tot de groep 'streng, rechtvaardig en duidelijk' merk ik :|:roflmao:

    Als er vriendinnetjes komen spelen, gelden eigenlijk dezelfde regels als wanneer ze alleen speelt;
    Als je klaar bent met iets; eerst opruimen voor je iets anders pakt.
    Boven spelen alleen in haar eigen kamer, samen opruimen (of zelf als speeldate naar huis gaat).
    1 x lekkers (koekje of snoepje), daarna nog honger dan groente/fruit.
    Liefst bonjour ik ze naar de achtertuin ;):roflmao:
    En hard gillen en schreeuwen ben ik echt allergisch voor, dan komt de juf in mij naar boven :oops:
     
    Roanna en owly vinden dit leuk.
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ons kind blijkt trouwens ook gekke eter te zijn. Zo leer je nog wat over je kind ook tijdens die speeldates. Hij at bij vriendje alleen maar 2 beschuitjes in de middag, en na de derde keer vroeg ze toch maar want ze maakte zich erg zorgen: eet hij altijd zo weinig? Eh nee? Eet altijd goed?
    Wat bleek, meneer heeft een strikt patroon met wat hij waar eet: bv bij oma eet hij altijd broodje kaas, dat eet hij bij ons niet. En in zn hoofd had ie bedacht, bij T eet ik alleen beschuit en precies 2.

    Zijn soms wel rare wezens die kleuters hihi.
     
    hummeltje5, Roodborstje2, Lafayette en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Mijn 7 jarige speelt veel met 1 vriendinnetje van school. Die is inmiddels kind aan huis (en zij daar). Moeder of vader komt ook binnen voor te drinken en kletsen.
    We zitten op dezelfde golflengte qua opvoeding en corona.
    Het spelen gaat ongeveer zo: ik neem ze mee uit school en we lunchen. Erna ruimen ze af :)thumup:) en smeren m! Naar boven of naar buiten. Tegen 15.00 roep ik ze voor wat drinken en wat lekkers en daarna hoor ik ze niet meer tot ze opgehaald wordt.
    Mijn jongste speelt vaak met haar zusje (schelen een paar weken) en ook dat gaat super. Wel wat meer begeleiding nodig en speelgoed delen is soms nog wat lastig.

    Verder speelt mijn oudste vaak met haar overbuurmeisjes. Dat gaat ongeveer hetzelfde als met haar beste vriendin.

    Afgelopen jaren wel wat andere speeldates gehad. De een leuk, de ander vreselijk.
    Ergste was 1 kindje wat adhd heeft. Als hij er was was het letterlijk een tornado in huis. Afspraakjes hield ik dus zo kort mogelijk om de schade te beperken. Als mijn dochter daar speelde hield ik het ook kort. Zijn moeder zei maar iedere keer dat ze zo fijn samen konden spelen en de afspraakjes maar langer moesten duren.... :eek:

    Ook een kindje dat alleen maar optimel wilde drinken maar dat hadden we niet. Ze heeft verder dus niets gedronken. Keren erop het ook niet gehaald en wederom niets gedronken. Bij navraag bleek ze thuis enkel in de weekenden optimel kreeg en verder melk en water dronk. o_O

    Vreemde wezens soms:D
     
    esklessebes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina