Binnenkort gaan we verhuizen naar een huis met meer ruimte. Nu wonen we zo klein dat de kinderen noodgedwongen een slaapkamer delen. De oudste begint 's morgens meteen blij te kletsen tegen de jongste als hij wakker is, hij is eigenlijk altijd de eerste die wakker wordt. Hij heeft last van de onrust van de voorbereiding van het verhuizen en zijn gedrag laat dit ook zien momenteel. De jongste wordt dus 's morgens altijd wakker gemaakt, terwijl zij meer slaap nodig lijkt te hebben. Ze is wel vrolijk als ze wakker gemaakt is, maar ze is dan al wel snel weer moe in de ochtend terwijl ze de middag veel langer wakker kan zijn. Voor de oudste lijkt het ons fijner als het in het nieuwe huis enigszins vertrouwd zal blijven, maar voor de jongste zou wat meer slaap en een eigen kamer dan juist fijner zijn. Wat zouden jullie kiezen? Het moment van uit elkaar halen uitstellen tot een hele tijd later en ze daar weer eerst samen leggen, of meteen in het nieuwe huis de nieuwe situatie en beide hun eigen slaapkamer.
Ik denk juist dat de overgang naar het nieuwe huis het ideale moment is voor de overgang naar eigen slaapkamers! Goed uitleggen van tevoren en bereid je voor op eventueel wat moeilijke nachten in het begin (is sowieso mogelijk natuurlijk doordat het een nieuw huis is). Laat je oudste meedenken over hoe de eigen kamer er uit moet gaan zien (kiezen tussen twee kleuren of twee soorten behang ofzo) en maak het echt de eigen kamer
Over gebroken nachten maak ik me niet eens zo een zorgen, de oudste slaapt al 2,5 jaar slecht Dus die paar nachten kunnen daar ook nog wel bij... Maar het voelt een beetje als moeten kiezen voor 1 van de kinderen, dus vandaar even de vraag voor een neutrale mening van anderen.
Nieuw huis, nieuwe kamers. Maak het leuk, laat ze kiezen met inrichting. Maak er echt hun eigen plekje van. En kinderen kunnen meer hebben dan je denkt hoor. Beter in 1 keer ook dan steeds weer nieuwe veranderingen.
Nieuw huis, nieuwe kamers. Dan is het gelijk duidelijk en scheelt het een heleboel discussie. Wel vantevoren bespreken zodat hij weet wat het plan is (samen met hem voordelen bedenken als hij het jammer vindt) en hem betrekken bij de inrichting. Laat ze de dag voor de verhuizing hun eigen doos inpakken met daarin spullen die belangrijk voor ze zijn en die zelf (met een beetje hulp) naar binnen sjouwen en uitpakken. Succes en veel plezier in het nieuwe huis!
In het nieuwe huis, meteen allebei een eigen kamer... Je kan ze altijd nog bij elkaar doen mocht het echt niet gaan
Meteen eigen kamer, daarmee geef je duidelijkheid. Situatie is toch al nieuw dus dan ook direct duidelijk. Kinderen kunnen meer aan dan je soms denkt. Wij zijn net verhuisd en hebben dochter echt betrokken bij t klussen, regelmatig nieuwe kamer laten zien toen we bezig waren en zelf even mee laten verven en uitleggen wat er gaat gebeuren.
Ik zou ze meteen allebei een eigen kamer geven. De situatie wordt toch al anders dus is misschien juist een goed moment.
Bedankt voor alle reacties! Heel duidelijk wat het advies is: meteen de eigen kamer Dat was ook het plan oorspronkelijk, maar dan ineens is daar de twijfel Maar we zijn er uit nu, bedankt!
Mijn kinderen heb ik in het nieuwe huis meteen op een eigen kamer gedaan. Maar in vakanties en weekends gasn ze vaak bij elkaar ''logeren''. dat vinden ze dan onwijs leuk!