Helaas is net een van mijn baardagamen overleden. Vanochtend toen ik op stond merkte ik dat zij ziek was: lusteloos en slijm in de mond. Ik heb meteen de dierenarts hier gebeld. Die had geen weekenddienst, vervanger gebeld: die wist niet wat een baardagaam was. Ik heb op internet gezocht welke dierenartsen in de omgeving verstand hebben van reptielen en die gebeld, maar helaas kun je in het weekend hier in de omgeving nergens met een reptiel terecht. Ik was al bang dat ze het niet tot morgen zou redden en ik had gelijk. Ik baal zo dat dit misschien niet had hoeven te gebeuren als het een doordeweekse dag was geweest. Voor degene die ervaring hebben met baardagamen. Ik heb nu nog een mannetje van ongeveer één jaar. Kan ik daar een vrouwtje van ongeveer dezelfde leeftijd bij zetten?
Aaah, wat een verdrietig nieuws . Het is altijd rot als één van je huisdieren overlijdt en helemaal als je het idee hebt dat het voorkomen had kunnen worden. Vind het wel een beetje vreemd dat een dierenarts niet weet wat een baardagaam is , maar ja ze zullen wel relatief weinig reptielen zien. Ik zou overigens helaas niet weten of je het vrouwtje zomaar bij het mannetje kan zetten. Sterkte!
Ach, wat sneu! En wat naar (en frustrerend!) dat je geen hulp kon vinden... Sterkte met dit verlies. Hoewel ik weet wat baardagamen zijn, heb ik er helaas geen verstand van, sorry.
Als je graag eitjes wil en dus een hoop jonge vooral doen Je hebt al heel veel geluk dat het al die tijd goed is gegaan. Meeste gevallen kun je man en vrouw echt niet samen zetten, dan zal de man alleen maar willen paren. Soms gaat het goed, als je ze vanaf t begin samenhoud. Maar meestal, als het mannetje gezond is, en de temp. in de bak goed is, zal hij alleen maar het vrouwtje lastig vallen. Je hoeft het niet zielig te vinden dat hij alleen zit, baardagamen zijn solitaire dieren. Het gaat dus meestal fout als goed, als je ze samen houd. Wij hebben zelfs vrouwtjes gehad die niet samen konden, omdat ze constant aan het vechten waren
En sterkte met het verlies. ik zou wel even de andere na laten kijken. Voor het geval het iets besmettelijk was.
mijn baardagaam is ook een paar weken overleden en had het zelfde probleem met dierenartsen je kan er wel een nieuwe bij kopen als ze maar ongeveer dezelfde lengte hebben
Wat ontzettend vervelend voor je zeg! Wellicht een schrale troost: omdat het zo snel is gegaan tussen het moment dat je ontdekte dat er wat mis was en het overlijden is het onwaarschijnlijk dat een dierenarts nog wat had kunnen doen! Ik ben zelf dierenarts in een praktijk waar heel veel reptielen en andere bijzondere dieren komen. Met baardagamen is het vaak zo dat ze er lang over doen om ziek te worden (of althans: dit te tonen) en ook lang voor ze overlijden. Echte spoedgevallen komen zelden voor. Het is helaas zo dat de geneeskunde van deze bijzonder dieren echt een aparte tak van sport is en dat de gemiddelde dierenarts er inderdaad maar weinig kennis van heeft (wordt tijdens de opleiding ook maar weinig aandacht aan besteed). De experts hebben zich er allemaal na de studie uit interresse extra in bekwaamd door aanvullende scholing en cursussen. Ik denk dat het zeker zinnig is je andere baardagaam door een dierenarts met veel kennis van exoten te laten nakijken, te overleggen of je alles qua huisvesting en voeding goed doet (hier gaan heel vaak dingen fout) en in ieder geval eens per jaar ontlastingonderzoek te laten doen.
Wij hadden ook twee baardagamen en het vrouwtje werd ook ziek. Bij een dierenarts geweest die gespec. Was in reptielen maar uiteindelijk toch overleden. Ik heb me laten vertellen dat ze erg lastig beter te maken zijn, zeker als ze zo accuut ziek worden. Een vrouwtje er bij zetten kan als ze even groot zijn maar de vraag is of je dit wel moet doen. Vrouwtjes zijn op oudere leeftijd vaak heel duur en er zijn weinig betrouwbare winkels die gezonde beesten verkopen. Ik zou wel de andere goed in de gaten houden en de bak nu helemaal schoonmaken. Hier ging het mannetje nl heel vlug na het vrouwtje. We hebben later 1 kleintje gekocht en hem vaak uit zijn bak gehaald. Hij is nu super tam en echt op ons gericht vooral mijn zoontje. Ik merk er niks van dat hij iets mist.
Dank je voor jullie reacties! Ik heb de bak heel goed schoongemaakt. Ik merk nu wel dat de andere een beetje van slag is, maar dat lijkt me normaal als je merkt dat die andere ineens weg is.
Wat sneu dat je baardagaam is overleden. Lijkt me super lastig om te zien als ze ziek zijn. Wij hebben 3 baardagamen. 1 mannetje en 2 vrouwtjes. Gaat prima samen!! Hebben ook een fijn adres voor alle spullen. Het reptielenhuis in Deventer. Hebben ook goede service.
ach jee wat sneu! Het is vaak dat eer je aan een reptiel ziet dat er iets aan de hand is het vaak al te ver gevorderd is! En mijn ervaring is dat je makkelijk een man en vrouw samen kunt houden en dit meestal goed gaat! Wel zal de man proberen te paren en dan is het soms fijner om 1 man met 2 vrouwen te houden. (dit heb ik ook) suc6 en sterkte!