Vorige week hebben wij het koopcontract van ons (hopelijk) nieuwe huis getekend. Als het goed is krijgen we eind deze week te horen of alles rond is. Maar ik, paniekerig als ik ben, zit allemaal doemscenario's te verzinnen dat het niet doorgaat. Vooral nu je overal van crisis zus en crisis zo hoort... Is er een kans dat het niet door zou gaan? Ookal is het koopcontarct getekend, de werkgeversverklaring ingevuld (waarin vermeld dat ik per 1 feb 2009 weer fulltime ga werken?) Is het bij iemand in zo'n ver stadium toch nog afgekett? Wat was hiervoor de reden? Liever hoor ik natuurlijk alleen maar opbeurende verhalen...
Het is toch bijna altijd onder voorbehoud van financiering? Heb je zorgen dat dat niet goed komt, of iets anders? Sowieso als het huis er al staat, staat het er ook nog als het van jullie wordt hoor! Heb je al een offerte gehad/ getekend voor de hypotheek?
Kan volgens mij alleen afketsen als je de financiering niet rond krijgt.... Dus volgens mij zit het wel goed hoor...
Het zou nog kunnen afketsen als er beslag ligt op het huis en de beslaglegger vind dat er niet voor een redelijke prijs is verkocht. Of er beslag ligt kan een makelaar zien in het kadaster. Dit komt maar zelden voor.
Ja, het is onder voorbehoud van financiering. Dus als we dat niet rond krijgen zitten we nergens aan vast. Maar ik wil zo zooo verschrikkelijk graag en ik vraag me dus of hoe groot de kans is dat de geldvertrekker het toch afketst op één of andere manier, nu met al die crisisen enzo.
he heb op een notariskantoor gewerkt... afdeling og.. (4 jr) en vroeger bij het Kadaster...(3jr).. als je de koopovereenkomst hebt laten inschrijven... gaat je koopovereenkomst VOOR het beslag... Dit kun je terug vinden in het getekende koopcontract... Je betaalt hier WEL extra voor... omdat zowel het kadaster als de notaris hier kosten voor berekend.. (zitten ook extra werkzaamheden aan)... Wat je tegenwoordig vaker ziet is dat verkopers niet hun hele hypotheek kunnen inlossen... Ze hebben de overwaarde opgenomen maar het huis levert bij verkoop niet zoveel op.... Aangezien veel banken pas op het allerlaatste moment hun aflossingsnota's versturen... en de notaris hier dus soms pas 3 dagen van te voren bericht over krijgt....horen verkopers soms pas 2 dagen van te voren dat ze een groot bedrag moeten bijbetalen... (ze hadden het in principe kunnen weten, maar goed.....) Tja je hebt doemsenario's maar vaak is alleen de overdracht wat uitgesteld en komt het allemaal wel op de pootjes terrecht.... Zorg iig dat je je bankgarantie optijd stelt....! meestal artikel 4 in het koopcontract.... want verkopers kunnen de vk ontbinden als je hier niet aan voldoet... en de waarborgsom in hun zak steken... (dit staat meestal in artikel 8) (ik ken 2 zaken waarbij dit gebeurd is...., maar dat waren echt klootzakken van verkopers hoor!).. Verder is het altijd handig als ook voor kopers een clausule in het koopcontract komt te staan dat ze "vergoeding" krijgen als verkopers te laat kunnen leveren... meestal staat dit er alleen in ten gunste van verkopers, terwijl je als koper ook onkosten kunt krijgen door een te late levering..... Maak je niet druk.... het zal allemaal wel goed gaan...! Hou wel alles goed in de gaten en geef niet alles uit handen aan je tussenpersoon maar bel soms zelf ook met de bank hoe het ermee staat...! Mocht je nog vragen hebben.... mag je pb-en hoor!
Dat geldt volgens artikel 505 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering alleen als het beslag is ingeschreve na de koopovereenkomst. Als het beslag eerder is ingeschreven kan een eventuele verkoop de beslaglegger niet worden tegengeworpen en blijft het beslag dus op het huis rusten ook al is het niet meer van degene ten koste van wie er beslag werd gelegd. Wij hebben vaak al beslag liggen voor er sprake is van verkoop (is ook niet voor de hypotheekverstrekker maar een andere instantie). Wij moeten dus vaak toestemming geven voor verkoop en dat doen we niet gemakkelijk.
quote="dreames"]Dat geldt volgens artikel 505 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering alleen als het beslag is ingeschreve na de koopovereenkomst. Als het beslag eerder is ingeschreven kan een eventuele verkoop de beslaglegger niet worden tegengeworpen en blijft het beslag dus op het huis rusten ook al is het niet meer van degene ten koste van wie er beslag werd gelegd. Wij hebben vaak al beslag liggen voor er sprake is van verkoop (is ook niet voor de hypotheekverstrekker maar een andere instantie). Wij moeten dus vaak toestemming geven voor verkoop en dat doen we niet gemakkelijk.[/quote] bedankt voor de aanvulling.... idd op moment van inschrijving.. een goede makelaar vraagt deze op bij het kadaster en zorgt ervoor dat dit al geregeld is VOORDAT het huis in de verkoop gaat... zodat het probleem al is opgelost... Want een verkoper dient te kunnen leveren vrij van hypotheek/beslag... Een notaris raadpleegt het kadaster nogmaals na inschrijving van de vk... (en later bij inschrijving van de levering) Ikzelf heb nog nooit meegemaakt dat de overdracht door een beslag daadwerkelijk niet doorging... want als het huis geveild gaat worden grijpt een beslaglegger, niet zijnde hypotheekverstrekker sowieso vaak mis.... en ook de hypotheekverstrekker moet er vaak meer bij inleveren als bij een onderhandse verkoop... een veilingpand levert nu eenmaal minder op.. Ik heb een keer meegemaakt dat een beslaglegger echt niet mee wilde werken een hypotheekverstrekker heeft meer te vertellen als een "gewone"beslaglegger... en de bank (ABN) heeft toen contact opgenomen met de beslaglegger dat als hij de overdracht tegen zou houden.. ze bij hem het verschil zouden gaan claimen... (hij noemde een of ander artikel waarbij dit dus mogelijk is....) De beslaglegger was toen snel van gedachte veranderd!
Helaas zijn er nog steeds veel niet zo'n goede makelaars die het niet controleren. Vinden wij zelf ook jammer hoor, want mensen worden dan boos op ons omdat ze er pas bij de notaris achterkomen. Maar wij hebben niets fout gedaan, de makelaar doet zn werk niet goed. Maar ja dat zijn de nadelen van mijn werk
hahahaha inderdaad maar dat probleem had ik met mijn werk ook hoor...! Ik mocht altijd "het goede nieuws" mededelen.... (mijnheer u moet volgende week 20.000 euro bijbetalen..) en de makelaar maar mooi lachen en handjes schudden... want hij had toch het huis verkocht...! pffff....maar ach... dat ligt achter me.... nu alleen nog maar moederen en zwangeren...