Ik wou vragen of hier mensen zijn die dit herkennen of hebben mee gemaakt.. Stel je voor dat je een kindje heb je eerste die niet is erkend... En je krijg een nieuwe partner en meer kinderen.. Is het dan ook mogenlijk als je gaat trouwen dat de eerste kind ook de achternaam krijg van je partner of kan dat niet? Hij is dus niet erkend (het kind) heeft geen contact met de hoe zal ik het zeggen donor... En de nieuwe partner (papa) is wel al vanaf 2 jarige leeftijd een vader voor de kind.. Zorg dus er voor als voor zijn overige kinderen.. Heeft iemand dit ook mee gemaakt en kan je dus als je gaat trouwen allemaal de zelfde achternaam nemen..? Groetjes Brenda
zelfs als je niet trouwt kan hij gewoon naar het gemeentehuis gaan met een uittreksel en jouw toestemming om je kindje te erkennen.en dan kun je gelijk de achternaam veranderen.
Verzoek tot naamswijziging Een verzoek tot naamswijziging moet worden gedaan door degene die het ouderlijk gezag heeft over het kind, samen met de persoon wiens naam het kind moet krijgen. Bron: hier succes
hoi brenda, je verhaal komt mij heel bekend voor mijn zoontje(3 jaar oud)heeft ook geen contact met zijn bio-vader sinds aug vorig jaar heb ik een hele lieve man. 13 feb zijn wij in ondertrouw gegaan en is mijn zoontje erkent door hem. 13 april gaan wij trouwen en hebben wij een achternaam heel veel geluk met je gezinnetje liefs kristy
Goh ik had echt gedacht dat je de toestemming van de bio-vader moest hebben hiervoor. Blijkbaar dus niet. In theorie kan het dus zijn dat je als vader een kind verwekt, dat je niet hiervan op de hoogte bent en dat het kind vervolgens wordt erkend door een ander waardoor nauwelijks meer te achterhalen is dat het kind dus eigenlijk een andere papa heeft? Goh, zo leer je dus iedere dag wat bij. Jullie in ieder geval veel geluk met elkaar! Fijn dat de 'nieuwe' papa dit kindje als het zijne ziet...
Even een note: Je bent verplicht om de echte achternaam van je kind te voeren zolang je het nog niet officieel veranderd hebt. Ik heb een (godzijdank digitaal) dossier liggen op school van vele pagina's omdat moeder doodleuk de achternaam van de nieuwe partner had opgegeven op school. Waren wij in het systeem het hele kind kwijt. Veel gesprekken gehad. Was allemaal voor mijn tijd, maar ondertussen voert de school de naam van de bio-vader en het kind denkt dat ze de naam van haar nieuwe vader heeft. Lekker ingewikkeld allemaal. Ook omdat moeder het dus nog steeds niet officieel veranderd heeft. Dus eerst officieel wijzigen en dan doorvoeren. Linda
De biologische vader moet alleen toestemming geven als hij het kind heeft erkend, en dat had hij dus niet. Dit gebeurt automatisch als de vader getrouwd is met de moeder van het kind (zelfs als hij niet de bilogische vader is). Erkennen van het kind kan met toestemming van de officiele moeder en, als het kind 12+ is, moet hij/zijzelf ook toestemming geven. Naamswijziging is niet hetzelfde als erkenning.
de bio vader hoeft geen toestemming te geven als hij het kind heeft erkend. alleen als hij ook de voogdij heeft. dan wel.
de bio vader hoeft geen toestemming te geven als hij het kind heeft erkend. alleen als hij ook de voogdij heeft. dan wel. Dan zijn de wetten in Nederland toch helemaal anders dan hier in België Als de bio vader de kleine heeft erkend, lukt het hier amper de naam te wijzigen, of hij nu voogdij heeft of niet. Hier moet de bio vader z'n toestemming geven. En als de bio vader het kind niet heeft erkend, dan kan gewoon de huidige partner het kind erkennen.
@ Hoi mijn dochter heeft ook om naamsverandering gevraagd! Ze was toen 12. We moesten een brief schrijven en om toestemming vragen van de koningin! Ook werd de bio vader om toestemming gevraagd. Ze heeft totaal GEEN contact met hem! Toen de bio vader geen toestemming gaf volgde er een onderzoek van de kinderbescherming. Uiteindelijk wel naamsverandering gekomen! Het ging hier om mijn achternaam. Dus de naam van haar moeder! Liefs Marjo
Sorry, maar mijn ex (bio vader van mijn dochter) had haar wel erkend, maar had geen voogdij en moest toch toestemmen! Dus.... Maar misschien is dit nu veranderd.