Wie verstand van hypotheken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Emm27, 1 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Hoi! Wij hebben een bod gedaan op een huis en voorlopig koopcontract getekend. Heel leuk! We zitten ruim 50.000 onder onze max, geen schulden of roodstand. Beiden vast contract, helemaal prima lijkt me.
    Maar.. Nu moeten we onze rekeningoverzichten doormailen en nu zag ik dat er iets gestorneerd was (daarna netjes betaald). Kijken ze er naar? En naar betalingsregelingen? (Zoals eigen risico betaal ik per maand af).
    Ik heb er zoveel stress om! Hopelijk weet iemand hier meer over..

2. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Storneren wordt niet naar gekeken. Betalingsregelingen wel. Als je een mobiele telefonie abonnement hebt waarbij je een telefoon kreeg of met wat bijbetaling wordt dat ook als afbetaling gezien... aldus onze hypotheekadviseur een aantal weken geleden.

3. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Jeetje! Ook als de betalingsregeling al is afbetaald?

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Wij kijken vooral naar of het inkomen ook echt binnenkomt, of DUO wordt afgeschreven, of er geen andere onderhandse leningen zijn of betalingsregelingen met incassobureau's etc.

5. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Bedankt!

Koala is zoiets ook echt een reden om een hypotheek meteen af te wijzen of kan je dat nog goedmaken op een manier?

6. Ballon

Ballon Niet meer actief

Denk ff ook aan het rood staan. Veranderen in niet rood kunnen staan voor de aanvraag.

7. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Wat wil je goedmaken? Een incassobureau kun je niet meer goed maken,dan heb je een bkr notering.
    Maar over de andere dingen zou ik me niet druk maken. Tenzij duo worst afgeschreven en je aangegeven hebt geen studieschuld te hebben.

8. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Wij hebben 3 jaar terug hypotheek gekregen terwijl we rood zouden kunnen staan en creditcard hadden een beide telefoon abbo met telefoon
    Hebben ze niet na gekeken

9. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Heb je geen hypotheekadviseur?
    Ligt er maar net aan van welke bank je een offerte heb.. de ene bank kijkt naar alles de andere bank alleen naar de betalingen van de hoofdverdiener...wij hebben een max hypo en ik kan rood staan etc..

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

DRIE jaar terug inderdaad....Helaas zijn de regels intussen een stuk strenger geworden.

11. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    De mogelijkheid om rood te kunnen staan op je rekening weegt inderdaad mee bij de hoogte vd hypotheek. Dit hebben wij aangepast naar max 500 rood kunnen staan ipv 2000, en dat scheelde echt behoorlijk op wat je evt max kunt lenen. Wij gebruiken rood staan echt zelden, dus die aanpassing gewoon gedaan. Ondanks dat we dat stukje extra hypotheek in ons geval niet eens zijn gaan gebruiken.

12. Ballon

Ballon Niet meer actief

Vanaf €250 telt het al mee tegenwoordig. Als je aan jr max zit, kan dit al wel schelen. Ik belde de Rabo eigenlijk voor iets anders en dit kwam ter sprake.
    Zij adviseerde, hoe krom.

1. Sta je rood, kom in de positief
    2. Haal het rood staan ervan af en zo verdwijnt je positieve registratie bij BKR)
    3. Regel je aanvraag
    4. Is de hypotheek rond, dan kun je hem er weer opzetten.

Duss.. heel omslachtig haha.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben een week geleden een offerte gekregen voor een hypotheek en er is helemaal niet gevraagd naar bankafschriften of telefoonabonnementen. Hebben al wel een hypotheek bij een andere bank, gaan die dus oversluiten aangezien de rentevaste periode afloopt binnenkort. Wij gaan over naar Florius trouwens.

14. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Een bkr registratie is niet perse negatief dat halen mensen nog wel eens door elkaar.

Rood staan wordt wel meegerekend dus als het kan altijd eraf halen. Ook al sta je niet rood er wordt gerekend met wat je rood kúnt staan dus dat hef je op.

Zelfde geldt voor je cc. Ze kijken naar betalingsregelingen maar als het gaat om je eigen risico kan ik me niet voorstellen dat ze daarom je hypotheek afwijzen. De DUO is natuurlijk een ander verhaal net zoals kopen op krediet

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik heb het bkr geveld van de week ivm deze vraag. Zij gaf me aan dat gier niet echt naar gekeken wordt door banken. Het weegt pas echt mee als je de roodstand echt gebruikt. Wanneer je bijv aan het eind van de maand door een rekening in het rood staat maar direct weer van je spaargeld of door salaris in de + komt rekenen ze dat niet mee

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Bijzonder, want ik moest het er echt af halen, terwijl ik nog nooit rood had gestaan (het kon alleen). Als ik het er niet afhaalde, kreeg ik geen hypotheek. Nou moet ik zeggen dat ik aan mijn max zat aan hypotheek.

17. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Wij hebben ons krediet afgelost en roodstand gestopt. In theorie zou het goed moeten zijn... Alleen dus 2 betalingsregelingen (zorg en huur). In theorie kunnen we straks onze hypotheek prima betalen, wordt veel minder als onze huur nu)

18. Ballon

Ballon Niet meer actief

Maar het BKR maakt deze beslissing niet he. Dit doet de hypotheekverstrekker. Feit is dat je BKR geregistreerd staat wanneer je rood kunt staan, geen negatieve registratie maar een positieve. Logisch ook, wanneer je overal rood staat bij diverse banken, kun je bv al €2000 in de min anders staan ( bij 4 banken bv ) het is dus gewoon ook bescherming van jezelf. Daarnaast vind ik het logisch dat het meegerekend wordt, rood staan is tenslotte ook een verkapte lening :)

19. koala28

koala28 Niet meer actief

Je krijgt niet voor elke incassozaak een BKR notering. Dat klopt niet.

20. koala28

koala28 Niet meer actief

Dan weet BKR niet de regels van het verstrekken van Hypothecaire financieringen.
    Bij elke verstrekking moet een Inkomsten-/lasten berekening gemaakt worden en daarbij ook een BKR toetsing. Als er een krediet geregistreerd staat (en die niet afgelost is, dus geen praktische looptijd heeft gekregen zoals dat heet) dan moeten de lasten gecorrigeerd worden tegen een bepaald percentage.

Deel Deze Pagina