Beste allemaal.. Heel erg bedankt voor het reageren. (in de middag was het druk op het werk, dus heb de berichten niet eerder kunnen lezen dan zojuist). Vanmiddag had ik al wel gegluurd en mijn man een link gestuurd om hier mee te lezen. Aan de hand daarvan heeft hij contact opgenomen met de (vorige) eigenaar en uitgelegd dat de spotjes bij verkoop van het huis horen. De eigenaar gaf gelukkig toe en is de zaak nu alsnog geregeld. Mochten wij ooit verhuizen (huis verkopen) dan weten we nu in elk geval waar wij op moeten letten. De rest van de spullen die hij aanbood vallen gewoon onder roerende zaken met uitzondering van de huisdieren die hij ter 'adoptie' aanbood. Ik bedank jullie voor het meedenken en delen van ervaringen!
huisdieren?! Werkelijk! Dat heb ik nog nooit meegemaakt (behalve als je het over vijvervissen hebt, maar dat stel ik me nou niet voor bij huisdieren) en ik heb notabene jaren in de makelaardij gewerkt!
Over die kranen enzo... grensgevalletje denk ik. Doet me denken aan kennissen van schoonouders die ooit een huis kochten. Alles was heel mooi en netjes afgewerkt. Badkamer prachtig met een speciale kleur kranen erop, alles paste mooi bij elkaar. Op en top afwerking. Bleek dat de verkoper echt alle kranen, douchekop en -stang e.d. weg had gehaald. Volgens mij mag dit niet zomaar? Net zoals bij de verkoop een prachtige vloer tonen (waardoor de prijs omhoog gaat) en dan die er snel uithalen en vervangen voor een goedkoop parket van de bouwmarkt? Ingebouwde spotjes horen inderdaad bij het huis. Huisdieren erbij aanbieden is wel bizar.
Je kan een deel van de koopsom sowieos met spaargeld betalen? 250k koopsom en 200k hypotheek is geen probleem
Als je de bestekbak apart hebt gekocht, dan hoort deze bij jouw persoonlijke inboedel en is het logisch dat je dat meeneemt. Haar vraag is echter net zo logisch. Heel veel nieuwe keukens hebben tegenwoordig een op maat gemaakte bestekbak in een van de lades zitten, of in meerdere, afhankelijk van de grootte van de keuken. In een dergelijk geval hoort het wel gewoon bij de keuken en hoort het te blijven zitten. Toen wij ons huis kochten was deze "instapklaar" gemaakt. Niet helemaal perfect, maar technisch gezien kon je je spullen binnen zetten en je bent verhuisd. We hebben de badkamer iets verbouwd omdat de positie van de wastafel onlogisch was, en daardoor kwam er een lekkage aan het licht en een aantal verborgen gebreken. Is allemaal keurig opgelost. De keuken was eenvoudig, maar gloednieuw, we moesten het plastic laagje nog van het chroom van de oven trekken. En er zat dus ook een ingebouwde bestekbak in de lade. @ts: fijn dat het inmiddels is opgelost. Heel vaak bieden verkopers (of huurders als er sprake is van huurwoningen) spullen aan ter overname, meestal zijn dat gordijnen of vloerbedekking. Ik vind het altijd heel verstandig om te proberen om de reden te achterhalen, waarom het ter overname aangeboden wordt. In geval van gordijnen kan het zijn dat ze het niet passend krijgen in hun nieuwe woning. Dat is een goede reden, en goede gordijnen zijn vaak erg duur. Dan zijn er 2 dingen belangrijk: 1. Is het je smaak. Lelijke gordijnen ga je nooit mooi vinden. 2. Is de vraagprijs reëel. Als ze overduidelijk er vanaf willen kun je je afvragen of er niet wat van de prijs af kan. Vaak wel. Spullen zoals passende gordijnen kunnen ze elders nauwelijks verkopen. Dus aan de kant van de verkoper zijn ze haast waardeloos. Maar aan de kant van de koper zijn ze vaak heel duur qua vervangen/aanschaf. Gokken dat je koper dezelfde smaak heeft qua interieur is risicovol, maar het gebeurt vaak! In bijna alle gevallen kun je vaak 2/3de van de prijs af kletsen. In geval van bijvoorbeeld vloeren/vloerbedekking heeft een verkoper vaak totaal geen zin om de vloer te moeten verwijderen. Veel werk voor iets wat hij niet mee wil nemen. Ook daarvan kan vaak veel van de vraagprijs af. Je kunt er in de regel vanuit gaan dat de vraagprijs van dergelijke "goederen" hetzelfde in elkaar steekt als de koop van de woning zelf. Een vraagprijs is open voor onderhandelingen. Veel mensen realiseren zich dat niet en reageren veel te snel met een "ja" of "nee" gebaseerd op de prijs. Ik weet dat dit niet direct iets met de vraag van TS te maken heeft, maar hoop gewoon dat iemand hier wellicht iets mee kan en fijn wat geld bespaard
Tja je kunt het altijd proberen moet hij gedacht hebben. Fijn dat het opgelost is. Hopelijk gaat het jullie beter af dan wat ons overkomen is. Bij het kopen van ons huis lag er een laminaat vloer in. Zogenaamd 3 jaar oud en behoorlijk beschadigd (honden kinderen dus krassen en slijtage) Wilde die mensen de hoofdprijs voor 1200 euro Was een gedwongen verkoop via de bank dus duidelijk geldgebrek..en prijs omlaag was dus ook geen optie Ik ben niet gekke henkie dus ik zei dat ze m mochten laten liggen maar dat we er niet voor gingen betalen omdat die vloer binnenkort aan vervanging toe was. Volgens de makelaar was de kans groot dat ze de vloer zouden laten liggen vanwege de tijdsdruk. Nou werkelijk volgens mij waren ze behoorlijk pissig want op de dag van de sleuteloverdracht (ze woonden er nog en op de allerlaatste dag hebben ze pas de boel leeggehaald dus de makelaar stond ook voor een grote verassing) de vloer was eruit gesloopt en daarbij alle stucwerk tot 20 cm boven de vloer beschadigd. Deuren waren ineens allemaal kapot, hingen scheef en sloten niet meer. En werkelijk alles was meegenomen ondanks dat mooie lijstje. Alleen de keuken was nog compleet (inbouw). Helaas hadden wij te maken met echte aso's blijkbaar want naast de vloer en de beschadigingen, was het een partij smerig, het zou me niks verbazen dat ze vanaf de bezichtiging en het bod geen poot meer uitgestoken hebben. Alle muren waren ondergekalkt met pen en stift in alle kleuren van de regenboog wat ook niet was tijdens de bezichtiging en lag er destijds sneeuw (tijdens bezichtiging) dus was de tuin niet goed te zien maar eens de sneeuw wegsmolt bleek de tuin vol hondenstront te liggen en dat was niet van af en toe zeg maar. De grote containers (gft, papier en restafval) zaten vol met gebruikte luiers! 3 grote containers vol waar wij vervolgens de kosten voor moesten dragen om ze te laten legen want luiers zijn geen papier/gft, de vogel was natuurlijk gevlogen en geen contact meer mee te krijgen. Inmiddels wonen we er nu 4 jaar en nog steeds krijgen we maandelijks wel weer brieven van deurwaarders, incasso bureau's, kinderbescherming en justitie. Onderzoek laten doen door de gemeente om uit te sluiten dat ze niet nog ingeschreven staan gedaan, en gelukkig was dat niet het geval..Maar al die brieven blijven komen al wordt het langzaamaan minder, rekeningen van wehkamp, vakantie boekingen, boetes enz. Vorige week nog een aanmaning van een of andere vliegmaatschappij wegens een niet betaalde rekening. En dan bel ik maar weer om te horen te krijgen dat het om een niet betaalde rekening gaat van een reisje afgelopen zomer. Oftewel ze gebruiken nog steeds hun oude adres om onder rekeningen uit te komen.:x Het is dat we echt verliefd zijn op ons huisje en dat het ideaal gelegen is (kan alles lopend of met de fiets af) Mooi park vlak om de hoek. Maar op dat moment konden we wel door de grond zakken vanwege de puinhoop die ze hadden achtergelaten.
hij staat soort van ingebouwd.. niet echt ingebouwd maar ook niet echt los.. er zijn wat aanpassingen gedaan om de kast daar neer te zetten wat echt heel lelijk is als je hem weg haalt dus hij hoort gewoon bij het huis
Hebben mijn schoonouders ook gedaan, woonden aan de rand van het bos en hadden 2 katten van een jaar of 10, ze gingen verhuizen naar Frankrijk en hebben de katten achtergelaten. Die katten woonden er al jaren, waren gehecht aan het huis en omgeving en hoefden zo niet te stressen vanwege een nieuw huis en lange reis.
Heel apart, bij de lihst zou die spotjes erbij moeten staan, als het inbouw is hoort het toch bij het huis. Bij ons probeerde ze het schuurtje dat aan de grond en stenen schuur vast zit ook te verkopen, onze makkelaat zei dat dit bij het huis hoorde. Als ze moeilijk deden mochten ze het weghalen en ervoor zorgen dat je er niks van ziet. Uiteindelijk bleef het schuurtje staan.
Hallo Allemaal, Ik heb nog een vraag. Hoeveel zouden jullie overhebben voor gordijnen van 10 jaar oud, maar wel 3 meter in totaal aan glazen ramen bedekken ( plafond tot vloer) en daarbij nog een rolgordijn van 1 meter? Het is een stof dat ooit zelf gekocht is en daarna zelf op maat is gemaakt. Als voorbeeld heb ik een foto van internet gehaald, het lijkt op de gordijnen waar het om gaat.
De gordijnen die wij overgenomen hebben bleken best wel verouderd te zijn toen ik ze ging wassen. Ik heb 300 euro voor alle gordijnen en rolgordijnen in huis betaald ( 4 slaapkamers, een flinke uitbouw en dan nog de keuken en huiskamer enz ) Overigens hebben wij in ons koop huis wel de spotjes vervangen door de oude hallogeen en de led spotjes meegenomen. Er stond op de lijst dan dus ook vermeld " Inbouwspot, hallogeen, blijft achter" terwijl er op moment van bezichtiging led in zat. Hier hadden ze zelfs de kroonsteentjes en de afdekplaatjes van de verlichting meegenomen zo zuinig de vorige eigenaars!
10 jaar oud? Euh niks. Ga niet voor iets betalen wat je over een jaar of twee weer moet vervangen. Zou geld erbij leggen en zelf gordijnen kopen/laten maken. In ons huis zaten rolgordijnen die 8 jaar hingen. Ze zaten zo onder de stof en vlekken, dat ik sterk het vermoeden kreeg dat ze nooit waren gewassen in de tussentijd. Die wilde ze wel verkopen voor een mooi prijsje. Heb ik zeer vriendelijk voor bedankt. Vlak voor de overdracht mochten we ze ook wel gratis hebben...heb gezegd dat ik ze niet moest.
Wij hebben ons huis pas verkocht en als wij gaan verhuizen laten we alle rolgordijnen hangen en de gordijnen op de slaapkamers van de kinderen. Dit staat niet op de lijst, maar we vragen er niks voor. Ook onze kledingkast blijft gewoon staan (io koper) omdat hij nog een verhuizing niet gaat overleven en we hem dus toch weg zouden doen. Het enige waar wij geld (klein bedrag) voor willen vragen is de wasmachine als hij die wil overnemen omdat wij het niet zien zitten om hem vanaf zolder naar beneden te tillen en vervolgens in het nieuwe huis weer naar zolder. (Als hij hem niet wil zal het wel moeten helaas) Ik vind dat je wel reëel moet blijven wat dat betreft.
Bedankt weer voor alle reacties. Dus de 250 euro.. die gevraagd wordt is mogelijk teveel? Daarbij wordt voor een aantal verlichting ook geld gevraagd, alles meegenomen vraagt hij 425 voor 5 lampen en gordijnen. Denk dan aan basis plafondlampen. Ons gaat het meer om de gordijnen.
Suusjeuh: als het vermeld staat, vind ik dat niet meer dan normaal. Je weet wat je dan kan verwachten, dus ik begrijp dat. Dat is slim bedacht van jullie, om dat van tevoren aan te geven. Eefje00: Het zou goed kunnen dat het in dit geval ook zo is. De gordijnen hebben een kleur waarbij het niet direct opvalt. Op het eerste gezicht zien ze er niet heel bijzonder uit qua kwaliteit. Maar het ziet er prima uit. Alleen krijg ik nu een ongemakkelijk gevoel bij het onderhandelen. Er zijn ons een aantal spullen aangeboden om over te kopen. Prima, snap ik helemaal, aardig ook wel denk ik? Maar bij elke item werd ons eerst verteld dat het om designer ging, heeft allemaal heel duur gekost en daar hing dan vervolgens ook weer een bepaald bedrag aan vast. Of dat het via via via (een bnn-er winkel/buurman...") gekocht is. En mijn man die wil eigenlijk niet eens meer onderhandelen, maar gewoon Ja zeggen om er vanaf te zijn. Dorisn: Ja dat snap ik helemaal. Wasmachine verhuizen is zo'n gedoe, voor beiden partijen lijkt me? Ik snap helemaal dat de spullen geld kosten en dat men er wat voor vraagt. Maar ik vind sommige prijzen best veel? Ja,hoeveel vraag je voor tweedehands dat 10 jaar oud is?
Veel te veel, de gordijnen zijn 10'jaar oud, ik zou er niets voor geven. Hoelang gaan gordijnen mee? Je zou snel moeten vervangen. Overigens zou ik ook geen EUR 200 betalen voor 5 lampen. Deze verkoper wil overal geld uitslaan.